Åsikter om Dacia Logan MCV

IIHenkeII
9 december 2019 · 129 Inlägg

Är i tankarna på att skaffa en ny bil.
Var och provkörde en Dacia Logan MCV. Inget flashigt men för mig kändes som en bil som tog mig från A till B.

Vanliga Logan ser ut som skit och står med 15', Logan MCV Stepway blir högre, 16' och skärmskydd. La till all extra utrustning, försäkring, serviceavtal och priset slutade på 151.000 kr. En ny bil för 150k är tilltalande.

Så finns det något som har äger en som kan ge lite feedback?
Hur väl håller den? Fått jättebra betyg i pålitlighet.
Tankar kring NCAP's betyg? Har det gjorts nya tester? Har dom blivit säkrare? Jämförde jag resultaten med min nuvarande bil så är Dacia säkrare..

elektronikfreak tummen mitt i handen
10 december 2019 · 159 Inlägg

Jag har själv kollat lite på just Dacia men jag har aldrig provkört någon. Bara läst olika tester. Både svenska och internationella. Men... en (NY) Logan MCV ligger väl i sitt grundutförande på lite drygt 110K kronor. Personligen, om jag skulle lägga denna summa på en bil, så skulle jag nog hellre välja en begagnad bil av ett betydligt högre välrenommerat märke. Jag har alltid varit lite skeptisk till franska bilar och ännu mer skeptisk till Dacia. Säger jag som just köpt en gammal Peugeot.  :-)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
torsen
10 december 2019 · 7 198 Inlägg

Jag skulle hellre lägga pengarna på en säker japansk bil som är runt 3 år och  rullat upp till 5.000 mil.
Enligt långtidstester är Dacia inte speciellt driftsäkra.
Vilket är en stor nackdel då det är glest mellan auktoriserade verkstäder.
Dessutom är andrahandsvärdet praktiskt taget obefintligt den dag du inser att bilen inte är något för dig, och den dagen kommer snabbt.
Enda Dacia jag skulle kunna tänka mig är Duster med 4x4, som är duglig jämfört med mesarna Volvo, AUDI, BMW m fl "prestige"-märken.
Men vill man stötta "östvärlden" så är den nog ett bättre alternativ än LADA NIVA.
Om det är av politiska skäl man väljer "öststatsbil".

IIHenkeII
10 december 2019 · 129 Inlägg

En vanlig Logan ligger runt 110k ja, men Stepwayen är ju snyggare.
Ja, det här med begagnade bilar. Tycker väl mest att allt är skit. Känns som grisen i säcken (kanske Dacia är också). Känns som att allt är en chansning. Arbetskolegan köpte en Audi från en firma för 130k som efter några månader drog ungefär 1l/100 mil i olja. Detta var inom ramarna godkänt. Nu ett år senare drar den 1l/25 mil.

Dacian blir ju ändå en ny bil. Plus att jag förlänger nybilsgarantin till 5 år.

Andrahandsvärdet kan jag ju förstå blir lågt men värdeminskning blir de ju på alla bilar.

Känns som att alla är skeptiska till franska bilar men hör inte någon i min krets som har haft en fransk bil inne längre på verkstad, då är ju volvo värre.

Varför skulle inte bilen vara något för mig?
Vilka långtidstester tänker du på?

torsen
10 december 2019 · 7 198 Inlägg

IIHenkeII skrev:
En vanlig Logan ligger runt 110k ja, men Stepwayen är ju snyggare.
Ja, det här med begagnade bilar. Tycker väl mest att allt är skit. Känns som grisen i säcken (kanske Dacia är också). Känns som att allt är en chansning. Arbetskolegan köpte en Audi från en firma för 130k som efter några månader drog ungefär 1l/100 mil i olja. Detta var inom ramarna godkänt. Nu ett år senare drar den 1l/25 mil.

Dacian blir ju ändå en ny bil. Plus att jag förlänger nybilsgarantin till 5 år.

Andrahandsvärdet kan jag ju förstå blir lågt men värdeminskning blir de ju på alla bilar.

Känns som att alla är skeptiska till franska bilar men hör inte någon i min krets som har haft en fransk bil inne längre på verkstad, då är ju volvo värre.

Varför skulle inte bilen vara något för mig?
Vilka långtidstester tänker du på?

Mazda har 10 års garanti.
Köper du en 3 år gammal Mazda så har du 7 år kvar på garantin.
Sedan är väl ingen bilgaranti heltäckande.
Brukar finnas mängder med undantag.
Slitagedelar är undantagna från garantier.
Det är inte mycket på en bil som inte är slitagedelar.

Deception
10 december 2019 · 97 Inlägg

Det är en fransk bil byggd i Rumänien.
Jag skulle kunna nöja mig med det svaret men jag ska utveckla lite.

Leder och lager håller ofta halvdan till dålig kvalité. Inredningskvaliten är också lite sådär. Mycket billig plast.
Med andra ord så känner man att det är en billig bil. Bortsett från det så visst funkar dem. Men ljudnivå i bilen är rätt hög, körglädje är lika med noll.

Om jag vore du så skulle jag åka och provköra en sån samt några andra bilar (beg då kanske) i samma prisklass. Självklart tappar alla bilar värde men en ny bil faller alltid som en sten.
Mycket handlar ändå om känsla, och för de pengarna får du en rätt fräsch kärra av annat märke som håller högre kvalité och där det största värdefallet redan varit.

IIHenkeII
10 december 2019 · 129 Inlägg

torsen skrev:

IIHenkeII skrev:
En vanlig Logan ligger runt 110k ja, men Stepwayen är ju snyggare.
Ja, det här med begagnade bilar. Tycker väl mest att allt är skit. Känns som grisen i säcken (kanske Dacia är också). Känns som att allt är en chansning. Arbetskolegan köpte en Audi från en firma för 130k som efter några månader drog ungefär 1l/100 mil i olja. Detta var inom ramarna godkänt. Nu ett år senare drar den 1l/25 mil.

Dacian blir ju ändå en ny bil. Plus att jag förlänger nybilsgarantin till 5 år.

Andrahandsvärdet kan jag ju förstå blir lågt men värdeminskning blir de ju på alla bilar.

Känns som att alla är skeptiska till franska bilar men hör inte någon i min krets som har haft en fransk bil inne längre på verkstad, då är ju volvo värre.

Varför skulle inte bilen vara något för mig?
Vilka långtidstester tänker du på?

Mazda har 10 års garanti.
Köper du en 3 år gammal Mazda så har du 7 år kvar på garantin.
Sedan är väl ingen bilgaranti heltäckande.
Brukar finnas mängder med undantag.
Slitagedelar är undantagna från garantier.
Det är inte mycket på en bil som inte är slitagedelar.

Sant, men en Mazda kostar mer, i hela sverige så finns det inte en enda som gått under 10k mil och kostar runt 130k

IIHenkeII
10 december 2019 · 129 Inlägg

Deception skrev:
Det är en fransk bil byggd i Rumänien.
Jag skulle kunna nöja mig med det svaret men jag ska utveckla lite.

Leder och lager håller ofta halvdan till dålig kvalité. Inredningskvaliten är också lite sådär. Mycket billig plast.
Med andra ord så känner man att det är en billig bil. Bortsett från det så visst funkar dem. Men ljudnivå i bilen är rätt hög, körglädje är lika med noll.

Om jag vore du så skulle jag åka och provköra en sån samt några andra bilar (beg då kanske) i samma prisklass. Självklart tappar alla bilar värde men en ny bil faller alltid som en sten.
Mycket handlar ändå om känsla, och för de pengarna får du en rätt fräsch kärra av annat märke som håller högre kvalité och där det största värdefallet redan varit.

Har provkört och det är plastigt men det är en bil för 150k. Köper man begangnat så kan det börja komma fel då runt den prisklassen så har bilarna gått runt 18k mil

1Adrian1
10 december 2019 · 356 Inlägg

Skulle varmt rekommendera och köpa exempelvis en Mazda som nämnts ovan. Nu kanske Mazda 3 inte är hög som Dacian och mindre bagageutrymme men snackar man kvalite etc så är det en hela annan värld.

Länk: https://www.blocket.se/annons/skaraborg … g/87369907

IIHenkeII
10 december 2019 · 129 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Skulle varmt rekommendera och köpa exempelvis en Mazda som nämnts ovan. Nu kanske Mazda 3 inte är hög som Dacian och mindre bagageutrymme men snackar man kvalite etc så är det en hela annan värld.

Länk: https://www.blocket.se/annons/skaraborg … g/87369907

Skulle lagt till att kombi är ett måste smile

Senast redigerat av IIHenkeII (10 december 2019)

1Adrian1
10 december 2019 · 356 Inlägg

IIHenkeII skrev:

1Adrian1 skrev:
Skulle varmt rekommendera och köpa exempelvis en Mazda som nämnts ovan. Nu kanske Mazda 3 inte är hög som Dacian och mindre bagageutrymme men snackar man kvalite etc så är det en hela annan värld.

Länk: https://www.blocket.se/annons/skaraborg … g/87369907

Skulle lagt till att kombi är ett måste smile

Då är nog Mazda 3 inget alternativ wink

En Honda Civic Tourer är också fantastiska bilar. Väldigt rymlig för att vara en Civic faktiskt. Bekväm och köra även förvånansvärt tyst i kupén. Nu vet jag inte heller om det är Diesel eller Bensin som du är sugen på eller om automat är ett krav. Men nedan är iallafall ett exempel smile

Länk: https://www.blocket.se/annons/jonkoping … a/87342807

Slim
10 december 2019 · 340 Inlägg

Håller med om att en ”fransk bil byggd i Rumänien” säger mer än tillräckligt. Opponerar mig däremot mot att Volvo skulle vara av sämre kvalitet än franska bilar.

Enskilda upplevelser kan vara sådana, absolut. Tittar man däremot lite större brukar franska bilar sällan prestera.

Mitt råd är istället att köpa en begad Kia eller Hyundai av nyare modell. Det bör även göra att man slipper få folk emot sig här på forumet, då det verkar vara det som folk vill ha. Konstigt egentligen hur bilintresset på forum skiftat från prestandabilar till ekonomiska asiatiska bilar:)

IIHenkeII
10 december 2019 · 129 Inlägg

Slim skrev:
Håller med om att en ”fransk bil byggd i Rumänien” säger mer än tillräckligt. Opponerar mig däremot mot att Volvo skulle vara av sämre kvalitet än franska bilar.

Enskilda upplevelser kan vara sådana, absolut. Tittar man däremot lite större brukar franska bilar sällan prestera.

Mitt råd är istället att köpa en begad Kia eller Hyundai av nyare modell. Det bör även göra att man slipper få folk emot sig här på forumet, då det verkar vara det som folk vill ha. Konstigt egentligen hur bilintresset på forum skiftat från prestandabilar till ekonomiska asiatiska bilar:)

Det jag undrar är ifall någon faktiskt har kört/ägt en Dacia som kan tala från egen erfarenhet. Just nu är det mycket tyckande bara.

https://motorvogue.co.uk/blog/2016/april/message-53/

https://www.thisismoney.co.uk/money/car … EALED.html

https://www.whatcar.com/news/2019-what- … vey/n20042

Senast redigerat av IIHenkeII (10 december 2019)

torsen
10 december 2019 · 7 198 Inlägg

IIHenkeII skrev:

Slim skrev:
Håller med om att en ”fransk bil byggd i Rumänien” säger mer än tillräckligt. Opponerar mig däremot mot att Volvo skulle vara av sämre kvalitet än franska bilar.

Enskilda upplevelser kan vara sådana, absolut. Tittar man däremot lite större brukar franska bilar sällan prestera.

Mitt råd är istället att köpa en begad Kia eller Hyundai av nyare modell. Det bör även göra att man slipper få folk emot sig här på forumet, då det verkar vara det som folk vill ha. Konstigt egentligen hur bilintresset på forum skiftat från prestandabilar till ekonomiska asiatiska bilar:)

Det jag undrar är ifall någon faktiskt har kört/ägt en Dacia som kan tala från egen erfarenhet. Just nu är det mycket tyckande bara.

https://motorvogue.co.uk/blog/2016/april/message-53/

https://www.thisismoney.co.uk/money/car … EALED.html

https://www.whatcar.com/news/2019-what- … vey/n20042



Jag har inte ägt någon Dacia.
Men jag har kört Duster flera gånger.
Skulle hellre ta en Duster än en Logan.
Duster är näääästan rymlig som en kombi.
Om du absolut framhärdar med Dacia - kolla Duster i stället.
Den är relativt populär och har förmodligen ett mångdubbelt högre andrahandsvärde - om du väljer 4x4.

Fyra_Hjul
10 december 2019 · 9 Inlägg

Jag hade nyss en Dacia Duster en vecka och jag tänker att huruvida Dacia fungerar för dig handlar helt om hur bilintresserad du är.

En Dacia är definitionen av budget. Företaget har samarbete med Ullared och det säger en del. Bilarna är så basic som det bara går. Det är dålig komfort med obekväma säten och dålig isolering och det tröttnar man på rätt snabbt. Om du är bilintresserad och vill ha något som ändå kan vara kul att köra kommer du spy på Dacian efter en vecka eller två. Men om du däremot enbart är ute efter en bil som tar dig från A till B så är Dacia för dig.

För 136k får du billigaste Dustern. Vill du ha 4x4 kostar den 167k. Det finns inget annat bilmärke som kan konkurrera med de priserna när det kommer till en helt ny bil. Bensinvarianten på 100hk och dieselvarianten på 115hk är också snåla i drift. Service/försäkring är också löjligt billigt. Just Dustern har ett helt OK andrahandsvärde.

torsen
11 december 2019 · 7 198 Inlägg

Vill du läsa mer om Duster så kan du följa en sådan i tidskriften Vi Bilägare.
Man har under drygt hela 2019 haft en Duster som långtestbil.
Även Teknikens Värld har testa Duster.
Utgåva Nr 23 2019 har utvärderat Duster, och utsåg den till vinnare, jämfört med Jeep Wrangler och Suzuki Jimny.
Alla tre av årets modell.
Finns säker flera tester/provkörningar av dagstidningar.
Detta ger dig kanske lite mera "kött på benen" inför ditt framtida bilval.
Lycka till!

mb_pucken
11 december 2019 · 5 083 Inlägg

Farsan kör sedan flera år tillbaka duster. Han är nu inne på bil nummer 2 och är ruskigt nöjd. Den senaste är diesel automat och den är faktiskt riktigt trevlig med tanke på priset. Fullt utrustad. Han byter bil när garanti går ut. Ännu har han endast behövt en reparation som var spridarbyte på sin första. Någon form av Eco fuel motor. Annars har dom rullat helt problemfritt med låg förbrukning.

Vill man bara ha en billig ny bil med garanti för att ta sig från A till B så är det en riktigt bra bil.
Värdeminskning är inte alls så farlig om man jämför med andra nya bilar men tanke på inköpspriset. Den kan knappast bli värd 0kr efter några år.

Enda nackdelen är säkerheten som inte är perfekt. Men den är åtminstone bättre än en gammal småbil wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Deception
11 december 2019 · 97 Inlägg

Fyra_Hjul skrev:
Jag hade nyss en Dacia Duster en vecka och jag tänker att huruvida Dacia fungerar för dig handlar helt om hur bilintresserad du är.

En Dacia är definitionen av budget. Företaget har samarbete med Ullared och det säger en del. Bilarna är så basic som det bara går. Det är dålig komfort med obekväma säten och dålig isolering och det tröttnar man på rätt snabbt. Om du är bilintresserad och vill ha något som ändå kan vara kul att köra kommer du spy på Dacian efter en vecka eller två. Men om du däremot enbart är ute efter en bil som tar dig från A till B så är Dacia för dig.

Jag håller med helt här. Jag har aldrig ägt någon Dacia men jag har kört flera och meckat med ett par inom jobbet.

Bullrigt, noll komfort, budget, men tar dig från A till B så länge du står ut och bilen håller ihop, vilket som nu inträffar först.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2019 · 17 380 Inlägg

Vi provade en Duster för 2-3 år sedan. 99.900:- kostade de då. Tänkte att en ny bil, tja... var inte jätteimponerad. Men frågan föll på vad en automat skulle kosta. Det fanns som option inte vid tillfället.

Men köra till garantin går ut och byta sen? Varför inte?
Vore jag TS skulle jag leta upp en begagnad Logan och prova den så får man prova hur den känns efter några mil på nacken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IIHenkeII
11 december 2019 · 129 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi provade en Duster för 2-3 år sedan. 99.900:- kostade de då. Tänkte att en ny bil, tja... var inte jätteimponerad. Men frågan föll på vad en automat skulle kosta. Det fanns som option inte vid tillfället.

Men köra till garantin går ut och byta sen? Varför inte?
Vore jag TS skulle jag leta upp en begagnad Logan och prova den så får man prova hur den känns efter några mil på nacken.

Bra ide! Ska leta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang