Byggtråden på min Saab 900i

Det huvudsakliga syftet med bilen är att den ska vara körbar och att all rost ska tas bort. Det kommer vara en orginalbil till en början, men som kanske kommer att ändras med tiden. Välkommen!
  • 31 Följare
  • 21 167 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september 2020
InTheWhite
30 november 2019 · 2 151 Inlägg

Små detaljer som kan göra mycket för helheten! smile

Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Rick50
30 november 2019 · 78 Inlägg

InTheWhite skrev:
Små detaljer som kan göra mycket för helheten! smile

Så sant så sant! Håller med dig, många små saker gör en avgörande skillnad till slut smile

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
Rick50
30 november 2019 · 78 Inlägg

Hej alla!
Idag har jag hunnit med några till saker på bilen. Det som har hänt är att jag har tagit bort den bakre ljuddämparen för lite extra ljud och dammsugit hela bilen. Den både ser bättee ut och låter bättre nu! Riktigt skönt att få det ur vägen. Utöver det är har jag monterat dit en regplåthållare på bakluckan och bytt ut några lampor som strulade. Är nöjd att få problematiska saker ur vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230528/230528-53abe87acb867e65c01ed76d7f43d12a.jpg


Ha det gott!

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
InTheWhite
1 december 2019 · 2 151 Inlägg

Är alltid skönt att bit efter bit få ordning på grejerna. smile

Gott att du fick lite skönare ljud i den nu då!cool

Rick50
1 december 2019 · 78 Inlägg

InTheWhite skrev:
Är alltid skönt att bit efter bit få ordning på grejerna. smile

Gott att du fick lite skönare ljud i den nu då!cool

Stämmer väl! Jadå, låter bättre gör den men fortfarande inte störande på något sett då den har 2/3 stycken dämpare kvar smile

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
2 december 2019 · 901 Inlägg

följs

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Rick50
2 december 2019 · 78 Inlägg

gps18 skrev:
följs

Tackar!

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
Rick50
10 december 2019 · 78 Inlägg

Hej alla!
Jag vet inte vart jag ska börja....
Under dem sista dagarna i garaget hanns det med en service med ny motorolja, oljefilter och kylarvätska. Det är toppen att få det gjort! Dessvärre gick den riktigt dåligt efter detta, har ingen aning annat än att vi måste ha kommit åt något när servicen gjordes. Tomgången var neråt 500-600 varv vilket är en minskning med 300 i snitt och det är inte något jag ville skulle hända. Därefter var den nära på att strandsätta mig på hemresan med att den inte alls ville ha någon tomgång och den dog för det minsta lilla nedväxling etc. Slutligen förlorade jag möjligheten att växla då kopplingen inte har velat ta, troligen på grund av att systemet inte får upp något tryck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230528/230528-81e0904440833cff497781e17a431095.jpg

Låt oss säga att jag har varit gladare över bilen förr!

Men!

Jag har hittat en synlig defekt till kopplingens system vilket är kopplingsslangen, jag hoppas det ska kunna gynna bilen när jag byter den delen. Utöver det har den en tomgång nu men den är inte i närheten av hur den var innan servicen. Tomgången är konstant högre och det är något jag ska försöka experimentera på och se om man kan återställa det till hur den var innan.

Ha det gott!

Senast redigerat av Rick50 (10 december 2019)

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
zzr9409209
10 december 2019 · 716 Inlägg

Du har inte haft av någon vacumslang, iom att du säger att tomgången är högre i sista inlägget...

Rick50
10 december 2019 · 78 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Du har inte haft av någon vacumslang, iom att du säger att tomgången är högre i sista inlägget...

Hej!
Jag misstänker att någon slang kan vara av eller ej sitta korrekt då den gick som den gjorde! Men kan även en vacumslang göra att bilen inte kan klara sig själv på tomgång utan att dö? Tack för hjälpen smile

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
InTheWhite
10 december 2019 · 2 151 Inlägg

Fanken vilken osis du har då!sad
Hoppas det löser sig.

Rick50
10 december 2019 · 78 Inlägg

InTheWhite skrev:
Fanken vilken osis du har då!sad
Hoppas det löser sig.

Tack, håller med inte allt går väl nu! Men jag ska återkomma när jag har bytt kopplingsslangen smile

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
Snurriis
10 december 2019 · 761 Inlägg

Ja vakum speciellt på dessa gamla og900 med lucas system är riktigt gnälliga om det blir vakumlekage.
Kolla så inte slangen kopplings cylinder är paj, hade det på min babyblå og900 dock så vare en förgasare motor så inge vidare med vakum på den men på min gamla turbo hade jag div problem med vakum m.m

Kolla så ingen tempgivare m.m är dålig, kan påverka tomgången.

Rick50
10 december 2019 · 78 Inlägg

Snurriis skrev:
Ja vakum speciellt på dessa gamla og900 med lucas system är riktigt gnälliga om det blir vakumlekage.
Kolla så inte slangen kopplings cylinder är paj, hade det på min babyblå og900 dock så vare en förgasare motor så inge vidare med vakum på den men på min gamla turbo hade jag div problem med vakum m.m

Kolla så ingen tempgivare m.m är dålig, kan påverka tomgången.

Tack för dina tips, min ska ha ett Bosch CI system så jag borde vara befriad från problemen med Lucas, eller tar jag fel? Jag ska testa bilen efter att kopplingsslangen är bytt, har skaffat reparationssats till både slavcylindern och huvudcylindern, men det kommer nog väntas med om det inte behövs fixas nu. Ska kolla gällande tempgivare också, uppskattar hjälpen!

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
Snurriis
11 december 2019 · 761 Inlägg

Rick50 skrev:

Snurriis skrev:
Ja vakum speciellt på dessa gamla og900 med lucas system är riktigt gnälliga om det blir vakumlekage.
Kolla så inte slangen kopplings cylinder är paj, hade det på min babyblå og900 dock så vare en förgasare motor så inge vidare med vakum på den men på min gamla turbo hade jag div problem med vakum m.m

Kolla så ingen tempgivare m.m är dålig, kan påverka tomgången.

Tack för dina tips, min ska ha ett Bosch CI system så jag borde vara befriad från problemen med Lucas, eller tar jag fel? Jag ska testa bilen efter att kopplingsslangen är bytt, har skaffat reparationssats till både slavcylindern och huvudcylindern, men det kommer nog väntas med om det inte behövs fixas nu. Ska kolla gällande tempgivare också, uppskattar hjälpen!

Sorry my bad! Blandar alltid ihop dessa gamla styrsystemen ^^

Kom på nu också att kolla runt spridarna så dom ej läcker, tvätta rent å så och varmkör motorn och sedan testa spruta lite startgas vid spridarna för att se om tomgång höjs eller ej.

Rick50
11 december 2019 · 78 Inlägg

Snurriis skrev:

Rick50 skrev:

Snurriis skrev:
Ja vakum speciellt på dessa gamla og900 med lucas system är riktigt gnälliga om det blir vakumlekage.
Kolla så inte slangen kopplings cylinder är paj, hade det på min babyblå og900 dock så vare en förgasare motor så inge vidare med vakum på den men på min gamla turbo hade jag div problem med vakum m.m

Kolla så ingen tempgivare m.m är dålig, kan påverka tomgången.

Tack för dina tips, min ska ha ett Bosch CI system så jag borde vara befriad från problemen med Lucas, eller tar jag fel? Jag ska testa bilen efter att kopplingsslangen är bytt, har skaffat reparationssats till både slavcylindern och huvudcylindern, men det kommer nog väntas med om det inte behövs fixas nu. Ska kolla gällande tempgivare också, uppskattar hjälpen!

Sorry my bad! Blandar alltid ihop dessa gamla styrsystemen ^^

Kom på nu också att kolla runt spridarna så dom ej läcker, tvätta rent å så och varmkör motorn och sedan testa spruta lite startgas vid spridarna för att se om tomgång höjs eller ej.

Ingen fara, ville bara få koll på läget! Det ska jag ta och göra när möjligheten finns smile Kan det vara så att packningar behövs bytas om tomgången ändras med hjälp av startgas?

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
Rick50
11 december 2019 · 78 Inlägg

Hej!
Goda nyheter! smile Kopplingsslangen är efter slit och tårar strax avtagen från bilen och det är skönt att äntligen få av den. Inte optimalt med utrymme och rostiga delar sätter sina spår! Ska återkomma hur allt blir med bilen när den nya slangen sitter på. Dessutom hittade jag lite nya saker som behövs ordnas, en skadad kabel och några fästen som var eller blev trasiga efter min framfart.

Ha det gott!

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
Rick50
22 december 2019 · 78 Inlägg

Hej!
Det har inte varit några framgångar på bilen då jag misstänker att gängan på huvudcylindern har blivit skadad när jag försökte få skruven att gå in. Så detta har dragit ut på tiden! Ska plocka av huvudcylindern och rensa/gänga om gängan så ska det förhoppningsvis lösa dem problem jag har haft smile
Ha en trevlig jul!

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
Rick50
3 januari 2020 · 78 Inlägg

Rick50 skrev:
Hej!
Det har inte varit några framgångar på bilen då jag misstänker att gängan på huvudcylindern har blivit skadad när jag försökte få skruven att gå in. Så detta har dragit ut på tiden! Ska plocka av huvudcylindern och rensa/gänga om gängan så ska det förhoppningsvis lösa dem problem jag har haft smile
Ha en trevlig jul!

Hej

Som jag har nämnt tidigare så har jag haft lite hinder att lösa det problem jag har haft med läckage i kopplingssystemet. Nu har jag äntligen alla delar jag kan tänkas behöva ha för att fixa detta och jag ska ge på mig att få jobbet klart och bilen körbar inom några dagar. Kommer en uppdatering när det sker.

Ha det fint!

Saab 900i "Rosenkvarts 129 H" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang