Volvo S60 BTR

Hokijoe
11 december 2019 · 17 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo S60 T5 2001 bsr trimmad med programvara. Det sitter ett öppetluftfilter, simons avgassystem från kat utan ljuddämpare. Bilen laddar nu runt 0.8-0.9 bar och tänkte höja laddet med 0.2-0.3 bar men då behöver man mera bränsle också så jag köpte gröna spridare och tänkte montera dem men läste att bilen kommer gå för fet. Isf ska man mappa bilen men plånboken är tunn och vill hellre utföra den enkla fula lösningen att montera en ställbar btr och sedan ställa in blandningen med en bredbands lambda.
Min fråga är:
Vilken btr är bäst för en omappad spridare och höjd laddtryck?
Linjär eller progressiv?
Jag har läst om båda varianter men vissa säger progressiv och andra linjär.

Stakar, kolvar, 3 tums ic och avgas, sprut, större turbo kommer i framtiden så det behöver vi inte diskutera om nu smile

Mvh/ Martin

Xebers76
11 december 2019 · 2 266 Inlägg

Du snålar in på fel ställen hörre du tongue

Hokijoe
11 december 2019 · 17 Inlägg

Sorry, jag är ny här och hittar inte! smile

Xebers76
11 december 2019 · 2 266 Inlägg

Hokijoe skrev:
Sorry, jag är ny här och hittar inte! smile

Nu missuppfattar du mig. Jag menar att du sparar pengar i fel ända på bygget. Motorstyrningen är väldigt viktig för att det ska fungera och även hålla.

Och ja, du har lagt upp tråden som ett projekt med tongue

Hokijoe
11 december 2019 · 17 Inlägg

Hehe jag förstår nu. tongue
Om jag hade en dyrare bil då skulle jag satsa på en bra motorstyrning men min bil är så pass gammal att jag gärna laborerar, testar och får erfarenheter på den. smile

Marlboroman
11 december 2019 · 8 233 Inlägg

Hokijoe skrev:
...vill hellre utföra den enkla fula lösningen att montera en ställbar btr och sedan ställa in blandningen med en bredbands lambda.

Fast nu är det ju inte ett dugg enkelt då det inte finns en regulator för bränsletrycket på samma sätt som på äldre bilar. Så det tråkiga i det hela är att det är bättre att lägga spridarna åt sidan så länge. Och om du försöker tvinga upp laddtrycket på mekanisk väg så kommer styrsystemet att börja jobba emot.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hokijoe
11 december 2019 · 17 Inlägg

Så det enda sättet är bara en mappning med spridarna.
Känner ni någon som kan mappa en original styrsystem? smile

amazinjoey
11 december 2019 · 1 139 Inlägg

Tror inte du ska trimma bilen om jag ska vara ärlig smile Du verkar inte förstå konceptet med bränsle och motorstyrning och vad som kommer ske om man har fel. Byter du spridare men inte justerar programvaran så kommer den inte starta. Byter du BTR utan programvara så kommer dina kolvar säga hejdå smile

Autotech eller BSR är nog bäst att kontakta

Hokijoe
11 december 2019 · 17 Inlägg

Jag har inte kommit så långt i ”läroboken” men vill gärna förstå konceptet. smile

Tackar för alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang