Byta generator 2007 Peugeot 307 1,6 hdi DPF

movikong
13 december 2019 · 10 Inlägg

Hej allihopa!

Jag har nyss köpt en 2007 Peugeot 307 1,6hdi med DPF med dårlig generator. Har ny generator som ska i och har börjat demontera. Det är en skruv som sitter (mycket) svårt åtkommligt.

Är det någon som kan berätta för mig korrekt procedur för att byta denna generator? Måste DPF bort?

Det är samma motor i ett stort antal bilar, bl.a. vissa Volvo, Mini, Mazda, Citroen o Peugeot.


God jul önskas och jag är tacksam för alla kommentarer!

Senast redigerat av movikong (13 december 2019)

SvarreE
13 december 2019 · 239 Inlägg

Får börja med att säga att jag inte kan nåt specifikt om den bilen. Men det är stor skillnad på mycket svåråtkomlig och omöjlig...
Går det inte ta den underifrån kanske?
Egen erfarenhet är annars att det är lättare att ge upp snabbt och plocka av det som behövs än att lägga 3h på att undvika att ta bort delar som man sedan måste ta ändå för att få ut generatorn.

movikong
13 december 2019 · 10 Inlägg

Tack för svar! Jag tror du har rätt; jag är i gång med att plocka bort DPF nu, och jag tror det är snabbare än att inte göra det.

Är fortfarande nyfiken på det 'officiella, korrekta sättet' att plocka bort generatorn.


Mvh Movikong

movikong
16 december 2019 · 10 Inlägg

Hej igen. Då kan jag berätta att jag var tvungen att ta bort dieselpartikelfiltret för att komma åt en skruv på generatorn. För att få bort DPF, måste kylaren bort på min bil, sen gick det rätt smidigt.

Detta var så JAG löste det, vet ej om det finns en bättre metod.

Om någon vet precis hur man gör på 'rätt sätt', skulle det vara kul att veta.


Mvh movikong

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang