Koppla DRL ljus på ledramp

jompa_00
9 december 2019 · 11 Inlägg

Tjena

Jag har precis kopplat en ljusramp på bettan, men insåg att den också har en DRL funktion. frågan är hur jag ska koppla den?? jag har endast en kabel ut från rampen (som är tänkt för DRL funktionen) men hur blir det då med minus?? planen är att tjuva + från p ljuset men behöver jag inte jord till lampan också? vart ansluter jag isåfall den till rampen om jag endast har 1 kabel ut från rampen? tar jag minus från huvuddioderna som också gäller för DRL lampan? eller är minus redan draget till DRL listen och jag behöver endast +?

om det hjälper är rampen köpt från jula
tack för svar
Med vänlig hälsning johan

BMW 530D (2011)
MammDiin
12 december 2019 · 2 015 Inlägg

Du har troligen tre kablar en plus och en minus och så en tredje till DRL. Den jordar allt via minuskabeln så du behöver bara koppla in plus till DRL.
Dock är DRL på en ljusramp troligtvis inte godkänd med tanke på monteringen. Detsamma gäller vanligen också parkeringsljus.

torsen
13 december 2019 · 7 189 Inlägg

jompa_00 skrev:
Tjena

Jag har precis kopplat en ljusramp på bettan, men insåg att den också har en DRL funktion. frågan är hur jag ska koppla den?? jag har endast en kabel ut från rampen (som är tänkt för DRL funktionen) men hur blir det då med minus?? planen är att tjuva + från p ljuset men behöver jag inte jord till lampan också? vart ansluter jag isåfall den till rampen om jag endast har 1 kabel ut från rampen? tar jag minus från huvuddioderna som också gäller för DRL lampan? eller är minus redan draget till DRL listen och jag behöver endast +?

om det hjälper är rampen köpt från jula
tack för svar
Med vänlig hälsning johan

Hej Johan.
Antar det är Jula # 006262 du har köpt.
Synnerligen korkad och ofullständig anslutningsanvisning.
Koppla in själva LED-rampen som det står.
Du behöver dock inte dra den svarta ända upp till batteriet.
Jorda, om du vill, i stället närmare LED-rampen, med den svarta.
DRL-funktionen "gissar" jag sannolikt ska anslutas/tjuvas på ledning till positionsljus.

Ett tips är att köpa JULA:s "mellankopplingsstycke" mellan strålkastarglödlampan och det ordinarie kopplingsstycket.
Detta kopplingsstycke har en lös/extra elledning att ansluta till relä "86".
Finns både för H4 och H7.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2019 · 17 345 Inlägg

Ser ut som rampen har en vanlig "tyskkontakt". Den innehåller +/- och bör väl ha en liten vit kabel som sticker ur kontakten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
14 december 2019 · 7 189 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ser ut som rampen har en vanlig "tyskkontakt". Den innehåller +/- och bör väl ha en liten vit kabel som sticker ur kontakten?

Vad är "tyskkontakt"?
Bosch?
DIN?

Christian S
14 december 2019 · 4 815 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Ser ut som rampen har en vanlig "tyskkontakt". Den innehåller +/- och bör väl ha en liten vit kabel som sticker ur kontakten?

Vad är "tyskkontakt"?
Bosch?
DIN?

se om du första vilken det är genom att kolla på den här ledningssatsen till rampen https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ts-604239/ för där står det Deutsch(DT)-kontakt i informationen om den
, och här är en länk till ljusrampen https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … 262/#tab04

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang