JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 195 787 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
volvoglracing
3 november 2019 · 531 Inlägg

Brukar motorn gå helt som normalt efter lmm-flytten eller kan man känna av det lite i motorgången? Har du testat öppen dump i kombination med automatlåda, får man alls något dumpljud?

JKDesign
3 november 2019 · 4 442 Inlägg

volvoglracing skrev:
Brukar motorn gå helt som normalt efter lmm-flytten eller kan man känna av det lite i motorgången? Har du testat öppen dump i kombination med automatlåda, får man alls något dumpljud?

Den går precis som vanligt, kan hända bilen får lite fet blandning ~1sekund då dumpen är öppen. Men då är det ingen last eller varvtal på motorn så gör absolut ingen skada, kan hända man får en baktändning men det är ju bara fränt smile

Har inte kört mer än öppetfilter på automat men absolut får du samma ljud med öppendump som på en manuell

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
volvoglracing
4 november 2019 · 531 Inlägg

JKDesign skrev:

volvoglracing skrev:
Brukar motorn gå helt som normalt efter lmm-flytten eller kan man känna av det lite i motorgången? Har du testat öppen dump i kombination med automatlåda, får man alls något dumpljud?

Den går precis som vanligt, kan hända bilen får lite fet blandning ~1sekund då dumpen är öppen. Men då är det ingen last eller varvtal på motorn så gör absolut ingen skada, kan hända man får en baktändning men det är ju bara fränt smile

Har inte kört mer än öppetfilter på automat men absolut får du samma ljud med öppendump som på en manuell

Tack för svar. Måste göra detta på min 9-5 framdels. Ja de e ju klart att man vid gassläpp får samma ljud med automat enda är ju kanske att man inte får det lika ofta eftersom man inte släpper gasen vid växlingarna. En annan fråga: Hur fick du fram motorvärdena i SID:en så som på videon?

JKDesign
4 november 2019 · 4 442 Inlägg

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:

volvoglracing skrev:
Brukar motorn gå helt som normalt efter lmm-flytten eller kan man känna av det lite i motorgången? Har du testat öppen dump i kombination med automatlåda, får man alls något dumpljud?

Den går precis som vanligt, kan hända bilen får lite fet blandning ~1sekund då dumpen är öppen. Men då är det ingen last eller varvtal på motorn så gör absolut ingen skada, kan hända man får en baktändning men det är ju bara fränt smile

Har inte kört mer än öppetfilter på automat men absolut får du samma ljud med öppendump som på en manuell

Tack för svar. Måste göra detta på min 9-5 framdels. Ja de e ju klart att man vid gassläpp får samma ljud med automat enda är ju kanske att man inte får det lika ofta eftersom man inte släpper gasen vid växlingarna. En annan fråga: Hur fick du fram motorvärdena i SID:en så som på videon?

När/om du trimmar bilen så kan man klicka i en ruta som heter opensid, då får man fram alla värden.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
volvoglracing
4 november 2019 · 531 Inlägg

JKDesign skrev:

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:

Den går precis som vanligt, kan hända bilen får lite fet blandning ~1sekund då dumpen är öppen. Men då är det ingen last eller varvtal på motorn så gör absolut ingen skada, kan hända man får en baktändning men det är ju bara fränt smile

Har inte kört mer än öppetfilter på automat men absolut får du samma ljud med öppendump som på en manuell

Tack för svar. Måste göra detta på min 9-5 framdels. Ja de e ju klart att man vid gassläpp får samma ljud med automat enda är ju kanske att man inte får det lika ofta eftersom man inte släpper gasen vid växlingarna. En annan fråga: Hur fick du fram motorvärdena i SID:en så som på videon?

När/om du trimmar bilen så kan man klicka i en ruta som heter opensid, då får man fram alla värden.

Med hjälp av en Maptuner då eller?

JKDesign
5 november 2019 · 4 442 Inlägg

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:

volvoglracing skrev:

Tack för svar. Måste göra detta på min 9-5 framdels. Ja de e ju klart att man vid gassläpp får samma ljud med automat enda är ju kanske att man inte får det lika ofta eftersom man inte släpper gasen vid växlingarna. En annan fråga: Hur fick du fram motorvärdena i SID:en så som på videon?

När/om du trimmar bilen så kan man klicka i en ruta som heter opensid, då får man fram alla värden.

Med hjälp av en Maptuner då eller?

Nej via t7suit

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
volvoglracing
8 november 2019 · 531 Inlägg

JKDesign skrev:

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:

När/om du trimmar bilen så kan man klicka i en ruta som heter opensid, då får man fram alla värden.

Med hjälp av en Maptuner då eller?

Nej via t7suit

Visste inte ens att det fanns något liknande. Hur kopplar man upp sig till ecu:n?

amazinjoey
8 november 2019 · 1 138 Inlägg

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:

volvoglracing skrev:

Med hjälp av en Maptuner då eller?

Nej via t7suit

Visste inte ens att det fanns något liknande. Hur kopplar man upp sig till ecu:n?

Combiadapter

JKDesign
8 december 2019 · 4 442 Inlägg

Var ett tag sen man gjorde en klassisk uppdatering smile det mesta hamnar på Youtube eller Instagram. Men nu kände jag för att bara skruva utan att ha en kamera på.

Storservice på svarta 9-3an, olja +filter, kamrem + vattenpump och nytt flexrör.
Självklart tjurade muttrarna som satt i skarven till Dpf, men gick tillslut med hjälp av vinkelharry!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8212083c7960e4acad4580e79de5b8d6.jpg
Dags att gå på remmen och vattenpump en. Första gången jag gör detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ae4a2b90ead40b3ae6e4c45533aa8306.jpg
Remmen skall vara bytt för 7000mil sedan men pumpen ser oem ut? Bilen är från 2010 och stämpeln "10" kanske är årtal?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-71bf48e38f8241488c59c200dce74e36.jpg
Nollat kamaxel
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-770ea408e4c7d7becff25589164a5d14.jpg
Nollat vevaxel, båda skall låsas med hjälp av en ebay låssats. https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6109e436963415045cd44777c7db2e00.jpg

Funderar på att sälja Griffin och skaffa en ng9-5 diesel, men hur ser det ut med reservdelar nu? Mailade orio men fick inget superbra svar "Vi är numera ingen generalagent (OEM) så vi har ingen skyldighet att hålla reservdelar i 10 år, men vi jobbar stenhårt med att hålla så många
reservdelar som möjligt i lager, så länge som möjligt."
Sen varslade dom 14personer i förra veckan, vilket kanske inte är ett steg i rätt riktning?

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
FollowingBetulas
10 december 2019 · 34 Inlägg

Kolla i NG9-5 gruppen på facebook, killarna bakom Mannes bilservice hänger där och kan nog ge bra svar på dina funderingar!

JKDesign
13 december 2019 · 4 442 Inlägg

Någon vänlig själ som besitter WIS instruktion för att lossa oljetråget på ng 9-3 ttid 2012?

Här finns instruktioner om någon annan letar smile tack till TCarlsson på stcs.

https://saabwisonline.com/b8/9-3/2011/2 … emove-163/

Senast redigerat av JKDesign (13 december 2019)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
13 december 2019 · 4 442 Inlägg

FollowingBetulas skrev:
Kolla i NG9-5 gruppen på facebook, killarna bakom Mannes bilservice hänger där och kan nog ge bra svar på dina funderingar!

Tack, fick faktiskt ett svar av dom innan också.

"Hej.
Rent generellt ser de bra ut med reservdelar till ng 9-5 just nu via ORIO, även speedparts har endel delar, och vi här på mannes jobbar även för att hålla många delar på vårat egna lager.

Rutorna har även kommit åter i lager igen.
Vi har inga bilar tillsalu."

Låter positivt tycker ja smile jag har varit millimeter ifrån att köpa flera stycken innan men denna omgången kanske det blir av.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Mr_Lööf
27 december 2019 · 1 901 Inlägg

Stämpeln "10" som du undrade över är mycket riktigt årtals stämpel. Punkterna är månaderna.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
JKDesign
27 december 2019 · 4 442 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Stämpeln "10" som du undrade över är mycket riktigt årtals stämpel. Punkterna är månaderna.

Tackar smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
31 december 2019 · 4 442 Inlägg

Dåligt med uppdateringar här

Bytte olja + filter på Griffin för ca 4 veckor sedan för att se om det kunde lösa låg oljetryck varning vid kallstart.

Det gjorde det inte, så nu fick ja göra jobbet som innebar släppa ner tråget och ny olja + filter och även ny växellådsolja då man måste plocka ur drivaxeln sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-945b54669c758c3675dfcfb0bd55b85b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-76e9c4bbce10582b782d402ad09c0070.jpg
Oringen var knallhård så hoppas detta löste problemet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a2a143d0ad69fc0550b4ff3b8d7345f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-afab686de3bb8ceec9d5ddf5ac7ba0a8.jpg

Tid fick steg 1 hos GDMperformance och bänkades till 203hk / 412nm, blev riktigt härlig att köra efter smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e532118b9ce57978ec5502ae37b7c7a3.jpg

I förra veckan fick jag några timmar på mig att "hotta" upp brorsans nyinköpta Vector, blev frontbyte, toning av rutor och lite annat pill smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0dbdb1ec42e19cce134c02272d700af6.jpg

2019 kan summeras med 3st saabköp
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-432f76ad0202af342c66445696e441e7.jpg

Gott nytt år till er alla så får vi se vad 2020 har att bjuda på!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
12 januari 2020 · 4 442 Inlägg

Håller på att rädda en 9-5 Aero 05 från att skrotas, gammal gubbe som haft bilen och bara kört med den....288 Grafitgrön, hirsch vinge, kolfiberpanel, svart skinn osv

Finns en del att åtgärda och just nu håller ja på med växellänkaget, bytt till MapTun bussningar och det gjorde susen, dock går inte riktigt backen i ändå och 5an ligger lite för långt till vänster i min mening, normalt sett vill jag ha den längst upp till höger inte ca 1cm in till vänster. Alla andra växlar går i som vanligt, tror ni att det går att justera så att det funkar?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b87f5947e556d9e11059909633f09601.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cbd643e1af6a51498acc4e89678f9817.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-246a4c228d17bc6f9b9719bd5369e836.jpg

Flexröret var jätte av smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-dc9894563722ae9e15fc8ce35b991fa6.jpg

Nivåsensorerna till xenonet är "strajpade" både fram och bak... Dessa buntbandstekniker hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d6878b75bd306d28875e84a5ba493908.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f03df61a1575bb2af3597ddccb015a38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a641cd527497f4a15585b60b00a0666a.jpg

Lite före och efterbilder
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-aeb1e0165fa3918d66f0b3f761f1784c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f552c57f76896277727b52729f13af76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d04acb92701d679bd9784a7c7e1865a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1c5e99f2dcbc09269861f00fd94ffd5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6bfe7e9ffebd1f065d83d5df5981429b.jpg

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Mr_Lööf
12 januari 2020 · 1 901 Inlägg

Har du justerat växellänkaget enligt boken?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
JKDesign
12 januari 2020 · 4 442 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Har du justerat växellänkaget enligt boken?

Nej jag justerar enligt eget tycke smile haha, kanske därför det blir galet.
Men lådan låst på 4an och spaken likaså sen bara montera ihop allt.

Har varit med om att jag fått vrida på axeln från växelspaken till länkaget för att växlarna legat fel i sidled.

Vad säger boken?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Mr_Lööf
13 januari 2020 · 1 901 Inlägg

Enligt boken så låser man fyrans växel i växellådan och sen lägger man i fyrans växel med spaken för att kunna låsa den till huset för spaken.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
JKDesign
13 januari 2020 · 4 442 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Enligt boken så låser man fyrans växel i växellådan och sen lägger man i fyrans växel med spaken för att kunna låsa den till huset för spaken.

Då är ja rätt så långt, behöver bara få till länkaget lite i sidled smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang