Land Rover Discovery I - Rostliket som återuppstod och blev skogstroll

Målet är en användbar terrängbil / bruksbil med attityd och min personliga prägel!
  • 81 Följare
  • 75 720 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 maj 2021
alex_v
30 september 2019 · 303 Inlägg

imponerande rostlagningar för o vara första gången, har heller aldrig lagat rost, och har en bil ståendes som golv och tröskel ska bytas på. ska se till o göra det snart när en får tid för det..

simonfalun Mångfifflare
30 september 2019 · 299 Inlägg

UssE skrev:
Grattis till besiktningsresultatet!
Det har du förtjänat wink

Tack big_smile
Det har varit en del slit, men än så länge är jag bara på nivån "näsan ovanför vattenytan" - jag vill göra bilen till "min" och sätta min egen stil på den!


alex_v skrev:
imponerande rostlagningar för o vara första gången, har heller aldrig lagat rost, och har en bil ståendes som golv och tröskel ska bytas på. ska se till o göra det snart när en får tid för det..

Kör bara, det är ganska roligt faktiskt. Se till att öva lite med svetsen innan och lattja lite med inställningarna. Det som funkade bäst för mig var att ha nästan full effekt på svetsen, något lägre om det var tunn plåt. Det viktiga är att det smälter ut ordentligt. Testa att ändra trådmatningen lite också för att se skillnaden. När du hittat rätt kommer det låta lite som när man steker bacon. Jag kollade lite på Youtube innan och läste lite tips på forum.
Ladda upp med några olika modeller på svetstänger också, man vet aldrig vad man kan behöva. För att ha en jordpunkt till det sista så svetsa fast en M8-bult eller en plåtbit.

Tack för de fina orden! 😘

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Bob-Miller
1 oktober 2019 · 1 306 Inlägg

Håller me föregående,kul tråd de här..något trött på alla Volvo trådar,hehe

simonfalun Mångfifflare
5 oktober 2019 · 299 Inlägg

Jag har haft lite stiltje ett tag och det har varit skönt att andas ut efter första rycket!

Här om dagen hjälpte jag en kompis att byta xenonlampa på hans bil, tre timmar tog det! Nu vet jag iallafall säkert att jag aldrig kommer att skaffa mig en Passat från -06 roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7caa3b36923f16ee55764aef792ba4ab.jpg Man var tvungen att ta bort grill, blinkers, dimljus, innerskärm, en massa täckplast och lätta på stötfångaren


Sen har jag hunnit med att ta discon tio år bakåt i tiden och kopplat bort styrningen av centrallåset. Sensorn i förardörren glappar så den slutade aldrig att låsa / låsa upp. Nu har jag istället en knapp för att låsa upp övriga dörrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4b38c51e64ec94d0118657868071aaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-62ee0f07589c98a16746eb6416523935.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-5eaf210aa5d4508ec92775a55aaf4ee2.jpg


Utöver det har det hänt något fantastiskt roligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7b7ef3900e341359b1dfa4465e23bf79.jpg Snart är bilen lite högre!

Senast redigerat av simonfalun (6 oktober 2019)

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
12 oktober 2019 · 299 Inlägg

Jag vet att jag varit dålig med att uppdatera ett tag, men den tragiska sanningen är att det återspeglar hur mycket (eller lite) som hänt med bilen på sistone - det är så mycket vardag som kommer emellan!

Eftersom jag börjat använda bilen lite smått så har alla egenheter och problem börjat visa sig och listan över saker att fixa har därmed blivit längre. Bland annat:
- Styrservon läcker någonstans, men hittills har det varit såpass lite att jag bara fyllt på olja och blundat för det.
- När det är fuktigt ute så misständer bilen något fruktansvärt, så jag kommer nog byta både tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspetsar och kondensator.
- Helljusomkopplaren glappar, så ibland fungerar inte helljuset.
- Torkarspaken glappar så intervall-läget fungerar bara om man håller spaken emot sig lite lätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-1e866bbeffbc2c27e762add7feaa2c03.jpg Här blandas luft med ATF-olja i rask takt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-1953f6da44be9a176f871fa05dfd7aab.jpg Här någonstans är det kaputt


Men det händer inte bara tråkiga saker, idag tipsade en kompis om däck som fanns till salu för vettiga pengar så jag hyrde ett släp och brände iväg till Sandviken och hämtade dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9b5ed03ca21d93a82b7559e696bd56be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-357c119862c681aaa292936126c06a28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-8ee839b21f56fb5a1158e7cc10621bbc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-f7c216d227b5d9cad15965d478d7868f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-fdabb9b04ff35648fe947fafee4e5484.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4e48740ce20554c4adcc36063500e358.jpg Storleksjämförelse nuvarande vs de "nya"


Som det ser ut kommer däcken ge 2cm mer markfrigång, jag tror att det kommer bli grymt tillsammans med höjningen!

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Xebers76
12 oktober 2019 · 2 246 Inlägg

Det som är det farliga när man väl börjar köra sin projektbil, den där lilla listan blir vansinnigt lång lol

Du.. brytarspetsar och kondensator försvann på dem flesta bilar under slutet av 70 talet, har denna 91a verkligen den setupen? tongue

simonfalun Mångfifflare
12 oktober 2019 · 299 Inlägg

Xebers76 skrev:
Det som är det farliga när man väl börjar köra sin projektbil, den där lilla listan blir vansinnigt lång lol

Du.. brytarspetsar och kondensator försvann på dem flesta bilar under slutet av 70 talet, har denna 91a verkligen den setupen? tongue

Öuhm...jag vet inte, jag bara förutsatte det efter att ha skruvat på båten med gammal GM-motor i två år lol

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Xebers76
13 oktober 2019 · 2 246 Inlägg

simonfalun skrev:

Xebers76 skrev:
Det som är det farliga när man väl börjar köra sin projektbil, den där lilla listan blir vansinnigt lång lol

Du.. brytarspetsar och kondensator försvann på dem flesta bilar under slutet av 70 talet, har denna 91a verkligen den setupen? tongue

Öuhm...jag vet inte, jag bara förutsatte det efter att ha skruvat på båten med gammal GM-motor i två år lol

Hehe xP Man lär sig något var dag tongue
Din bil borde ha tändmodul och pickup-coil, sistnämnda är i regel ganska svår att byta ut xP

simonfalun Mångfifflare
9 december 2019 · 299 Inlägg

Jag har varit dålig på att uppdatera men jag har iallafall mängder av helt påhittade ursäkter!
Men det har åtminstone inte stått stilla med bilen, så jag ska försöka uppdatera lite här inom en överskådlig framtid big_smile

Senast redigerat av simonfalun (9 december 2019)

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
uhlin
9 december 2019 · 2 829 Inlägg

Spännande. Det ser man fram emot.

simonfalun Mångfifflare
9 december 2019 · 299 Inlägg

Misständningarna som jag skrev om tidigare utvecklades till att bilen tenderade att lägga av och vägra starta igen. Efter att några kvällar i streck hängt under huven med testlampan för att leta fel så tröttnade jag, för varje gång jag grejade med det så började den fungera igen för att sen börja krångla ganska snart. Jag tog isär varenda skarv på kablarna till tändningen, bytte alla kabelskor och gjorde rent alla kontaktytor. Bland annat var det ett kontaktstycke jag klippte bort och ersatte med “kläm och värm-skarvar”. Efter det fungerade den i alla fall, även om den fortsatte att misstända.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-90e280e2af94cb74a281fa79a6cdf6f5.jpg Det här kontaktstycket fick stryka på foten, här syns även vilket enormt slack jag hade på servopumpsremmen!

I jakten på misständningarna har jag bytt tändkablar, fördelarlock och rotor, men den fortsätter ändå att rycka emellanåt så jag misstänker att det kan ha att göra med avgasröret som jag lyckats kroka till när jag lekt i skogen. Ett av rören är så pass tillklämt att det har ungefär halva sin grovlek, så motorn får nog lite andningssvårigheter (den varvar t.ex. inte över 3000 RPM annat än på friläge).
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-34ffbceb278a599e8b8a4d6643989ccd.jpg


Efter att ha kört i skogen en del med en kompis så insåg jag att mitt lyse var som stearinljus ungefär, första steget fick bli att minimera spänningsfall till lamporna. Biltema har ett kanonbra kit för ändamålet (https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000040790), ett kablage färdigt med reläer, säkringar och anslutningar – bara att plugga i anslutningen som tidigare gått till ena lampan, koppla + från batteriet, ansluta till jord och sen trycka på nya kontakter på H4-lamporna. Rekommenderas om du har lite dålig kräm i lamporna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3df4fb31e7983971557dece050ab7619.jpg Enda vägen kabeln räckte till andra sidan var raka vägen så för att dölja det skrikgula kabelhöljet drog jag det innanför grillen


Nästa steg fick bli att montera extraljusen jag fick av honom tidigare. Jag borrade hål i stötfångaren och drog upp två M8-bultar från undersidan som jag svetsade fast på ovansidan, sen skruvade jag fast extraljusfästet och svetsade fast muttrarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-41424502423adc277cb66cfaea8df64d.jpg Det kändes lite synd att borra i en nästan perfekt stötfångare! roll

När alla extraljus var på plats satte jag även en svetsloppa längst ner på de bultarna så att det inte ska gå att få av dem så enkelt men att de fortfarande ska gå att justera. Efter en hel del kabeldragning blev det dags att koppla dem. Eftersom jag är skadad av att ha en bilelektriker till far blev det en maxisäkring, 70A-relä och svetsad jordpunkt big_smile Det blev lite meckigt att få dit 5st 2,5mm² ledare på reläet, men det gick i alla fall. För att mata reläet kör jag 4mm²-ledare. Tyvärr har jag ingen bild på lyset, men det blev ljust i alla fall big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a107df92e217da48634fdab282c8afc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3e531a936609491d47312c7ea71d0332.jpg

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
11 december 2019 · 299 Inlägg

Jag fortsätter historien för att hinna ikapp till nutid...
Nu har vi kommit till den tiden på året då det började bli kallt på allvar och det började svida att sätta sig i en iskall bil på morgonen så det kändes vettigt att koppla in ett kupéuttag. Jag åkte ut till garaget och rev lite på bilarna som stod utanför och lyckades få ihop ett komplett DEFA-kablage med både frontuttag, skarvar och kupéuttag (varför köpa grejer när det redan finns?).
När jag började kolla efter lämpliga vägar för kabeldragningen såg jag något som var misstänkt likt en motorvärmarkabel, så jag följde den och såg att det visst satt motorvärmare - så jag kollade vidare och insåg att det till och med satt ett kupéuttag i bilen (det är tur att jag inspekterat bilen ordentligt och så...), så det enda jag behövde göra var att trycka dit ett frontuttag. Nåväl, det hade kanske räckt att trycka dit frontuttaget, men jag bestämde mig för att dra om kablarna lite eftersom jag inte ville ha en skarv längst ner i motorutrymmet. Självklart hade jag sönder kontakten på själva motorvärmaren när jag höll på så det fick bli lite HLR på den med hjälp av krympslang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6947f5d74c073d147d7275920a1d0899.jpg Det var lite pill med att få på kabeln rätt eftersom styrningen satt i kragen som jag lagade sönder


När jag höll på med kablarna kom bror förbi med en DEFA-laddare och frågade om jag inte skulle ha den också, och
det skulle jag såklart - jag kan inte få nog av gratis! Efter ännu mer kabeldragning har jag nu
motorvärmare, kupévärmare OCH batteriladdare – sweet!

Nu var det visserligen varmt på morgonen, men efter att ha åkt några veckor med bilen i riktig kyla började det störa mig att värmen var så dålig under färd - jag bestämde mig för att smörja upp ett spjäll i värmepaketet som knappt gick att rubba. Jag rev bort beklädnaden på mittkonsollen men insåg att spjället satt långt in så enda sättet vore att riva bort hela instrumentbrädan, så jag började helt enkelt förbereda för det och började skruva bort allt som var löst. Mitt i skruvandet fick jag en snilleblixt och tog en 70cm mejsel och tryckte på spjället genom ett ventilationsgaller, till min stora besvikelse upptäckte jag att det aktuella spjället inte gjorde annat än att öppna för friskluft – absolut inte vad jag var ute efter haha. Nåväl, bara att skruva ihop igen!
När det var dags att skruva tillbaka mätarhuset slog det mig att det är väldigt dåligt belyst, vid närmare kontroll visade det sig att inte ens hälften av lamporna fungerade. Och när jag kollade på mittkonsollen fanns det tydligen lampor där med. Lite drygt 30 lampor totalt är trasiga – inte undra på att det var mörkt! I hopp om att få lite trevligare utseende har jag bestämt mig för att ha vita LED-lampor, och snål som jag är beställdes dessa på Wish – med en leveranstid på fyra sekel. Så det blev inte att skruva ihop instrumentpanelen, den är faktiskt isärriven ännu eftersom dioderna ännu inte kommit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7ae88117a78a5527340883e83369cd96.jpg Såhär åker jag fortfarande runt, tre veckor senare!


När det ändå var isärrivet passade jag på att montera en stereo, vilken skillnad att äntligen kunna lyssna på musik i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c8e0ec4e7b6263475507b7d60c2afae9.jpg


Två månader och en dag har höjningssatsen legat i hallen och varit fin, är det inte läge då att
montera den? Jag smörade för en kompis och fick låna en lyft. Själva bytet var ganska straight
forward och var gjort på 5-6 timmar. Dock blev det som jag misstänkte att bromsslangarna fram inte riktigt räckte till. Tur nog hade jag förutsett det när jag bytte bromsrören fram så jag hade gjort dem extra långa och det räckte med att kapa bort fästet för bromsslangarna så att själva infästningen kom lite längre ner – det får bli framtida Simons problem att kapa till en plåtbit och svetsa ihop det igen!

Jag mätte höjden på alla skärmkanter ifrån golvet innan och efter höjningen och 2”-höjningen gjorde 6cm i skillnad, så 28 år hade gjort bilen 1cm lägre (bortsett från förarsidan som hade blivit 2cm lägre). Lite skillnad blev det ändå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2128c272d7aa2f7996f8d128a4a6c016.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-39e0184bba4c3dbff165761c1736c6a0.jpg Första tvätten är väl på tiden efter att man ägt en bil i 1,5år?

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3fba5e6678b092488955507119a977f3.jpg

Jag avslutar med en tillbakablick för att jämföra höjden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-bed626d651ba21733b438444280a3efa.jpg

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
simonfalun Mångfifflare
12 december 2019 · 299 Inlägg

En annan nackdel med att åka en gammal skruttbil i minusgrader är att dörrlåsen tycker om att äta fukt och frysa ihop, så en morgon fick jag äntra bilen genom skuffen - men för en tjockis som mig är det inte svårare än att dansa på lina!
Lösningen blev att plocka bort dörrsidorna för att komma åt att värma och smörja låsen ordentligt. Jag värmde dem med varmluftspistolen tills de kokade så att all fukt förintades, sprutade dem fulla med FLEXON-spray och roade mig med att dra in och ut nyckeln fyrahundratrettiosjutusentrehundratolv gånger för att oljan skulle ta sig in överallt, sen vred jag runt nyckeln ungefär lika många gånger. Efter den behandlingen har de inte frusit mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-97ae4713f3282c8b39dfaf969063c39e.jpg


Något som stört mig länge med bilen är att den bara har ett bakljusskydd. Att ta bort det och köra utan var inte ett alternativ eftersom Land Rover varit snåla och lånat bakljus ifrån en "systerbil" så att de ser små och töntiga ut på en såpass stor bil. Bakljusen är hämtade ifrån en betydligt mindre bil, Austin Maestro Van.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4648197f2d19b9bea965a6f00e4fd8cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4386d297fa9c9797e567016d08967119.jpg Jag tyckte att att discoveryn var ful tills jag såg denna big_smile

Ett nytt bakljusskydd kostar ungefär en tredjedel av vad jag gav för bilen så det var inte heller aktuellt, då återstår att leka med svetsen och bygga egna! (Problemet är ju bara att då behöver man göra två likadana!)

Jag började med att göra en "hållare" utav ett plattjärn och två bitar fyrkantsrör. När jag hade passat in den på bilen och sett att det verkar fungera gjorde jag en till likadan att ha på andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3705ee209e2371d5fa23f3e53ab8f07f.jpg

När kopian var färdig behövdes det ytterligare en per sida, fast NÅGOT längre eftersom de skulle bockas för att följa karossen. Jag höll upp den där den skulle skruvas och målade på var karossen svängde, sen knäckte jag till den på ren chansning och förvånade mig själv när passformen blev bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7c62bda5cd8c3a4944ed84a3ba6abbd2.jpg

För att få till ribborna gjorde jag trekantiga snitt i plattjärn och bockade dem. Efter en massa justerande hade jag fått till en form jag var nöjd med och då var det bara att repetera 11 gånger till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-97db249d540f52d190a440ae3a7c95c9.jpg

Gliporna fylldes med svetsen och sen fick de en vända i bänkslipen. Vissa av ribborna fick svetsas en omgång till för att fylla små porer, men över lag blev det rätt bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-5028483bec58adceba136e5217ca3480.jpg

Jag punktade dem i ena kanten, mätte så att de skulle bli raka och punktade dem på andra sidan - snett såklart! Men för att vara mitt andra svetsprojekt någonsin är jag nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-17af9bf0c99d15ab7a71f4992ce41c18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9c3e6fac11f6df3efa1edb7bcdbefb9a.jpg

När jag hittat rätt med placeringen friserade jag bort allt överflöd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-e5b6fa83c5f9739eadf97f368138d524.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-bbd64527f581ccfebf58759743805863.jpg Lite snett är också rakt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-d3380bfd71b87fe030f88a2145c9c485.jpg
Jag insåg ganska snabbt att bilprovningen inte kommer gilla att jag har som "knivar" på sidorna av bilen så jag fasade av hörnen något på det färdiga resultatet.

Dagen efter skickades de iväg på pulverlack och under eftermiddagen fick jag den här bilden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-8a726b0152972154706f67f6f6aa14b3.jpg

För den slutgiltiga monteringen drog jag i nitmuttrar på bilen så att jag enkelt kan demontera dem ifall jag skulle få synpunkter under den årliga kontrollen, skruvarna ska dock bytas ut innan jag känner mig helt nöjd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-82aef215990ab65a06fd5967de665081.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2b1228d6f362445f55983852569f8e52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-f20bc5a066745a2abc640c884d1eed08.jpg
Och slutligen en översiktsbild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c5511f0451437997856706f60402b19e.jpg

Sådär, nu är vi faktiskt framme i nutid, jag hoppas att kunna ta mig för att uppdatera lite mer löpande framöver!

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Bob-Miller
13 december 2019 · 1 306 Inlägg

Säker på du räkna rätt ang antal ggr du testa nyckeln i låsen,hehehe   bakskydden blev ju riktigt bra..kul denna tråden..

simonfalun Mångfifflare
13 december 2019 · 299 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Säker på du räkna rätt ang antal ggr du testa nyckeln i låsen,hehehe   bakskydden blev ju riktigt bra..kul denna tråden..

Det är lite oklart, jag tappade räkningen efter trettio - men jag tror att min uppskattning ska vara inom en okej felmarginal ändå big_smile
Tack för de fina orden!

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
19 december 2019 · 299 Inlägg

Jag är hemma i "karantän" på grund av magsjuka och har tittat WAAAAAY to much på Team Overland UK på tuben. I en filmserie visar de när de skär av det cancerknölsliknande taket på en disco och svetsar dit ett platt - nu är jag helt insnöad på att jag vill göra samma med min!

Jag måste bara undersöka lite detaljer innan jag bestämmer mig - behöver jag regbesikta en sån förändring? Hur löser man bakrutan? (Bakersta dörren måste kortas ner eftersom den går upp i knöltaket)

Kolla vad sjukt mycket snyggare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-981f74df2de7095ecbd34f7d9b97ec22.jpg

Senast redigerat av simonfalun (19 december 2019)

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Bob-Miller
19 december 2019 · 1 306 Inlägg

Släpp ut luften till o.5 i högerdäcken,kör upp i 30km sväng fort vänster o vips e taket lågt,hehe             dum ide,,,,men de va tusan va tuff den va me lågt tak,va bes säger,märker dom inget så tror ja inte dom bryr sig..

NightCruiser
28 december 2019 · 1 163 Inlägg

Kul tråd!
Svag för första generationen av Discovery, följde alltid Camel Trophy rallyn som liten och dessa hade ju huvudroller ihop med LR/RR syskonen.
Ska bli kul att se vart det slutar.

simonfalun Mångfifflare
14 januari 2020 · 299 Inlägg

Nu har jag lyckats igen, jag har glömt bort att uppdatera!

Det har inte hänt några underverk den senaste tiden heller, men bilen blir i vart fall bättre och bättre.

Motorn började gå riktigt dåligt och misstände väldigt mycket, och det gick inte heller att varva ur den. Vid normal körning kunde jag varva som mest 2500rpm - om den ens orkade upp dit med alla misständningar.
Jag spenderade en hel lördag i garaget för att hitta felet men gick bet och var tvungen att åka dit tidigt även söndagen.

Det första jag gjorde var att byta ut den biten av avgasröret som jag hade lyckats trycka ihop i skogen eftersom jag trodde att den inte orkade trycka ur sig avgaserna i den takt den behövde. Tyvärr gjorde det ingen skillnad, men nu slipper jag iallafall den huvudvärken!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3ace3511a26350f7607d4dc775b77e6b.jpg


Jag kollade tändstiften, alla såg fräscha ut men jag blästrade av dem för säkerhets skull.
Jag testade en annan tändspole.
Jag tömde två burkar bromsrengöring och en burk startspray på vacuumslangar.
Jag ställde in tändningen.
Jag justerade CO-skruven på luftmängdmätaren.
Jag mätte gaslägesgivaren.
Jag mätte spridarna.
Jag mätte luftmängdmätaren.
Jag mätte tempgivaren.
Jag använde en pyttekamera och tittade så att ventilerna öppnade, tyvärr kom jag inte åt att se avgasventilerna.
Jag mätte kompressionen - 10 på alla cylindrar utom en som låg på 13.

Till slut mätte jag soppatrycket - hur jag än bar mig åt gick det inte över 1bar - verkstadshandboken säger att den ska ha 2,5bar. Så förmodligen orkar inte soppapumpen ifrån den lilla Polon mata en V8 - vem kunde anat detta!? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-01aca18fc6212ac51ad94fed0906696a.jpg


Mirakulöst nog så blev bilen att gå iallafall lite bättre efter den här helgen, förmodligen av justeringen på CO-skruven. Inte bra, men iallafall tillräckligt bra för att jag ska stå ut att åka tills jag orkar byta pumpen.


Jag fick för mig att peta in en "diodlampa" ifrån Wish i den främre innerbelysningen eftersom det varit så j*vla mörkt i bilen. Nu blev det ju så ljust att jag måste skaffa en till! haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7f3c6ac6d16f2805b3f024bf7499776b.jpg Viss skillnad...


När jag stod och tittade på bilen insåg jag hur otroligt mycket fulare den blir utav gamla regskyltar, särskilt den bakre som var en sån där ful 80-tals "MC-skylt". Vid monteringen av den främre skylten åkte en roterande stålborste fram så att jag åtminstone fick bort löst sittande färg och de värsta rostflagorna, sen strök jag på hammarlack - vilket lyft!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-21602e4f6c0175372676505b8bde0682.jpg Ytan är långt ifrån perfekt, men det duger tills jag bygger en egen stötfångare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-94e9ecec6d4f4a32a823d8e292a776bd.jpg Nu ser den ju nästan anständig ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-558c54ac8a66bb0e3ec0e805aa48377b.jpg


Jag har även hunnit börja med bygget i skuffen. Målet är ett högre "golv" med en stor draglåda och ett förvaringsutrymme under. Det återstår lite men grunden är på plats. När allt är klart ska det kläs i grå högtalarmatta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-547553a9d976436ccad60e8e6c74c8af.jpg I det vänstra "hålet" ska lådan vara

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
19 januari 2020 · 299 Inlägg

Ännu en punkt att bocka av på listan, styrdämparen och samtliga styrleder är utbytta. Leden som satt i pitmanarmen var lite klurig att byta eftersom den inte var utbytbar, så det var antingen att byta hela pitmanarmen eller pilla isär leden och byta slitdelarna inuti den - snål som jag är så vet jag nu hur man "renoverar" en styrled big_smile
Att montera ihop den igen var lite av en prövning, men med en tving, ett gäng hylsor och ett tiotal försök så gick det att få dit låsringen med alla grejer på rätt plats!

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang