Rostlagning av Opel Insignia -09?

M123
16 december 2019 · 962 Inlägg

torsen skrev:
Det första och viktigaste du behöver är ett klimat på minst + 20 grader men helst +25 grader.

Du behöver ingen (punkt-)bläster - i stället en vass kniv av Mora-/Frost-typ.

Möjligtvis fin smärgelduk. Köp förslagsvis sådan som är avsedd för små bandslipmaskiner.
Kapa till en lämplig träbit du kan spänna "smärgelbandet" över. Flytta "smärgelbandet" varefter.
Du behöver maskeringstape och grundfärg samt eventuellt "filler".
Grundfärgen kan vara BILTEMA:s zinksprej, och "fillern kan vara den som Volvo har/hade.
Den senare torkar snabbt och blir då ev slipbar - men slipa inte igenom till grundfärgen - då måste den bättras på.
Köp lackfärg i sprejform hos någon seriös färghandlare som hjälper dig att på plats med bilen fastställa rätt kulör - tänk på att lacken mattas/bleknar av bl a solen.
Du ska absolut spreja över lacken med klarlack. Kulören förändras, till det bättre, när klarlacken kommer på.
Kan du tälja till mindre träkilar, och försiktigt träda in dem,  så kan du kanske vidga spalten mellan olika krosseridelar. Kolla även om det inte finns möjlighet lossa lite på bumpers fram och bak för att komma åt bättre. Ser ut som "knappar" som i sig har en konisk "plastplupp" som kan lossas med en liten bladskruvmejsel.
Fråga ev hos en lack-/skadeverkstad hur du lossar "plastplupparna".

Mitt alternativ till att lämna in bilen och dyyyyyrt få den fixad.
Men räkna med att du får, som skrivits ovan, göra om arbetet efter ett par år - beroende på hur noga du varit.

Anledning att man får göra om det är att man fuskat!
Utan att avlägsna den korrosion som finns via att blästra och få ett heltäckande skydd blir kontentan en följetong.

Gör man rätt behöver man inte göra om.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
16 december 2019 · 3 306 Inlägg

malus skrev:
Ja, nu har han fått 2 fina val..
Dyr lagning på en 10 år gammal bil eller gds för några 100lappar..
Många fina tips som även jag kan tänka mig att använda.
Blir spännande att se vad han verkligen väljer..
Dock så kommer jag att tänka på följande uttryck  från mitten 60-talet..
"Köp OPEL och bli belåten och se europa genom plåten"..
Och jag kan nämna att det stämde förbaskat väl på min olympia från -63..smile

Allt är bättre än inget..smile

spillolja
16 december 2019 · 4 020 Inlägg

Plocka bort plastdelar som är i vägen, gör remt med grovtsandpapper, på med corrostabil > bättringsfärg > klarlack  maskera efter behov,  på med dinitrol ml på dom ytor som täcks över av plastdetaljer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
17 december 2019 · 7 234 Inlägg

spillolja skrev:
Plocka bort plastdelar som är i vägen, gör remt med grovtsandpapper, på med corrostabil > bättringsfärg > klarlack  maskera efter behov,  på med dinitrol ml på dom ytor som täcks över av plastdetaljer

Avråder från "Sandpapper" och rekommenderar i stället smärgelduk eller vattenslippapper.
Några "100-lappar" räcker inte för GDS-jobbet.
Räkna snarare med mer än 500:-, kanske upp till 750:-.
- grundfärg
- filler
- lackfärg
- klarlack
- smärgelduk för grovslipning
- vattenslippapper för finslipning
- vass kniv typ Mora/Frost
- maskeringstape
- rostskyddsmedel till "baksidan" typ Dinitrol/Tectyl m fl

Corrostabil är en mycket mycket bra rostskyddsfärg som jag använt i många år.
Mest på ramar till äldre bilar och 4x4-bilar.
Dock inget för "finlir" på ytor som syns - tycker jag.

Low
17 december 2019 · 3 306 Inlägg

torsen skrev:

spillolja skrev:
Plocka bort plastdelar som är i vägen, gör remt med grovtsandpapper, på med corrostabil > bättringsfärg > klarlack  maskera efter behov,  på med dinitrol ml på dom ytor som täcks över av plastdetaljer

Avråder från "Sandpapper" och rekommenderar i stället smärgelduk eller vattenslippapper.
Några "100-lappar" räcker inte för GDS-jobbet.
Räkna snarare med mer än 500:-, kanske upp till 750:-.
- grundfärg
- filler
- lackfärg
- klarlack
- smärgelduk för grovslipning
- vattenslippapper för finslipning
- vass kniv typ Mora/Frost
- maskeringstape
- rostskyddsmedel till "baksidan" typ Dinitrol/Tectyl m fl

Corrostabil är en mycket mycket bra rostskyddsfärg som jag använt i många år.
Mest på ramar till äldre bilar och 4x4-bilar.
Dock inget för "finlir" på ytor som syns - tycker jag.

Siliconbortagare är också en fördel till listan.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 december 2019 · 4 917 Inlägg

Tänk så mycket grejor det behövs BARA för att laga rost..
Den enda detaljen som jag glömde var dendär kniven för att peta bort rosten och sen är det somsagt skillnad på NÄR man åtgärdar ..
Gravrost klarar man inte såhär enkelt, men lite ytrost borde man klara med en utgift på några 100lappar.
Och somsagt, det är värdet på bilen som avgör..
Slutligen så kommer det förmodligen  mera rost på andra ställen och då har man ju köpt på sig , som initial/engångskostnad, vad man behöver, så nästa rostfläck blir otroligt billig att behandla..smile
Då kommer det kanske BARA att kosta några 10or att åtgärda..smile
Ja, förutom klarlacken som förmodligen blir seg i burken..

Senast redigerat av malus (17 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
17 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Allt handlar om vad man är ute efter för resultat!
Vill man ha det perfekt så är man tvungen att ta bort all rost,vilket betyder minsta mikroskopiska fläck, annars kommer rosten tillbaka efter något år.

spillolja
17 december 2019 · 4 020 Inlägg

Eller så drar man på med enbart Dinitrol ML så total förintelse undviks

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang