Får ej helljuset att fungera, Ford Focus 2011 mk3

Matrix021
28 januari 2015 · 111 Inlägg

Tjena!
Igår när jag bytte till H1 Osram nightbreakerlampor i "nya" focusen så la själva helljusfunktionen av efter jag testat de nya i ca 15 sekunder. Den blåa kontrollampan till ljuset funkar när man juckar spaken, men det "klickar" inte i omkopplaren (när man lyssnar från motorutrymmet).

Har prövat med att byta tillbaka till originallamporna utan resultat och säkringen går enligt instr.boken till hela strålkastaren, inte helljuset separat.(?)
Någon som har en idé? Kanske är en säkring som inte står med eller någon styrenhet? Relä??
Har kollat felkoder också utan resultat hmm

Köpte bilen av handlare för ca 3 veckor sedan, dock så sa han vid köptillfället att jag bara har garanti på motor och växellåda.
Detta är inte heller ett ursprungligt fel, men har han ändå skyldigheten att laga detta? Har googlat men hittar inget konkret svar.

Tack i förhand!
Mvh Daniel

Senast redigerat av Matrix021 (28 januari 2015)

Allt är möjligt, även det omöjliga!
sandzoo
28 januari 2015 · 2 071 Inlägg

kolla till o börja med säkringar.. kan vara så enkelt smile

Sandzoo i da house
Matrix021
29 januari 2015 · 111 Inlägg

Säkringen går till hela strålkastaren, men halvljuset och positionslyktan fungerar hmm Hmm!

Allt är möjligt, även det omöjliga!
xXSammy
31 januari 2015 · 6 566 Inlägg

Är det Focus 2011.25 vi pratar om eller är det faceliften utav Focus 2004.75 ?

Edit: Får gärna dela reg.nummer utifall bilen har tilläggsgaranti.

Senast redigerat av Malheus (31 januari 2015)

De/Dem
Matrix021
1 februari 2015 · 111 Inlägg

Det är 2011.25.

RHD541

Problemet är fortfarande kvar hmm Ska spåna lite med teknikerna på Ford imorgon tänkte jag.

Mvh

Allt är möjligt, även det omöjliga!
xXSammy
1 februari 2015 · 6 566 Inlägg

Jag vet inte om jag kommer överens med kopplingsschemat, men highbeam borde vara helljus och lowbean halvljus.

Kolla säkring F74 (15A)

De/Dem
zleepy Trucker
1 februari 2015 · 1 391 Inlägg

Malheus skrev:
Jag vet inte om jag kommer överens med kopplingsschemat, men highbeam borde vara helljus och lowbean halvljus.

Kolla säkring F74 (15A)

Jo, High och low (beam) betyder hel och halvljus smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Matrix021
2 februari 2015 · 111 Inlägg

Ska dubbelkolla den säkringen, dock står det "strålkastare" på den, dvs. hela lyktan. Men jag hoppas jag har fel big_smile Kikar imörra smile

Allt är möjligt, även det omöjliga!
xXSammy
2 februari 2015 · 6 566 Inlägg

Enligt kopplingsschemat så går säkringen F74 till "High beam", till ett relä på insidan av BCM (Kaross styrdon), vidare till strålkastaren.
"Dipped beam" går direkt från säkringsdosan/kaross styrdonet BCM till strålkastaren

Senast redigerat av Malheus (2 februari 2015)

De/Dem
Matrix021
2 februari 2015 · 111 Inlägg

Grymt! Då ska jag kika påt smile

Allt är möjligt, även det omöjliga!
Rogersan
6 oktober 2019 · 1 Inlägg

Löste det sig? Jag har samma problem, fast med höger halvljus (focus mk3 2011).

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Rogersan skrev:
Löste det sig? Jag har samma problem, fast med höger halvljus (focus mk3 2011).

Detta är bland det simplaste som man kan mäta sig fram enkelt med en billig  multimeter.
Dom kostar runt 100lappen och vet du inte hur du ska mäta, så hör av dig då ska du få hjälp.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Matrix021
7 oktober 2019 · 111 Inlägg

På min kärra så låg minusbläcket för nära plusbläcket innuti strålkastaren och kortslöt. Separerade dom lite så funkade det sen.

Allt är möjligt, även det omöjliga!
motormaster
7 november 2019 · 6 Inlägg

Jag hade samma problem som Matrix021,  minus-bläcket hade tryckt sig nära plusbläcket inne i själva strålkastaren vilket skapade en kortslutning, så de behövde separeras lite. Ganska svårt att lista ut lösningen på en sån grej utan förkunskap, krävs lite meck

ChristianLiedberg
4 januari 2020 · 1 Inlägg

Hej. Jag har liknande problem med min Ford Fokus 2012 Mk3. Dock halvljuset på höger sida som inte lyser. Positionsljus och helljus lyser. Har mätt spänningen vid kontakten till strålkastaren på höger sida. Ger ca 7 volt. Alltså stort spänningsfall från batteri, ligger runt 12 volt. Har även testat spänningen på säkringen för strålkastaren nr 74 och har där nära noll spänningsfall. Testade att byta plats på högra och vänstra strålkastaren och båda fungerar på vänstra sidan, men halvljus funkar inte på högra sidan. Någon som har några tips?

xXSammy
4 januari 2020 · 6 566 Inlägg

ChristianLiedberg skrev:
Hej. Jag har liknande problem med min Ford Fokus 2012 Mk3. Dock halvljuset på höger sida som inte lyser. Positionsljus och helljus lyser. Har mätt spänningen vid kontakten till strålkastaren på höger sida. Ger ca 7 volt. Alltså stort spänningsfall från batteri, ligger runt 12 volt. Har även testat spänningen på säkringen för strålkastaren nr 74 och har där nära noll spänningsfall. Testade att byta plats på högra och vänstra strålkastaren och båda fungerar på vänstra sidan, men halvljus funkar inte på högra sidan. Någon som har några tips?

Om du kört med trasig lampa för länge så bryter BCM spänningen till halvljuset, är automat säkring.
Radera felkoder som gäller.

De/Dem
FreddeMunk
21 juni 2020 · 1 Inlägg

Bumpar!
Vad är lösningen?
Har noll ström på helljusen när jag mäter

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Det tyder på att säkring har gått..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang