Fiat 500 evAdapt e-car

Fiat500ev
8 januari 2020 · 1 Inlägg

Hej, Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med den svensktillverkade Fiat 500 ev. Problemet jag har är att den rullar ca. 200 meter sen kommer check engine lampan och den stannar. Vrider man nyckeln av och på iden så kan man rulla vidare på samma sätt. Surrandet från nedre batteriet hörs konstant även när den är avstängt. Enligt laddaren så är batterierna laddade. Laddaren blinkar grönt med en sek. intervall men enligt instrumentpanelen är batterierna tomma. Tacksam för hjälpen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2020 · 17 468 Inlägg

Kan vara allt från en skadad modul i högvolten till att någon cell i accarna är dålig.
Den måste kopplas upp till en kompatibel dator. Tveksamt om Fiatverkstäder har det? Kontaktat tillverkaren?

Det kan ju vara så enkelt att batterierna är tomma och det föreligger fel i laddaren eller kringutrustning. Bilen laddas med växelström men den omvandlas till likström i bilens interna system. Att försöka sig på att mäta upp spänningen i batterierna är inget jag rekommenderar. Det ska finnas ett relä som ska slå till vid laddning för att väcka systemet. Detta har nog krånglat för några ägare. Kan även vara så att huvudreläerna har bränt fast i stängt läge. Då vill den inte heller ladda. Det är inte bra.

Men kan vara mycket annat med. Vet inte hur just detta system fungerar. Problemet är att det blir nog svårt att hitta en verkstad som vill ta bilen dessutom. Att gå in och felsöka en elbil kräver en del förkunskaper som de flesta ännu inte har.

Jobbar med hybrid/elbilar. De är komplicerade...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang