Webasto parkeringsvärmare

Monomannen
1 januari · 12 Inlägg
#1

Hej! Jag har en thermo top c i min peaugeot expert -07 som inte funkade och jag skickade den på reparation. Vattenpumpen fick bytas på den dessutom och nu när jag monterat tillbaka den startar bara kupefläkten via tiduret. Värmaren går inte, gör inte ens ett klickande. Ström fram till den finns och iom tiduret startar kupefläkten så ger den väl startsignal misstänker jag.

Vad kan jag göra?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
1 januari · 12 474 Inlägg
#2

Monomannen skrev:
Hej! Jag har en thermo top c i min peaugeot expert -07 som inte funkade och jag skickade den på reparation. Vattenpumpen fick bytas på den dessutom och nu när jag monterat tillbaka den startar bara kupefläkten via tiduret. Värmaren går inte, gör inte ens ett klickande. Ström fram till den finns och iom tiduret startar kupefläkten så ger den väl startsignal misstänker jag.

Vad kan jag göra?

Prata med dom som reparerat värmaren!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Jesper328
1 januari · 672 Inlägg
#3

Kan du starta värmaren med knapp, utöver tiduret?
Men om den har varit iväg på rep så lär dom ha provkört den, så kolla säkringar och sånt.

Senast redigerat av Jesper328 (1 januari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari · 10 374 Inlägg
#4

har du nollat värmaren?   man måste nolla den med en Peugeot dator.. går inte med något annat jag testat.  Hade exakt det problemet på min 407:a och när jag tog en Peugeot dator så starta den direkt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Monomannen
1 januari · 12 Inlägg
#5

@Growe
Är den ihopkopplad med bilens dator?
Du menar att koppla upp den med en obd läsare (eller vad dom heter)?

Enligt firman som reparerat den så hade dom nollat felkoderna i värmaren.

@jesper328
Ja jag kan trycka på knappen och då startar kupefläkten. Inte värmaren.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari · 10 374 Inlägg
#6

exakt den är anpassad till Peugeot.   så den talar med bilens styrsystem.

så när den lägger en felkod kan man se vissa koder med universal obd2 läsare så som tex autocom mfl.   har dock inte testat med webastos egna verkyg vad jag kan minnas har dock "orginal" webasto kabel och program men kan inte minnas att jag försökte ansluta med den.   men hur som helst såg man andra felkoder i värmaren än vad man gjorde med autocomen jag testade med först.  när jag tömde den med Peugeot egna programvara och läsare så  hoppade värmaren igång utan minsta tvekan.   Det betyder så klart inte att det löser dina problem men det löste mina problem när min värmare var stendöd.  för den var stendöd vid köp av bilen och det första jag gjorde var att riva ner värmaren göra rent den och efter det har den låst sig 2gånger till.  pga min sambo kört under 10min med bilen vintertid så den tillslut surat igen.

men varje gång har jag anslutit den till felkodsläsaren från Peugeot och den har hoppat igång perfekt.   efter 3 felstarter så låser dom sig alltid och räcker inte med att nolla med säkringen som den riktiga webastos eftermarknads värmare.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Monomannen
1 januari · 12 Inlägg
#7

Ska testa detta om jag nu kan hitta nån som har tillgång till en sån dator.
Värt ett försök

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari · 10 374 Inlägg
#8

Monomannen skrev:
Ska testa detta om jag nu kan hitta nån som har tillgång till en sån dator.
Värt ett försök

går ju att köpa från mindre seriösa nätbutiker.. som fungerar väldigt fint smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Monomannen
5 januari · 12 Inlägg
#9

Jag har i alla fall mätt upp så mycket jag kan.
Säkringarna är hela likaså de tre relän som sitter vid säkringarna.
Det finns jord och 12v vid värmaren men utav de två kablarna som är kvar i kontakten till värmaren (gul och vit) så händer inget i dom när man startar på tiduret, alltså ingen ström i nån av dom.
Jag antar ju bara att det ska va 12v i nån av dom när tiduret startas för att ge värmaren en signal att starta?
Det blir ingen startsignal till värmaren men de tre reläna klickar. Den gula och vita kabeln verkar gå in i bilens huvudstyrenhet?

Har inte fått tag i nån som har en peugeot läsare än. Kan det ligga en låsning i bilen?
Själva värmaren är ju nollställd på koder.

Senast redigerat av Monomannen (5 januari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari · 10 374 Inlägg
#10

Monomannen skrev:
Jag har i alla fall mätt upp så mycket jag kan.
Säkringarna är hela likaså de tre relän som sitter vid säkringarna.
Det finns jord och 12v vid värmaren men utav de två kablarna som är kvar i kontakten till värmaren (gul och vit) så händer inget i dom när man startar på tiduret, alltså ingen ström i nån av dom.
Jag antar ju bara att det ska va 12v i nån av dom när tiduret startas för att ge värmaren en signal att starta?
Det blir ingen startsignal till värmaren men de tre reläna klickar. Den gula och vita kabeln verkar gå in i bilens huvudstyrenhet?

Har inte fått tag i nån som har en peugeot läsare än. Kan det ligga en låsning i bilen?
Själva värmaren är ju nollställd på koder.

på min 407 2.0hdi 2005 hade jag en felkod jag såg med en vanlig felkodsläsare.   sen låg den en i Centraldatorn i bilen eller liknande men när man hittade felkoden såg den ut att ligga i värmaren men svårt att avgöra  exakt var den felkoden låg men det skiljde sig på vad koden var mellan den jag fick med autocomen jag använde och den jag hittade med Peugeot datorn.  Vet att verkstäderna många gånger tror att dom nollar felkoderna genom att plocka ur säkringarna men det fungerar inte om den har en styrenhet från Peugeot

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Monomannen
6 januari · 12 Inlägg
#11

Så en obd läsare från ebay kan inte nolla detta?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari · 10 374 Inlägg
#12

Monomannen skrev:
Så en obd läsare från ebay kan inte nolla detta?

nopp måste vara Lexia obd felkodsläsare.. deras egna som fungerar på Citroen och Peugeot.  sen kör man med deras orginal program.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 januari · 2 909 Inlägg
#13

Dum fundering.... nu har jag ju inte mycket erfarenhet av Peugeot, men på VAG-bilar med Webasto-värmare kan man ställa in den på antingen värme eller ventilation... finns den möjligheten på en fransos, och i så fall, kan det vara så enkelt att värmaren står i "sommar-läge" ?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Monomannen
13 januari · 12 Inlägg
#14

@cuefa
Jag vet inte? Det är ett 1533 tidur och den berkar ha väldigt begränsade funktioner. En liten bild på en eld tänds i alla fall när kupefläkten startar.

Har varit hos en peugeot kille som koppla upp sej och det fanns en gammal felkod men inget som blockerade värmaren. Han trodde på nåt kabelbrott.
Hans tips va att försöka koppla värmaren direkt på klockan.
Hur vettefan men tror jag ska leta upp relät som startar kupefläkten och tjuva ström där som start till värmaren. För den får väl en 12v+ signal för att starta?

Från de tre reläna som är kopplat till detta går en röd och svart kabel genom motorutrymmet till andra sidan men inget sitter i dom.
Fördraget till nåt?

Den vita kabeln i värmarkontakten är starten, den går till bilens styrenhet såvitt vi kan se. Vart fan får den startsignal från klockan ifrån då?
Hatar bil-el smile

Senast redigerat av Monomannen (13 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari · 13 327 Inlägg
#15

Jag tror den vita kabeln är startsignal, tror även att den inte är en ren 12v utan någon canbus 5v. Koppla inte på något på den utan att vara säker! Fast du kan mäta på den när värmaren är startad och se om den skickar något.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Monomannen
13 januari · 12 Inlägg
#16

Problemet är ju att den inte startar. Peugeot killen medgav att man kunde koppla förbi allt lulllull och enbart köra på klockan.
Försöker hitta på nätet om det är 5, 7 eller 12v signal som startar den men kan inte läsa kopplingscheman.

Googlar vidare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang