Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt

Kenny-83

• 392 Följare
  • 294 271 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 januari
Lucif3r
13 januari · 184 Inlägg

Kenny 6 månader efter slutfört bygge: "fasen, jag skulle verkligen behöva 10cm extra utrymme"
big_smile

Slim
13 januari · 258 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Slim skrev:
Kommer du behandla reglarna mot fukt? Tänker att fogen mellan plattorna lätt drar fukt? Inget proffs, bara nyfiken:)

Grundfärg borde fungera, det är de den är till för. Men du har helt rätt, den måste behandlas innan man kan montera plattor. Om träet drar ut fukten innan den hinner härda så blir fixet väldigt poröst och plattorna kommer lossna lätt.

Anledningen till varför jag väljer en så tjock planka är stabilitet bakom plattorna.
Sen när jag kapat upp för alla väggreglarna så ska jag kapa till plankan på höjden så den får plats. Jag kommer även lägga till en liten lutning längst bak för att "dölja" luftintaget en aning. Det ser finare ut än om det är ett svart hål.

Ok, det borde funka. Blir ju inte några större mängder vatten på golvet.

Blir det mjukfog i kanten mellan väggplattorna och golvet?

Kenny-83 Uppfinnare
13 januari · 1 916 Inlägg

Slim skrev:

Kenny-83 skrev:

Slim skrev:
Kommer du behandla reglarna mot fukt? Tänker att fogen mellan plattorna lätt drar fukt? Inget proffs, bara nyfiken:)

Grundfärg borde fungera, det är de den är till för. Men du har helt rätt, den måste behandlas innan man kan montera plattor. Om träet drar ut fukten innan den hinner härda så blir fixet väldigt poröst och plattorna kommer lossna lätt.

Anledningen till varför jag väljer en så tjock planka är stabilitet bakom plattorna.
Sen när jag kapat upp för alla väggreglarna så ska jag kapa till plankan på höjden så den får plats. Jag kommer även lägga till en liten lutning längst bak för att "dölja" luftintaget en aning. Det ser finare ut än om det är ett svart hål.

Ok, det borde funka. Blir ju inte några större mängder vatten på golvet.

Blir det mjukfog i kanten mellan väggplattorna och golvet?

Oh ja, tveklöst! Då de är monterade på trä som rör på sig samt att det räcker att man sparkar lite på klinkerplatterna så kommer fogen spricka om den inte är flexibel.

Richard-R
13 januari · 241 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Richard-R skrev:
hur stort (mindre) blir garaget när det är klart? smile

Taket ner ca 7 cm, väggarna in ca 5 cm.

tänkte mest hur många kvadrat det blir smile

Kenny-83 Uppfinnare
tisdag 17:42 · 1 916 Inlägg

7x4, runt 29 m2

Richard-R
torsdag 21:56 · 241 Inlägg