V70 -98 diesel, D5252T startar inte

Voyager
onsdag 17:45 · 11 Inlägg
#1

Som rubriken säger, D5252T i en V70 gen I -98, vill inte längre starta. Kommer ingenting ur någon spridare, lossat på inkommande slang i pumpen och där rinner det när man kör startmotorn.

Inga problem innan detta, utan startade inte när det var dags att åka hem från jobbet.

Kört med dubbla batterier när jag provat hemma så motorn snurrar som den ska.

Hur går jag vidare med felsökning?

Senast redigerat av Voyager (onsdag 22:35)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
onsdag 17:55 · 3 894 Inlägg
#2

Kan det vara något annat än pumpen baserat på din beskrivning ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
onsdag 17:58 · 12 440 Inlägg
#3

Någon givare som gett upp. Då brukar bilen bara vara stendöd helt plötsligt. Exempelvis vevaxelgivare. Felkoder...

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Voyager
onsdag 18:16 · 11 Inlägg
#4

axxet skrev:
Kan det vara något annat än pumpen baserat på din beskrivning ?

Nja, det är just det jag undrar.

Senast redigerat av Voyager (onsdag 18:21)

Voyager
onsdag 18:20 · 11 Inlägg
#5

Hybrid_ skrev:
Någon givare som gett upp. Då brukar bilen bara vara stendöd helt plötsligt. Exempelvis vevaxelgivare. Felkoder...

Ok, fick för mig att det inte finns någon "hallgivare" på en diesel men det var tydligen helt fel.

Är en -98 så har lite svårt att få ut några felkoder.

Ska ut och leta i lådorna, är det samma givare som på bensinarna tro...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
onsdag 18:31 · 12 440 Inlägg
#6

Voyager skrev:

Hybrid_ skrev:
Någon givare som gett upp. Då brukar bilen bara vara stendöd helt plötsligt. Exempelvis vevaxelgivare. Felkoder...

Ok, fick för mig att det inte finns någon "hallgivare" på en diesel men det var tydligen helt fel.

Är en -98 så har lite svårt att få ut några felkoder.

Ska ut och leta i lådorna, är det samma givare som på bensinarna tro...

Ahhh.... Diesel vad det ja. Glöm att jag nämnde något...

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
simlar
onsdag 20:55 · 4 013 Inlägg
#7

Låter det som att du har kompression i motorn?

Snurrar kamdrevet när du drar på starten?

Snurrar pumpdrevet när du drar på starten?

Dieselpumpen drivs av en kuggrem som i sin tur drivs av kamaxeln bak på toppen så du ser både om kamaxeln snurrar och om pumpen snurrar genom att ta loss kuggremskåpan på motorn baksida.

Senast redigerat av simlar (onsdag 20:56)

Voyager
onsdag 22:30 · 11 Inlägg
#8

simlar skrev:
Låter det som att du har kompression i motorn?

Snurrar kamdrevet när du drar på starten?

Snurrar pumpdrevet när du drar på starten?

Dieselpumpen drivs av en kuggrem som i sin tur drivs av kamaxeln bak på toppen så du ser både om kamaxeln snurrar och om pumpen snurrar genom att ta loss kuggremskåpan på motorn baksida.

Kompression ja
Kikade så gott det gick i gliporna och det man såg av remmar såg bra ut och det rörde på sig. Men ok, kanske bäst att kolla bättre, plockar ner kåpan imorgon.

Mätte även upp vevaxelgivaren, cirkus 1200 Ohm.

Senast redigerat av Voyager (torsdag 16:58)

Voyager
torsdag 16:57 · 11 Inlägg
#9

Någon som har koll på vilken spänning man kan räkna med ut från vevaxelgivare, i AC-läge låg den på 300 mV. Är det inom gränsvärderna tro?

simlar
torsdag 17:51 · 4 013 Inlägg
#10

Voyager skrev:
Någon som har koll på vilken spänning man kan räkna med ut från vevaxelgivare, i AC-läge låg den på 300 mV. Är det inom gränsvärderna tro?

Låter nog rimligt, ger den nån sorts signal så tyder det på att den fungerar.
Ovanligt vevaxelsensorn ger upp på dessa.

Du får ström till bränsleavstängningsventilen på pumpen?
Ingen ström där resulterar i ingen soppa ut till spridarna.

zzr9409209
torsdag 19:03 · 299 Inlägg
#11

Finns väl obd på en -98,hade det på en -97 s70.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
torsdag 19:10 · 12 440 Inlägg
#12

zzr9409209 skrev:
Finns väl obd på en -98,hade det på en -97 s70.

Jodå, hade en TDi -99 och där fanns den.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Svarte_Orm
torsdag 20:12 · 2 379 Inlägg
#13

simlar skrev:
Du får ström till bränsleavstängningsventilen på pumpen?
Ingen ström där resulterar i ingen soppa ut till spridarna.

Där har vi en bra grej att mäta.

Voyager
torsdag 20:25 · 11 Inlägg
#14

zzr9409209 skrev:
Finns väl obd på en -98,hade det på en -97 s70.

Absolut finns det, men gäller att hitta något som kan läsa protokollet på en -98, mina läsare klarar det inte tyvärr.

Voyager
torsdag 20:27 · 11 Inlägg
#15

Svarte_Orm skrev:

simlar skrev:
Du får ström till bränsleavstängningsventilen på pumpen?
Ingen ström där resulterar i ingen soppa ut till spridarna.

Där har vi en bra grej att mäta.

Tack, var mätar man detta tro. Antar att det är kontakten som sitter på "änden" av pumpen.

Voyager
torsdag 20:43 · 11 Inlägg
#16

Kan någon berätta vad de olika symbolerna innebär?

Antar att stift 5-6 är avstängningen.

https://minfil.com/jbWdr9Nan1/Screensho … 202901_jpg

Senast redigerat av Voyager (torsdag 20:44)

simlar
torsdag 21:55 · 4 013 Inlägg
#17

Voyager skrev:
Kan någon berätta vad de olika symbolerna innebär?

Antar att stift 5-6 är avstängningen.

https://minfil.com/jbWdr9Nan1/Screensho … 202901_jpg

Ser ut som det, svårt att säga dock när man inte ser resten av elschemat.


Bränsleavstängingsventilen sitter på gjutjärnsdelen som spridarrören skruvas fast i, hittar du den inte då så behöver du läsa på lite om Bosch VP37-pumparna.

Voyager
torsdag 23:23 · 11 Inlägg
#18

simlar skrev:

Voyager skrev:
Kan någon berätta vad de olika symbolerna innebär?

Antar att stift 5-6 är avstängningen.

https://minfil.com/jbWdr9Nan1/Screensho … 202901_jpg

Ser ut som det, svårt att säga dock när man inte ser resten av elschemat.


Bränsleavstängingsventilen sitter på gjutjärnsdelen som spridarrören skruvas fast i, hittar du den inte då så behöver du läsa på lite om Bosch VP37-pumparna.

https://minfil.com/j3o2tfN0n7/received_ … 987086_png

Svarte_Orm
fredag 00:00 · 2 379 Inlägg
#19

Kolla på sidorna runt omkring så finns det väl en lista över vad komponenterna är för något?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang