Volvo s60 05a svårt startad, dålig tomgång

TobbenA
18 januari 2020 · 6 Inlägg

Tjenare!

Är så att min Volvo s60 t5 av årsmodell 2005 har börjat jävlas.
Har börjat bli svår startad och ibland startar den inte alls, när jag väl får igång bilen så går den väldigt oroligt vid tomgång, då jag måste hålla varvtalen uppe ett tag och hålla motorn vid liv, men efter ett litet tag så kan den hålla sig vid normal tomgång och går som en klocka igen inga problem under körning osv, allt detta upprepas när man ska starta den även om den är kall eller varm.

Det ger inga lampor, har läst med en lite enklare felkodsläsare men får ej några felkoder. Bränsle kmr fram till spridare, batteriet är fullt friskt, bränslepump surrar och fungerar fint, och tändning finns.

Behöver lite mer kunniga skallar som kanske kan hjälpa mig med det här. Jag börjar luta mig till att de kan vara kamlägesgivaren eller kallstartsventilen. Tack på förhand!

Mvh Tobias

zzr9409209
18 januari 2020 · 716 Inlägg

Luftläcka i bränsleledningar..inte säkert att det ens syns..

TobbenA
18 januari 2020 · 6 Inlägg

Får kolla på slangar mm, har kollat alla snabb anslutningar som tex är vid bränslefiltret osv. Men får ta en titt på hela vägen fram.

Tack för tipset!

turbodeath
18 januari 2020 · 2 452 Inlägg

sitter en bränslemodul vid bränslefiltret...pm som får mycket grus och vatten...den börjar jävlas på dessa bilar...kolla den o gör den ren...för du har säkert massa skit i den.

döden kommer tillbaka
TobbenA
19 januari 2020 · 6 Inlägg

Hej igen lite update, då jag kollade efter läcker på bränsle ledningarna så fann jag inget, sedan testa jag att rycka ur kontakten som går till bränsletryck sensorn och kollade stiften och samma visa gjorde jag med lmm osv, sedan rengjorde jag luftmassemätarn och efter det har jag inte haft svårt att starta bilen mm.

Och turbodeath tack för tipset! jag kommer ta en titt på bränsle modulen och göra rent den också, ska försöka hålla tråden uppdaterad om nu felet kmr tbx.

Mvh Tobias

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang