Bilköp

sollu
18 januari 2020 · 416 Inlägg

Hej
idag gjorde jag en bil affär. det är en gammal bil som kostar 8000 men efter lite prut släppte hon till 6000 ske. Jag swishar pengarna sen gjorde ägarbyte via papperet. Jag frågade ägaren om vi skulle skicka pappret tillsammans men hon sa nej. Jag blir orolig eftersom en del personer är elak mot andra ex 2017 köpte jag en bil och köpte bilförsäkring  på en gång. Ägaren skickar ej papparet till trafikstyrelsen efter en månad krokade bilen och hamna på skrutt och  fick ingenting av försäkring eftersom bilen står på förra ägaren jag som betala försäkringen. därför att jag tror inte på folk. till saken kvinnan vill inte åka till affären då bestämde jag att vi ska göra ägarbyte via online.
Det tar bara 3 minuter men när jag är klar allt kvinnan sa att jag ska betala skatten eftersom skatten ska betala i januari. Nu bilen stå på mig men hon tror att bilen står på henne. Nu ska hon skicka pappret till trafikstyrelsen . jag är ganska säkert att de ska skicka fakturan  till henne. men gjorde jag fel eller tänker ni att jag lura henne. Jag är orolig för det eftersom jag inte vill göra illa till andra.
Ber om ursäkt för fel stavning eller grammatik.

Senast redigerat av sollu (18 januari 2020)

Janneutanb
18 januari 2020 · 7 271 Inlägg

Skatten ska betalas av den som äger bilen i början av den månaden som den ska betalas.
Så ska den betalas i Januari och ni gör ägarbyte i januari så ska den tidigare ägaren betala.

Problemet som kan bli är att förra ägaren struntar i att betala skatten och då får inte bilen användas förrän den är betald.
Givetvis åker skulden vidare till kronofogden osv om ingen betalar men fortfarande så får inte bilen köras innan det är löst.

sollu
18 januari 2020 · 416 Inlägg

Oj oj Är det inte förra ägaren som stå för ansvaret. Jag menar även om hon inte betalar hur kan det påverka mig? även idag ringde jag till trafikstyrelsen de sa att hon ska betala.
Även  när jag logga in via trafikstyrelsen det står att
(Skulden tillhör tidigare ägare
Du som är nuvarande ägare är inte skyldig att betala in skulden. Men skulden kan ändå påverka hur du får använda fordonet)

Senast redigerat av sollu (18 januari 2020)

Janneutanb
18 januari 2020 · 7 271 Inlägg

sollu skrev:
Oj oj Är det inte förra ägaren som stå för ansvaret. Jag menar även om hon inte betalar hur kan det påverka mig? även idag ringde jag till trafikstyrelsen de sa att hon ska betala.
Även  när jag logga in via trafikstyrelsen det står att
(Skulden tillhör tidigare ägare
Du som är nuvarande ägare är inte skyldig att betala in skulden. Men skulden kan ändå påverka hur du får använda fordonet)

Förra ägaren som bär ansvaret men nuvarande ägare får ändå inte bruka bilen om skatten är obetald.

sollu
18 januari 2020 · 416 Inlägg

Janneutanb skrev:

sollu skrev:
Oj oj Är det inte förra ägaren som stå för ansvaret. Jag menar även om hon inte betalar hur kan det påverka mig? även idag ringde jag till trafikstyrelsen de sa att hon ska betala.
Även  när jag logga in via trafikstyrelsen det står att
(Skulden tillhör tidigare ägare
Du som är nuvarande ägare är inte skyldig att betala in skulden. Men skulden kan ändå påverka hur du får använda fordonet)

Förra ägaren som bär ansvaret men nuvarande ägare får ändå inte bruka bilen om skatten är obetald.

Tack Jag ska vänta på henne om hon skulle betala annars jag ska betala.

Senast redigerat av sollu (18 januari 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari 2020 · 17 465 Inlägg

Av ren nyfikenhet:Vad blev det för vrålåk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
18 januari 2020 · 416 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Av ren nyfikenhet:Vad blev det för vrålåk?

Vrålåk?

Mew
18 januari 2020 · 2 156 Inlägg

sollu skrev:

Hybrid_ skrev:
Av ren nyfikenhet:Vad blev det för vrålåk?

Vrålåk?

Han undrar bara vad det är för bil. smile

Men ja, förra ägaren ska betala, inte du.
Du kan säga till henne att hon kan ringa transportstyrelsen själv och fråga.

sollu
18 januari 2020 · 416 Inlägg

Mew skrev:

sollu skrev:

Hybrid_ skrev:
Av ren nyfikenhet:Vad blev det för vrålåk?

Vrålåk?

Han undrar bara vad det är för bil. smile

Men ja, förra ägaren ska betala, inte du.
Du kan säga till henne att hon kan ringa transportstyrelsen själv och fråga.

Aha den är en  Renault Megane Grandtour -02

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang