Passat 2011 problem med elektrisk dragkrok

JBPictures
17 april 2017 · 930 Inlägg

Soulman skrev:

Blabergphotography skrev:

caromania skrev:

Min automatiskt öppnande backlucka frös en vinter och fastän jag tinade låset så kom den inte igång. Då var lösningen att lyfta minuspolen. Long shot.

Spelar det någon roll om man lyfter plus eller minuspolen? Testade nämligen att plocka pluspolen utan resultat tyvärr.
Sen får jag känslan av att det är elektronikfel snarare än mekanik då knappen ej lyser och det låter ingenting i motorn som ska släppa draget. Har nämligen för mig att det ska göra ifrån sig ett litet ljud när man drar i knappen.

Är inte kroken i rätt läge kommer (som jag tidigare skrev) inte knappen att lysa. Det betyder antagligen att den inte är korrekt låst i det uppfällda läget och att den möjligen fastnat där. Det kan ju bero på att sista gången kroken användes så trycktes den inte upp ordentligt. Vad jag kan läsa har du fortfarande inte fått av dig finbyxorna så du kan komma ner under bilen och titta, rycka lite eller dra på ett sprut WD 40 eller liknande. Gör det bara.

Jag har inget minne av att det klickar nånstans, det skramlar till när kroken "ramlar ned" däremot. Att lyfta av en batteripol gör sällan någon nytta på moderna bilars elektronik....

Jag har vart under och dragit och slagit på den utan resultat och den sitter stumt. Får väll spruta på lite wd40 som du nämner och se om det hjälper något.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Soulman
17 april 2017 · 1 271 Inlägg

Blabergphotography skrev:

Vettemannen skrev:

Blabergphotography skrev:
Jag har tittat igenom varenda säkring jag kan utan resultat. Sen hade det ju underlättat om det funnits ett säkringsschema över vilken säkring som går till vad.

Du har ingen instruktionsbok? Kanske finns det någon sådan på nätet annars.

/Benny

Det ända som finns i instruktionsboken är hur man byter en säkring och inget schema. Värdelöst enligt mig för då försvinner ju vitsen med att byta säkring själv när man inte kan lokalisera vilken säkring det kan gälla. Och sökning på nätet gav inte mycket. Hittade något på engelska men hittade inget som var kopplat till dragkrok tyvärr.

Kan du ta hjälp av nån att läsa ur felkoder ser du direkt om det är ett elektriskt problem (säkring) eller problem med dragkrokens elektronik. Under tiden du funderar på det - kan du inte bara göra som jag tipsat dig om?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
JBPictures
17 april 2017 · 930 Inlägg

Känner nog ingen som har felkodsläsare i dagsläget. Och jag har testat det du sagt både när jag upptäckte problemet och idag utan resultat. Draget sitter helt stumt och kan inte rubbas på. Finns det möjligtvis något sätt att manuellt få ner dessa?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
xXSammy
17 april 2017 · 6 566 Inlägg

Fått system bugg på elkrok förut, hjälpte att koppla ur strömmen till styrdonet 5 min.

Provade du lossa på en av batteripolerna?

De/Dem
JBPictures
17 april 2017 · 930 Inlägg

xXSammy skrev:
Fått system bugg på elkrok förut, hjälpte att koppla ur strömmen till styrdonet 5 min.

Provade du lossa på en av batteripolerna?

Ja jag plockade bort pluspolen ett par minuter så det borde ha nollställt systemet, men dock utan resultat tyvärr

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
JBPictures
3 maj 2017 · 930 Inlägg

Uppdaterar denna tråd lite då jag idag haft bilen inlämnad på Atteviks här i Jönköping.
Slutsatsen av det verkstadsbesöket blev först 2500:- i felsökningsavgift.
Och sen konstaterandes det att styrdonet, alltså motorn på draget som jag antar ska släppa spärren på det har brunnit. Och fick som prisförslag att betala 24000:- för det kalaset. Ca 20000 för draget och 4000 för styrdonet. Tydligen så var dom tvungna att byta hela draget också sa dom. Tycker dock det är konstigt att dom tar betalt för drag och styrdon separat om det är så att det inte går att byta styrdon utan att byta hela draget.
I vilket fall så valde jag att inte låta attviks laga detta då jag kände att jag isåfall hellre köper ett helt annat drag och monterar dit själv för betydligt mindre pengar.
Men är det någon som vet om det eventuellt finns garantier från Volkswagens sida när det gäller såna här saker när bilen enbart är 5.5 år gammal?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Muttley
3 maj 2017 ·

Blabergphotography skrev:
Uppdaterar denna tråd lite då jag idag haft bilen inlämnad på Atteviks här i Jönköping.
Slutsatsen av det verkstadsbesöket blev först 2500:- i felsökningsavgift.
Och sen konstaterandes det att styrdonet, alltså motorn på draget som jag antar ska släppa spärren på det har brunnit. Och fick som prisförslag att betala 24000:- för det kalaset. Ca 20000 för draget och 4000 för styrdonet. Tydligen så var dom tvungna att byta hela draget också sa dom. Tycker dock det är konstigt att dom tar betalt för drag och styrdon separat om det är så att det inte går att byta styrdon utan att byta hela draget.
I vilket fall så valde jag att inte låta attviks laga detta då jag kände att jag isåfall hellre köper ett helt annat drag och monterar dit själv för betydligt mindre pengar.
Men är det någon som vet om det eventuellt finns garantier från Volkswagens sida när det gäller såna här saker när bilen enbart är 5.5 år gammal?

Vw har väl 2 års garanti och är stenhårda på sin sak. De byter gärna inte självklara garantiärenden inom tidsramen enligt min erfarenhet.
De kan dock vara värt ett försök att ta det med Vw för att se om de går med på goodwill (eller liknande)


Förresten hutlösa priser för en krok.   Tack för varningen inför framtiden :p

Soulman
3 maj 2017 · 1 271 Inlägg

Köp ett begagnat styrdon på Ebay till att börja med.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
JBPictures
4 maj 2017 · 930 Inlägg

Soulman skrev:
Köp ett begagnat styrdon på Ebay till att börja med.

Enligt Firman så går det inte byta enbart styrdonet därav att dom även ville byta hela draget.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Utmarks-Loke
4 maj 2017 · 5 809 Inlägg

Kan det vara så att draget kärvar så att motorn brunnit av överbelastningen, och det är därför de vill byta både drag och elektronik?

JBPictures
5 maj 2017 · 930 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Kan det vara så att draget kärvar så att motorn brunnit av överbelastningen, och det är därför de vill byta både drag och elektronik?

Jag bad dom kolla med mekaniker varför man är tvungen att byta både och. Jag fick då till svar att motorn sitter fast i draget och går inte separera tydligen. Så detta kommer förmodligen sluta i att jag byter hela draget själv till ett avtagbart  istället. Lite mer jobb själv men betydligt mindre pengar och mycket mindre krångel i framtiden.
Tråkigt på en så pass ny bil men något annat känns inte försvarbart enligt mig.

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
nolgarden2
20 juli 2018 · 2 Inlägg

Vet inte om du fått en lösning på detta fel som du hade med att ditt fabriksmonterade drag inte ploppade fram. Jag har haft samma fel. Knappen lyste inte och inget hände heller med draget när jag tryckte.

Lämnade in på märkesverkstad som hade bilen i 5 dagar utan lösning. De byte motor/styrdon/knapp alltså allt (som de inte kunde med att ta betalt för dock.....)

Sen av en händelse så började det rassla i låskistan lite senare när jag öppnade bagaget.

Då tänkte jag att aldrig att jag lämnar in bilen igen så jag beställde en låskista för att byta själv.

När jag sen en kväll tog mig tid att byta denna så tändes av min förvåning båda knappen till draget och även belysningen i bagaget som inte funkat på länge. När jag tryckte på knappen till draget ploppade det fram som om inget hänt.

Jag blev nyfiken och var tvungen att bända isär låskistan för att se vad som var där inuti. Jag hittade 2 mikrobrytare, en antar jag är till avkänning när jag trycker på "öppningshandtaget till bagaget" och den andra måste vara en säkerhetsavkänning när bagaget/låset är helt öppet. Först då får man troligen OK på att få ut draget så att inte ngn skulle kunna tex under färd sitta i bagaget (barn) och husvagnen hänger på där bak och ett lite knapptryck då skulle kunna få lite följdbekymmer!!!!! Dock krävs också vad jag förstått att handbromsen skall vara till samt att motor ej igång!

Till sist så mätte jag på båda mikrobrytarna och varav den ena inte var hel samt hade inga distinkta lägen = trasig.

Tror att låskistan kostade typ 400 begagnad istället för de pengarna som du fått offerterat och vilket inte troligen hade löst bekymret. Dock har jag behövt byta låskista en gång till då plastkugghjulen inte verkar hålla men den gången så påverkades inte draget. Då kostade en ny typ 1200 eller ngt.

Hoppas någon får hjälp av detta!

Soulman
20 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Jäkligt bra felsökningstips och ett strålande exempel på när den fina märkesverkstaden som tar så in i helvete betalt inte kan mer än killen på hörnet.

Senast redigerat av Soulman (20 juli 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Mack Forum- och sitemoderator
21 juli 2018 · 26 111 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Evildan skrev:
Jag tror att man var månad ska köra kroken från och tillbaka några gånger för att eventuellt hjälpa till att hålla liv i mekaniken.

X2 = så gör jag med/på CR-V´n.

Nu har du skrivit X 2 några gånger och jag undrar vad du menar med det.

/Benny

Det är ett slött sätt att säga att man håller med.
Inte godkänt enligt forumreglerna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
alhild_86
9 augusti 2019 · 2 Inlägg

Jag har haft liknande problem som TS med min Passat B7 2015 och hittade till slut lösningen för min del så jag tänkte att det kan vara intressant för andra som stöter på liknande problem i framtiden.

Jag har haft otaliga problem med falsklarm, bakluckan påstår att den är öppen under färd och den elektriska dragkroken slutade fungera.

Visade sig vara spolarvätskaslangen till bakrutan som gått sönder i gångjärnet till bakluckan och läckt ner spolarvätska i bakluckan höger sida och dränkt en styrenhet och en koppling.

Skruvade upp styrenheten och rengjorde kontakterna in och kretskortet med sprit. Kablarna och stiften till kontakterna såg fina ut så inget behövdes bytas där.
Värre var det med kopplingen ovanför som jag gissar var anledningen till alla de problem jag haft. Flera stift inuti kontakten var avfrätta så jag tog bort kopplingen och lödde ihop kablarna separat.

Dragkroken fungerar nu finfint och har inte haft ett falsklarm på en månad så förhoppningsvis är problemet löst.

Förhoppningsvis hjälper detta någon stackare med felsökning i framtiden smile

caromania Forummoderator
9 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

alhild_86 skrev:
Jag har haft liknande problem som TS med min Passat B7 2015 och hittade till slut lösningen för min del så jag tänkte att det kan vara intressant för andra som stöter på liknande problem i framtiden.

Jag har haft otaliga problem med falsklarm, bakluckan påstår att den är öppen under färd och den elektriska dragkroken slutade fungera.

Visade sig vara spolarvätskaslangen till bakrutan som gått sönder i gångjärnet till bakluckan och läckt ner spolarvätska i bakluckan höger sida och dränkt en styrenhet och en koppling.

Skruvade upp styrenheten och rengjorde kontakterna in och kretskortet med sprit. Kablarna och stiften till kontakterna såg fina ut så inget behövdes bytas där.
Värre var det med kopplingen ovanför som jag gissar var anledningen till alla de problem jag haft. Flera stift inuti kontakten var avfrätta så jag tog bort kopplingen och lödde ihop kablarna separat.

Dragkroken fungerar nu finfint och har inte haft ett falsklarm på en månad så förhoppningsvis är problemet löst.

Förhoppningsvis hjälper detta någon stackare med felsökning i framtiden smile

Lysande återkoppling. Den tackar forumet för, Och välkommen hit förresten! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Oestlund96
18 januari 2020 · 1 Inlägg

nolgarden2 skrev:
Vet inte om du fått en lösning på detta fel som du hade med att ditt fabriksmonterade drag inte ploppade fram. Jag har haft samma fel. Knappen lyste inte och inget hände heller med draget när jag tryckte.

Lämnade in på märkesverkstad som hade bilen i 5 dagar utan lösning. De byte motor/styrdon/knapp alltså allt (som de inte kunde med att ta betalt för dock.....)

Sen av en händelse så började det rassla i låskistan lite senare när jag öppnade bagaget.

Då tänkte jag att aldrig att jag lämnar in bilen igen så jag beställde en låskista för att byta själv.

När jag sen en kväll tog mig tid att byta denna så tändes av min förvåning båda knappen till draget och även belysningen i bagaget som inte funkat på länge. När jag tryckte på knappen till draget ploppade det fram som om inget hänt.

Jag blev nyfiken och var tvungen att bända isär låskistan för att se vad som var där inuti. Jag hittade 2 mikrobrytare, en antar jag är till avkänning när jag trycker på "öppningshandtaget till bagaget" och den andra måste vara en säkerhetsavkänning när bagaget/låset är helt öppet. Först då får man troligen OK på att få ut draget så att inte ngn skulle kunna tex under färd sitta i bagaget (barn) och husvagnen hänger på där bak och ett lite knapptryck då skulle kunna få lite följdbekymmer!!!!! Dock krävs också vad jag förstått att handbromsen skall vara till samt att motor ej igång!

Till sist så mätte jag på båda mikrobrytarna och varav den ena inte var hel samt hade inga distinkta lägen = trasig.

Tror att låskistan kostade typ 400 begagnad istället för de pengarna som du fått offerterat och vilket inte troligen hade löst bekymret. Dock har jag behövt byta låskista en gång till då plastkugghjulen inte verkar hålla men den gången så påverkades inte draget. Då kostade en ny typ 1200 eller ngt.

Hoppas någon får hjälp av detta!

Tusen tack för det här inlägget!
Sparade mig en hel del pengar!
Bytte ut min låskista och vips! Dragkroken fungerar igen och lampan i taket likaså!

Gibran
29 april 2020 · 1 Inlägg

nolgarden2 skrev:
Vet inte om du fått en lösning på detta fel som du hade med att ditt fabriksmonterade drag inte ploppade fram. Jag har haft samma fel. Knappen lyste inte och inget hände heller med draget när jag tryckte.

Lämnade in på märkesverkstad som hade bilen i 5 dagar utan lösning. De byte motor/styrdon/knapp alltså allt (som de inte kunde med att ta betalt för dock.....)

Sen av en händelse så började det rassla i låskistan lite senare när jag öppnade bagaget.

Då tänkte jag att aldrig att jag lämnar in bilen igen så jag beställde en låskista för att byta själv.

När jag sen en kväll tog mig tid att byta denna så tändes av min förvåning båda knappen till draget och även belysningen i bagaget som inte funkat på länge. När jag tryckte på knappen till draget ploppade det fram som om inget hänt.

Jag blev nyfiken och var tvungen att bända isär låskistan för att se vad som var där inuti. Jag hittade 2 mikrobrytare, en antar jag är till avkänning när jag trycker på "öppningshandtaget till bagaget" och den andra måste vara en säkerhetsavkänning när bagaget/låset är helt öppet. Först då får man troligen OK på att få ut draget så att inte ngn skulle kunna tex under färd sitta i bagaget (barn) och husvagnen hänger på där bak och ett lite knapptryck då skulle kunna få lite följdbekymmer!!!!! Dock krävs också vad jag förstått att handbromsen skall vara till samt att motor ej igång!

Till sist så mätte jag på båda mikrobrytarna och varav den ena inte var hel samt hade inga distinkta lägen = trasig.

Tror att låskistan kostade typ 400 begagnad istället för de pengarna som du fått offerterat och vilket inte troligen hade löst bekymret. Dock har jag behövt byta låskista en gång till då plastkugghjulen inte verkar hålla men den gången så påverkades inte draget. Då kostade en ny typ 1200 eller ngt.

Hoppas någon får hjälp av detta!

Tusen tack för det här inlägget! Jag hade exakt samma fel och löste det på samma sätt. När jag skulle besiktiga så kollade jag dragkroken som var död. Efter mycket sökning så hittade jag det här inlägget. Det som gjorde att det kändes rätt var att även innerbelysningen strejkade. När jag monterade nya låskistan så var allting löst.

PcChrister
11 juni 2022 · 2 Inlägg

Hej...
Har en passat 2013 med samma problem
Vet att i bagageutrymmet på vänster sida finns under klädseln elektronik man får nog plocka av hela klädseln på vänstersidan, är precis framför batteriets Gösta sida en bit in... Jag lyfte försiktigt på klädseln vid batteriet och kunde skymta en del elektronik där, kommer undersöka om det är kablelfel eller om det finns någon säkring där...
Har du funnit felet så får du gärna
Skicka svar pcchrister@hotmail.com
Tack på förhand
Christer
PS hoppas detta kan hjälpa dig

PcChrister
11 juni 2022 · 2 Inlägg

JBPictures skrev:
Köpte min Passat 2.0 tdi 2011 i höstas i felfritt skick. Testade även att den elektriska dragkroken fungerade. Under vintern här har den inte använts någonting fram tills jag skulle ha den idag.
Jag gick bak och drog i knappen i bagaget men ingenting hände alls. Och där började problemen. Jag har försökt att leta i både instruktionsboken och på nätet utan framgång. Tänkte först leta upp om det fanns någon säkring som kan gått sönder men helt omöjligt att hitta något säkringsschema till denna bil. Hittade något på engelska men fann ingen säkring kopplad till dragkroken.
Sen stog det i instruktionsboken att knappen ska lysa när bagaget är öppet vilket jag minns när jag tänker efter att det har gjort men det gör den inte nu.
Är det bara att riva ut inredningen och se om jag kan se om någon kabel lossnat eller har ni andra tips på vad jag ska ta mig till. Är inte sugen på att lämna in på verkstad det första jag gör.

Hej har en passat 2013 med samma problem, vet att i bagageutrymmet på vänstersida framför batteriet finns elektronik, verkar som man får plocka av klädseln för att komma åt... Jag pressade ut klädseln vid batteriet och såg elektroniken där får hoppas det finns någon säkring också
Tänker ta bort klädseln och se om det är kabel fel eller om det finns säkring där...
Skriv gärna om du finner lösningen...
PcChrister

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang