Säkring går hela tiden. Klimatanläggning? Octavia -05

Robin_Da_Rocker
18 januari 2020 · 17 Inlägg

Har en Skoda Octavia 2 -2005 som krånglar.

Började med att kupéfläkten la av. Sen upptäckte jag att ljuset på displayerna där man ser graderna heller inte lyser samt värme inte ändras vad jag än ställer det på, full värme hela tiden. Dett märker jag när jag kör snabbt och det blåser lite ändå när inte fläkten går.

Provat byta motstånd till kupefläkt vilket inte hjälper. Och fläkten går när jag lägger 12v direkt på fläkten.

Upptänkte sen att säkring nr 4 (5A) hade gått, bytte den och det flrsta gpngen fungerade 30 sek sen går det så fort jag stoppar i en ny.
Säkringen går till: "Värmesystem, klimatanläggning"

Något konstigt var att när jag kollade motståndet på pluskabeln till jord på bilen så hade jag kontakt utan motstånd, då var tanken att kabeln var skavd och låg mot kaross, men denna har en annan mycket grövre säkring och har 12v trots att denna säkring som alltid går sönder.

Mina idéer är slut. Kan det vara motorn som styr värmen som är slut? Vart nu den sitter?

Börjar bli kallt i bilen och riktigt jobbigt när jag inte har tillgång till motorvärmare innan jag ska åka.

Tacksam för tips

Senast redigerat av Robin_Da_Rocker (18 januari 2020)

Deception
18 januari 2020 · 97 Inlägg

Har du läst ur felkoder med vcds?

Meaganeowner
18 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Nu vet jag inte under vilka omständigheter du mätte "kontakt".
Men förmodligen lossade du en av polskorna till batteriet först. Anslöt en multimeter och gjorde endera piptest eller resistansmätning?

Frågan är vad du förväntade dig av en sån mätning i så fall?

Har du insikt i vad som händer när du gör en resistansmätning, om du nu gjorde det?
Om inte, så föreslår jag att du gör som nämnts ovan, läser av koder med system som klarar Skoda och lägger instrumentet åt sidan.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, man blir inte riktigt klok på förfarandet vid mätningen..
En 5A säkring kan högst dra 12×5=60W,  så det är ju inte mycket..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
18 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Nu är det helt säkert att konstruktören säkrat av de komponenter som är anslutna till en krets på ett sådant sätt att det ska fungera över längre tid, så att ingående komponenter inklusive ledningar o s v ska vara skyddade både före och efter säkringen, sett från spänningskällan.

Så än en gång, läs av felkoder. Och be någon om hjälp, då du tydligen inte har de kunskaper som krävs.

Nämner bara ordet "kontakt".

Sen vet vi inte vad din referens för 60 W är. Mycket eller litet... i förhållande till vad?

Det är också som så, att en säkring inte alls drar, förbrukar, någon ström.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 januari 2020)

Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

.

Ett litet råd. Vad du än gör, pröva inte med en större säkring. Försök heller inte koppla in en multimeter i stället för säkringen som går sönder, för att mäta ström. Detta p g a att multimetrar brukar vara avsäkrade internt med t ex 10 A eller inte alls, vid strömmätning på högsta området.

I fallen ovan kommer du då att tillåta större ström än just 5 A, vilket kan leda till att kablage, komponenter mm skadas, brinner sönder, orsakar fler fel o s v.

.


.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Ett elschema vore bra att ha i detta fallet för att lokalisera vad säkringen gör.
Man skulle i o f s kunna ringa, med multimeter inställd på pip, från säkringsplatsen till kablarna i det misstänkta området/klimatanläggningen och på så sätt ta reda på vilken kabel/anslutning som löser ut säkringen.
Det lämpliga då vore att ta av säkringen först och en kabel på batteriet.
Min gissning är att något är galet i klimatanläggningen , som då drar mer än 60W, eftersom säkringen löser ut.

Senast redigerat av axxet (19 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Denna?
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-20d6e91671d922440edb9685e76c30ea.jpg

Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Schema lånat från Haynes Skoda.
I vart fall en hänvisning, även om detta ksnske inte är komplett, men kan ge en vägledning. https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-347d54ecea90d589f49c0a09c48e2a18.jpg

Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Endera kabeln ned till 44 som är skavd, eller fel på 44 eller 48.

Jag skulle leta rätt på 48 först och koppla loss denna. Om säkringen då inte går sönder vid test, så är det förmodligen kortslutning i 48, eller att motor, fläkt, kärvar i lager, därav ökad strömförbrukning.

Ööööh en motor drar mer än 5 A.  Och matas via en andra säkringar, FB52 och FC40.

Kortis, fel i 44 är mest troligt.

Tjolahopp!

Senast redigerat av Meaganeowner (19 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Nu har trådstartarn fått så mycket kött på benen, så löser han inte detta nu, så får han lämna in eländet.smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Jo... Om inte så bränner jag Haynesboken...

Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Dagens fråga.

Inledningsvis skrev TS:

"Något konstigt var att när jag kollade motståndet på pluskabeln till jord på bilen så hade jag kontakt utan motstånd,"

TS hade då vad jag förstår lossat kabelskon till pluspolen på batteriet, och mätt mellan denna och chassie.

Och vad var det egentligen som gav detta  resultat, alltså 0 ohm, kortslutning?

Robin_Da_Rocker
19 januari 2020 · 17 Inlägg

Nu har jag lite att kolla på.
Min tanke var mest att när jag fick 0 ohm då
Å jag mätte stora plussen till fläktmotstånd var att den kanske skavde i karossen, men kanske inte fungerar så.

Jag har ändp mkt att gå på nu.
Kopplar jag ur 47 och 49 går säkringen ändå. Så ska leta vart 48 sitter någonstans och koppla ut den kabeln med. Annars försöka med pip på multimeter från där säkring ska sitta till olika kablar där kanske?

Men igen, riktigt bra svar av er så ska ut ich försöka snart igen.

Antar att 44 är kontrollenheten där man ställer värme/fläkt osv

Senast redigerat av Robin_Da_Rocker (19 januari 2020)

Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Sitter väl enkelt åtkomligt bak värme-
o fläktvred, tror jag.

Skit i pipandet... Ger inget.
Inte heller mätandet om man inte t ex vet innebörden av svaret på min fråga ovan.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 januari 2020)

Robin_Da_Rocker
19 januari 2020 · 17 Inlägg

Yes, den säkringen som går så fort jag startar värmedelen


Meaganeowner skrev:
Denna?
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-20d6e91671d922440edb9685e76c30ea.jpg

Robin_Da_Rocker
19 januari 2020 · 17 Inlägg

Skulle kabel från säkring ner till 44 vara skavd känns det som att säkringen skulle gå även om jag hade climatronic(44) på off?

Men jag ska prova dra ur kontakten till 48 strax om jag nu hittar den, där bakom 44 var det tomt på prylar iaf, samma bakom stereon så hoppas hitta den på sidan jag plockat ner handskfacket och sidopanel

Robin_Da_Rocker
19 januari 2020 · 17 Inlägg

Uppdaterar lite.
Köpte nya säkringar, drog ut kabeln till någon ställmotor, kan vara den som var märkt nr48 men hade 4 kablar med andra färger.stoppade i säkring med kabeln ur, men säktingen gick inte nör jag stoppade i kabeln igen. Men motorn lpter illa och hackar. Smörjde så gott jag kunde. Det är den som styr värmen iaf så borde vara den du pratat om.
Första gången jag bytte säkring fungerade det ett tag med. Sen gick de efter en sekund.

Så om jag har tur så är denna motor felet.

Hur som helst får jag tacka för hjälpen! Om detta nu var problemet har det tagit mycket löngre tid för mig att hitta utan hjälp och tips!

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Meaganeowner skrev:
Sitter väl enkelt åtkomligt bak värme-
o fläktvred, tror jag.

Skit i pipandet... Ger inget.
Inte heller mätandet om man inte t ex vet innebörden av svaret på min fråga ovan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang