Motorn kokar?

Fluffyunicorn
19 januari 2020 · 6 Inlägg

Hej! Har ett litet problem med min passat 4motion. En 08a.

När jag kör vanligt utan släp eller något så är temperaturen på 90 grader. Oavsett hur hårt jag kör.. däremot är värmen inne i bilen inte jätte bra.. och någon gång har den slutat bara sådär.. men kommer tillbaks..

Och sätter jag på en släpkärra på bilen då går den upp i temperatur till 130grader och varnar. Saktar då ner och lägger i 3an och kör och den lägger sig direkt på 90 grader... någon som vet vad det kan vara? 😎

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Jag undrar om man inte kan beskriva fenomenet med följande..
Ökad belastning måste väl kräva mer energi, och det får den stackars motorn lida för..smile
Borde inte motorfläkten öka varvtalet när tempen stiger?

Senast redigerat av axxet (19 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
19 januari 2020 · 6 566 Inlägg

Att värme kommer och går tyder på luft i systemet, förutsatt att temperaturspjällen fungerar.
Har inget arbete i kylsystemet gjorts så kan topplocket, cylinderfodrerna eller topplockspackningen vara gången.

De/Dem
Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

1.
Plocka av panelerna nere vid mittkonsolen, på båda, sidorna

Kolla så att luftspjällen rör sig, när du vrider på reglagen. Helst inte bara armarna, utan själva spjällen, vilket innebär att du får lossa luftsstosar.

2.
Vänd dig till någon firma och be dem provtrycka kylsystemet.

Misstänker läckage ovan kylvätskeytan.

Men testa o byt locket till expansionskärlet. Har oftast två ventilfunktioner. Ska vara originallock.
Den ena funktionen reglerar trycket vid varm motor så att det är ett konstant övertryck i systemet. Den andra släpper in luft när kylvätskan svalnar.

Funkar inte detta med övertryck, så får du luftblåsor i kylvätskan, alltså luft, som kan göra att kupevärmen blir dålig.
Och det händer oftast då motorn får arbeta lite hårdare.
Eftersom de flesta kylsystem i dag är självluftande, så funkar värmen i kupen, när motorn svalnat och sedan körs med låg belastning till körvboa.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 januari 2020)

spillolja
19 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Dålig vattenpump med defekt skovejhjul ?  med tanke på att kylningen fungerar tillfredställande vid högre motorvarv

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Fluffyunicorn
19 januari 2020 · 6 Inlägg

axxet skrev:
Jag undrar om man inte kan beskriva fenomenet med följande..
Ökad belastning måste väl kräva mer energi, och det får den stackars motorn lida för..smile
Borde inte motorfläkten öka varvtalet när tempen stiger?

jodå fläkten funkar. Och motorn går upp till 130 direkt sen fort ner igen till 90. Och funkar som det ska.. i min erfarenhet så brukar man inte kunna kyla 30 grader på ungefär 5 sekunder.. 🤣

Fluffyunicorn
19 januari 2020 · 6 Inlägg

På tal om läckage så rör sig inte vattennivån något.. har kört rätt mycket och aldrig behövt fylla på vatten eller olja. smile och att temperaturen kan sjunka från 130 till 90 på 5 sekunder är ju lite märkligt och att man sen kan köra som inget hade hänt på låga växlar med högt varvtal yikes

Pininfarina406
19 januari 2020 · 535 Inlägg

Fluffyunicorn skrev:

axxet skrev:
Jag undrar om man inte kan beskriva fenomenet med följande..
Ökad belastning måste väl kräva mer energi, och det får den stackars motorn lida för..smile
Borde inte motorfläkten öka varvtalet när tempen stiger?

jodå fläkten funkar. Och motorn går upp till 130 direkt sen fort ner igen till 90. Och funkar som det ska.. i min erfarenhet så brukar man inte kunna kyla 30 grader på ungefär 5 sekunder.. 🤣

Det kan ju som någon sa bero på luft i systemet. Då kan temperaturen gå upp och ner väldigt fort. Det betyder i så fall att vattentemperaturen antagligen är 90 hela tiden.
Jag skulle kolla efter avgaser i kylväskan, kan vara en trasig topplockspackning.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
spillolja
19 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Har vattenpumpen någonsin bytts vid tex. vid kamremsbyte ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
19 januari 2020 · 7 198 Inlägg

Skulle misstänka impellern i vattenpumpen.
Endera slirar impellern på axeln eller ned-/utslitna vingar.

Fluffyunicorn
19 januari 2020 · 6 Inlägg

spillolja skrev:
Har vattenpumpen någonsin bytts vid tex. vid kamremsbyte ?

utav dom jag köpte bilen "Sägs det" att allt va bytt.. men för å va på säkra sidan får det nog bli att byta kamrem/vattenpump smile

Fluffyunicorn
19 januari 2020 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Skulle misstänka impellern i vattenpumpen.
Endera slirar impellern på axeln eller ned-/utslitna vingar.

Får nog åka på att byta ut kamrem och vattenpump då smile

Fluffyunicorn
19 januari 2020 · 6 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Fluffyunicorn skrev:

axxet skrev:
Jag undrar om man inte kan beskriva fenomenet med följande..
Ökad belastning måste väl kräva mer energi, och det får den stackars motorn lida för..smile
Borde inte motorfläkten öka varvtalet när tempen stiger?

jodå fläkten funkar. Och motorn går upp till 130 direkt sen fort ner igen till 90. Och funkar som det ska.. i min erfarenhet så brukar man inte kunna kyla 30 grader på ungefär 5 sekunder.. 🤣

Det kan ju som någon sa bero på luft i systemet. Då kan temperaturen gå upp och ner väldigt fort. Det betyder i så fall att vattentemperaturen antagligen är 90 hela tiden.
Jag skulle kolla efter avgaser i kylväskan, kan vara en trasig topplockspackning.
Mvh T.

Inga avgaser i kylarvätskan. allt är i perfekt skick, inget överdrivet flöde vid oljestickan, ingen gegga, ingen gegga i vattnet, inga avgaser, ingen extra Rök efter bilen. (Förutom att det ryker vid motorn, tror dock det är dieselvärmaren, Luktar som det iallafall) smile

Senast redigerat av Fluffyunicorn (19 januari 2020)

uhlin
19 januari 2020 · 2 831 Inlägg

Fluffyunicorn skrev:

spillolja skrev:
Har vattenpumpen någonsin bytts vid tex. vid kamremsbyte ?

utav dom jag köpte bilen "Sägs det" att allt va bytt.. men för å va på säkra sidan får det nog bli att byta kamrem/vattenpump smile

Många som byter delar med munnen, inget kvitto=inget bytt tills det visar sig nåt annat vid en koll.

Skulle nog tippa på vattenpump jag med.

Utmarks-Loke
19 januari 2020 · 5 813 Inlägg

Eller så har de bytt till den billigaste vattenpump som fanns på internet, som var mycket sämre än den gamla slitna som satt på bilen sedan fabriken...

spillolja
20 januari 2020 · 4 014 Inlägg

När det gäller viktiga grejer som kamrem (med evt. vattenpump, löp, spännrullar) så ska det vara noterat i servicehäfte/blad  samt en faktura på delarna och evt. jobb  med anteckning av datum och km(mil)-tal
vilket ska bevaras till nästa byte

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
20 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Kvitto på utfört arbete och delar, då det finns garanti på båda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang