Oljebyte utan egen garage/mark

00Zeb
19 januari 2020 · 19 Inlägg

Hej!

Jag har aldrig gjort det innan men tänkte mig försöka på att byta olja på min audi 80. Jag har parkeringsplats i bostadsrättens garage, men där tror jag inte att det är så uppskattat att göra detta.

Jag var helt inne på att invänta schysst väder och göra det utomhus, men nu började jag tänka på om det övht är tillåtet att göra det någonstans förutom i ett garage eller egen mark.

Jag vet att det finns gör-det-själv platser men det är 7 mil bort och dessutom eftersom jag inte gjort det innan så vill jag inte, vid något fel, behöva lämna bilen så långt ifrån var jag bor .

Nån som har tips?

granadadr
19 januari 2020 · 7 286 Inlägg

nja jag hade gjort det,, men lagt ut en stor kartong under så det inte KAN komma en droppe olja på golvet wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
00Zeb
19 januari 2020 · 19 Inlägg

granadadr skrev:
nja jag hade gjort det,, men lagt ut en stor kartong under så det inte KAN komma en droppe olja på golvet wink

Köpte en presenning på 2m x 3m i det syftet. Du menar gör det i parkeringshuset eller?

jaka54
19 januari 2020 · 5 718 Inlägg

Hej!
Du kan byta olja var du vill!
Varför skulle du inte få göra det?? -Det är enkelt! Hissa upp bilen med hydraulisk domkraft pluss pallbock.-en sån bör du ha! Lägg en en wellpappskiva (gammal kartong) under bilen och skruva loss oljepluggen i tråget.

Mew
19 januari 2020 · 2 156 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du kan byta olja var du vill!
Varför skulle du inte få göra det?? -Det är enkelt! Hissa upp bilen med hydraulisk domkraft pluss pallbock.-en sån bör du ha! Lägg en en wellpappskiva (gammal kartong) under bilen och skruva loss oljepluggen i tråget.

KAN ja, men hans bostadsrättsförening kan (och lär) ha åsikter om det. Visst kan man göra så, eller så finns alternativet att köra någon annanstans (allmän parkering någonstans lite öde, kanske ett industriområde?) och göra det där.

Senast redigerat av Mew (19 januari 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 januari 2020 · 14 039 Inlägg

Man kan lämna in bilen på en verkstad och låta dom göra det. Då slipper man allt kladd och besväret att bli av med den gamla oljan. var hade du tänkt göra av oljan om du byter på en parkering?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Skitungen
19 januari 2020 · 199 Inlägg

Vettemannen skrev:
Man kan lämna in bilen på en verkstad och låta dom göra det. Då slipper man allt kladd och besväret att bli av med den gamla oljan. var hade du tänkt göra av oljan om du byter på en parkering?

/Benny

Man häller oljan i en gammal dunk som man sedan kör till återvinningscentralen.

spillolja
19 januari 2020 · 4 020 Inlägg

Där jag bor har ingen kommit med synpunkter när jag mekat med bilen sedan första inflytt 1999, har fått förklarat av en att man inte kan hindra någon att meka med bilen på den egna förhyrda platsen, men det är inte ok att ta dit andras bilar för att meka med

men det ska ske utan att man sölar ned eller till besvär för den som som har parkeringen brevid

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
19 januari 2020 · 7 233 Inlägg

Elektrisk s k oljebytare som får strömmen från cigtänduttaget.
Suger ut 95 - 98% av oljan, om densamma är varm, genom oljestickans hål.
Fungerar inte/dåligt med kall olja.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 januari 2020 · 14 039 Inlägg

torsen skrev:
Elektrisk s k oljebytare som får strömmen från cigtänduttaget.
Suger ut 95 - 98% av oljan, om densamma är varm, genom oljestickans hål.
Fungerar inte/dåligt med kall olja.

Eftersom TS verkar lite oerfaren med bilar så ska det sägas att motorn INTE får vara igång när oljebytaren används.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
00Zeb
5 april 2020 · 19 Inlägg

Tänkte bara återkoppla;

bytte oljan för 1 månad sedan utomhus. Ingen påpekade något och inga problem med någonting faktiskt. Allt var klart på en dryg timme och till nästa gång så märkte jag att jag inte ens behöver använda domkraft och pallbockar. Man kommer åt det ändå. Tack för alla tips och hoppas detta kan inspirera nån annan som funderar på att testa göra det för första gången.

granadadr
5 april 2020 · 7 286 Inlägg

00Zeb skrev:
Tänkte bara återkoppla;

bytte oljan för 1 månad sedan utomhus. Ingen påpekade något och inga problem med någonting faktiskt. Allt var klart på en dryg timme och till nästa gång så märkte jag att jag inte ens behöver använda domkraft och pallbockar. Man kommer åt det ändå. Tack för alla tips och hoppas detta kan inspirera nån annan som funderar på att testa göra det för första gången.

så bra,, du har meo inga bukplåtar att plocka lös wink

00Zeb
5 april 2020 · 19 Inlägg

granadadr skrev:

00Zeb skrev:
Tänkte bara återkoppla;

bytte oljan för 1 månad sedan utomhus. Ingen påpekade något och inga problem med någonting faktiskt. Allt var klart på en dryg timme och till nästa gång så märkte jag att jag inte ens behöver använda domkraft och pallbockar. Man kommer åt det ändå. Tack för alla tips och hoppas detta kan inspirera nån annan som funderar på att testa göra det för första gången.

så bra,, du har meo inga bukplåtar att plocka lös wink

Det finns en plastkåpa som skyddar underredet, men det är en utskärning precis där  oljepluggen sitter. Så jag skar till en kartongbit och satte så att det inte skulle rinna olja in i plastkåpan. smile

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Och du bytte, bytade, skiftade, ersatte oljefilter också?

00Zeb
5 april 2020 · 19 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Och du bytte, bytade, skiftade, ersatte oljefilter också?

Japp, det satt åtkomligt i motorrummet, så trädde på en plastpåse, på med verktyg för att ta bort, rengjorde och skruvade fast det nya med handkraft. Så nu är en fullservice gjort på bilen, då jag tidigare bytt luftfilter och tändsstift. Nästa grej är radiobyte.

Senast redigerat av 00Zeb (5 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 april 2020 · 4 917 Inlägg

Måste man göra det..? smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
5 april 2020 · 7 233 Inlägg

axxet skrev:
Måste man göra det..? smile

Bör man göra 1 april varje skottår.

Brådhis * Voff voff *
5 april 2020 · 10 276 Inlägg

lol

00Zeb skrev:

Meaganeowner skrev:
Och du bytte, bytade, skiftade, ersatte oljefilter också?

Japp, det satt åtkomligt i motorrummet, så trädde på en plastpåse, på med verktyg för att ta bort, rengjorde och skruvade fast det nya med handkraft. Så nu är en fullservice gjort på bilen, då jag tidigare bytt luftfilter och tändsstift. Nästa grej är radiobyte.

Helt allvarligt, jag har skruvat med bilar (på hobbynivå iofs) sedan jag köpte min första bil 1998, med båtmotorer sedan min första båt 1995, jag har gått högskoleutbildningar bl.a. med inriktning maskin (sjösidan) samt att jag i mitt yrke på ett eller annat sätt har att göra med motorer dagligen, men jag har ALDRIG tänkt på att en plastpåse skulle kunna bespara mig en massa kladd när man byter filtret!

lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol

Stort tack för tipset, det är ju briljant!

(Möjligt att alla utom jag visste det här, men då bjuder jag på det.) lol

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
5 april 2020 · 875 Inlägg

axxet skrev:
Måste man göra det..? smile

Ja, och glöm inte att byta luften i däcken varje vår så man inte kör med kall luft på sommaren.
Däcktrycket kan bli helt fel då, speciellt mellan fram och bakdäcken.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang