Köpråd Audi RS3, samt bilhandlarfråga

Gfuzz
19 januari 2020 · 3 Inlägg

Hej!

Tänkte fråga om tips vad det gäller bilhandlare och deras omdömmen. Jag är ganska färsk vad det gäller erfarenhet och skulle vara väldigt tacksam för tips hur jag ska tänka eller prioritera. Efter ett antal månader av letande har jag hittat en Rs3 som passar perfekt. Låga mil, rätt utrustning, rs-sportavgas osv. Dock innan jag ringer så kollade jag upp företaget, och till min besvikelse har dom fått extremt dåliga omdömmen... I princip alla skriver hur dom blivit dåligt bemötta och lurade på olika sätt.

Vet inte om jag får länka på detta forum, men bilen finns på blocket, säljes av netbil, Audi RS3 ~ 3000 mil. Inlagd i fredags 17/1

Så till min fråga, kan jag ändå vara lugn då bilen jag kollar på enbart har gått ~3000 mil och är från 2016 eller ska jag ändå avstå pga bilhandlarens omdömme? Jag kan dessvärre inte åka och titta, det är 70 mil enkel resa. Så åker jag dit blir det köp.

Vad säger ni? Är det dumt att chansa även om bilen gått så pass lite? Det jag kollat på carinfo osv så hittar jag inget konstigt. Är grymt kluven... Vill väldigt gärna gå på denna, men som sagt, rädd för all negativ kritik dom fått. Det som också ringer en liten klocka är att den i princip är maxutrustad, med lägst mil på hela blocket, och lägst pris i förhållande till liknande rs3or fast dessa har gått ~7000 mil.

Finns en liknande i Varberg med 7000-7500 mil för samma pris, känns dumt att köra på den om jag "sparar" 4000 mil för samma peng.. Samtidigt kanske det är ett säkrare köp?

candyweiss
19 januari 2020 · 875 Inlägg

Absolut, du får länka smile
https://www.blocket.se/annons/stockholm … c/87209934
Jag brukar rekommendera att kontakta förra ägaren, men kanske lte svårare i detta fallet.
Förra ägaren var Bilia, sen var det ett företag som leasade den, innan det var det VW Haninge som sålde den som ny, och såklart var det Volkswagen som tog den till Sverige allra först.

Om du är seriöst intresserad så försök att kontakta firman som leasade den, de om någon borde veta vem som brukade bilen och kanske ge dig ett namn och nummer till personen?

Senast redigerat av candyweiss (19 januari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
zzr9409209
19 januari 2020 · 716 Inlägg

Köpte en -13 V70 R- design,för typ tre år sedan av dom i Kungsängen,nema problemas....

1Adrian1
19 januari 2020 · 356 Inlägg

Farsan köpte en Lexus GS300 på auktion hos dom för några månader sedan. Bilen var i Malmö och de levererade den till anläggningen i Kungsängen och allt gick smidigt och personalen var hur trevliga som helst. Jag skulle rekommendera Netbil iallafall!

Senast redigerat av 1Adrian1 (19 januari 2020)

panda666
19 januari 2020 · 4 250 Inlägg

Gfuzz skrev:
Hej!

Tänkte fråga om tips vad det gäller bilhandlare och deras omdömmen. Jag är ganska färsk vad det gäller erfarenhet och skulle vara väldigt tacksam för tips hur jag ska tänka eller prioritera. Efter ett antal månader av letande har jag hittat en Rs3 som passar perfekt. Låga mil, rätt utrustning, rs-sportavgas osv. Dock innan jag ringer så kollade jag upp företaget, och till min besvikelse har dom fått extremt dåliga omdömmen... I princip alla skriver hur dom blivit dåligt bemötta och lurade på olika sätt.

Vet inte om jag får länka på detta forum, men bilen finns på blocket, säljes av netbil, Audi RS3 ~ 3000 mil. Inlagd i fredags 17/1

Så till min fråga, kan jag ändå vara lugn då bilen jag kollar på enbart har gått ~3000 mil och är från 2016 eller ska jag ändå avstå pga bilhandlarens omdömme? Jag kan dessvärre inte åka och titta, det är 70 mil enkel resa. Så åker jag dit blir det köp.

Vad säger ni? Är det dumt att chansa även om bilen gått så pass lite? Det jag kollat på carinfo osv så hittar jag inget konstigt. Är grymt kluven... Vill väldigt gärna gå på denna, men som sagt, rädd för all negativ kritik dom fått. Det som också ringer en liten klocka är att den i princip är maxutrustad, med lägst mil på hela blocket, och lägst pris i förhållande till liknande rs3or fast dessa har gått ~7000 mil.

Finns en liknande i Varberg med 7000-7500 mil för samma pris, känns dumt att köra på den om jag "sparar" 4000 mil för samma peng.. Samtidigt kanske det är ett säkrare köp?

2019-12-05

Annons

419 900 SEK / 3 417 mil

Pris uppdat. 2020-01-18

2019-12-05

Annons

419 900 SEK / 3 000 - 3 499 mil

Pris uppdat. 2020-01-18

2019-11-12

Annons (borttagen)

434 900 SEK / 3 417 mil

2019-11-12

Annons (borttagen)

434 900 SEK / 3 000 - 3 499 mil

2019-11-12

Annons (borttagen)

434 900 SEK / 3 417 mil

2019-10-23
Leasing avslutad

2019-10-23
Ägarbyte

Till ett företag i Kungsängen

2019-10-22
Avställd

2019-10-21
Ägarbyte

Bilia, Täby

2019-05-27
Kontrollbesiktning

3 110 mil

2019-04-18
Service

i Sverige 3 904 mil

2018-10-31
Service

i Sverige 2 646 mil

2018-05-11
Service

i Sverige 2 175 mil

2017-10-12
Service

i Sverige 1 678 mil

2016-07-21
Leasad

2016-07-21
I trafik

2016-07-21
Registrerad

2016-07-21
Ägarbyte

Till ett företag i Solna

2016-06-20
Ägarbyte

Olofsson Bil, Albyberg

2016-04-17

Annons (borttagen)

692 000 SEK / 499 mil

Miltal uppdat. 2016-04-17


eee.... vet inte om nån skrivit fel men den stinker lite backad mätare så nej ja skulle skita i den blåa om det är den ts kollar på..

2019-05-27
Kontrollbesiktning

3 110 mil

2019-04-18
Service

i Sverige 3 904 mil

plötsligt från att ha gått  3904 till 3110?

Visste fan inte att netbil hade så dåligt omdömme, det stinker verkligen från de företaget, och att dom har att göra me volvo? läste ja fel kanske? Har dålig erfarenhet från bilia solna så..

Men ring och fråga varför det står så om mätarställningen? för de stinker backad mätare. Skulle vänta på nått där allt stämmer och magkänslan är 100% innan ja skulle slå till me så mycket pengar. Minsta lilla som inte stämde skulle ja backa..

Meaganeowner
19 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Vad står en sån bil i om tre år?

Alltså på ett ungefär.


Ser ut att ha minskat i värde ca
250 000 på 3000 mil... Dvs 83 kr/mil i ren värdeminskning
Det var väl inte mycket?

Senast redigerat av Meaganeowner (19 januari 2020)

Gfuzz
19 januari 2020 · 3 Inlägg

Tack för alla svar!
Absolut så tänker jag inte ALLA försäljningar företaget gör är skojerier, men med så mycket dåliga omdömmen så får man verkligen en funderare...

Candyweis: Jag har funderat på detta, men vet inte om det kan kännas olustigt för personen att bli uppringd. Men visst, det hade helt klart gjort beslutet enklare!

Panda666: Tack för den infon! Ser verkligen skumt ut! Missa det helt... Kan inte audi få fram den riktiga milställningen även om den blivit backad? Läst något om att den sparar det elektroniskt och laddar upp i Audi databas. Så även om den "analogt" är skruvad så finns den riktiga milen sparad, stämmer detta? 3000 mil med all den utrustningen får mig verkligen att vilja köpa, men som sas här, är inte magkänslan bra när man ska punga ut nästan en halv mille så får man kanske leta vidare...

Meaganeowner: Har läst på grymt mycket senaste månaderna om Audi rs3 8v, och vad jag har luskat ut så kommer värdeminskningen vara väldigt bra framöver, dvs inte gå ner så mycket. Beror på många faktorer och om du är intresserad kan jag berätta mer i detalj varför folk tror detta.

Den andra jag kollar på är denna:

https://www.blocket.se/vi/89092886.htm

Vad tror ni där? Samma pris, ingen magnetic ride dock och 4000 mer mil. Kanske kan få ner den 10.000:-

Har letat efter rs3 i många månader nu, ska vara rätt färg, rs-sportavgas och b&o.
Sjukt vad det ska vara svårt att hitta...

Deception
19 januari 2020 · 97 Inlägg

Som någon annan sa, ha is i magen. Det är ändå mycket pengar och känns det inte rätt så skulle jag ha avstått. Det kommer fler. Det kan ju vara så enkelt att något blivit fel vid registrering av miltal, t.ex. den mänskliga faktorn.. Men lite konstigt känns det. Å andra sidan varför skulle man bara backa den 800mil om den är fräsch?
Kan vara så enkelt att man skrivit fel på besiktningen. Det måste i så fall åtgärdas INNAN du gör nästa bes annars kommer det stå kvar i historiken.

panda666
19 januari 2020 · 4 250 Inlägg

Gfuzz skrev:
Tack för alla svar!
Absolut så tänker jag inte ALLA försäljningar företaget gör är skojerier, men med så mycket dåliga omdömmen så får man verkligen en funderare...

Candyweis: Jag har funderat på detta, men vet inte om det kan kännas olustigt för personen att bli uppringd. Men visst, det hade helt klart gjort beslutet enklare!

Panda666: Tack för den infon! Ser verkligen skumt ut! Missa det helt... Kan inte audi få fram den riktiga milställningen även om den blivit backad? Läst något om att den sparar det elektroniskt och laddar upp i Audi databas. Så även om den "analogt" är skruvad så finns den riktiga milen sparad, stämmer detta? 3000 mil med all den utrustningen får mig verkligen att vilja köpa, men som sas här, är inte magkänslan bra när man ska punga ut nästan en halv mille så får man kanske leta vidare...

Meaganeowner: Har läst på grymt mycket senaste månaderna om Audi rs3 8v, och vad jag har luskat ut så kommer värdeminskningen vara väldigt bra framöver, dvs inte gå ner så mycket. Beror på många faktorer och om du är intresserad kan jag berätta mer i detalj varför folk tror detta.

Den andra jag kollar på är denna:

https://www.blocket.se/vi/89092886.htm

Vad tror ni där? Samma pris, ingen magnetic ride dock och 4000 mer mil. Kanske kan få ner den 10.000:-

Har letat efter rs3 i många månader nu, ska vara rätt färg, rs-sportavgas och b&o.
Sjukt vad det ska vara svårt att hitta...

så länge alla service är gjorda hos audi så kan dom kolla så att det stämmer men annars är det besiktning, service  som gäller för att kolla så att det stämmer med miltalet, hade inte rört just denna om du inte kan få rätt info om hur långt exakt den kan ha gått, blev det fel från besiktning? skrev hen så jäkla fel? kolla ordentligt annars skulle det visa sig att du köpt en backad bil kommer du förlora jättemycket pengar för nästa ägare kommer inte vilja ha den om inte jättebilligt och är ju synd att du ska ha en mer sliten bil för pengarna. Den andra annonsen du länkade ser ja inge reg nummer på så den är också lite misstänksam, har man inget o dölja är det bara o visa reg. Får du maila/ringa dom och be om reg nummer. Ta det lugnt och vänta på rätt objekt du har ju väntat så länge så lite till gör inget. Du kommer bli glad när rätt bil dyker upp och pang på köper du. Är du osäker så skriv och länka här så hjälper vi dig.

candyweiss
19 januari 2020 · 875 Inlägg

Gfuzz skrev:
Candyweis: Jag har funderat på detta, men vet inte om det kan kännas olustigt för personen att bli uppringd. Men visst, det hade helt klart gjort beslutet enklare!

I stort sett alla bilar jag köpt begagnade har jag ringt till föregående ägare, minns inte att någon tagit illa upp. De har istället gärna berättat om det varit något problem värt att veta. Så jag hade inte tvekat att ringa förra ägaren av RS3án. Han behöver ju inte oroa sig heller för det är inte Bilia som säljer den nu.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang