Gumlikuddar under "ventilkoppar"

OskarEmch
19 januari 2020 · 24 Inlägg

Hej, har monterat isär min 945 ftt polar B200 då jag skulle byta topplockspackning. När jag ändå hade toppen av så beslutade jag mig för att plocka isär den och rengöra. När jag plockade av kopparna som sitter uppe på ventilfjädrana så låg det som plastbitar där i. Kom fram till att det är någon slags dämpare som ska sitta där som stelnat. Frågan är om man måste använda dessa eller om det bara är att sätta ihop den utan dem.

Mvh Oskar Emchen

simlar
19 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Slammerdämpare kallas dom, om det är gummika högst upp på ventilskaften du menar

Nej dom behövs inte, påverkar inget förutom att motorn tickar lite mindre om man monterar nya.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
OskarEmch
19 januari 2020 · 24 Inlägg

simlar skrev:
Slammerdämpare kallas dom, om det är gummika högst upp på ventilskaften du menar

Nej dom behövs inte, påverkar inget förutom att motorn tickar lite mindre om man monterar nya.

Måste man shimsa om om man kör utan?

simlar
20 januari 2020 · 5 524 Inlägg

OskarEmch skrev:

simlar skrev:
Slammerdämpare kallas dom, om det är gummika högst upp på ventilskaften du menar

Nej dom behövs inte, påverkar inget förutom att motorn tickar lite mindre om man monterar nya.

Måste man shimsa om om man kör utan?

Nej påverkar inte ventiljusteringen då dom ändå trycks ihop vid minsta lilla belastning.
Dom är som sagt enbart för att minska oljud.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lehto
23 januari 2020 · 75 Inlägg

Alltså köp nya bara, kostar kanske 100kr för 8st hos Bilia.
Dem har följande volvo#: 3514432
Oftast brukar dom följa med om du köper en sotningssats.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang