S60 2.5T elfel?..

steenskott
20 januari 2020 · 22 Inlägg

Hej!
Har en s60 -04 2.5T.
Problemen började för ett par veckor sedan då torkarmotorn till vindrutan helt plötsligt la av totalt, vindrutespolningen funkar dock.
Sen dess har bilen stått nån vecka. Nu idag upptäckte jag även att defrosten ej iheller fungerar, hör bara ett klickande/rattlande ljud bakom instrumentpanel (låter som relän). Även hört detta klickande ljud så länge jag ägt bilen men endast vid påslagning/avstängning av tändningen. Provat följande:
Kontrollerat säkringarna, hela
Tagit ur torkararmaturen och torkarmotorn, tvångsmatat motorn och den går...
Mätt på kontakten till motorn, det går fram ström (dock får jag plusmatning på stiften i kabeln, och har fått för mig att detta är på samma ställe som jag istället behövde ge jord på vid tvångsmatningen. på själva motorn, men är inte säker..)
Bytt spaken under ratten.

Hoppas nu på svar från någon här som kanske haft ett liknande problem eller har allmänt bättre koll på vad detta kan bero på. Börjar bli rätt tröttsamt.. Är ingen jätte höjdare på dethär med el, men misstänker kanske jordfel någonstans eller om någon box kanske är dålig?..
Vore tacksam för svar!

BMW 325i Coupe "E36an" (1995)
zzr9409209
20 januari 2020 · 716 Inlägg

Som vanligt,  riv inte isär och gissa vad som är fel,utan läs av felcoder o se om det finns några,finns det inga så återstår det väl att börja leta/skruva..

steenskott
20 januari 2020 · 22 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Som vanligt,  riv inte isär och gissa vad som är fel,utan läs av felcoder o se om det finns några,finns det inga så återstår det väl att börja leta/skruva..

Har läst av och hittade inget, detta var dock med universal kabel och program. Ska prova med en volvo-felkodsläsare i veckan. Vet knappt var jag ska börja dock.

BMW 325i Coupe "E36an" (1995)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Prova att jorda direkt från batteriet där du ev saknar jord och se om det blir någon skillnad.
På så sätt kan du avgöra om det är jordfel.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
steenskott
21 januari 2020 · 22 Inlägg

axxet skrev:
Prova att jorda direkt från batteriet där du ev saknar jord och se om det blir någon skillnad.
På så sätt kan du avgöra om det är jordfel.

Tackar för tipset, har läst av felkoder nu fanns inga sad

BMW 325i Coupe "E36an" (1995)
Meaganeowner
21 januari 2020 · 2 250 Inlägg

"Mätt på kontakten till motorn, det går fram ström (dock får jag plusmatning på stiften i kabeln, och har fått för mig att detta är på samma ställe som jag istället behövde ge jord på vid tvångsmatningen. på själva motorn, men är inte säker..)"

- Du mätte spänning! Mätning av ström, kräver att något är inkopplat som förbrukar elektrisk energi.

M a o, så kan det vara dålig ledningsförmåga, eller bra, när du mäter spänning. Du blir inget klokare på det.
Resultaten blir de samma, då instrumentet vid spänningsmätning belastar mycket litet, inte mätbart.

Skillnad blir det om du utför en traditionell strömmätning, d v s kopplar in instrumentet för likströmsmätning i serie med en kabel åt gången.
Börjar givetvis med instrumentet inställd och inkopplad, för mätning av t ex 10 A.
Väljer du t ex 2 A, så går instrumentets säkring förmodligen sönder, ifall motorn startar.

Alltså, om du spänningmäter över t ex batteripolerna, eller i ett cigguttag, så kan du inte dra någon slutsats av att det finns ström där. Ställer du in instrumentet för strömmätning i exemplen ovan, så endera går säkringen eller instrumentet. Samtidigt kan du då konstatera att det gick ström, förhoppningsvis utan något gick sönder i bilen:/

Inte heller i de två hålen i väggen så länge du inte ansluter en förbrukare,
t ex dina fingrar, glödlampa, radio o s v. Utan förbrukare, så finns där bara spänning.

Å andra sidan, om du alltid bara mäter spänning, så är det minimal risk att du förstör något.

- En jag kände för länge sedan, lånade då med sig en multimeter för att mäta hur stor ström han förbrukade på sitt rum.

Kopplade in instrumentet för strömmätning och anslöt direkt mellan fas och nolla vid säkringen i säkringsskåpet/elcentralen.

Den synen dagen efter var inte vacker.
En kolhög av instrument, kablar och brända fingrar.

Ja, vad gjorde han för fel?

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2020)

Meaganeowner
21 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Att utan kunskap, jorda lite här o där, utan kunskap? Tycker jag personligen är både fel och riskabelt.
Alltså ett mindre bra råd.


Jordar du fel kabel e t c, så lär det med stor säkerhet bli en lång tråd, med mer bekymmer. Och inte minst onödigt dyrt.

I vart fall spännande.

Att jorda eller spänningssätta fel, kan innebära att annat går sönder, t ex en kabelmatta som bränns o s v, med oanade följder.

Se nu till att ta hjälp, om du inte har kunskaper i bakfickan.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Det var en himla uppsats för en som är lite okunnig..
Jag undrar om han blev lite klokare ..
Självklart han han jorda där jorden verkar vara dålig..
Inte 17 jordar man där man har spänning inte..
Men för att vara säker så ska man SÅKLART mäta på den kabeln man ska jorda INNAN man jordar..smile
Så har jag gjort i 50 år och det har gått bra  varje gång..smile

Senast redigerat av axxet (21 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
21 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Kul att de e nån som begrip...

Och va kan man då tro, av en sådan mätning om resultatet blir:

1. Visar en spänning på ca 12 V

2. Visar en spänning på 0 V

Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kul att de e nån som begrip...

Man tackar smile
Men jag tycker om det du skrev om att" är man inte säker så ska man inte försöka" ..
Och speciellt inte i nyare bilar, för det kan kosta rejält..

Senast redigerat av axxet (21 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
21 januari 2020 · 2 250 Inlägg

smile

steenskott
22 januari 2020 · 22 Inlägg

Meaganeowner skrev:
"Mätt på kontakten till motorn, det går fram ström (dock får jag plusmatning på stiften i kabeln, och har fått för mig att detta är på samma ställe som jag istället behövde ge jord på vid tvångsmatningen. på själva motorn, men är inte säker..)"

- Du mätte spänning! Mätning av ström, kräver att något är inkopplat som förbrukar elektrisk energi.

M a o, så kan det vara dålig ledningsförmåga, eller bra, när du mäter spänning. Du blir inget klokare på det.
Resultaten blir de samma, då instrumentet vid spänningsmätning belastar mycket litet, inte mätbart.

Skillnad blir det om du utför en traditionell strömmätning, d v s kopplar in instrumentet för likströmsmätning i serie med en kabel åt gången.
Börjar givetvis med instrumentet inställd och inkopplad, för mätning av t ex 10 A.
Väljer du t ex 2 A, så går instrumentets säkring förmodligen sönder, ifall motorn startar.

Alltså, om du spänningmäter över t ex batteripolerna, eller i ett cigguttag, så kan du inte dra någon slutsats av att det finns ström där. Ställer du in instrumentet för strömmätning i exemplen ovan, så endera går säkringen eller instrumentet. Samtidigt kan du då konstatera att det gick ström, förhoppningsvis utan något gick sönder i bilen:/

Inte heller i de två hålen i väggen så länge du inte ansluter en förbrukare,
t ex dina fingrar, glödlampa, radio o s v. Utan förbrukare, så finns där bara spänning.

Å andra sidan, om du alltid bara mäter spänning, så är det minimal risk att du förstör något.

- En jag kände för länge sedan, lånade då med sig en multimeter för att mäta hur stor ström han förbrukade på sitt rum.

Kopplade in instrumentet för strömmätning och anslöt direkt mellan fas och nolla vid säkringen i säkringsskåpet/elcentralen.

Den synen dagen efter var inte vacker.
En kolhög av instrument, kablar och brända fingrar.

Ja, vad gjorde han för fel?

Tackar för alla tips och information! Fyfan nä det lät inte trevligt.. ej iheller särskilt genomtänkt..


axxet skrev:
Det var en himla uppsats för en som är lite okunnig..
Jag undrar om han blev lite klokare ..
Självklart han han jorda där jorden verkar vara dålig..
Inte 17 jordar man där man har spänning inte..
Men för att vara säker så ska man SÅKLART mäta på den kabeln man ska jorda INNAN man jordar..smile
Så har jag gjort i 50 år och det har gått bra  varje gång..smile

El är inte direkt min starka sida hehe.. men är med på den biten hahaha.
Tänkte på dethär med om det kan vara reläet? Som jag förstår det är där två stk, ett till torkarna överlag och ett till låg/hög hastighet, jag hör klickande från det förstnämnda.

BMW 325i Coupe "E36an" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang