Problem med automatlåda på V70 -00 2.4 T

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
17 januari · 12 090 Inlägg
#21

Loranga- skrev:

Christian S skrev:
svårt att säga men eftersom du säger att den växlar bra när den är kall kan det mycket väl hjälpa att byta olja, det är ju värt att prova.

Ja, när du menar att jag ska göra en sköljning själv innebär det att jag dränerar så mycket olja det går via pluggen under motorn, fyller på samma mängd som kom ut och sedan gör om detta tills den är röd? Ska jag köra mellan bytena i så fall?

Det är inte oljestickan till motorn du tittar på? Du skall inte släppa på oljepluggen till motorn utan oljepluggen till växellådan!!!! Oljenivån på en automatlåda är hög när motorn är avslagen och nivån sjunker när du startar motorn. Därför ska du kolla nivån med genomvarm motor och på tomgång samt att du skall lägga i alla växlar från P ända ner till 1 och samma väg tillbaks till P. Därefter ska du kolla oljenivån. Alla automatlådor som jag haft som varit friska har haft en olja typ Dexron eller liknade som varit klarröd.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (17 januari )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Loranga-
17 januari · 47 Inlägg
#22

Loranga- skrev:

Christian S skrev:
svårt att säga men eftersom du säger att den växlar bra när den är kall kan det mycket väl hjälpa att byta olja, det är ju värt att prova.

Ja, när du menar att jag ska göra en sköljning själv innebär det att jag dränerar så mycket olja det går via pluggen under motorn, fyller på samma mängd som kom ut och sedan gör om detta tills den är röd? Ska jag köra mellan bytena i så fall?

Menar såklart pluggen på växellådan...

Xebers76
17 januari · 1 593 Inlägg
#23

Vettemannen skrev:

Loranga- skrev:

Christian S skrev:
svårt att säga men eftersom du säger att den växlar bra när den är kall kan det mycket väl hjälpa att byta olja, det är ju värt att prova.

Ja, när du menar att jag ska göra en sköljning själv innebär det att jag dränerar så mycket olja det går via pluggen under motorn, fyller på samma mängd som kom ut och sedan gör om detta tills den är röd? Ska jag köra mellan bytena i så fall?

Det är inte oljestickan till motorn du tittar på? Du skall inte släppa på oljepluggen till motorn utan oljepluggen till växellådan!!!!

/Benny

Denna gången var du snäppet snabbare än mig Benny! xP

Men ja jag blev också orolig när jag läser TS inlägg.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
17 januari · 12 090 Inlägg
#24

Xebers76 skrev:

Vettemannen skrev:

Loranga- skrev:

Ja, när du menar att jag ska göra en sköljning själv innebär det att jag dränerar så mycket olja det går via pluggen under motorn, fyller på samma mängd som kom ut och sedan gör om detta tills den är röd? Ska jag köra mellan bytena i så fall?

Det är inte oljestickan till motorn du tittar på? Du skall inte släppa på oljepluggen till motorn utan oljepluggen till växellådan!!!!

/Benny

Denna gången var du snäppet snabbare än mig Benny! xP

Men ja jag blev också orolig när jag läser TS inlägg.

Det ser faktiskt ut som motoroljestickan på bilden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Loranga-
17 januari · 47 Inlägg
#25

Vettemannen skrev:

Xebers76 skrev:

Vettemannen skrev:

Det är inte oljestickan till motorn du tittar på? Du skall inte släppa på oljepluggen till motorn utan oljepluggen till växellådan!!!!

/Benny

Denna gången var du snäppet snabbare än mig Benny! xP

Men ja jag blev också orolig när jag läser TS inlägg.

Det ser faktiskt ut som motoroljestickan på bilden.

/Benny

Det är inte oljestickan, så mycket koll har jag smile

siiimooon Påstängd
17 januari · 1 190 Inlägg
#26

Man brukar ta lös slangen från växellådan som går in i kylaren och sen starta motorn i några sekunder, tills det kommer bubblor därifrån, då stänger man av motorn direkt. Sen fyller man på med lika mycket olja genom oljestickan som man tappat ur och startar motorn igen och fortsätter så tills det kommer röd fin olja ur slangen.

Fick göra det på en V70 jag hade förut när den slutade driva så fort oljan blev varm, den oljan var som vatten i konsistensen och fanns inte det minsta röd färg kvar, snarare svart. smile

Christian S
17 januari · 4 558 Inlägg
#27

Loranga- skrev:

Christian S skrev:
svårt att säga men eftersom du säger att den växlar bra när den är kall kan det mycket väl hjälpa att byta olja, det är ju värt att prova.

Ja, när du menar att jag ska göra en sköljning själv innebär det att jag dränerar så mycket olja det går via pluggen under motorn, fyller på samma mängd som kom ut och sedan gör om detta tills den är röd? Ska jag köra mellan bytena i så fall?

när jag har bytt olja på en sådan låda har jag aldrig lossat på oljepluggen utan gjort som siiimooon skrev

siiimooon skrev:
Man brukar ta lös slangen från växellådan som går in i kylaren och sen starta motorn i några sekunder, tills det kommer bubblor därifrån, då stänger man av motorn direkt. Sen fyller man på med lika mycket olja genom oljestickan som man tappat ur och startar motorn igen och fortsätter så tills det kommer röd fin olja ur slangen.

Fick göra det på en V70 jag hade förut när den slutade driva så fort oljan blev varm, den oljan var som vatten i konsistensen och fanns inte det minsta röd färg kvar, snarare svart. smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
17 januari · 4 558 Inlägg
#28

Vettemannen skrev:

Xebers76 skrev:

Vettemannen skrev:
Det är inte oljestickan till motorn du tittar på? Du skall inte släppa på oljepluggen till motorn utan oljepluggen till växellådan!!!!

/Benny

Denna gången var du snäppet snabbare än mig Benny! xP

Men ja jag blev också orolig när jag läser TS inlägg.

Det ser faktiskt ut som motoroljestickan på bilden.

/Benny

oljestickan till motorn är i metall på TS bil wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Loranga-
20 januari · 47 Inlägg
#29

siiimooon skrev:
Man brukar ta lös slangen från växellådan som går in i kylaren och sen starta motorn i några sekunder, tills det kommer bubblor därifrån, då stänger man av motorn direkt. Sen fyller man på med lika mycket olja genom oljestickan som man tappat ur och startar motorn igen och fortsätter så tills det kommer röd fin olja ur slangen.

Fick göra det på en V70 jag hade förut när den slutade driva så fort oljan blev varm, den oljan var som vatten i konsistensen och fanns inte det minsta röd färg kvar, snarare svart. smile

Okej, intressant! Då kan det ju finnas hopp för min del också smile samma problem för mig, det är när oljan blir varm som lådan krånglar. Kanske ska köra på metoden med Skansen till kylaren då! Anledningen att jag nämnde pluggen va att jag sett på youtube en snubbe som bytte olja på det viset!

Loranga-
20 januari · 47 Inlägg
#30

Vart kan man ta reda på vilken olja som ska i lådan?

Christian S
20 januari · 4 558 Inlägg
#31

kollat i instruktionsboken? annars så är det bara att åka till närmsta volvobutik och säga att du ska ha olja till din bil så tar dom fram rätt åt dig.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zzr9409209
20 januari · 342 Inlägg
#32

Finns på swedol,fantasipris hos Volvo..

Loranga-
20 januari · 47 Inlägg
#33

zzr9409209 skrev:
Finns på swedol,fantasipris hos Volvo..

Ja, har googlat lite och rätt många menar att ATF dexron III från granngården ska fungera!

Brådhis * Voff voff *
20 januari · 4 938 Inlägg
#34

Loranga- skrev:

zzr9409209 skrev:
Finns på swedol,fantasipris hos Volvo..

Ja, har googlat lite och rätt många menar att ATF dexron III från granngården ska fungera!

Dexron III funkar ej i den femstegade lådan i V70N. Det ska vara JWS3309 om jag minns rätt. Med fel olja brukar lådan bli väldigt flummigt och ibland sluta växla när den blir varm.

//Brådhis

EDIT: Är det förresten en V70 eller V70N TS har...? tongue

Senast redigerat av Brådhis (20 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Loranga-
20 januari · 47 Inlägg
#35

Brådhis skrev:

Loranga- skrev:

zzr9409209 skrev:
Finns på swedol,fantasipris hos Volvo..

Ja, har googlat lite och rätt många menar att ATF dexron III från granngården ska fungera!

Dexron III funkar ej i den femstegade lådan i V70N. Det ska vara JWS3309 om jag minns rätt. Med fel olja brukar lådan bli väldigt flummigt och ibland sluta växla när den blir varm.

//Brådhis

EDIT: Är det förresten en V70 eller V70N TS har...? tongue

Okej! Kanske bäst att köra på Volvos egna då. Har v70N om jag inte mins fel

zzr9409209
20 januari · 342 Inlägg
#36

Vet du inte vad du har för bil? Vet du årsmodell?

Christian S
21 januari · 4 558 Inlägg
#37

Loranga- skrev:
Har v70N om jag inte mins fel

har du den V70 som fanns 97-00 eller den som fanns 00-08?

zzr9409209 skrev:
Vet du inte vad du har för bil? Vet du årsmodell?

det står ju i rubriken att han har en ´00 wink
problemet är att både V70 och V70N finns som ´00 vilket gör att det kan bli lite tokigt ibland.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Slim
21 januari · 270 Inlägg
#38

Lägg inte för mycket jobb och pengar på lådan bara. En begad låda går att få rätt billigt och skruvar du själv är du snabbt uppe i de pengarna när du mekar med bef låda...

zzr9409209
21 januari · 342 Inlägg
#39

Aj fan,såg det nu...sorry..

Loranga-
21 januari · 47 Inlägg
#40

zzr9409209 skrev:
Vet du inte vad du har för bil? Vet du årsmodell?

Det är den 00-08

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang