Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

candyweiss
21 januari · 531 Inlägg
#141

Ivel skrev:

zemet skrev:

Meaganeowner skrev:
.

Se där. Råttfälla slår igen redan.

Skatten ska in till staten oavsett, och så måste elenergiuttaget begränsas, då det inte går att få fram p g a för klent nät till många tättbebygda områden. Slår knut på sig själv.

Ingen ska tro att det går att komma undan mer än kortvarigt.

Plötsligt kommer begagnade elbilar att bli prisvärda. Ska vi tro på en halvering.


Gengas, vätgas, stenkol, gas.
Kvittar.... Pengarna till staten ska in.

Vet inte, men blir det inte billigare, än så länge, att långsamladda via typ traditionellt motorvärmareuttag i stället för snabbladdningsstationer?
Ladda under natten eller ett helt dygn, en helg o s v.
O andra sidan, hur länge skulle man få göra så? Då höjs väl bilskatten för elbilarna.
Ingen ska få komma billigt undan oavsett.



Vi lever i en tid av hets. Allt måste kunna gå fort o snabbt, annars kan man inte klämma befolkningen på pengar.

- Nu ska jag kolla pensionärsrabatter på lokaltrafiken och dra fram cykeln.
Har cykelkärra.

Nu var det ju inte staten utan Laddningsnätverket Ionity som drev upp priserna nåt enormt.

Hur dem kan motivera att ligga 4 ggr över priset Tesla tar samt 8 ggr högre än vad en vanlig Svenson betalar för 1 KWH är ju lite av en gåta.

Deras laddningsstolpar lär ju knappast vara speciellt attraktiva för någon.

Det där är mest en nödlösning för elbilister, som att sälja 5l bensindunkar för 500kr/st vid utsatta lägen.

Ja, förmodligen en nödlösning för de flesta som har elbil idag, men väldigt avskräckande för dem som funderar på att köpa elbil i det närmaste. Jag vet två personer på jobbet där ingen har möjlighet att ladda hemma. Den ena kan ladda bilen på partnerns jobb, annars laddas det på på laddstationer i närheten av där de bor.
Jag ser elbilen som en ren andrabil eller shoppingbil där man även har en stor bensin/diesel-driven familjebil, och oftast hos familjer som redan har det ekonomiskt bra ställt.
Enligt mig är elbil för privatpersoner en flopp, vilket jag sagt från första början.

Senast redigerat av candyweiss (21 januari )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE
Greenhorn
21 januari · 380 Inlägg
#142

Ivel skrev:

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Greenhorn skrev:
Jaha, då var det dags igen... en glad nyhet för alla miljötänkande bilister
https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … 9mhHgQoxFI

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Senast redigerat av Greenhorn (21 januari )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 januari · 2 029 Inlägg
#143

Greenhorn skrev:
Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Det stämmer bra. Min gamla Audi V8 rullar numer i Litauen och även den har blivit konverterad till gas.

Däremot håller inte argumentet gällande återvinning av batterier.
Få kraftkällor går att återvinna lika mycket av.

Ett exempel:
https://www.lithionrecycling.com/

95% är ändå rätt jäkla bra får man tycka.
Det förändrar inte det faktum att batterier och eldrift inte är framtiden (än) dock...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel
21 januari · 1 233 Inlägg
#144

Cuefa skrev:

Ivel skrev:
Det där är mest en nödlösning för elbilister, som att sälja 5l bensindunkar för 500kr/st vid utsatta lägen.

Japp, och det är det som fortfarande är problemet. När en normal elbil som Svensson har råd med har en räckvidd på ca 30 mil, så blir det en efterfrågan som styr tillgången och därmed prissättningen.

Mängden elbilar som laddas via nödladdare hemma i 220v-uttaget är nog enormt mycket större än man kan tro, för alla vill åka billigt men inte alla vill investera i en laddbox för x antal tusenlappar.

Som jag tidigare har skrivit i en annan tråd har dessutom jag inte möjlighet att installera en sådan laddbox pga begränsningar i husets elsystem. Många hus är byggda under en tid då elbilar var något barnen körde med på en bana i vardagsrummet.

För o inte tala om bostadsföreningar som har stolpar för motorvärmare men inte för laddning av elbilar eller hybrider.

Så dessa laddstationer kommer fortsätta ha kunder, men folk kommer bli argare och argare.
Det räcker med att få ström-torsk (och sen behöva vänta några timmar innan man kan fortsätta) för att Svensson ska ledsna på räckviddsbegränsningarna hos nuvarande "prisvänliga" elbils-alternativ.

Det i kombination med en infrastruktur som inte kan förse oss med el när vi behöver det, trots överskottsproduktion, gör att fordon som drivs med annat än el kommer vara dominerande i vardagen många år framöver, förutspår jag.
Antingen det, eller så stannar Sverige av och dör ihjäl...

Frågan är vad som kväver oss först - elbrist eller för dyrt fossilbränsle. roll

Vad har du för huvudsäkring?

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Low
21 januari · 2 510 Inlägg
#145

Håll er till ämnet, prata om vilka säkringar man har i huset går säkert ta via PM.

Ivel
21 januari · 1 233 Inlägg
#146

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Greenhorn skrev:
Jaha, då var det dags igen... en glad nyhet för alla miljötänkande bilister
https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … 9mhHgQoxFI

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
candyweiss
21 januari · 531 Inlägg
#147

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Tänk på att denna artikeln är skriven på en sida för folk som kör Tesla. Borde även ha hänt en del med utvecklingen av vätgasbilar med tanke på att artikeln är 3 år gammal.

Senast redigerat av candyweiss (21 januari )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE
M123
21 januari · 962 Inlägg
#148

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Är lite gnälligt tycker jag när det inte blåser medvind. Merparten av dom som är intresserade av motorer är ju det rätt självklart då av förbränningsmotorer, att förvänta sig en debatt i motsatt riktning är väl en aningen naivt, eller?
Jag tycker att det är enormt bra att det är uppförsbacke och detta visar bara hur ihåligt och framtidslöst det är med elbilar, har den inte en stabilare grund att stå på så visar detta bara vilken bubbla detta är.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Deception
21 januari · 86 Inlägg
#149

Först för att återkoppla till ionity.
Självklart tar de betalt om de kan och tills snabbladdning är lika vanligt som bensinmackar så lär de kunna ta betalt. De skrev även i artikeln att med en snålare bilmodell sjönk priset till ca 15kr/mil vilket fortfarande är dubbelt så dyrt per mil som med min diesel.. Dyrt absolut, men hur många kör inte soppabilar som dran en liter milen idag?

En annan grej som är intressant i sammanhanget: Ionity drivs/ägs av biltillverkare.
En elbil har betydligt mindre andel rörliga delar och filter osv. Dvs man tjänar betydligt mindre pengar på reservdelar och slitagedelar och service som det ser ut just nu, jämfört med förbränningsbilar. Pengarna måste likväl komma in i framtiden så det är klart man försöker tjäna pengar på annat håll. Det är ju även därför de bilarna är så dyra jämfört med fosildrivna. Traditionellt tjänar man ca 20% av vinsten på själva bilen vid nyförsäljning och 80% på service och eftermarknad.
I framtiden kommer troligtvis läget bli det omvända då elbilarna mestadels behöver hjulupphängningsdetaljer, däck och div små prylar. Inga kamremsbyte, inga direkta växellådor, oljebyten, avgassystem... Ni fattar. Och då snackar vi privata företag.

Sen ska staten ha sin del av kakan också i form av skatt osv.

För att då gå tillbaka något till det ursprungliga ämnet.
Jag låg bakom en ny, fin pickis idag som hade en bumpersticker med följande text: Höj skatten sossejävlar, jag har råd.
Lite kaxigt kanske men i dagsläget håller jag med. Jag kör hellre en bil jag gillar och betalar mer för, än att åka en könlös plastlåda med batteri. Då kan jag tillägga att jag dagligen jobbar med dessa bilar som ska vara så fantastiska.

Senast redigerat av Deception (21 januari )

Ivel
21 januari · 1 233 Inlägg
#150

Den som är tillräckligt insatt och inte litar blint på ännu en vinklad artikel från Bytbil vet att man kan teckna laddningsavtal hos Ionity, äger man en etron kan man exempelvis få snabbladda för 3.50kr/kw.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Ivel
21 januari · 1 233 Inlägg
#151

candyweiss skrev:

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Tänk på att denna artikeln är skriven på en sida för folk som kör Tesla. Borde även ha hänt en del med utvecklingen av vätgasbilar med tanke på att artikeln är 3 år gammal.

Försök att lägga fram ett konkret exempel på detta och även en jämförelse med hur batteritillverkningen och effektiviteten har utvecklats.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Greenhorn
21 januari · 380 Inlägg
#152

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

janli skrev:
Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil! Hur vi än vrider och vänder, så är vi bilister mjölkkor.

https://www.bytbil.com/nyheter/chockhoj … lbil-24865

Ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.

Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Då tycker jag du även skulle ta och titta lite mera hur miljövänligt när det kommer till att producera elen... i hur många flera kolkraftverk, kärnkraft mm behövs det byggas för att täcka den växande el- marknaden? vart kommer den elen att köpas ifrån i framtiden... jo, from dem som kommer att producera den billigaste Elen, china bygger nu fullt ut med skitiga kolkraftverk. I Om ni tror att vindkraftsparkerna skulle räcka till så, nej tror jag inte på alls. sedan en tid pågår det ett pilot-projekt i Mariestad med att med att tillvara handa  vätgas med sol-energi och som går framåt med goda resultat.
Sedan det hära el-bils hysterin... och nu ska vi höja skatten som fan... är ju inget nytt
Först eldade vi mycket för med ved, för värme, vatten mm i vårt samhälle, men då vart fy, för vi smutsar ner luften, sedan kom oljan... och därefter höjdes priset på grund av oljekrisen och folk upp manades att riva ut sina smutsiga oljepannor och gå över till el-element, därefter höjdes skatten på elen och endel av folket gick tillbaka till vedpannan, men då kom pellets och alla skulle hoppa på den nya hysterin och satsa och skuldsätta sig för det, sedan höjdes skatten igen för staten förlorade pengar igen, och nu är vi inne i el-bils hysterin... och vad fan händer då igen, jo nu ska vi straffa alla nybils ägare som har betalat surt fördärvade pengar för sina el-bilar... för att senare Igen! dela ut en pun*spark i ****. Nätack, och jotack... till er andra. Jag har läst en hel del med varnings rapporter, hur dessa bilbatterier från gruva till olagliga slutstationer, där det hamnar i "Afrika blivit en sopstationer"

Då tror jag mera på vätgas, för det är något vi själva kan framställa och kontrollera mera och bra miljöovänligt.

Detta är min ståndpunkt i det hela, bygg vätgasparken liga mycket som el-bilsparken... och den dagen elen slås ut i ett par dager... så kommer jag att tuffa runt i min gasbil... där min gas-station går på sol-celler. tack å gonnatt.

Ivel
22 januari · 1 233 Inlägg
#153

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:
Ajkatten Mr Janli var tydligen redan lagt ut länken.

Jag har alltid varit imot El-bilar och varit för vätgas bilar istället...

Varför... det är bättre imot miljön när det kommer till återvinning, när den dagen bilen ska skrotas
ställ er själva denna fråga... hur mycket går det att återvinna i % när det gäller batterierna i bilarna
och under vilka förhållande metallen bryts i dem olika länderna... mycket barnarbete inblandat
nejtack säger jag iallafall och väljer hellre då en vätgas bil ur miljösynpunkt... men det finns ju knappt några sådana bensin stationer i lilla landet Sverige.

Dock satsar faktisk baltstaterna mera på vätgasbilar... bara för att det är mycket mera billigare
och där det finns mycket verkstäder som konverterar om bilar till vätgas.

Återigen ett strålande exempel på varför elbilsdebatten står och stampar på forumet.
Okunskap gällande både återvinning av batterier samt gruvdriften. Självklart skrevs inlägget på en elektronisk enhet med ett laddbart batteri, elbilsbatterier använder en lägre procentuell sats än det som går åt till att producera fossilbilar vid brytning av jordartsämnen.
Tänk på den istället.

Vidare innehåller en vätgasbil även den en mängd jordartsämnen av samma typ Samt en vätgasbil är betydligt mindre energieffektiv då man använder elektricitet för att framställa vätgas, som man fraktar med stora tankbilar (dieseldrivna) till "macken". När du sedan fyller bilen med vätgas omvandlar bilen vätgasen till elektricitet. Där kan vi snacka om miljömässiga förluster istället för att koppla elbilen direkt till uttaget och den elektricitet som gått till spillo.

Här kan du läsa mer om vätgasens nackdelar och energiförluster.

https://teslaclubsweden.se/om-alla-bila … tgasbilar/

Då tycker jag du även skulle ta och titta lite mera hur miljövänligt när det kommer till att producera elen... i hur många flera kolkraftverk, kärnkraft mm behövs det byggas för att täcka den växande el- marknaden? vart kommer den elen att köpas ifrån i framtiden... jo, from dem som kommer att producera den billigaste Elen, china bygger nu fullt ut med skitiga kolkraftverk. I Om ni tror att vindkraftsparkerna skulle räcka till så, nej tror jag inte på alls. sedan en tid pågår det ett pilot-projekt i Mariestad med att med att tillvara handa  vätgas med sol-energi och som går framåt med goda resultat.
Sedan det hära el-bils hysterin... och nu ska vi höja skatten som fan... är ju inget nytt
Först eldade vi mycket för med ved, för värme, vatten mm i vårt samhälle, men då vart fy, för vi smutsar ner luften, sedan kom oljan... och därefter höjdes priset på grund av oljekrisen och folk upp manades att riva ut sina smutsiga oljepannor och gå över till el-element, därefter höjdes skatten på elen och endel av folket gick tillbaka till vedpannan, men då kom pellets och alla skulle hoppa på den nya hysterin och satsa och skuldsätta sig för det, sedan höjdes skatten igen för staten förlorade pengar igen, och nu är vi inne i el-bils hysterin... och vad fan händer då igen, jo nu ska vi straffa alla nybils ägare som har betalat surt fördärvade pengar för sina el-bilar... för att senare Igen! dela ut en pun*spark i ****. Nätack, och jotack... till er andra. Jag har läst en hel del med varnings rapporter, hur dessa bilbatterier från gruva till olagliga slutstationer, där det hamnar i "Afrika blivit en sopstationer"

Då tror jag mera på vätgas, för det är något vi själva kan framställa och kontrollera mera och bra miljöovänligt.

Detta är min ståndpunkt i det hela, bygg vätgasparken liga mycket som el-bilsparken... och den dagen elen slås ut i ett par dager... så kommer jag att tuffa runt i min gasbil... där min gas-station går på sol-celler. tack å gonnatt.

Ståndpunkter är ju bra, men det vore klokt att basera dom på fakta och inte en "känsla", tycker du inte det?

Det är valfritt varifrån gemene man köper sin el, precis som du väljer bensinmack och vilka skurkaktiga förtryckarregimer man vill stötta.

Så som du resonerar och tänker kring "höjda skatter" ( jag ser gärna en källhänvisning till dessa påståenden) tror du då att en bränslecellsbil skulle bli skonad?

Rapporter kring dumpning av elbilsbatterier i Afrika, jag ser gärna en källhänvisning till det också.


Vid strömavbrott kan du koppla dina solceller direkt till elbilsbatteriet, då får du färre effektförluster från sol till framdrivning.


https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/12/H2el.jpg

https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/12/Efficiency.jpg

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Meaganeowner
22 januari · 2 090 Inlägg
#154

maskinisten.net kanske faller i smaken?

Greenhorn
22 januari · 380 Inlägg
#155

The dirty secret of electric vehicles
https://www.weforum.org/agenda/2019/03/ … -vehicles/

Ivel
22 januari · 1 233 Inlägg
#156

Greenhorn skrev:
The dirty secret of electric vehicles
https://www.weforum.org/agenda/2019/03/ … -vehicles/

Hur stor andel av dessa 60% används till elbilar?
Vad används de övriga 40% som det inte tillverkas batterier av till?

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Mack Forum- och sitemoderator
22 januari · 24 677 Inlägg
#157

OT raderat.

Om det är så svårt att läsa/följa en tråd på mobilen - använd då en dator..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Greenhorn
22 januari · 380 Inlägg
#158

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:
The dirty secret of electric vehicles
https://www.weforum.org/agenda/2019/03/ … -vehicles/

Hur stor andel av dessa 60% används till elbilar?
Vad används de övriga 40% som det inte tillverkas batterier av till?

Hur mycket procent ska det behövas för även du och alla andra att börja ifrågasätta
hantering när det gäller framställning av batterier när det gäller misstänkt inblandning av barnarbete.

viccoA
23 januari · 2 613 Inlägg
#159

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:
The dirty secret of electric vehicles
https://www.weforum.org/agenda/2019/03/ … -vehicles/

Hur stor andel av dessa 60% används till elbilar?
Vad används de övriga 40% som det inte tillverkas batterier av till?

Hur mycket procent ska det behövas för även du och alla andra att börja ifrågasätta
hantering när det gäller framställning av batterier när det gäller misstänkt inblandning av barnarbete.

Nu går det åt rejält kobolt för att tillverka oljeprodukter och batterier används inte bara till elbilar så oavsett drivmedel sitter man i samma sits. Tesla hävdar att deras kobolt kommer från Kuba.

https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html

Ivel
23 januari · 1 233 Inlägg
#160

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:
The dirty secret of electric vehicles
https://www.weforum.org/agenda/2019/03/ … -vehicles/

Hur stor andel av dessa 60% används till elbilar?
Vad används de övriga 40% som det inte tillverkas batterier av till?

Hur mycket procent ska det behövas för även du och alla andra att börja ifrågasätta
hantering när det gäller framställning av batterier när det gäller misstänkt inblandning av barnarbete.

Du vet inte det heller mao.

Jag anser självklart att barnarbete och ohemula arbetsvillkor är fullständigt åt helvete. Det jag försöker påvisa är att det skrevs inte mycket om detta gällande all annan användning av kobolt utan av någon anledning är det endast elbilsbatteriernas fel trots den lilla andel som används till dom.
Varför? Oljelobbyismen är en maktfaktor.
Det är inte ofta det skrivs om barnarbete vid oljeborrning trots att det är lika vanligt förekommande, det skrivs inte särskilt mycket om hur oljeborrning smutsar ner och förstör naturen, det skrivs inte mycket om hälsan hos de som arbetar med oljeborrning är.
Jag anser att det är ett rent hyckleri att förkasta elbilsbatterier skrivandes om det på sin bärbara enhet ty åtgången av bruten kobolt till dessa bärbara är mångdubbelt.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang