Bytt kompl. Lykta på en passat 08

Uffe67
20 januari 2020 · 4 Inlägg

Efter att data boxen till lyktan (xenon) brunnit i fästet så byter jag ut hela lyktan, stoppar i en beggad varpå xenon lampan lyser konstant å inte heller automatiken till belysningen funkar å den indikerar att lampan e trasig. Står ganska rådvill 😫

zleepy Trucker
20 januari 2020 · 1 391 Inlägg

har du programmerat in lyktan i bilen/vigt ihop dom?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Uffe67
20 januari 2020 · 4 Inlägg

Näpp bara pluggat in kontakten, provade å lättade på + kabeln bara i hopp att de skulle fungera// Uffe

Deception
20 januari 2020 · 97 Inlägg

Har den kurvljus så behöver du även flytta över en modul som sitter på undersidan av strålkastaren. AFS eller nåt liknande.. Seat och Skoda har så i vart fall, annars blir det knas.
Vissa har med andra ord två boxar. En ballast och ett styrdon, men båda sitter på strålkastaren.

Senast redigerat av Deception (20 januari 2020)

Uffe67
21 januari 2020 · 4 Inlägg

Den har kurvljus AFS. Men de ända som sitter på utsidan är en alu.box se bild.som väl är styrenheten till ljus och AFS?
// Uffe

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234503/234503-f59bc5c7a2912a69cb64536ae9f77147.jpg

Deception
21 januari 2020 · 97 Inlägg

Hmm okej.. Jag har iof en generation senare av passat, men då har jag två boxar som måste över.

Men du skrev att den brann i boxen och att du bytt hela lyktan så jag antar att du bytt box då också? Om så är fallet jämför artikelnummer på den gamla och "nya" boxen. Ibland kan det behöva vara exakt samma nummer för att det ska lira utan modifikation. Och sen kommer den uppenbara frågan, är du säker på att det inte är något fel på varken box och lykta?

Ang att para ihop dem så tror jag inte det ska behövas. Jag har själv bytt strålkastare (men behållit de gamla boxarna) på betydligt nyare bilar utan att behöva para ihop något.

Uffe67
22 januari 2020 · 4 Inlägg

Jag ska plocka ut den (nya) å kolla alla betäckningar att dom stämmer överens.
Man förutsätter ju att den ska fungera när man köper den från skroten, det står att den är ”kontrollerad att den fungerar”.
Det satt en likadan alu. Box på den som jag köpte men jag har en ny oxå, eftersom jag trodde de var den som gått sönder först, kanske ska prova å sätta dit den?// Uffe

Cuefa Ain't no place like home...
22 januari 2020 · 4 628 Inlägg

En xenonstrålkastare behöver grundinställas med dator, samt att art-nr på styrboxarna behöver stämma överens.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Deception
22 januari 2020 · 97 Inlägg

Cuefa skrev:
En xenonstrålkastare behöver grundinställas med dator, samt att art-nr på styrboxarna behöver stämma överens.

Det där med att det måste grundinställas med dator är sanning med modifikation.
På vissa bilmodeller stämmer det. Har personligen aldrig behövt göra det på VW, Seat eller Volvo. Då har jag bara flyttat över boxarna och ev gjort en mindre justering på ställskruvarna och de har hållt sig i rätt läge sedan ändå. Men man BÖR göra en grundinställning med dator.

Bilproblemet
30 januari 2020 · 280 Inlägg

Deception skrev:

Cuefa skrev:
En xenonstrålkastare behöver grundinställas med dator, samt att art-nr på styrboxarna behöver stämma överens.

Det där med att det måste grundinställas med dator är sanning med modifikation.
På vissa bilmodeller stämmer det. Har personligen aldrig behövt göra det på VW, Seat eller Volvo. Då har jag bara flyttat över boxarna och ev gjort en mindre justering på ställskruvarna och de har hållt sig i rätt läge sedan ändå. Men man BÖR göra en grundinställning med dator.

Bytte senast förra veckan på en volvo och där behövdes grundinställning

Deception
30 januari 2020 · 97 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Deception skrev:

Cuefa skrev:
En xenonstrålkastare behöver grundinställas med dator, samt att art-nr på styrboxarna behöver stämma överens.

Det där med att det måste grundinställas med dator är sanning med modifikation.
På vissa bilmodeller stämmer det. Har personligen aldrig behövt göra det på VW, Seat eller Volvo. Då har jag bara flyttat över boxarna och ev gjort en mindre justering på ställskruvarna och de har hållt sig i rätt läge sedan ändå. Men man BÖR göra en grundinställning med dator.

Bytte senast förra veckan på en volvo och där behövdes grundinställning

Okej.. V70II har jag bytt på utan större bekymmer. Nivåreglering har funkat och det stod rätt. Kan ha haft tur iof. Passat -12 behövde ingen grundinställning, inte heller Seat Leon 2012 med bixenon eller Seat Leon -15 med full led.

simlar
31 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Deception skrev:

Bilproblemet skrev:

Deception skrev:

Det där med att det måste grundinställas med dator är sanning med modifikation.
På vissa bilmodeller stämmer det. Har personligen aldrig behövt göra det på VW, Seat eller Volvo. Då har jag bara flyttat över boxarna och ev gjort en mindre justering på ställskruvarna och de har hållt sig i rätt läge sedan ändå. Men man BÖR göra en grundinställning med dator.

Bytte senast förra veckan på en volvo och där behövdes grundinställning

Okej.. V70II har jag bytt på utan större bekymmer. Nivåreglering har funkat och det stod rätt. Kan ha haft tur iof. Passat -12 behövde ingen grundinställning, inte heller Seat Leon 2012 med bixenon eller Seat Leon -15 med full led.

Justerar du på justerskruvarna utan att aktivera grundinställning med dator så kommer lyset stå rätt enbart när bilen är i exakt samma läge som när du justerade, i alla andra lägen på chassit så kommer lyset peka fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Deception
31 januari 2020 · 97 Inlägg

simlar skrev:

Deception skrev:

Bilproblemet skrev:

Bytte senast förra veckan på en volvo och där behövdes grundinställning

Okej.. V70II har jag bytt på utan större bekymmer. Nivåreglering har funkat och det stod rätt. Kan ha haft tur iof. Passat -12 behövde ingen grundinställning, inte heller Seat Leon 2012 med bixenon eller Seat Leon -15 med full led.

Justerar du på justerskruvarna utan att aktivera grundinställning med dator så kommer lyset stå rätt enbart när bilen är i exakt samma läge som när du justerade, i alla andra lägen på chassit så kommer lyset peka fel.

Jag menar inte att jag låta dryg nu men jag jobbar dagligen med bilar och vi har tre verkstäder i familjen. Jag har inte upplevt det du beskriver eller fått klagomål angående något sånt.

simlar
31 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Deception skrev:

simlar skrev:

Deception skrev:

Okej.. V70II har jag bytt på utan större bekymmer. Nivåreglering har funkat och det stod rätt. Kan ha haft tur iof. Passat -12 behövde ingen grundinställning, inte heller Seat Leon 2012 med bixenon eller Seat Leon -15 med full led.

Justerar du på justerskruvarna utan att aktivera grundinställning med dator så kommer lyset stå rätt enbart när bilen är i exakt samma läge som när du justerade, i alla andra lägen på chassit så kommer lyset peka fel.

Jag menar inte att jag låta dryg nu men jag jobbar dagligen med bilar och vi har tre verkstäder i familjen. Jag har inte upplevt det du beskriver eller fått klagomål angående något sånt.

Jag jobbar heltid på verkstad och har varit med om det många gånger.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang