Registrera norsk bil i Sverige

Ibra7230
21 januari 2020 · 22 Inlägg

Tja har precis köpt en audi a4 2.0tdi 2006 som är registrerad i Norge (köpt i Sverige). Vilka papper behöver jag ha och vad exakt måste jag göra? Just nu har jag bara kvitto, gamla ägaren skulle skicka alla andra papper via mail eftersom i Norge är allt digitalt. En person från transportstyrelsen sa att jag behöver betala tull och den andra sa att jag inte behöver det. Ifall jag måste har jag inget sätt att ta den till stockholm eftersom bilen inte har några plåtar. Tack i förhand.
Mvh

Senast redigerat av Ibra7230 (21 januari 2020)

M123
21 januari 2020 · 962 Inlägg

Detta är vad jag fick fram vid ett lättare Googlande. Står klart och tydligt på Tullverkets sida vad som gäller och även på Transportstyrelsen. smile

Länk Transportstyrelsen gällande import.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … tanfor-eu/


Länk Tullverket gällande import.

https://www.tullverket.se/kopaellersalj … 10757.html

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Brådhis * Voff voff *
21 januari 2020 · 10 244 Inlägg

M123 skrev:
Detta är vad jag fick fram vid ett lättare Googlande. Står klart och tydligt på Tullverkets sida vad som gäller och även på Transportstyrelsen. smile

Länk Transportstyrelsen gällande import.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … tanfor-eu/


Länk Tullverket gällande import.

https://www.tullverket.se/kopaellersalj … 10757.html

Fast eftersom det är Norge så gäller samma förfarande som från ett EU-land enligt länken du la in så då är det denna sida trådskaparen ska kika på:

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … t-eu-land/

"Om du importerar ett fordon från Island, Liechtenstein eller Norge gäller samma regler som vid import från ett EU-land eftersom de omfattas av EES-avtalet. Men fordon som kommer från dessa länder måste förtullas."

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (21 januari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
M123
21 januari 2020 · 962 Inlägg

Brådhis skrev:

M123 skrev:
Detta är vad jag fick fram vid ett lättare Googlande. Står klart och tydligt på Tullverkets sida vad som gäller och även på Transportstyrelsen. smile

Länk Transportstyrelsen gällande import.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … tanfor-eu/


Länk Tullverket gällande import.

https://www.tullverket.se/kopaellersalj … 10757.html

Fast eftersom det är Norge så gäller samma förfarande som från ett EU-land enligt länken du la in så då är det denna sida trådskaparen ska kika på:

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … t-eu-land/

"Om du importerar ett fordon från Island, Liechtenstein eller Norge gäller samma regler som vid import från ett EU-land eftersom de omfattas av EES-avtalet. Men fordon som kommer från dessa länder måste förtullas."

//Brådhis

Fast den hänvisningen var ju med i den texten. Nu var du väl lite väl petig.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ibra7230
22 januari 2020 · 22 Inlägg

Tack för alla svar. Men hur ska jag kunna ta den till Stockholm för att förtulla den? Kan man få tillfälliga plåtar eller nått?

Slash Saabifierad
22 januari 2020 · 2 023 Inlägg

Ibra7230 skrev:
Tack för alla svar. Men hur ska jag kunna ta den till Stockholm för att förtulla den? Kan man få tillfälliga plåtar eller nått?

Här har du information om vad du måste göra:
https://www.transportstyrelsen.se/Tillf … vid-import

Dock är det tyvärr rätt vanligt att när en person tar in ett fordon från ett annat land till Sverige och själv inte registrerar det så brukar det vara att det finns bekymmer med själva processen, ofta brukar det ha med ursprungskontrollen att göra, tycker att det låter suspekt att säljaren ska mejla alla dokument, det skulle du egentligen fått i samband med själva affären för utan dessa dokument så kommer du inte kunna göra en ursprungskontroll.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
spillolja
22 januari 2020 · 4 014 Inlägg

Dessutom en "norskreggad" bil  där dom normalt är mycket dyrare i Sverige än Norge pga. av skatter på nya bilar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2020 · 17 379 Inlägg

spillolja skrev:
Dessutom en "norskreggad" bil  där dom normalt är mycket dyrare i Sverige än Norge pga. av skatter på nya bilar

Blir nog en dyr Audi. Sen som Slash skriver kan det bli rejält med bekymmer för inreggning, för även i Norge ska del 2 av regbevis finnas och fyllas i av ägare/köpare. Detta krävs för ursprungskontroll och ska vara i original.

Bilen ska förtullas och momsas innan ursprungskontroll kan ske. Detta räknas ut med grund av vad bilen kostat och den totala kostnaden tills dess att bilen lämnat Norge. På Tullverkets hemsida:

"För att Tullverket ska kunna räkna ut avgifterna och förtulla fordonet måste du ha med dig

inköpsfaktura
köpehandling
kvitto eller annan handling som styrker fordonets värde
det utländska registreringsbeviset.
Avgifter
Tullavgiften för motorfordon varierar, och för personbilar är den 10%. Momsen är 25 %. Som privatperson betalar du alla avgifterna till Tullverket.

Tullverket beräknar tullavgiften på

inköpspriset
fraktkostnader
försäkring
hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns.
Tullverket beräknar momsen på kostnaderna i punkterna ovan (det vill säga inköpspriset, fraktkostnaderna, försäkring, hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns) inklusive kostnaden för tullavgiften."


Det Norska registreringsbeviset ser ut så här:
https://www.transportstyrelsen.se/globa … 2-fram.jpg
https://www.transportstyrelsen.se/globa … l2-bak.jpg

Utan detta är det tvärstopp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang