Studentbil - alla råd uppskattas!

Larchaa
23 januari 2020 · 10 Inlägg

Hej!
Jag är brutalt sugen på att köpa min första bil. Tråkigt nog kan jag inte ett jota om bilar, varken om hur man ska tänka vid begköp eller om hur man mekar. Jag skulle vara tacksam för lite råd och tips! Det jag siktar på är en mindre bil eftersom det största jag ska ha i bagaget är en golfbag. Det allra viktigaste för mig är att bilen håller bra och inte går sönder stup i kvarten. Utseende och skrytfaktor är inte lika viktigt. Budgeten ligger på 30, möjligen 35 om bilen känns helrätt. En bil från tidigast 2006-2007 som rullat max 16000, är det rimliga ramar? Jag har kikat närmare på följande bilar:
Ford Fiesta: verkar vara ganska populär som begbil och känns rimligt prissatt.
Volkswagen Polo/Golf: jättebra rykte, dessa bilar har ofta gått mycket längre och är äldre jämfört med bilar i samma prisklass. En Fiesta eller Clio är oftast nyare och har inte gått lika långt.
Renault Clio: billigare än Polo och Fiesta sett till antal mil och när bilen tillverkades. Men Renault verkar ha ganska tveksamt rykte och jag vill ju inte köpa en problembil.
Volvo S40: samma som Polo, har gått mycket längre och är äldre än andra bilar i samma pris. Men jag gillar den här bilen och Volvo känns ju som bra bilar som håller.
Andra modeller som jag inte kikat på lika mycket är Opel Astra och Toyota Yaris.

Är det värt att köpa en Volvo eller VW som är lite äldre och gått längre för att de är så pass mycket bättre bilar? En Volvo S40 är väl egentligen min "dröm", men den känns ganska dyr för vad man får, speciellt när man jämför den med andra bilar i samma prisklass som tidigare nämnt. Eller ska man gå mindre och köpa Hyundai i10? Vad skulle ni valt?
Tack!

Senast redigerat av Larchaa (23 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2020 · 4 917 Inlägg

På blocket dyker det upp lite bilar som ägts av äldre förmågor till hyfsade priser.
Håll lite koll där så har du nog chansen till ett klipp, såvida du inte har BRÅTT förstås. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Larchaa
23 januari 2020 · 10 Inlägg

Jag har inte bråttom alls, innan maj är mitt mål smile Men jag har som sagt lite svårt för hur man ska tänka.

rcy
23 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Om du är ute efter något som bara fungerar och inte prioriterar status så skulle jag generellt säga att asiatiska bilar fungerar mycket bra. Toyota och Mazda har erkänt bra kvalitet och driftsäkerhet, och Kia och Hyundai ger mycket bil för pengarna och ligger inte alls långt efter vad gäller driftsäkerhet. Dom är kanske inte världens roligaste bilar, men dom fungerar och har väldigt sällan några problem.
Du får antagligen en flera år nyare bil med mindre mil på mätaren för samma pengar om du väljer exempelvis en Kia framför en Volvo, och enligt min mening så är det en mycket bättre bil.

Slash Saabifierad
23 januari 2020 · 2 023 Inlägg

VW har bra rykte för att de är vanliga och tidigare så var de pålitliga, men nuförtiden är de opålitliga bilar, ta bara en sådan sak att om bilen laddar ur får man upp en drös med felmeddelanden varav en del går inte att få bort även fast det inte är något fel.
Många tror att Volvo S40 är som alla andra Volvos men de är Volvos snikbilar, byggda i Holland och är inte alltför pålitlig, de lider av en del skumma elfel.

Jag skulle istället föreslå Honda Civic. Här får du en pålitlig, relativt rymlig och bränslesnål bil.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Larchaa
23 januari 2020 · 10 Inlägg

Okej! Ja, jag har läst på flertalet ställen att japanare är att föredra. Eftersom jag inte kräver mycket utrymme så känns Hyundai i20 eller liknande som ett ganska okej val. Är det Yaris som gäller i Toyota då? Hur ställer ni er kring en Ford Fiesta eller Renault Clio? Vad jag sett är de ganska lika i pris som Hyundaien.

Senast redigerat av Larchaa (23 januari 2020)

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Även Toyota Corolla är väl ett rätt vettigt tips. Driftsäkra, samt bekväma för sin storlek.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 januari 2020 · 14 007 Inlägg

Larchaa skrev:
Hej!
Jag är brutalt sugen på att köpa min första bil. Tråkigt nog kan jag inte ett jota om bilar, varken om hur man ska tänka vid begköp eller om hur man mekar. Jag skulle vara tacksam för lite råd och tips! Det jag siktar på är en mindre bil eftersom det största jag ska ha i bagaget är en golfbag. Det allra viktigaste för mig är att bilen håller bra och inte går sönder stup i kvarten. Utseende och skrytfaktor är inte lika viktigt. Budgeten ligger på 30, möjligen 35 om bilen känns helrätt. En bil från tidigast 2006-2007 som rullat max 16000, är det rimliga ramar? Jag har kikat närmare på följande bilar:
Ford Fiesta: verkar vara ganska populär som begbil och känns rimligt prissatt.
Volkswagen Polo/Golf: jättebra rykte, dessa bilar har ofta gått mycket längre och är äldre jämfört med bilar i samma prisklass. En Fiesta eller Clio är oftast nyare och har inte gått lika långt.
Renault Clio: billigare än Polo och Fiesta sett till antal mil och när bilen tillverkades. Men Renault verkar ha ganska tveksamt rykte och jag vill ju inte köpa en problembil.
Volvo S40: samma som Polo, har gått mycket längre och är äldre än andra bilar i samma pris. Men jag gillar den här bilen och Volvo känns ju som bra bilar som håller.
Andra modeller som jag inte kikat på lika mycket är Opel Astra och Toyota Yaris.

Är det värt att köpa en Volvo eller VW som är lite äldre och gått längre för att de är så pass mycket bättre bilar? En Volvo S40 är väl egentligen min "dröm", men den känns ganska dyr för vad man får, speciellt när man jämför den med andra bilar i samma prisklass som tidigare nämnt. Eller ska man gå mindre och köpa Hyundai i10? Vad skulle ni valt?
Tack!

Vad menar du med studentbil? Ska du köra studenter i den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
23 januari 2020 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vad menar du med studentbil? Ska du köra studenter i den?

/Benny

Frågeställningen + rubriken tolkar iaf jag som att TS är student, inte att han ska köra studenter (få eller inga av bilarna han föreslår känns som något att ha som studentflak)...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
23 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Något som jag tycker är viktigt är att bilen är tyst! Det ska inte vara en massa vägljud eller vindbrus! -Det tröttar!Dessutom ska man sitta bra vilket betyder att stolen ska vara skön/stadig samt ratten ställbar så man kan sitta med armarna i ca 45 graders vinkel mot ratten. Att sitta med nästan raka armar mot ratten är tröttsamt. Förutom detta föredrar jag automatlåda.

Senast redigerat av jaka54 (23 januari 2020)

Larchaa
23 januari 2020 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Vad menar du med studentbil? Ska du köra studenter i den?

/Benny

Frågeställningen + rubriken tolkar iaf jag som att TS är student, inte att han ska köra studenter (få eller inga av bilarna han föreslår känns som något att ha som studentflak)...

//Brådhis

Precis, hehe. Missade att skriva det i texten, men anledningen till budgeten och storleken på bilen är att jag är student smile

caromania Forummoderator
23 januari 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Något som jag tycker är viktigt är att bilen är tyst! Det ska inte vara en massa väljud eller vindbrus! -Det tröttar!Dessutom ska man sitta bra vilket betyder att stolen ska vara skön/stadig samt ratten ställbar så man kan sitta med armarna i ca 45 graders vinkel mot ratten. Att sitta med nästan raka armar mot ratten är tröttsamt. Förutom detta föredrar jag automatlåda.

Skillnaden Jaka är väl att du inte är 19år? Har du glömt hur kul det var när det både bullrade och visslade i de där gamla bilarna? Själv sålde jag min sista tonårsbil efter att jag hade fyllt 40. Sänkt med stenhårda lågprofil så insåg jag en dag att jag var gammal. (Nu ca 10år senare längtar jag iofs efter en likadan igen...)
Men, ts är ju extremt mogen (gubbig). Han kan ju tänka sig en mindre mellanklassjaps. Det gjorde fan inte jag i gymnasieåldern. Då fick det gärna bröla lite.
Dessutom är nog en i10 ljusår bättre än den Passat jag hade. Tystare. Snabbare. Snålare. Säkrare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Larchaa
23 januari 2020 · 10 Inlägg

Vad tror ni om en Corolla för 17-20k från 2000 som inte har gått så långt? Är det värt risken?

caromania Forummoderator
23 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Larchaa skrev:
Vad tror ni om en Corolla för 17-20k från 2000 som inte har gått så långt? Är det värt risken?

Ja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
23 januari 2020 · 5 809 Inlägg

Bara den inte är allt för rostig. Sedan beror det ju lite på vad det är för person som säljer den, är det personen som använt den de  sista åren eller är den någon skum bilhandlare?

SportPilot Ubåtsingenjör
24 januari 2020 · 7 217 Inlägg

För 30k så får du en hyffsat ny i20, i10 är för liten.. har en själv nu under studietiden

Pendlade i den till jobbet innan jag började plugga, har kört ca 7000 mil med bilen nu utan några större bekymmer, enda är väl att absen inte funkar och har aldrig gjort, men bilprovningen säger inget så jag rullar vidare. Dessa koreanerna är dödstrista bilar, men de fyller sin funktion väl, vill man åka lite mer bekvämt så får man tyvärr gå upp rätt mycket i prisklass.

Jag gillar förvisso inte volvo, men det är bra bilar de flesta... men s/v40 är riktiga skitbilar samma gäller v50

Senast redigerat av SportPilot (24 januari 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
rcy
24 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Slash skrev:
Många tror att Volvo S40 är som alla andra Volvos men de är Volvos snikbilar, byggda i Holland och är inte alltför pålitlig, de lider av en del skumma elfel.

Instämmer. Generellt brukar jag hävda att Volvo är bra bilar även om jag personligen inte gillar dom, men just S40/v40 och även v50 är helt enkelt inte bra bilar. Riktiga budgetbilar där det snålats in på precis allt.

Larchaa skrev:
Okej! Ja, jag har läst på flertalet ställen att japanare är att föredra. Eftersom jag inte kräver mycket utrymme så känns Hyundai i20 eller liknande som ett ganska okej val. Är det Yaris som gäller i Toyota då? Hur ställer ni er kring en Ford Fiesta eller Renault Clio? Vad jag sett är de ganska lika i pris som Hyundaien.

Fick jag välja mellan Ford/Renault och en Hyundai för samma pris så skulle Hyundai vinna varje gång.
Tycker man hör bara om massa problem med Ford och Renault vet jag av erfarenhet att dom har många skumma fel som moderna bilar helt enkelt inte borde lida av.

Larchaa
24 januari 2020 · 10 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … umber=true
Vad sägs om denna? Det känns på något vis bättre att lägga ut 15-20 än 35 då det är stor skillnad, och vad det verkar så är en bil för 35 inte nödvändigtvis bättre?

Utmarks-Loke
24 januari 2020 · 5 809 Inlägg

Larchaa skrev:
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/toyota_corolla_liftback_1_6/88106949?phonenumber=true
Vad sägs om denna? Det känns på något vis bättre att lägga ut 15-20 än 35 då det är stor skillnad, och vad det verkar så är en bil för 35 inte nödvändigtvis bättre?

Köp den fort innan någon annan gör det.

Larchaa
24 januari 2020 · 10 Inlägg

Bokat tid med säljaren smile Några tips inför mötet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang