Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 91 Följare
  • 61 957 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 20:24
Pininfarina406
22 januari · 313 Inlägg
#261

martinhejdesten skrev:
Man ska aldrig ta en paus när det både går bra och går undan. Så tycks vara fallet med farsan just nu. Jösses, full rulle! Jag joinar honom på söndag med en hjälpande hand.

Han har i alla fall måttat och justerat drivknutarna och ska ta ett snack med en närliggande firma om hur vi skarvar på bästa sätt. Eventuellt en hylsa med något mindre diameter som värms, träs på, låta svalna och svetsas både i ändar och i några få förborrade hål längs med hylsan.

Han har också flyttat växelstaget 15 mm bakåt (kapat staget och svetsat dit en distans), vilket gör att lutningen på växelspaken tvingas framåt en bra bit. Nu finns det ingen som helst risk att den tar i sätena, vare sig man skjuter bak stolarna längst bak eller fram.

I denna stund letar jag efter rostfritt avgassystem. Diverse rörbitar med diametern runt 40-45 mm. Tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4532c8e1faaa455e30a0f674fbbe5ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12a07a536a436e2ab62e951261551ad1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2339102f1d31a5eec7d1692173c4b369.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c882a0a1827e28e064f4cb7d309f142.jpg

Hej vad kul att det är dags för avgasrör. Det innebär provstart snart hoppas jag.
Jag vill tipsa om att Biltema har 45mm rostfria rör. Mvh T.

martinhejdesten
23 januari · 239 Inlägg
#262

Tre snabba bilder.
1) Växelanordningen är nu justerad och slutmonterad...
2) ...och kontrollerat att det är fri rörelse till handbroms och stolar.
3) Kopplingen monterad.

Och så har jag inhandlat "lördagsgodis", dvs delar till avgassystemet (tack Pininfarina406). Några delar beställs på nätet pga annorlunda dimensioner.

I helgen lär vi hitta en lösning på hur vi fäster kylaren mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09b1534b2ee444eda6cc231d2cb44558.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-122504a9b835fe5870dfa522f1e49ba8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d2332698827cb6b166d3ba63ba8a63c5.jpg

martinhejdesten
28 januari · 239 Inlägg
#263

Markera, maskeringstejpa, kapa, markera, kapa, måtta, klippa, bocka, klippa, borra, bulta, svära, bulta, svära igen… ja, sådant är livet för en bilbyggare. I alla fall i helgen.

Vårt kära lilla grenrör från Australien tar ju i flipfronten. Så vi bävade inför att kapa bort ett spår. Inte tillräckligt. Lite till. Nja. Lite till. Spåret göms rent visuellt genom att lacka nedre delen av fronten svart, dvs strax under där grillen sen ska sitta. Nu ska spåret bara slipas och lackas.

Flipfronten är ju lite vinglig när man ska lyfta av den så vi provmonterade mc-förgasarkitet och markerade ut vart vi kunde sätta ett stag/rör tvärs över motorrummet, dvs mellan framskärmarna, för att få stadga när man hanterar flipfronten när den inte sitter på plats.

Där flipfronten fälls ner och möter A-stolparna sätter vi någon slags gummilist/tätning för att eliminera skavmärken. När Dzus-låsen kommer på plats så lär fronten sitta som berget.

Därefter gav vi oss på kylaren. Fick den plats med fläkt och hur skulle vi fästa den? Farsan hittade några bultar i växellådan som vi kunde utnyttja för att fästa kylaren. Sagt och gjort, han kapade lite plattjärn, borrade, bockade och monterade. Lackas inom kort. Dessförinnan hade han kapat till en plåtbit som ska bli fläktkåpa. Jag fick äran att klippa ett större hål i den, tålamodsprövande då plåtsaxen klippte 2 mm åt gången då mekanismen inte var helt hundra. Räknade fram omkretsen till 879,2 mm. Och 2 mm klipp åt gången. Jösses. Men bra blev det och de bockade kanterna omsluter kylaren perfekt.

Sen var det tämligen enkelt att fästa den på plats. Skönt. Nu hade vi klarat av de två viktigaste punkterna för dagen. Jag var under tidspress då jag hade en tid att passa senare under kvällen.

Sen tänkte vi att vi kunde avrunda kvällen med två snabba småsaker – fästa stolarna och bulta fast det främre/övre burröret mellan A-stolparna. Ja, ni vet ett par sådana 2 minutersjobb. Men icke. Svordomarna haglade tätt när utrymmena är tighta och låsbrickor med bultar jävlas med en big time. Vi var tvungna att vara två med att fixa burfästena då en fick pressa samman fästena med polygrip, medan den andre försökte klämma in bult/låsbricka mellan fästet och innertaket. Ja, behöver vi tillägga att det inte tog 2 minuter? Snarare 30 minuter.

Stolsfästena då? 2 minuter för att fästa 4 bultar? Haha, inte i vår värld. 45 minuter. Stolsfästena och ”öronen” på balken ville inte linjera så som vi ville förstås, fast att detta är gjort sedan länge och funkade fint tidigare. Men inte idag minsann. När vi äntligen fick bultarna på plats så skulle de "bara” spännas. Fick hitta en speciallösning minsann. Skam den som ger sig!

Och så knäppte jag två nya bilder på växelspaken som numera sitter fint.

På hemmaplan måste jag sätta fart med att rengöra tändfördelaren så att vi kan lämna den till någon som kan synka allt. I skrivande stund pusslar farsan ihop alla delar i nya avgassystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bdc1a3d26544195108e306e33c94be31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42f0d208b5afe5aa7215c5f5e0923793.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-088b8cef04b2d16df1a0c1a685e8d0b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-780ad48fcea5c3fa220c6f425f45ebcc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aa3914299b76d40535c9b1d405689388.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4d1cf23899816a90c5eb125b8adefe58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a29c995717b72431f511b48aeb10d685.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4a91e55a8b4dbf9c5c3631860f26db7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8e3f09efc5c35981e9902529bc558bde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd66eb376348d312b5d708cd4e1725b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b0476282349b5e764c9f3168cd89929.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1609d45799b9173d3584ae2176c9fbc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9fe5aa2115cbf62b0ace3a6122b78227.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8b2b4c36f7bcdde1464563832efe10f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4ee28559d2c832536b42e6483371414.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bed62d00651c33a927b2e4382241a1a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f78ed71156d0052dc33da07bb2559ad8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-087b209edb03829ebb4cfee255fadaa0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-591a8d89d6f3802822cbb61a9f9c17f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6152f05a90cba98516decc7540bbb509.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b0cb86aff641b44a1756125738eb5f6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-575aba594b024635209806ec07398dfe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92ebb1d3c6ec2a6602077dad605d36b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6fb698ec5ec72e812a3d2cfc1d955829.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-85720ceac9aa9f877637130279e36585.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ceedca8ab5193f259ae5e7400198ef1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b3c361a9e73f9e94ee92957815fdf496.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5b396f3418829b78d55ee35c390d0ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb9c99eb302aabb298fde5241c2f1cf9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-94da672afab154901f906c7a3501b1a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-285bd245482f471fd3bd8e151dcea67d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2643126b436f920687e4ea863401d2f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3830eed127256c5640360ebc25aeb8f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5382470f0cd02ded402d3d75cda38cdd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3012866357a21a9db10edd962bdf270d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a9cc49f77acd498ae641be10b4761bd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3fa79c8cec2b2f5b3fa64cb93901092c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5902a2a43316ec013896e8808e2e714c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cbf4d06f7a9a561a7f9160fa4fba211c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8902feb8eb093abb8f45854b33c9f30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bb5c505fe14e5ddb0cea191904d02a9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b130a5953baf5f75e56c79508017250b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 januari )

Montecarlo
28 januari · 379 Inlägg
#264

Trångt värre, men blir riktigt bra! Kul nu när man börjar få lite helhet

martinhejdesten
6 februari · 239 Inlägg
#265

Ikväll var det dags för lite pillemojs. Fram med trasa, tops och kirurgiska verktyg. Tändfördelaren skulle få lite egentid och rengöras noggrant. Så det var bara till att rispa bort smutsen ur packningsspåren, rengöra i små skrymslen med tops och trasa för att gnugga det lite mer rent. Kan hända att lagret måste plockas itu och ultraljudstvättas för att få bort smutsresterna från blästringen.

– Imorrn lämnas drivaxlarna för skarvning
– Kylarfästena är lackade
– Avgassystemet är hyfsat ihopplockat och mätt

I övrigt har jag och farsan kikat på lite Youtube-videor gällande Mikuni MC-förgasarkit. Det ska ju kopplas lite vacuumslangar och så måste där införskaffas en lägesgivare.

Andreas tar eventuellt en titt på vilken av VR-sensorerna som ska plockas bort och konsulterar motorverkstaden i hur vi går vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-17232a557668a4141f536fa97261988c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cc7260c76621a820e46e967db4c90a2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aff03baf0cb2695d3c2109804524ff85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f632a2132c8a63e80a81ede1a4b07b76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-992ebf023e1e2760691f473e5b6112c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f246efa53025ba466a9c2dfa0992a01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-da09ceb5c548e40a81b111e5bc5e0601.jpg

martinhejdesten
11 februari · 239 Inlägg
#266

"–I have a dream" är ett välkänt citat. Och i natt drömde jag, om än kort, en riktigt trevlig dröm. Vi startade bilen. Och det lät bra! Men, dröm förblir en dröm om man inte sätter igång.

Farsan har slutmonterat fläkten på kylaren och satt den på plats, för att sekunden senare inse att han hade glömt sätta tätning mellan fläkten och den egentillverkade fläktkåpan. Så, av med allt igen. På med tätning. Och på med allt. Igen. Nu återstår det bara för mig att införskaffa lite flexibel slang och slangklämmor. Sen kan vi testa kylaren.

Skarvningen av drivaxlarna blir troligtvis klara vilken dag som helst. Och innan de monteras på plats så ska jag ha köpt damask-kit så att det blir tätt, snyggt och prydligt.

På hemmaplan har jag lämnat tändfördelare till Andreas. Vi är oroliga för packningens skick. Den var torr som fnöske och i riktigt risigt skick. Men så bad jag farsan kolla hur tändfördelaren såg ut på reservdelsbilen. Förvisso ingen GTi, men det var exakt samma packning. Och i gott skick dessutom. Nice. Ligger i ett kuvert på väg någonstans i Skåne i väntan på utkörning as we speak. Denna packning ska sedan raskt lämnas vidare till Andreas.

Sen har jag letat efter en bättre begagnad TPS (Throttle Position Sensor) till min Kawasaki Mikuni ZX-R6 mc-förgasare. Men de jag kom i kontakt med önskade både regnummer/chassinummer och årsmodell. Ehh, prylen kom från England. Och utan själva den där sk motorcykeln, liksom. Mailade danST Engineering som svarade "Later model". Oh, thanks. "Helpful". Men enligt Andreas så lär den inte behövas ändå, citat: "–Olof's mojäng (nya styrboxen, red. anm.) behöver inte veta gaspådrag. Den får varvtal via pulsgivaren i fördelaren, det styr kurvan i burken. Sedan ger den mekaniska vakuumförställningen en justering för gaspådraget". Klart som korvspad. VR-sensorerna testas inom kort.

Imorrn ska farsan plocka vattentempgivare och oljetryckgivare från hundkojans originalmotor för att se ifall dessa kan användas. Gäller ju att det blir rätt signaler till instrumentpanelen, fläkt mm. Dock tveksamt att det lär fungera då vi blandar tum och millimeter hej vilt. Lite av ett generellt bekymmer med brittiska bilar. Nåja, problem är ju till för att lösas, inte sant?

Och så slänger jag med en blänkare att vi nyligen passerade 60 000 besök på denna lilla projekttråd. Riktigt skoj!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91f2b9f06956bee59222dfa20e62dc9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e715fc82d67eb8e6fdffb94036493971.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19e324a3d7faec1b869a33e03685b3b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e150984798486037f0cfdd5ff69bbac7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c1222f4586119a474afb5042f3491da0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4cf401298d317780f450446ef44e692.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a26736468bc85652ed372755f97b5c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-be6dc62af8d4c83776a20513792cc283.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0680f8b80fb35a84306b88156b3acb0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-31da4e8cb5ddd724028410597efbefd4.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (14 februari )

martinhejdesten
18 februari · 239 Inlägg
#267

Ojoj, det händer minsann grejor i garaget! Farsan bockar av den ena punkten efter den andra. Värmereglage, bränslefilter, avgassystem och... drivaxlarna! Yes. Monteras snarast!

Efter att han hade legat under bilen ett bra tag och provhängt avgassystemet så dök det upp ett fyrkantigt problem, batterilådan, som retligt satt i vägen för ett utav ändrören. Botten på batterilådan kapades genast och höjdes 5 cm upp i kofferten.

Nästa vecka lär jag ta en tur dit för att hjälpa till med en del grejor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f9088b545be934500984dc9a52060675.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5d819eedd0e5083c4ec211dbf208dd4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b5072a8ef2b8822e2696d2b06bd5f016.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-465cd79eea90380421280889a48d3fb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b10e02092f226d34b45540917b500ed8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56bf2d429c05b5dbbcc6f11902cd35a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-21854bcbdb51d7d3b8e42509d0cc9538.jpg

martinhejdesten
för 4 timmar sedan · 239 Inlägg
#268

Uppdateringar från garaget:
- Kylarfläkten är nu färdigkopplad
- Avgassystemet är kapat och förmonterat, men kräver en skarvning mellan fasta rör och en bit flexibelt rör
- Drivaxlarna är klara att monteras
- Nya rattstångsfästet från UK är lackat
- Ändrören är provmonterade, blir nog bra när allt hängs på plats
- Lyktpottorna är monterade
- Framlyktorna är också monterade, men nya ska inköpas (utan parkeringsljus då vi har en annan lösning gällande just det)
- Nya ringar runt framlyktorna monteras inom kort
- Farsan har besökt en mc-butik och fått svar gällande frågor om alla smårör på mc-förgasaren

Upphängningsmekanismer, gula blinkerslampor och skarv för avgasröret är inhandlat och monteras på torsdag om det går enligt planerna. Skulle ha gjorts imorrn men några försenade projekt på reklambyrån tvingade mig att skjuta på mitt garagebesök en dag. Men väl på plats ska vi göra följande:

- Drivaxlarna monteras
- Med dessa på plats så kan vi slutmontera övriga damasker och börja koppla alla bromsslangar samt allt på framvagnen och hjulupphängningen kan efterspännas
- Kopplings- och bromsbehållare monteras
- Avgassystemet slutmonteras
- Bulta de bakre stolsfästena
- Nya rattstångsfästet monteras och innan rattstång med ratt slutmonteras så lackas rattstången så att även den blir i fint skick
- Bränslepumpen monteras
- En bit slang inhandlas hos en slangspecialist
- Vajer med hölje till gaspedal/spjäll inhandlas

Ja, det var nog allt, haha, till synes några 5-minutersjobb... som kan ta längre tid, ja, ni vet vid det här laget. På återhörande på torsdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-da2ea1cf9038f3e79f7d8eabcbd43ce5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d82e37a3b53e7ddfaeb9290ab6517135.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37e054dd95b54a404e4a861698658401.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f587c697c11165e654bdfe85d826423.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6cfec8498ff9aa530a1916ed778e398.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d174f65ed50d45af825ec82a30cfc528.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d77f706c59c5959c4474ac2af44c2726.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang