Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

Low
24 januari 2020 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:
Lite matnyttig läsning för de som undrar över kobolt.
Mycket nöje önskas.

https://publications.jrc.ec.europa.eu/r … cobalt.pdf

Tycker du borde starta en egen tråd om allt om elbilen. Så slipper man dessa trådar som spårar ut. Så kan du enkelt länka folk till tråden.

zemet
24 januari 2020 · 4 035 Inlägg

Low skrev:

Ivel skrev:
Lite matnyttig läsning för de som undrar över kobolt.
Mycket nöje önskas.

https://publications.jrc.ec.europa.eu/r … cobalt.pdf

Tycker du borde starta en egen tråd om allt om elbilen. Så slipper man dessa trådar som spårar ut. Så kan du enkelt länka folk till tråden.

Vad spelar det för roll att elbilar diskuteras i denna tråden?

Skall tråden endast handla om drivmedelspriset så kan man ju lika gärna bara göra den till en poll.

Är 20 kr/litern för drivmedel:
1 för mycket
2 för lite
3 lagom?

Low
24 januari 2020 · 3 306 Inlägg

zemet skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:
Lite matnyttig läsning för de som undrar över kobolt.
Mycket nöje önskas.

https://publications.jrc.ec.europa.eu/r … cobalt.pdf

Tycker du borde starta en egen tråd om allt om elbilen. Så slipper man dessa trådar som spårar ut. Så kan du enkelt länka folk till tråden.

Vad spelar det för roll att elbilar diskuteras i denna tråden?

Skall tråden endast handla om drivmedelspriset så kan man ju lika gärna bara göra den till en poll.

Är 20 kr/litern för drivmedel:
1 för mycket
2 för lite
3 lagom?

Varför ska det diskuteras hur elbilar tillverkas,Vad har det med bensin priset att göra?


Vad är det jag missar? ???
Tråd om bränslepris ska väl handla om bränsle priser?

Tråd om fälgar ska väl handla om fälgar?

Tråd om extraljus ska väl handla om extraljus?

Söker jag via Google om extraljus och får upp en tråd om extraljus, så ska väl inte innehållet handla om bananer?

zemet
24 januari 2020 · 4 035 Inlägg

Low skrev:

zemet skrev:

Low skrev:
Tycker du borde starta en egen tråd om allt om elbilen. Så slipper man dessa trådar som spårar ut. Så kan du enkelt länka folk till tråden.

Vad spelar det för roll att elbilar diskuteras i denna tråden?

Skall tråden endast handla om drivmedelspriset så kan man ju lika gärna bara göra den till en poll.

Är 20 kr/litern för drivmedel:
1 för mycket
2 för lite
3 lagom?

Varför ska det diskuteras hur elbilar tillverkas,Vad har det med bensin priset att göra?


Vad är det jag missar? ???
Tråd om bränslepris ska väl handla om bränsle priser?

Tråd om fälgar ska väl handla om fälgar?

Tråd om extraljus ska väl handla om extraljus?

Söker jag via Google om extraljus och får upp en tråd om extraljus, så ska väl inte innehållet handla om bananer?

Bränslepriset är högt tycker många.
En naturlig följd av det är att diskutera alternativ, dvs annan skattepolitik på bränsle och transporter eller alternativ energikälla för att driva fordon med.

Klagomål på dyr diesel och besin kommer leda till förslag om at istället köra på el eller vätgas, biogas mm.

Denna typ av trådar spårar ju alltid ur och såfort någon säger att man bör köra el istället så kommer alltid argumenten om hur dåligt för miljön det är att tillverka batterier, barnarbete och att bilen laddas med kolkraft. Samt att elen inte kommer räcka och att folk inte kan ladda av olika anledningar.

En tråd om extraljus skall inte handla om bananer nej.
Men en tråd om hur dyra extra ljus är lär få förslag på olika lösningar för att få ner kostnaden. Gissningsvis allt ifrån att göra egna xenonkonverteringar till att köpa billiga ledramper på ebay eller att öka strömstyrkan till befintliga ljus.

Men som sagt, jag tycker det är rliligt att min diskuterar alternativ till dyra drivmedel i en sån här tråd.
Är väll upp till våra forum moderatorer att avgöra i slutändan antar jag.

Senast redigerat av zemet (24 januari 2020)

candyweiss
24 januari 2020 · 875 Inlägg

Low skrev:

Ivel skrev:
Lite matnyttig läsning för de som undrar över kobolt.
Mycket nöje önskas.

https://publications.jrc.ec.europa.eu/r … cobalt.pdf

Tycker du borde starta en egen tråd om allt om elbilen. Så slipper man dessa trådar som spårar ut. Så kan du enkelt länka folk till tråden.

Jo, en elbilstråd hade nog varit bra smile MEN,
detta är ett forum där diskussioner ofta byter riktning och ämne, vilket jag inte tycker är konstigt.
Det hör till, så är det på alla forum och även när man sitter och pratar med folk om något, helt plötsligt är man inne på ett helt annat ämne. Så fungerar politik, allt är inte svart eller vitt smile
I denna tråden diskuteras det höjningen på bränslepriset och då kommer man självklart in på andra drivmedel iom att man vill jämföra priser. Men håller med att till viss del spårar det ut helt, vilket oftast
beror på att man får en fråga som är omöjlig att svara på utan att byta ämne.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Greenhorn
24 januari 2020 · 399 Inlägg

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:
Du vet inte det heller mao.

Jag anser självklart att barnarbete och ohemula arbetsvillkor är fullständigt åt helvete. Det jag försöker påvisa är att det skrevs inte mycket om detta gällande all annan användning av kobolt utan av någon anledning är det endast elbilsbatteriernas fel trots den lilla andel som används till dom.
Varför? Oljelobbyismen är en maktfaktor.
Det är inte ofta det skrivs om barnarbete vid oljeborrning trots att det är lika vanligt förekommande, det skrivs inte särskilt mycket om hur oljeborrning smutsar ner och förstör naturen, det skrivs inte mycket om hälsan hos de som arbetar med oljeborrning är.
Jag anser att det är ett rent hyckleri att förkasta elbilsbatterier skrivandes om det på sin bärbara enhet ty åtgången av bruten kobolt till dessa bärbara är mångdubbelt.

Jag förkastar inte batterier, utan det finns bättre alternativ satsa på än kobolt producera litiumjonbatterier.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ … terier-den

Sedan kan ingen ge en procent antal när det gäller barnarbete vid gruvdrift, det är som allt annat ett stor mörkertal i det också, det var därför jag kastade tillbaka frågan till dig som det verkade som du ville ha en specifik siffra ur det hela... med det var inte hela min poäng i det hela... utan varför storsatsar vi i Sverige så mycket på att bygga upp för El-bilar, el-cyklar mm och bara 5-6 Vätgas stationer?
när vi samtidigt har en åldrande kärnkraft... ska vi behålla dem... bygga nya eller köpa in mera el för den kommande ökande energiförbrukning och vem ska betala för kalaset(vi bilägare?). Sedan ska vi inte tala om den dåliga infrastrukturen när det gäller hantera större strömavbrott.. eller har ni glömt av den senaste vi hade och vilka problem det medförde... vad händer om det försvinner i en vecka eller två veckor...vad gör vi då? Det jag vill se mera av i framtiden är både stora och småskaliga vätgas anläggningar ihop med vindkraft som producera vätgas och generera egen el i runt om i våra kommuner och på det viset slipper vi långa transporter till våra vätgas stationer. Dock är detta inte på något helst sorts lösning på det hela... men jag vill se en bredare lösning på det hela än enbart vad vi håller på med nu, där vi tycks bara gå åt ett håll.

Tack för mig å gonatt (jobbat nattetid)

Nu rör du ihop begreppen en hel del.
Det var procentsatsen av den brutna koboltens användningsområde jag frågade efter. Inte hur många barn som arbetar i gruvorna.
Varför skrek inte media om detta innan elbilarna blev populära?
Oljelobbyismen!

Anledningen till att företagen inte väljer att satsa på vätgasen är för att det i Sverige är en återvändsgränd.
Det går som jag tidigare visat åt ca 3 gånger så mycket energi att producera vätgas till 10km körning än om bilen laddas direkt via elnätet, enkel matematik tycker jag.
På samma vis som man inte pendlar till jobbet med en bil som förbrukar 3liter milen istället för 1liter milen.

Okej, så då är det hära pilot vätgas projektet i Mariestad helt nonsens då
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Senast redigerat av Greenhorn (24 januari 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
24 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Greenhorn skrev:

Jag förkastar inte batterier, utan det finns bättre alternativ satsa på än kobolt producera litiumjonbatterier.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ … terier-den

Sedan kan ingen ge en procent antal när det gäller barnarbete vid gruvdrift, det är som allt annat ett stor mörkertal i det också, det var därför jag kastade tillbaka frågan till dig som det verkade som du ville ha en specifik siffra ur det hela... med det var inte hela min poäng i det hela... utan varför storsatsar vi i Sverige så mycket på att bygga upp för El-bilar, el-cyklar mm och bara 5-6 Vätgas stationer?
när vi samtidigt har en åldrande kärnkraft... ska vi behålla dem... bygga nya eller köpa in mera el för den kommande ökande energiförbrukning och vem ska betala för kalaset(vi bilägare?). Sedan ska vi inte tala om den dåliga infrastrukturen när det gäller hantera större strömavbrott.. eller har ni glömt av den senaste vi hade och vilka problem det medförde... vad händer om det försvinner i en vecka eller två veckor...vad gör vi då? Det jag vill se mera av i framtiden är både stora och småskaliga vätgas anläggningar ihop med vindkraft som producera vätgas och generera egen el i runt om i våra kommuner och på det viset slipper vi långa transporter till våra vätgas stationer. Dock är detta inte på något helst sorts lösning på det hela... men jag vill se en bredare lösning på det hela än enbart vad vi håller på med nu, där vi tycks bara gå åt ett håll.

Tack för mig å gonatt (jobbat nattetid)

Nu rör du ihop begreppen en hel del.
Det var procentsatsen av den brutna koboltens användningsområde jag frågade efter. Inte hur många barn som arbetar i gruvorna.
Varför skrek inte media om detta innan elbilarna blev populära?
Oljelobbyismen!

Anledningen till att företagen inte väljer att satsa på vätgasen är för att det i Sverige är en återvändsgränd.
Det går som jag tidigare visat åt ca 3 gånger så mycket energi att producera vätgas till 10km körning än om bilen laddas direkt via elnätet, enkel matematik tycker jag.
På samma vis som man inte pendlar till jobbet med en bil som förbrukar 3liter milen istället för 1liter milen.

Okej, så då är det hära pilot vätgas projektet i Mariestad helt nonsens då
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

"Nio kronor hektot kostar vätgasen. En full tank går löst på drygt 500 kronor och på den kan en bränslecellsbil köras upp emot 70 mil. "

Att komma 70 mil på 500kr och kunna tanka som man gör idag tycker jag är oförskämt billigt, och jag behöver inte elda upp huset för att installera en laddare till en elbil.

Jag anser fortfarande att vätgas verkar vara ett bra alternativ.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Greenhorn
24 januari 2020 · 399 Inlägg

Cuefa skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Nu rör du ihop begreppen en hel del.
Det var procentsatsen av den brutna koboltens användningsområde jag frågade efter. Inte hur många barn som arbetar i gruvorna.
Varför skrek inte media om detta innan elbilarna blev populära?
Oljelobbyismen!

Anledningen till att företagen inte väljer att satsa på vätgasen är för att det i Sverige är en återvändsgränd.
Det går som jag tidigare visat åt ca 3 gånger så mycket energi att producera vätgas till 10km körning än om bilen laddas direkt via elnätet, enkel matematik tycker jag.
På samma vis som man inte pendlar till jobbet med en bil som förbrukar 3liter milen istället för 1liter milen.

Okej, så då är det hära pilot vätgas projektet i Mariestad helt nonsens då
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

"Nio kronor hektot kostar vätgasen. En full tank går löst på drygt 500 kronor och på den kan en bränslecellsbil köras upp emot 70 mil. "

Att komma 70 mil på 500kr och kunna tanka som man gör idag tycker jag är oförskämt billigt, och jag behöver inte elda upp huset för att installera en laddare till en elbil.

Jag anser fortfarande att vätgas verkar vara ett bra alternativ.

jo det tycker även jag... men hittade nu en artikel som förklarade faktiskt att det beror helt på hur man ska använda bilen.
https://www.nyteknik.se/fordon/da-ar-va … ra-6906898

Men det jag är mest är rädd för om vi nu bara satsar på el-bilar på våra vägar... vad händer när strömmen går... en vecka eller två. Det är ingen än som har delat min oro om detta scenario.
läste en artikel om detta för en stund sedan.
https://kampanj.expressen.se/preem/#efSooGLNt

Meaganeowner
24 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Har eget elverk, men ingen elbil...

Får väl hyra ut då. Full tankning för 3000 kr, är väl inte för mycket.

M123
24 januari 2020 · 962 Inlägg

zemet skrev:

Low skrev:

zemet skrev:

Vad spelar det för roll att elbilar diskuteras i denna tråden?

Skall tråden endast handla om drivmedelspriset så kan man ju lika gärna bara göra den till en poll.

Är 20 kr/litern för drivmedel:
1 för mycket
2 för lite
3 lagom?

Varför ska det diskuteras hur elbilar tillverkas,Vad har det med bensin priset att göra?


Vad är det jag missar? ???
Tråd om bränslepris ska väl handla om bränsle priser?

Tråd om fälgar ska väl handla om fälgar?

Tråd om extraljus ska väl handla om extraljus?

Söker jag via Google om extraljus och får upp en tråd om extraljus, så ska väl inte innehållet handla om bananer?

Bränslepriset är högt tycker många.
En naturlig följd av det är att diskutera alternativ, dvs annan skattepolitik på bränsle och transporter eller alternativ energikälla för att driva fordon med.

Klagomål på dyr diesel och besin kommer leda till förslag om at istället köra på el eller vätgas, biogas mm.

Denna typ av trådar spårar ju alltid ur och såfort någon säger att man bör köra el istället så kommer alltid argumenten om hur dåligt för miljön det är att tillverka batterier, barnarbete och att bilen laddas med kolkraft. Samt att elen inte kommer räcka och att folk inte kan ladda av olika anledningar.

En tråd om extraljus skall inte handla om bananer nej.
Men en tråd om hur dyra extra ljus är lär få förslag på olika lösningar för att få ner kostnaden. Gissningsvis allt ifrån att göra egna xenonkonverteringar till att köpa billiga ledramper på ebay eller att öka strömstyrkan till befintliga ljus.

Men som sagt, jag tycker det är rliligt att min diskuterar alternativ till dyra drivmedel i en sån här tråd.
Är väll upp till våra forum moderatorer att avgöra i slutändan antar jag.

Jag kan väl delvis hålla med dig att man får absolut ta ut svängarna men nu är nog inte det som är det det egentliga problemet.

Svängarna har blivit till agenda för några enstaka, ett kall att vara helt polariserade och bemötande andra ståndpunkter med att det är populism, lobbyister och partiska artiklar osv, det är ingen debatt utan en systematik att trötta ut andra och få sista ordet.
Man får tycka precis vad man vill men för den delen kan man nog tagga ner sig lite, åtminstone jag vill inte läsa om elbilar i varenda tråd jag öppnar eller om Prius eller någon Honda.

Nåväl. smile

Är det någon som sett dagens priser på bränsle? smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
24 januari 2020 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

zemet skrev:

Bränslepriset är högt tycker många.
En naturlig följd av det är att diskutera alternativ, dvs annan skattepolitik på bränsle och transporter eller alternativ energikälla för att driva fordon med.

Klagomål på dyr diesel och besin kommer leda till förslag om at istället köra på el eller vätgas, biogas mm.

Denna typ av trådar spårar ju alltid ur och såfort någon säger att man bör köra el istället så kommer alltid argumenten om hur dåligt för miljön det är att tillverka batterier, barnarbete och att bilen laddas med kolkraft. Samt att elen inte kommer räcka och att folk inte kan ladda av olika anledningar.

En tråd om extraljus skall inte handla om bananer nej.
Men en tråd om hur dyra extra ljus är lär få förslag på olika lösningar för att få ner kostnaden. Gissningsvis allt ifrån att göra egna xenonkonverteringar till att köpa billiga ledramper på ebay eller att öka strömstyrkan till befintliga ljus.

Men som sagt, jag tycker det är rliligt att min diskuterar alternativ till dyra drivmedel i en sån här tråd.
Är väll upp till våra forum moderatorer att avgöra i slutändan antar jag.

Jag kan väl delvis hålla med dig att man får absolut ta ut svängarna men nu är nog inte det som är det det egentliga problemet.

Svängarna har blivit till agenda för några enstaka, ett kall att vara helt polariserade och bemötande andra ståndpunkter med att det är populism, lobbyister och partiska artiklar osv, det är ingen debatt utan en systematik att trötta ut andra och få sista ordet.
Man får tycka precis vad man vill men för den delen kan man nog tagga ner sig lite, åtminstone jag vill inte läsa om elbilar i varenda tråd jag öppnar eller om Prius eller någon Honda.

Nåväl. smile

Är det någon som sett dagens priser på bränsle? smile

Den framåtseende skulle kunna se det som en möjlighet att lära sig nya saker, som inte är baserade på "en känsla" eller "det har brorsans pappa sagt" utan på faktiska mätbara verifierbara fakta, att lyfta blicken är mycket sällan av ondo.
Som påminnelse, TS inlägg två i tråden handlade om...elbilar, det TS inte vill att vi får skriva om. Ridå ned.

Däremot verkar polariseringen vara på det viset att den som inte instämmer i den fossila kören får inte yttra sig utan ska bara "hålla käften" även när direkta felaktigheter vräks fram.

Bränslepriset häromkring är stillastående sedan trådens start.
Elpriset BTW har inte heller rört sig, så det kostar fortfarande i runda slängar två kronor milen i energikostnad att köra en mindre fransk elbil vid laddning hemma.
Jag har även varit i kontakt med en elektriker då jag precis som långfärdspendlande skribenten inte har några superfeta strömslangar i väggarna i min gamla kåk.
Elektrikern sa, hör och häpna, att det är absolut inga problem att vid huvudentralen koppla in en grövre matning för högre effektuttag. Elektrikern menade också att den som påstår något annat är totalt lurad av (sätt in passande elbilsbelackare).

För övrigt är en ny modell av Prius i antågande.

Vad menar du?

Självklart kan du säga hur mycket det kostar köra elbil. Men nånstans tycker jag man ska hålla sig till ämnet. Eller?  Du har ju sagt det själv att du har bevisat en massa i ett antal trådar som är utspridda.

Är det inte bättre att du skapar en bra tråd där du förklarar allt om hur elbilen fungerar, hur man kan ladda sin elbil hemma. Hur tillverkning sker,hur mycket utsläpp det är att tillverka olika elbilar. Allmänt om elbilar. Där andra som äger elbilar kan också dela med sig sina erfarenheter. Finns nog folk som kör extremt mycket med elbilar.

Det är ett vettigt sätt att övertyga folk.

viccoA
24 januari 2020 · 3 109 Inlägg

Cuefa skrev:

Greenhorn skrev:

Ivel skrev:

Nu rör du ihop begreppen en hel del.
Det var procentsatsen av den brutna koboltens användningsområde jag frågade efter. Inte hur många barn som arbetar i gruvorna.
Varför skrek inte media om detta innan elbilarna blev populära?
Oljelobbyismen!

Anledningen till att företagen inte väljer att satsa på vätgasen är för att det i Sverige är en återvändsgränd.
Det går som jag tidigare visat åt ca 3 gånger så mycket energi att producera vätgas till 10km körning än om bilen laddas direkt via elnätet, enkel matematik tycker jag.
På samma vis som man inte pendlar till jobbet med en bil som förbrukar 3liter milen istället för 1liter milen.

Okej, så då är det hära pilot vätgas projektet i Mariestad helt nonsens då
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

"Nio kronor hektot kostar vätgasen. En full tank går löst på drygt 500 kronor och på den kan en bränslecellsbil köras upp emot 70 mil. "

Att komma 70 mil på 500kr och kunna tanka som man gör idag tycker jag är oförskämt billigt, och jag behöver inte elda upp huset för att installera en laddare till en elbil.

Jag anser fortfarande att vätgas verkar vara ett bra alternativ.

70 mil för 500kr är bra när man kan köra elbil och komma 70mil för 140kr?

Mack Forum- och sitemoderator
24 januari 2020 · 26 134 Inlägg

viccoA skrev:

Cuefa skrev:

Greenhorn skrev:

Okej, så då är det hära pilot vätgas projektet i Mariestad helt nonsens då
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

"Nio kronor hektot kostar vätgasen. En full tank går löst på drygt 500 kronor och på den kan en bränslecellsbil köras upp emot 70 mil. "

Att komma 70 mil på 500kr och kunna tanka som man gör idag tycker jag är oförskämt billigt, och jag behöver inte elda upp huset för att installera en laddare till en elbil.

Jag anser fortfarande att vätgas verkar vara ett bra alternativ.

70 mil för 500kr är bra när man kan köra elbil och komma 70mil för 140kr?

Ännu billigare att gå de 70 milen.
Tar bara lite längre tid.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
24 januari 2020 · 26 134 Inlägg

Ivel skrev:

Mack skrev:

viccoA skrev:

70 mil för 500kr är bra när man kan köra elbil och komma 70mil för 140kr?

Ännu billigare att gå de 70 milen.
Tar bara lite längre tid.

Då får det bli barfota ty ett par sjyssta gympaskor nöts eventuellt mer än motsvarande slitage för 140kr på 70mil.

Jag skrev inte hur man skulle gå, så visst.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
24 januari 2020 · 26 134 Inlägg

Ivel skrev:

Mack skrev:

Ivel skrev:

Då får det bli barfota ty ett par sjyssta gympaskor nöts eventuellt mer än motsvarande slitage för 140kr på 70mil.

Jag skrev inte hur man skulle gå, så visst.

Vi börjar i morgon kl 08.00 du söderut och jag norrut så ser vi var vi möts?
Vi har ju ca 70mil emellan oss. big_smile

Ja det vore nåt, haha.
Menmen.

Personligen tror jag också mer på gasbilen än elbilen. I alla fall i det långa loppet.
Idag, om jag hade valt en bil idag, hade det blivit en hybrid, dvs diesel och eldriven.
Men tiderna förändras, och klart batterierna blir bara bättre och bättre också.
Men i det långa loppet som sagt, tror jag mer på vätgasen.

Har dock inga belägg eller så för det. Det är bara vad jag personligen tror.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
micke-wes
24 januari 2020 · 60 Inlägg

Ivel du som tjatar på om elbil hur bra det är det kan ju vara bra att tala om också hur mycket pengar man ska lägga ut först för att köpa en elbil och det som behövs runtomkring och vad det kommer kosta i utsläpp för tillverkning av en elbil med batteri och skrotningen av den innan man kan åka 70 mil för 140kr.

Mack Forum- och sitemoderator
25 januari 2020 · 26 134 Inlägg

Ivel skrev:

Mack skrev:

Ivel skrev:

Vi börjar i morgon kl 08.00 du söderut och jag norrut så ser vi var vi möts?
Vi har ju ca 70mil emellan oss. big_smile

Ja det vore nåt, haha.
Menmen.

Personligen tror jag också mer på gasbilen än elbilen. I alla fall i det långa loppet.
Idag, om jag hade valt en bil idag, hade det blivit en hybrid, dvs diesel och eldriven.
Men tiderna förändras, och klart batterierna blir bara bättre och bättre också.
Men i det långa loppet som sagt, tror jag mer på vätgasen.

Har dock inga belägg eller så för det. Det är bara vad jag personligen tror.

"Letar efter bra skor"

Just den där biten att man tror att något är bättre utan att kunna redogöra varför gör mig väldigt förbryllad.
Trots att en vätgasbil förbrukar tre gånger så mycket energi än en elbil för att kunna framföras har du en känsla av att det är ett bättre alternativ.
Det blir som att använda en 30kw dieselvärmare på full effekt istället för en 10kw för att värma ett garage och samtidigt öppna dörrarna för att det blir för varmt. Energiförluster.

"Återgår till att leta efter de bra skorna"

Det är mycket som förbryllar här i världen.
Vissa är ateister medan andra tror på någon form av högre makt.
I min värld, angående vad som kommer att vara bäst - eller "bättre" och enklare för gemene man i det långa loppet när det kommer till bränsle för att framföra våra fordon - så kan jag självklart ha fel, men jag kan också ha rätt. Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MrChrillePainter
25 januari 2020 · 1 Inlägg

Det förvånar mig inte allt det här miljösnacket är bara propaganda för att kunna höja priserna ännu mer.
Klimatet har ändrats till varmare långt innan människor fanns på denna planet.
Själv pendlar jag med en dieselbil som jag kopplat på ett vätgassystem till luftintaget så jag har nästan halverat min förbrukning
Det är ett tips jag har till de som vill ge mindre skatt till banditerna i regeringen men går bara om man jobbar vanlig tid te x 7-16

Redigerat då vi inte ser uppmaning till brott som ett lämpligt råd.
Mvh mod

Deception
25 januari 2020 · 97 Inlägg

Det var ju iaf kreativt, även om det kanske inte är smart att åka obesiktat..

caromania Forummoderator
25 januari 2020 · 9 296 Inlägg

14.99 för 95oktanig just nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang