Skoda Pickup 1.9D , Vitryker, Svårstartad, Går knappt att gasa

kingofmyname
25 januari 2020 · 45 Inlägg

Tjena , Allt började med att min pickup ,Blev lite Svårstartad ,  Sen helt plötsligt började den bli tveksam på gas , Så trodde jag kanske hade dåligt med diesel , Så åkte och tankade ungefär 30liter.

Sedan skulle jag ut och provköra och insåg att det blev sämre och sämre ,  Stängde sedan av den , Men sen när jag skulle starta den , Fick jag säkert nöta i 35-40sek , Efter det har bilen bara gått sämre och sämre .

Så precis nu när jag skulle köra hem den ,Så gick den dåligt på tomgång ,  Den bolmade vitrök,  Misstände,  Gick knappt att gasa med ,Fick inte upp den i hastighet, I uppförsbacke kom jag knappt upp , Den bara ryckte och ryckte , Och de va inte lite , Plus vitrök

Har toppen fått en spricka? Är spridarna dåliga ? Är topplockspackningen slut ?
Har pumpen gett sig?

Kamremmen är ganska nybytt etc

Nån som har haft samma fenomen?

Senast redigerat av kingofmyname (25 januari 2020)

uhlin
25 januari 2020 · 2 831 Inlägg

Till att börja med, när var dieselfiltret bytt sist?

simlar
25 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Är pumpen korrekt inställd med indikatorklocka?
eftersom problemet verkar blivit värre lan der ju vara att pumpen inte är åtdragen ordentligt så den vridit sig
Om pumpen står fel = tändningen står fel så blir dom så gott som omöjliga att starta, ryker vitt, går dåligt samt drar mycket bränsle.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Myhran
25 januari 2020 · 452 Inlägg

simlar skrev:
Är pumpen korrekt inställd med indikatorklocka?
eftersom problemet verkar blivit värre lan der ju vara att pumpen inte är åtdragen ordentligt så den vridit sig
Om pumpen står fel = tändningen står fel så blir dom så gott som omöjliga att starta, ryker vitt, går dåligt samt drar mycket bränsle.

Nyfiken fråga, vart justerar man dieselpumpen på en Skoda pickup med indikatorklocka?

Med vänlig hälsning,

simlar
25 januari 2020 · 5 516 Inlägg

Myhran skrev:

simlar skrev:
Är pumpen korrekt inställd med indikatorklocka?
eftersom problemet verkar blivit värre lan der ju vara att pumpen inte är åtdragen ordentligt så den vridit sig
Om pumpen står fel = tändningen står fel så blir dom så gott som omöjliga att starta, ryker vitt, går dåligt samt drar mycket bränsle.

Nyfiken fråga, vart justerar man dieselpumpen på en Skoda pickup med indikatorklocka?

Med vänlig hälsning,

Är det bosch-pump så sitter det en plugg bak på pumpen, mitt i bakstycket där spridarrören skruvas fast.

Är det Lucas-pump har jag tyvärr inte koll, har för mig dom har ett täcklock på sidan av pumpen.
Minns jag inte fel från rephandboke jag skummat igenom så har Lucas-pump justerbart pumpdrev istället för att man vrider på pumpen.
Har TS Lucas-pump så kan det vara att det justerbara pumpdrevet inte blivit åtdraget ordentligt och tändningen har då ändrats på sig plötsligt

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
uhlin
25 januari 2020 · 2 831 Inlägg

Håller ändå fast vid ett igensatt dieselfilter.

Får inte motorn den diesel den ska ha så blir den svag och går dåligt.

Känns lite långsökt att pumpinställningen ändrat sig nu helt plötsligt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 januari 2020 · 4 917 Inlägg

simlar skrev:
Är pumpen korrekt inställd med indikatorklocka?
eftersom problemet verkar blivit värre lan der ju vara att pumpen inte är åtdragen ordentligt så den vridit sig
Om pumpen står fel = tändningen står fel så blir dom så gott som omöjliga att starta, ryker vitt, går dåligt samt drar mycket bränsle.

Dendär kamremnen ihop med ovanstående borde såklart kollas upp om bilen gick bra innan bytet..
Tillbaka med problemet där bytet gjordes, så löser dom det nog..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Greenhorn
25 januari 2020 · 399 Inlägg

axxet skrev:

simlar skrev:
Är pumpen korrekt inställd med indikatorklocka?
eftersom problemet verkar blivit värre lan der ju vara att pumpen inte är åtdragen ordentligt så den vridit sig
Om pumpen står fel = tändningen står fel så blir dom så gott som omöjliga att starta, ryker vitt, går dåligt samt drar mycket bränsle.

Dendär kamremnen ihop med ovanstående borde såklart kollas upp om bilen gick bra innan bytet..
Tillbaka med problemet där bytet gjordes, så löser dom det nog..

Så du har haft ett kamremsbyte på bilen?
Om så, och dem inte har dragit fasta allt... så tycker jag att du borde bli kompenserad på något sätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang