Köpråd: långmilare? Volvo v70 mm

KolGruvan
24 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Om jag inte minns fel (på de äldre v70) så stänger den av sig själv.......gör den inte det så slå av timer/direktstarten.

Ja precis. Alltså den stänger ju av sig själv när ja kört en stund. Ja bara undrade om värmaren kör sin "bestämda" tid även fast motorn är varm så att värmaren går helt i onödan .
De va därför ja undrade om man ska stänga av den eller låta den gå. Vissa påstår ju som sagt att den går sina 50 minuter även om motor är varm.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Brådhis * Voff voff *
24 januari 2020 · 10 279 Inlägg

KolGruvan skrev:
Ja slänger in en fråga här Ang värmaren.
När ja sitter värmaren på tidur så bilen är varm på morgonen och jag startar bilar så lyser det ju en gul lampa att värmaren är på, ska man stänga av direkt starten då så fort man startat bilen eller låta den gå till den slocknar?
Googlade lite å hittade lite blandade svar att låter man direkt starten gå så går den konstant i sina "40-50" minuter tills den automatiskt stänger av sig och går med andra ord helt i onödan trots att motorn är varm. Så hur ligger det till, bör ja stänga av direkt starten när ja startat motorn?

Har du den i "auto" kommer den ju ändå gå tills bilen anser att den inte behövs för att värma mer. Så enda skillnaden är ju om du stör dig på lampan tills den slocknar eller ej. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
25 januari 2020 · 4 816 Inlägg

KolGruvan skrev:
Ja slänger in en fråga här Ang värmaren.
När ja sitter värmaren på tidur så bilen är varm på morgonen och jag startar bilar så lyser det ju en gul lampa att värmaren är på, ska man stänga av direkt starten då så fort man startat bilen eller låta den gå till den slocknar?
Googlade lite å hittade lite blandade svar att låter man direkt starten gå så går den konstant i sina "40-50" minuter tills den automatiskt stänger av sig och går med andra ord helt i onödan trots att motorn är varm. Så hur ligger det till, bör ja stänga av direkt starten när ja startat motorn?

har du satt den på tid så stängs den av automatiskt på den tiden du satt den på, oavsett om du startar bilen då eller inte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
25 januari 2020 · 10 279 Inlägg

Christian S skrev:

KolGruvan skrev:
Ja slänger in en fråga här Ang värmaren.
När ja sitter värmaren på tidur så bilen är varm på morgonen och jag startar bilar så lyser det ju en gul lampa att värmaren är på, ska man stänga av direkt starten då så fort man startat bilen eller låta den gå till den slocknar?
Googlade lite å hittade lite blandade svar att låter man direkt starten gå så går den konstant i sina "40-50" minuter tills den automatiskt stänger av sig och går med andra ord helt i onödan trots att motorn är varm. Så hur ligger det till, bör ja stänga av direkt starten när ja startat motorn?

har du satt den på tid så stängs den av automatiskt på den tiden du satt den på, oavsett om du startar bilen då eller inte.

Njae, iaf mina har gått en liten stund efter inställd tid... 5 minuter?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
25 januari 2020 · 1 782 Inlägg

Om man ställer klockan för avresa  t ex 06:00 så känner bilen av vilken yttertemp som gäller och startar efter vad den anser sig behöva i tid för att ha bilen uppvärmd tills dess.
OM det finns tillräckligt med ström i batteriet och bränsle i tanken, om inte så startar värmaren inte alls!
Att den fortfarande går efter avsedd tid är väl för att täcka en eventuell försening och man inte ska mötas av en kall bil bara för att man är lite sen. Hur långt efter den går vet jag dock inte.
Personligen brukar jag som regel stänga av värmaren när jag startat bilen för den är ju uppe i temp då, men det är lite skillnad ifall man har diesel, då kan man nog låta den gå en stund till.

Christian S
25 januari 2020 · 4 816 Inlägg

Brådhis skrev:

Christian S skrev:

KolGruvan skrev:
Ja slänger in en fråga här Ang värmaren.
När ja sitter värmaren på tidur så bilen är varm på morgonen och jag startar bilar så lyser det ju en gul lampa att värmaren är på, ska man stänga av direkt starten då så fort man startat bilen eller låta den gå till den slocknar?
Googlade lite å hittade lite blandade svar att låter man direkt starten gå så går den konstant i sina "40-50" minuter tills den automatiskt stänger av sig och går med andra ord helt i onödan trots att motorn är varm. Så hur ligger det till, bör ja stänga av direkt starten när ja startat motorn?

har du satt den på tid så stängs den av automatiskt på den tiden du satt den på, oavsett om du startar bilen då eller inte.

Njae, iaf mina har gått en liten stund efter inställd tid... 5 minuter?

//Brådhis

på min bil stänger den iallafall av sig när kl är framme.
jag slutar jobbet kl 15:24 och har satt värmaren på 15:30 så ett par minuter efter att jag kommit ut till bilen och börjat köra så stänger den av sig när kl är 15:30.
jag har en V60 D4 ´16 ifall det spelar någon roll.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
KolGruvan
27 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Ett till problem..
Ena lampan i instrumenhuset har slocknat bara sådär . Den som lyser upp tankmätaren. Riktigt jobbigt.
Ja googlade å hittar bara info om gamla s60 upp till -04.
Så hur är det på min är den lampor eller lödda dioder? Svårt att byta själv?
Eller kan de va nåt annat fel?
Årsmodell 06. Tillverkad sent  05.

Senast redigerat av KolGruvan (27 januari 2020)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Brådhis * Voff voff *
28 januari 2020 · 10 279 Inlägg

KolGruvan skrev:
Ett till problem..
Ena lampan i instrumenhuset har slocknat bara sådär . Den som lyser upp tankmätaren. Riktigt jobbigt.
Ja googlade å hittar bara info om gamla s60 upp till -04.
Så hur är det på min är den lampor eller lödda dioder? Svårt att byta själv?
Eller kan de va nåt annat fel?
Årsmodell 06. Tillverkad sent  05.

Dioder... Lödda...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KolGruvan
28 januari 2020 · 1 450 Inlägg

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:
Ett till problem..
Ena lampan i instrumenhuset har slocknat bara sådär . Den som lyser upp tankmätaren. Riktigt jobbigt.
Ja googlade å hittar bara info om gamla s60 upp till -04.
Så hur är det på min är den lampor eller lödda dioder? Svårt att byta själv?
Eller kan de va nåt annat fel?
Årsmodell 06. Tillverkad sent  05.

Dioder... Lödda...

//Brådhis

Fasen va tråkigt. Ja det får man ju helt enkelt lämna bort. Jag har nog inte kunskap till att löda i det.  Då kommer ja förstöra allting

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang