Bilbälte strular

Ghostduster92
26 januari 2020 · 49 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem med min WV polo 2012 som har legat i fatet under ett års tid.

https://www.youtube.com/watch?v=KBkocuE_PDQ

Förarsätets bälte låser sig ibland. En dag för ca ett år sedan så låste sig bältet, (det jag menar med låst sig är samma låsning som blir om du rycker i bältet) det låser sig alltså oavsett hur hårt jag drar, det kan låsa sig även som man smyger fram bältet. Jag har skickat med en video som presenterar problemet men märk då väl att det i videon är inte det värsta som har varit.

Detta är riktigt upprörande då det inte finns någon som helst chans att hå loss det mer än att i kanske en kvart sitta och lirka upp det (dra fort, dra långsamt, rycka, smyga, slita) tillslut släpper det men det låser sig kanske var 3:e decimeter tills man får på sig bältet och när det väl sitter på så löper det utan problem. ibland kan det låsa sig direkt alltså när bältet är helt inrullat.. då finns det inget spel så då är det riktigt tufft att få loss det. 

En dag fick jag nog och tog loss plasten på B-stolpen och tittade. Såg inget konstigt mer än damm.. så jag blåste rent med trycklyft och till min förvåning så försvann problemet!

Glädjen fick vara i ca ett halvår, då började det igen.. då gjorde jag samma sak med tryckluft men denna gången utan ett positivt resultat.. det låser sig fortfarande då drog jag ut bältet ett 30tal gånger helt och sedan släppte det så det rullades in. Då blev det bättre kanske 2 månader och sen kommer det tillbaks helt oregelbundet (och oftast när man inte har tid)

Jag antar ju att något är fel.. men jag har INGEN ANING om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VW och de kan ju byta bältet.. men det skulle kosta runt 5500kr att göra. Detta är då ett bälte med en krutladdning i dessutom, så han fick inte sälja den till mig över disk utan jag vart tvungen att reparera  det på verkstaden.

Vad tror ni? Är det bara att lämna in eller är det något enkelt man kan göra? Jag har provat att rengöra bältet utan resultat. Men finns det fler saker som kan vara fel?

zzr9409209
26 januari 2020 · 716 Inlägg

Bältesrullen sitter inte löst eller snett?

Sabang
27 januari 2020 · 170 Inlägg

Om möjligt så dra ut hela rullen och stoppa bältet (ej rullen) i varmt tvålvatten.
Såg någonstans att det samlas en hel del smuts mm i bältet som gör att det "sväller" och kan då påverka låsningen.
Efter rengöring låt bältet torka och rulla sen in igen.

torsen
27 januari 2020 · 7 198 Inlägg

Sabang skrev:
Om möjligt så dra ut hela rullen och stoppa bältet (ej rullen) i varmt tvålvatten.
Såg någonstans att det samlas en hel del smuts mm i bältet som gör att det "sväller" och kan då påverka låsningen.
Efter rengöring låt bältet torka och rulla sen in igen.

Vill jag också rekommendera.
Annars med jämna mellanrum dra ut bälten gång på gång och s a s motionera det.

Ghostduster92
27 januari 2020 · 49 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Bältesrullen sitter inte löst eller snett?

Inte vad jag kan se, ser man det tydligt på bältet när man kollar? För jag har kollat och inte reagerat på att det sitter snett

Ghostduster92
27 januari 2020 · 49 Inlägg

torsen skrev:

Sabang skrev:
Om möjligt så dra ut hela rullen och stoppa bältet (ej rullen) i varmt tvålvatten.
Såg någonstans att det samlas en hel del smuts mm i bältet som gör att det "sväller" och kan då påverka låsningen.
Efter rengöring låt bältet torka och rulla sen in igen.

Vill jag också rekommendera.
Annars med jämna mellanrum dra ut bälten gång på gång och s a s motionera det.

Jag ska prova detta.. detta är den enda "huskur" jag inte testat än då jag aldrig fått möjlighet. Men blir bältet så skitigt på en bil som är en 12a? Jag har sett folk göra detta men det är på jättegamla bilar.. Men, jag ska testa.

Bongo
4 maj 2023 · 31 Inlägg

Jag har också haft exakt detta fel med att bältet låser sig och att man får sitta och rycka i ett par minuter innan det går ut så långt att det går att sätta på sig det.
Det konstiga är att på vintern när det är kallt så rullar bältet ut felfritt men så fort det blir vår och varmare så fastnar bältet igen?!
Ska prova med att lägga bältet i tvålvatten och se ifall det blir bättre.
Jag kan tillägga att jag också har en WV men en Passat -12.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang