Ingen Kupévärme, Renault Scenic

JohanArvid
27 januari 2020 · 46 Inlägg

Tjena, hjälper en polare med värmen i kupén på hans Renault Scenic, 2005a, Bensin, Automat.
För övrigt en fruktansvärd bil, men det är ju irrelevant wink

- Kylartvätska är toppad. Inga läckage.
- Temp/termostat beter sig normalt, tempmätare ligger stadigt på mitten.
- Slangarna in/ut till värmepaketet genom torpedväggen är varma.
- Kupéfläkten går på alla hastigheter.

Men likförbannat får jag ingen värme i bilen, kanske lite, lite, lite....Varför, vad kollar jag härnäst....???

uhlin
27 januari 2020 · 2 834 Inlägg

det första jag tänkte på var igensatt värmepaket, men i och med slangar är varma både in och ut genom värmepaketet borde det väl inte va det!

Vad för sorts glykol har det varit i den och vilken sort är där nu?

skall va ELF glykol i en sån annars beckar allt igen.


Kolla så alla spjäll funkar som de ska är mitt råd

JohanArvid
27 januari 2020 · 46 Inlägg

- Glykolen stämmer och jag tänker att även om nån hade klantat och blandat fel, så är det ju givetvis inte
bra på lång sikt, men det kommer ju knappast påverka till den grad att kupén är iskall.

- Den blåser på bra och friskt, tänkte om det hade varit helt igenstoppat runt kupéfiltret så hade det ju ändå sipprat ut lite förbaskade små pustar av varm luft men icket. Iskallt!

- Slutligen har jag googlat runt på olika engelskspråkiga forum, och tydligen är det inte ovanligt med felande klimatanläggningar på denna modell. Denna lika makapär som jag länkat nedan bryter tydligen ihop rätt ofta på den här skitbilen, med olika skumma resultat....
https://www.skruvat.se/Kontrollelement- … owerfunnel

- Ska låta bilen stå i varmgarage 24 timmar och se om något släpper.
Jag kommer ihåg när jag tidigare jobbade med Renault-hyrbilar att dom ofta hade skumma elfel/felkoder när tempen kröp ner ordentligt här i Luleå. El-pbromsen låste sig, ABS larmade osv...och efter ett dygn i varmgarage försvann nästan alltid allt sånt.....djävla skitbilar wink

Senast redigerat av JohanArvid (27 januari 2020)

JohanArvid
28 januari 2020 · 46 Inlägg

Känns ju helt meningslöst att besvara sig själv, men vem vet, kanske hjälper det någon.... wink

Så, uppdatering, ett dygn senare, varmgarage, startade bilen, gick igenom reglagen, om och om igen, ingen skillnad, till slut drog jag på full kyla på ACn bara för att se om den fungerar, lite svårt att känna när det visserligen är minusgrader ute, men jag tycker det blir en special typ av torr luft.....nåväl, efter några minuter med ac´n, så alla reglagen tillbaka på max blås och värme igen.....

OCH då djävlar hade det faktiskt släppt nåt nånstans, för det kom äntligen varm luft igen. Toppen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang