Spänna bromsvajer, ska det se ut såhär?

Joohnte
27 januari 2020 · 6 Inlägg

Tja. Jag kör en Audi a3 1,6 från -98, fick nedslag på besiktningen pga "Parkeringsbroms bromsverkan (1.4), höger, ur funktion". Snackade om det med en kompis som sa att det kanske bara var att spänna vajern eller att den kunde ha hoppat ur. Var ute och kollade och mycket riktigt verkar det som att den hade hoppat ur sitt fäste, så satte tillbaks den och spände åt lite på muttern. Men nu till min fråga: ska själva fästet vara så "ojämnt höjdmässigt" den högra vajern går mycket längre fram än den vänstra och det känns som att fästet är onaturligt böjt åt den vänstra sidan, kan detta ha skett pga ojämn belastning då ena vajern inte var kopplad?

Bilderna är före/efter jag satte i högra vajern igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234580/234580-cc9ed417f4e1c123de2c279469bcf1d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234580/234580-83d67bc1375880ebd43092eb98d90912.jpg

zleepy Trucker
27 januari 2020 · 1 391 Inlägg

jag tycker fästet som håller dom två vajrarna ser knäckt ut.. ska väl vara "jämt"

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Joohnte
27 januari 2020 · 6 Inlägg

zleepy skrev:
jag tycker fästet som håller dom två vajrarna ser knäckt ut.. ska väl vara "jämt"

Det är vad jag tycker känns rimligt också, men jag kan inget om sånt här. Vad skulle den delen kunna heta isåfall?

zzr9409209
27 januari 2020 · 716 Inlägg

Vanligt att bromsoken är dåliga..och med vajern så ska man endast justera bort släcker..

Joohnte
27 januari 2020 · 6 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Vanligt att bromsoken är dåliga..och med vajern så ska man endast justera bort släcker..

Så jag borde få oken kollade också och byta om de är dåliga?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2020 · 13 732 Inlägg

Trasig bromsok eller vajer skulle jag säga..
Men som ovanstånde skriver så är det ju nästan uteslutande oken.! 
Tänk dock på en sak!
Om du trycker tillbaka armen på oket så kommer oket spänna ut sig så nästa gång den fastnar så kommer den ligga i mot på den sidan. 
Men ibland fungerar det att mjuka upp armen till handbromsen men högst ovanligt.   
Jag brukar tvinga dit någon gammal fjäder från någon golf mk2 till deras bromsbackar så brukar den dra tillbaka armen till handbromsen.    fungerar som en nödlösning för att få igenom den på bes.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Joohnte
27 januari 2020 · 6 Inlägg

Growe skrev:
Trasig bromsok eller vajer skulle jag säga..
Men som ovanstånde skriver så är det ju nästan uteslutande oken.! 
Tänk dock på en sak!
Om du trycker tillbaka armen på oket så kommer oket spänna ut sig så nästa gång den fastnar så kommer den ligga i mot på den sidan. 
Men ibland fungerar det att mjuka upp armen till handbromsen men högst ovanligt.   
Jag brukar tvinga dit någon gammal fjäder från någon golf mk2 till deras bromsbackar så brukar den dra tillbaka armen till handbromsen.    fungerar som en nödlösning för att få igenom den på bes.

Att trycka tillbaka armen på oket är väl inte det jag gjort nu, eller? För visst sitter väl oken vid hjulen?

Fattar inte alls hur man gör det du beskriver tongue då jag inte kan så mycket om bilar känns det säkrast att låta verkstad kolla på oket/vajern och byta det som behövs.

Senast redigerat av Joohnte (27 januari 2020)

simlar
27 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Ojämnt utjämningsfäste är alltid pga kärv, antingen kärvande ok eller kärvande vajrar.
Plåtbiten ska vara väldigt jämn om allt funkar som det ska.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 januari 2020 · 4 917 Inlägg

zleepy skrev:
jag tycker fästet som håller dom två vajrarna ser knäckt ut.. ska väl vara "jämt"

Det är ju såklart detta som är felet och det byter man lätt själv.
Sen justerar man om det behövs såklart.
Detta kommer väl att kosta 1500 om man ska få nån annan att göra det..

Senast redigerat av axxet (27 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Joohnte
27 januari 2020 · 6 Inlägg

axxet skrev:

zleepy skrev:
jag tycker fästet som håller dom två vajrarna ser knäckt ut.. ska väl vara "jämt"

Det är ju såklart detta som är felet och det byter man lätt själv.
Sen justerar man om det behövs såklart.
Detta kommer väl att kosta 1500 om man ska få nån annan att göra det..

Ja den tvivlar jag inte på att jag kan byta själv, bara jag lyckas få tag på delen, har du någon aning om vad den kan kallas?

fax110
27 januari 2020 · 344 Inlägg

Ta en bild på bromsoken bak istället. Tycker inte det ser ut som att något är knäckt där inte, höger vajer verkar vara framdragen max redan och sitter fast där.

Vet inte hur ett rakt "fäste" skulle hjälpa dig när vajrarna inte ens ligger bredvid varandra i viloläge.

Justeringen ska ju lättas på sen när problemet är fixat med höger sidan så att fästet sitter rakt när båda vajrarna är i.

Du kan också hänga lös båda vajrarna och hålla fästet rakt själv och se hur det ser ut men det ska vara bågformat

Senast redigerat av fax110 (27 januari 2020)

zzr9409209
27 januari 2020 · 716 Inlägg

Inget fel på bygeln vid vajrarna,felet ligger i bromsoken,eller så är höger vajer av, ta bilder på bromsoken,från insidan,vid vajern..

jaka54
27 januari 2020 · 5 716 Inlägg

Hej!
Fästet ser onekligen snett ut på bilderna du visar!
Fästet ska var rakt och inte böjt som bilder visar!
Men ...att fästet  böjt sig beror ju på någonting.  Kolla backarna bak så att de går lätt!

fax110
27 januari 2020 · 344 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Fästet ser onekligen snett ut på bilderna du visar!
Fästet ska var rakt och inte böjt som bilder visar!
Men ...att fästet  böjt sig beror ju på någonting.  Kolla backarna bak så att de går lätt!

https://cimg3.ibsrv.net/cimg/www.audiworld.com/721x542_85/455/NewEbrakecable-148455.jpg

Såhär ska det se ut. fästet ska vara böjt.

Du kan ju omöjligt missa att ena vajern är max dragen redan vilket ju gör att fästet bara hänger på en vajer och blir väldigt snett, säger ju sig själv.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2020 · 13 732 Inlägg

utan tvekan är det vajern eller bromsoket som är felet..  inte fästet då vajern är mega utdragen redan.    men svårt att förklara för någon som inte riktigt är hemma på bilar.     på baksidan av bromsoket sitter vajern och armen har mest troligen fastnat i intryckt läge vilket är väldigt vanligt på vag bilar.   så det är där man ska börja ingen annanstans

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
28 januari 2020 · 5 716 Inlägg

Hej!
Det är vad jag menar med "rakt" fäste!
Men på bild nr 1 ser ju fästet lite snett ut men det beror väl kameran...
Bromsoket måste ha fastnat eftersom vajern hoppat av.

Meaganeowner
28 januari 2020 · 2 250 Inlägg

fax110 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Fästet ser onekligen snett ut på bilderna du visar!
Fästet ska var rakt och inte böjt som bilder visar!
Men ...att fästet  böjt sig beror ju på någonting.  Kolla backarna bak så att de går lätt!

https://cimg3.ibsrv.net/cimg/www.audiwo … 148455.jpg

Såhär ska det se ut. fästet ska vara böjt.

Du kan ju omöjligt missa att ena vajern är max dragen redan vilket ju gör att fästet bara hänger på en vajer och blir väldigt snett, säger ju sig själv.

Jo, böjt. Men inte lutande i neutralläge.

Ena viren har gått av p g a rost. Den till höger i TS bild.
Ta tag i den med en tång och dra frammåt.

Varit med om detta några gånger.


JAKA.
- Vad är det för gult klet som smetats på?
smile

- Men nu när jag tittar närmare på TS bild, så ser man att det sitter två olika vire där, med bl a olika längd på höljena.
Frågan är vilken som är till någon annan bil. Gissningsvis den till höger!

Köp två nya till just din bil. De byter du själv.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 januari 2020 · 4 917 Inlägg

axxet skrev:

zleepy skrev:
jag tycker fästet som håller dom två vajrarna ser knäckt ut.. ska väl vara "jämt"

Det är ju såklart detta som är felet och det byter man lätt själv.
Sen justerar man om det behövs såklart.
Detta kommer väl att kosta 1500 om man ska få nån annan att göra det..

Usch, så fel man kan ha bara för att man ser det på bild..sad
Jag tar tebaks allt ovanstående och håller med övriga .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
28 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Du var inte helt fel ute...

Arbetskostnade är ca 1500 kr för byte av vajrar.

Joohnte
28 januari 2020 · 6 Inlägg

Ska ta bilen till en bekant som kan mer om bilar så får han kolla på den, tack för alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang