Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 463 834 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
Lucif3r
13 januari 2020 · 2 183 Inlägg

Kenny 6 månader efter slutfört bygge: "fasen, jag skulle verkligen behöva 10cm extra utrymme"
big_smile

Slim
13 januari 2020 · 340 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Slim skrev:
Kommer du behandla reglarna mot fukt? Tänker att fogen mellan plattorna lätt drar fukt? Inget proffs, bara nyfiken:)

Grundfärg borde fungera, det är de den är till för. Men du har helt rätt, den måste behandlas innan man kan montera plattor. Om träet drar ut fukten innan den hinner härda så blir fixet väldigt poröst och plattorna kommer lossna lätt.

Anledningen till varför jag väljer en så tjock planka är stabilitet bakom plattorna.
Sen när jag kapat upp för alla väggreglarna så ska jag kapa till plankan på höjden så den får plats. Jag kommer även lägga till en liten lutning längst bak för att "dölja" luftintaget en aning. Det ser finare ut än om det är ett svart hål.

Ok, det borde funka. Blir ju inte några större mängder vatten på golvet.

Blir det mjukfog i kanten mellan väggplattorna och golvet?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Slim skrev:

Kenny-83 skrev:

Slim skrev:
Kommer du behandla reglarna mot fukt? Tänker att fogen mellan plattorna lätt drar fukt? Inget proffs, bara nyfiken:)

Grundfärg borde fungera, det är de den är till för. Men du har helt rätt, den måste behandlas innan man kan montera plattor. Om träet drar ut fukten innan den hinner härda så blir fixet väldigt poröst och plattorna kommer lossna lätt.

Anledningen till varför jag väljer en så tjock planka är stabilitet bakom plattorna.
Sen när jag kapat upp för alla väggreglarna så ska jag kapa till plankan på höjden så den får plats. Jag kommer även lägga till en liten lutning längst bak för att "dölja" luftintaget en aning. Det ser finare ut än om det är ett svart hål.

Ok, det borde funka. Blir ju inte några större mängder vatten på golvet.

Blir det mjukfog i kanten mellan väggplattorna och golvet?

Oh ja, tveklöst! Då de är monterade på trä som rör på sig samt att det räcker att man sparkar lite på klinkerplatterna så kommer fogen spricka om den inte är flexibel.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Richard-R
13 januari 2020 · 340 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Richard-R skrev:
hur stort (mindre) blir garaget när det är klart? smile

Taket ner ca 7 cm, väggarna in ca 5 cm.

tänkte mest hur många kvadrat det blir smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 januari 2020 · 1 940 Inlägg

7x4, runt 29 m2

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Richard-R
16 januari 2020 · 340 Inlägg

Kenny-83 skrev:
7x4, runt 29 m2

lagom smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
28 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Så här blev reglarna. De är nu äntligen dax att montera klinker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-47831f8bb9a1db38c2ed304b7d1f626a.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
1 mars 2020 · 1 940 Inlägg

Varit upptagen med mitt företag på sista tiden så garaget har fått vänta en del.

Så här blir de, gilar upp plattorna för att få dem att vara på rätt höjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-4c89c48cb42ec12f7a54aedb7d3171cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-c0483ab900cd9cd5d066d3288b75172a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-5f610f4563c184e95e1ad958b493d55a.jpg

Trappsteget läggs på plats men en aning lutning in mot rummet så inget vatten från skor samlas mot dörren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-83817750234fbacdc1a799f0b9cd06a0.jpg

Gjorde en liten anordning för att lätt kunna stryka på kakelfixet på plattorna utan att få massa fix på händerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-fb57690d8aafab5b7f8debe931328eaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-35ec4b941a6e91d4c82fe2155a925e6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-5374fd3f63afa9ac69ac8ea91b2143aa.jpg

Nästa moment blir att foga allt.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Baldrik
1 mars 2020 · 295 Inlägg

Snyggt och genomtänkt som vanligt.

Funkar det att sätta klinkers rätt mot träregel?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
1 mars 2020 · 1 940 Inlägg

Baldrik skrev:
Snyggt och genomtänkt som vanligt.

Tack smile

Funkar det att sätta klinkers rätt mot träregel?

Jo det fungerar, det inte mycket större skillnad än kaklet men sätter på väggar i badrum, kök m.m. Det viktiga är att prima det klinkern fäster emot så det inte drar ut vattnet innan den hinner härda för då sitter det inte alls, detta gäller även stenytor så som betong.

Det enda som kan hända är att träet drar sig och gör att plattorna poppar lös. Jag använde mig därför av grovt virke med många fästpunkter. Skulle de ändå hända då är det inte vidare svårt att limma dit plattan igen med lite montagelim.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
4 mars 2020 · 1 940 Inlägg

Baldrik skrev:
Snyggt och genomtänkt som vanligt.

Funkar det att sätta klinkers rätt mot träregel?

Måste rätta mig själv... Nej de fungerar tydligen INTE.. Dammsög rummet och "plopp" så lossna en platta. Testa ta med en spackelspade för att se om de andra lossnade lika lätt och jo de gjorde dom...

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!

Så har klurat på det hela en del hur jag ska lösa det. Kommer peta lös alla plattorna och slipa med betongslipen lite sätt på fixet som är kvar på plattorna. Sen så ska jag testa limma fast dom med lite konstruktionslim. Det kommer inte behövas mycket lim eftersom fixet redan bygger upp så mycket plattorna behöver för att vara på rätt plats. Jag som var nästan klar sad

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Slim
4 mars 2020 · 340 Inlägg

Trist! Nu är det nära i alla fall och det kommer bli sjukt bra när det är klart:)

Körde själv kakelfix för att fästa gipsskivor på blåbetong utan primer, så får kanske dra några skruv i varje skiva, så det inte lossar:( Det sög fast på typ 2 sekunder och grejerna sitter kvar nu 2år senare men det är så trist när det blir som för dig...

Har fått mycket inspiration i denna tråd!

Kenny-83 Företagare & YouTuber
4 mars 2020 · 1 940 Inlägg

Slim skrev:
Trist! Nu är det nära i alla fall och det kommer bli sjukt bra när det är klart:)

Körde själv kakelfix för att fästa gipsskivor på blåbetong utan primer, så får kanske dra några skruv i varje skiva, så det inte lossar:( Det sög fast på typ 2 sekunder och grejerna sitter kvar nu 2år senare men det är så trist när det blir som för dig...

Har fått mycket inspiration i denna tråd!

Tack smile

Köpte det billigaste limmet på tub från jula men kommer nog få köpa ett annat lim. Testade nyss att limma fast 2 plattor men upptäckte då att limmet var vattenbaserat. Detta innebär att det gamla fixet drar ut vattnet ur limmet supersnabbt och skapar en dålig bindning. Har nu testat att vattna det gamla fixet och mätta de med vatten så den inte ska dra ut vattnet för snabbt. Blir intressant och se om de sitter. om de kommer sitta kan jag fortsätta med det limmet annars så måste jag testa något lim som inte är vattenbaserat.

Fungerar inte detta så... ja.... hmmm

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Slim
4 mars 2020 · 340 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Slim skrev:
Trist! Nu är det nära i alla fall och det kommer bli sjukt bra när det är klart:)

Körde själv kakelfix för att fästa gipsskivor på blåbetong utan primer, så får kanske dra några skruv i varje skiva, så det inte lossar:( Det sög fast på typ 2 sekunder och grejerna sitter kvar nu 2år senare men det är så trist när det blir som för dig...

Har fått mycket inspiration i denna tråd!

Tack smile

Köpte det billigaste limmet på tub från jula men kommer nog få köpa ett annat lim. Testade nyss att limma fast 2 plattor men upptäckte då att limmet var vattenbaserat. Detta innebär att det gamla fixet drar ut vattnet ur limmet supersnabbt och skapar en dålig bindning. Har nu testat att vattna det gamla fixet och mätta de med vatten så den inte ska dra ut vattnet för snabbt. Blir intressant och se om de sitter. om de kommer sitta kan jag fortsätta med det limmet annars så måste jag testa något lim som inte är vattenbaserat.

Fungerar inte detta så... ja.... hmmm

PL600? Körde med det när jag skulle fästa gips på målad lättbetong, men det limmet skall inte tåla hur mycket vatten som helst(tror dock att det skulle kunna funka förutsatt att du inte har vatten stående över plattorna... Det är dock bara spekulation från min sida.

Det limmet fungerade dock mycket bra i övrigt. Drog snabbt och sitter bra fortfarande...

Kenny-83 Företagare & YouTuber
4 mars 2020 · 1 940 Inlägg

Testat nu, och de fäste inte bra mot fixet sad
Så ska testa nytt lim i morgon, kanske de fungerar bättre. OM inte det fungerar är det enda jag kan tänka mig att avlägsna allt fix och testa limma direkt mot plattorna och träet. Det borde fästa bättre men det kommer kosta en hel del då det går åt mycket lim sad

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
ErikN
4 mars 2020 · 4 Inlägg

kommer nog inte att fungera med något av det , ta typ en plywood  istället för regeln och skruva på en gips så det blir lika tjockt som regeln sen bara vanligt fix så sitter det, det måste sitta mot ett dött material  //erik

zemet
5 mars 2020 · 4 030 Inlägg

ErikN skrev:
kommer nog inte att fungera med något av det , ta typ en plywood  istället för regeln och skruva på en gips så det blir lika tjockt som regeln sen bara vanligt fix så sitter det, det måste sitta mot ett dött material  //erik

Om du har rätt så kanske en trossbottenskiva hade varit bättre? Den hade klarat fukt bättre än gips och bygger inte lika mycket.

https://www.byggmax.se/trossbottenskiva … 6zEALw_wcB

caromania Forummoderator
5 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Nu lägger jag mig i. Gips är enda vettiga lösningen. Ingen trossbottenskiva eller liknande. Montera gipsen så den inte står på golvet, utan med spalt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Kenny-83 Företagare & YouTuber
5 mars 2020 · 1 940 Inlägg

ErikN skrev:
kommer nog inte att fungera med något av det , ta typ en plywood  istället för regeln och skruva på en gips så det blir lika tjockt som regeln sen bara vanligt fix så sitter det, det måste sitta mot ett dött material  //erik

Limmet fäste mot träet men inte mot fixet. fixet är nog för poröst för att fästa mot (lite som att limma på sand). Blir nog att rensa alla plattor från fix och limma samtliga med lim för limmet ska fästa direkt mot klinker. RIP min plånbok big_smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Filpi
6 mars 2020 · 57 Inlägg

La hela förmiddagen igår på att läsa igenom loggen istället för att plugga.

Är grymt imponerad av ditt driv genom projektet! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang