Blixtrar och knastrar från polerna, hittar ingen tjuvström.

fregra1
29 januari 2020 · 22 Inlägg

Hej!

Jag har en Jepp Grand Cherokee från 1997, har länge misstänk att den skulle dra tjuvström pga att när kablarna monteras på på batteriet så blixtrar det till ordentligt varje gång, och luktar lite bränt tongue

Misstänkte som sagt att den drog tjuvström men igår försökte jag med multimetern men hittar inte en milliAmpere ens. Mätte mellan den svarta jordkabeln och batteriet, med multimetern inställt på ADC, först 10A sen mindre.
Underligt kan jag tycka.

Frågan är ju vad blixtrarna kommer ifrån, är lite för mycket för att vara normalt, känns inte som att det är hälsosamt för bilen direkt tongue

Nån som har någon ide?


/Fredrik

zzr9409209
29 januari 2020 · 716 Inlägg

Säkringen hel i multimetern?

Meaganeowner
29 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Är väl elektroniken i bilen, innehållande
bl a kondensatorer mm som ska laddas upp, när systemet varit spänningslöst.
Förmodligen även några ställmotorer och annat som också gör nån slags självkalibrering vid inkoppling av spänning.

- Och får du ingen gnista, när du ansluter miltimetern, så har du förmodligen redan bränt sönder säkringen inuti denna. Vissa   multimetrar har en Unfused ingång, märkt t ex 10 A, för större strömmar, vilket gör att det är adjöss med multimetern om strömmen var större.

Kan ju hoppas att det var en billig multimeter. 
Ett utmärkt "Learning By Doing" eller "Try And Error".
Kanske flera erfarenheter rikare då, alltså om du nu vet vad du ev gjorde för fel.


- Ett oförstörande sätt att mäta viloström över lång tid, men först efter fem minuter kan vara att göra så här:

Koppla in multimetern på största strömområdet för likström mellan batteriets minuspol, på ett säkert sätt
under polskon med t ex lindad och fastvriden ståltråd. Den andra mätproben
ansluts säkert fastsatt till en metalliskt ren detalj på motorn.
Får inte bli glappt!

Lossa därefter batteriets polsko.

Blir det glapp i multimeterns anslutningar, så bränns multimetern eller  dess inbyggda säkring sönder.

Obs. STARTA INTE BILEN, INNAN DU ÅTERSTÄLLT MINUSPOLSKON OCH KOPPLAT LOSS MULTIMETERN.
Om du inte gör så, kommer instrumentet att förstöras, då startmotorn och annat, förbrukar mycket stor ström, kanske mer än 100 A.

Senast redigerat av Meaganeowner (29 januari 2020)

Meaganeowner
29 januari 2020 · 2 250 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-06dc31d9f2ad4fce3252edc6bfb4c5f5.jpg
.
Glädjande att du mäter på och vid batteriets minuspol.

Mycket bra för din egen säkerhet.

Vet du varför?

Senast redigerat av Meaganeowner (29 januari 2020)

fregra1
29 januari 2020 · 22 Inlägg

Meaganeowner skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-06dc31d9f2ad4fce3252edc6bfb4c5f5.jpg
.
Glädjande att du mäter på och vid batteriets minuspol.

Mycket bra för din egen säkerhet.

Vet du varför?

Du har ingen aning faktiskt, gjorde bara samma som YouTube klippet jag tittade på.
:,-)

Senast redigerat av fregra1 (29 januari 2020)

fregra1
29 januari 2020 · 22 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Säkringen hel i multimetern?

Tyvärr gick glassäkringen sönder helt när jag skulle kolla. Men ska köpa en ny och testa.

fregra1
29 januari 2020 · 22 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Är väl elektroniken i bilen, innehållande
bl a kondensatorer mm som ska laddas upp, när systemet varit spänningslöst.
Förmodligen även några ställmotorer och annat som också gör nån slags självkalibrering vid inkoppling av spänning.

- Och får du ingen gnista, när du ansluter miltimetern, så har du förmodligen redan bränt sönder säkringen inuti denna. Vissa   multimetrar har en Unfused ingång, märkt t ex 10 A, för större strömmar, vilket gör att det är adjöss med multimetern om strömmen var större.

Kan ju hoppas att det var en billig multimeter. 
Ett utmärkt "Learning By Doing" eller "Try And Error".
Kanske flera erfarenheter rikare då, alltså om du nu vet vad du ev gjorde för fel.


- Ett oförstörande sätt att mäta viloström över lång tid, men först efter fem minuter kan vara att göra så här:

Koppla in multimetern på största strömområdet för likström mellan batteriets minuspol, på ett säkert sätt
under polskon med t ex lindad och fastvriden ståltråd. Den andra mätproben
ansluts säkert fastsatt till en metalliskt ren detalj på motorn.
Får inte bli glappt!

Lossa därefter batteriets polsko.

Blir det glapp i multimeterns anslutningar, så bränns multimetern eller  dess inbyggda säkring sönder.

Obs. STARTA INTE BILEN, INNAN DU ÅTERSTÄLLT MINUSPOLSKON OCH KOPPLAT LOSS MULTIMETERN.
Om du inte gör så, kommer instrumentet att förstöras, då startmotorn och annat, förbrukar mycket stor ström, kanske mer än 100 A.

Tack för ett bra svar!

Ska köpa nya säkringar till multimeter (Biltemas) och testa. Dom gick sönder när jag skulle titta på dom. Haha.

Men kanske köpa såna där klämmor också? Krokodilklämma eller vad det kallas.... Då sitter dom lite bättre iaf.

Återkommer

Cuefa Ain't no place like home...
29 januari 2020 · 4 628 Inlägg

fregra1 skrev:
Hej!

Jag har en Jepp Grand Cherokee från 1997, har länge misstänk att den skulle dra tjuvström pga att när kablarna monteras på på batteriet så blixtrar det till ordentligt varje gång, och luktar lite bränt tongue

Misstänkte som sagt att den drog tjuvström men igår försökte jag med multimetern men hittar inte en milliAmpere ens. Mätte mellan den svarta jordkabeln och batteriet, med multimetern inställt på ADC, först 10A sen mindre.
Underligt kan jag tycka.

Frågan är ju vad blixtrarna kommer ifrån, är lite för mycket för att vara normalt, känns inte som att det är hälsosamt för bilen direkt tongue

Nån som har någon ide?


/Fredrik

Har du kollat så det inte är någon lampa någonstans inne i bilen som är på?
Dessa vagnar är ju notoriska för att ha strul med innerbelysningen.
Jag har samma problem om än i mindre skala på min egen ZG.
Har installerat Biltemas frånskiljare på -polen och varje gång jag skruvar ner den gnistrar det.
Batteriet verkar dock klara sig anslutet åtminstonde i 4-5 veckor utan att bilen är stendöd.
I min bil är stereo och slutsteg borta, har du ditt Infinity Gold-system kvar? Testa att koppla ur, om inte stereon så åtminstone slutsteget under baksätet och se om det blir samma resultat, t.ex.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Meaganeowner
29 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Grabben med vars hand syns på fotot, skulle byta batteri.
Började med att lossa polskon på pluspolen.

Kom åt med skaftet på ringnyckel mot armkedjan. Armkedjan tog sen emot en chassiedel.
Han berättade att kedjan brann in sig i skinnet. Skakade av sig flytande silver.

Lika illa går det i lindrigaste fallet om skiftnyckel eller ringnyckel direkt nuddar chssiedel. Då ryker fingrarna som grillade korvstumpar.
Än värre om du skjuter barreriet..

Så först lossa minuspol.
Sist vid återmontage.


Äsch säger nån på nätet, e la inte farligt.
Ja, kanske to m på tuben.

Meaganeowner
29 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Grannen gjorde fler startförsök, och laddade ur batteriet, med gasutveckling som följd.
När han sen anslöt starhjälp, uppstod en gnista som antände gasen.
Batteriet exoloderade.
Fick syra på kläder, ansikte och i ena ögat.
Slängde sig i duschen och rev av kläderna, sen sjukhuset.

Samma sak hände på ett fordonsprogram i Karlstad.

Meaganeowner
29 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Ska bli spännande att se om du måste byta fler säkringar, eller köpa nya instrument.

Ok, tänk dig nu för.
Mät bara viloström, när allt är frånkopplat.
Startar du t ex en booster eller förstärkare, så är startströmmen även för dessa större än vad en simpel multimeter klara hantera.
Gör absolut inte startförsök av motorn med multimetern inkopplad. Skrev samma tidigare.

fregra1
29 januari 2020 · 22 Inlägg

Cuefa skrev:

fregra1 skrev:
Hej!

Jag har en Jepp Grand Cherokee från 1997, har länge misstänk att den skulle dra tjuvström pga att när kablarna monteras på på batteriet så blixtrar det till ordentligt varje gång, och luktar lite bränt tongue

Misstänkte som sagt att den drog tjuvström men igår försökte jag med multimetern men hittar inte en milliAmpere ens. Mätte mellan den svarta jordkabeln och batteriet, med multimetern inställt på ADC, först 10A sen mindre.
Underligt kan jag tycka.

Frågan är ju vad blixtrarna kommer ifrån, är lite för mycket för att vara normalt, känns inte som att det är hälsosamt för bilen direkt tongue

Nån som har någon ide?


/Fredrik

Har du kollat så det inte är någon lampa någonstans inne i bilen som är på?
Dessa vagnar är ju notoriska för att ha strul med innerbelysningen.
Jag har samma problem om än i mindre skala på min egen ZG.
Har installerat Biltemas frånskiljare på -polen och varje gång jag skruvar ner den gnistrar det.
Batteriet verkar dock klara sig anslutet åtminstonde i 4-5 veckor utan att bilen är stendöd.
I min bil är stereo och slutsteg borta, har du ditt Infinity Gold-system kvar? Testa att koppla ur, om inte stereon så åtminstone slutsteget under baksätet och se om det blir samma resultat, t.ex.

Okej! Belysningen invändigt är jag rätt säker på att den inte lyser.

Stämmer har original radion och även nån slags cd-växlare i skuffen, modernt värre! wink Haha
Ska testa att koppla ur säkringen för radio och se om det minskar problemet.

Intressant med frånskiljaren, det va nått nytt för mig iaf, anledningen till att man har en sån är att göra det smidigare att göra bilen strömlös?

Meaganeowner
29 januari 2020 · 2 250 Inlägg

På många bilar i dag, så blir det problem om du ständigt bryter spänningen.

Mister adaption, spjälländlägen o s v.
Brukar rätta till sig efter nån tids körning.

Cuefa Ain't no place like home...
29 januari 2020 · 4 628 Inlägg

fregra1 skrev:

Cuefa skrev:

fregra1 skrev:
Hej!

Jag har en Jepp Grand Cherokee från 1997, har länge misstänk att den skulle dra tjuvström pga att när kablarna monteras på på batteriet så blixtrar det till ordentligt varje gång, och luktar lite bränt tongue

Misstänkte som sagt att den drog tjuvström men igår försökte jag med multimetern men hittar inte en milliAmpere ens. Mätte mellan den svarta jordkabeln och batteriet, med multimetern inställt på ADC, först 10A sen mindre.
Underligt kan jag tycka.

Frågan är ju vad blixtrarna kommer ifrån, är lite för mycket för att vara normalt, känns inte som att det är hälsosamt för bilen direkt tongue

Nån som har någon ide?


/Fredrik

Har du kollat så det inte är någon lampa någonstans inne i bilen som är på?
Dessa vagnar är ju notoriska för att ha strul med innerbelysningen.
Jag har samma problem om än i mindre skala på min egen ZG.
Har installerat Biltemas frånskiljare på -polen och varje gång jag skruvar ner den gnistrar det.
Batteriet verkar dock klara sig anslutet åtminstonde i 4-5 veckor utan att bilen är stendöd.
I min bil är stereo och slutsteg borta, har du ditt Infinity Gold-system kvar? Testa att koppla ur, om inte stereon så åtminstone slutsteget under baksätet och se om det blir samma resultat, t.ex.

Okej! Belysningen invändigt är jag rätt säker på att den inte lyser.

Stämmer har original radion och även nån slags cd-växlare i skuffen, modernt värre! wink Haha
Ska testa att koppla ur säkringen för radio och se om det minskar problemet.

Intressant med frånskiljaren, det va nått nytt för mig iaf, anledningen till att man har en sån är att göra det smidigare att göra bilen strömlös?

Precis. Drygt o behöva skruva av polen hela tiden, enklare med en frånskiljare smile
en sån här är det jag har.
Eftersom bilen hittills blivit stående rätt mycket och har haft en förmåga att ladda ur batteriet i samband med det så tyckte jag det var en väl värd investering.
Däremot är den rätt känslig, så man får skruva ur den rätt långt för att inte råka komma åt den av misstag.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
fregra1
3 februari 2020 · 22 Inlägg

Nu med nya säkringar i multimeter så visar den tjuvström, och gnistrar till . Precis som förut så tvärtänds ljuslyktorna fram.
Går först upp till 3,5 ampere, sen ner till 0,3 och stannar där.

Men varför tänds halvljuset? Bara tvärt, sen slocknade det.
Bilen va stängd och låst, samt varit utan batteri hela natten innan mätningen.

Greenhorn
3 februari 2020 · 399 Inlägg

Cuefa skrev:

fregra1 skrev:

Cuefa skrev:
Har du kollat så det inte är någon lampa någonstans inne i bilen som är på?
Dessa vagnar är ju notoriska för att ha strul med innerbelysningen.
Jag har samma problem om än i mindre skala på min egen ZG.
Har installerat Biltemas frånskiljare på -polen och varje gång jag skruvar ner den gnistrar det.
Batteriet verkar dock klara sig anslutet åtminstonde i 4-5 veckor utan att bilen är stendöd.
I min bil är stereo och slutsteg borta, har du ditt Infinity Gold-system kvar? Testa att koppla ur, om inte stereon så åtminstone slutsteget under baksätet och se om det blir samma resultat, t.ex.

Okej! Belysningen invändigt är jag rätt säker på att den inte lyser.

Stämmer har original radion och även nån slags cd-växlare i skuffen, modernt värre! wink Haha
Ska testa att koppla ur säkringen för radio och se om det minskar problemet.

Intressant med frånskiljaren, det va nått nytt för mig iaf, anledningen till att man har en sån är att göra det smidigare att göra bilen strömlös?

Precis. Drygt o behöva skruva av polen hela tiden, enklare med en frånskiljare smile
en sån här är det jag har.
Eftersom bilen hittills blivit stående rätt mycket och har haft en förmåga att ladda ur batteriet i samband med det så tyckte jag det var en väl värd investering.
Däremot är den rätt känslig, så man får skruva ur den rätt långt för att inte råka komma åt den av misstag.

Tusen Tack fär länken Cuefa... har sökt efter något liknade förut.

Cuefa Ain't no place like home...
3 februari 2020 · 4 628 Inlägg

fregra1 skrev:
Nu med nya säkringar i multimeter så visar den tjuvström, och gnistrar till . Precis som förut så tvärtänds ljuslyktorna fram.
Går först upp till 3,5 ampere, sen ner till 0,3 och stannar där.

Men varför tänds halvljuset? Bara tvärt, sen slocknade det.
Bilen va stängd och låst, samt varit utan batteri hela natten innan mätningen.

Jag kan nästan misstänka att din bil är svensksåld?
De bilar som är svensksålda har eftermonterad halvljus-automatik från SEPAB.
Kanske är det styrdonet eller någon koppling till det, som är knas?
I min bil hänger styrdonet löst under panelen vid pedalstället och är tydligt märkt "SEPAB".


Greenhorn skrev:

Cuefa skrev:

fregra1 skrev:
Okej! Belysningen invändigt är jag rätt säker på att den inte lyser.

Stämmer har original radion och även nån slags cd-växlare i skuffen, modernt värre! wink Haha
Ska testa att koppla ur säkringen för radio och se om det minskar problemet.

Intressant med frånskiljaren, det va nått nytt för mig iaf, anledningen till att man har en sån är att göra det smidigare att göra bilen strömlös?

Precis. Drygt o behöva skruva av polen hela tiden, enklare med en frånskiljare smile
en sån här är det jag har.
Eftersom bilen hittills blivit stående rätt mycket och har haft en förmåga att ladda ur batteriet i samband med det så tyckte jag det var en väl värd investering.
Däremot är den rätt känslig, så man får skruva ur den rätt långt för att inte råka komma åt den av misstag.

Tusen Tack fär länken Cuefa... har sökt efter något liknade förut.

Vassego smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
fregra1
3 februari 2020 · 22 Inlägg

Cuefa skrev:

fregra1 skrev:
Nu med nya säkringar i multimeter så visar den tjuvström, och gnistrar till . Precis som förut så tvärtänds ljuslyktorna fram.
Går först upp till 3,5 ampere, sen ner till 0,3 och stannar där.

Men varför tänds halvljuset? Bara tvärt, sen slocknade det.
Bilen va stängd och låst, samt varit utan batteri hela natten innan mätningen.

Jag kan nästan misstänka att din bil är svensksåld?
De bilar som är svensksålda har eftermonterad halvljus-automatik från SEPAB.
Kanske är det styrdonet eller någon koppling till det, som är knas?
I min bil hänger styrdonet löst under panelen vid pedalstället och är tydligt märkt "SEPAB".


Greenhorn skrev:

Cuefa skrev:

Precis. Drygt o behöva skruva av polen hela tiden, enklare med en frånskiljare smile
en sån här är det jag har.
Eftersom bilen hittills blivit stående rätt mycket och har haft en förmåga att ladda ur batteriet i samband med det så tyckte jag det var en väl värd investering.
Däremot är den rätt känslig, så man får skruva ur den rätt långt för att inte råka komma åt den av misstag.

Tusen Tack fär länken Cuefa... har sökt efter något liknade förut.

Vassego smile

Precis den är svensksåld. Är den där automatiken något man kan laga till en rimlig peng?
Eller är det bara att acceptera att det blixtrar lite från polerna?

Cuefa Ain't no place like home...
3 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Om det nu är den som är boven i dramat är det nog bara att leva med eller så får man koppla bort den och tänka på att slå på lyset manuellt bara smile

I min bil måste jag vrida nyckeln förbi "0-läget" och sen tillbaks när jag stänger av bilen, annars slocknar inte halvljuset. Så det är inte den absolut bästa konstruktionen men den fyller väl sin funktion antar jag ^^
Jag vet inte om man kan testa koppla ur styrdonet bara och se om det hjälper till att börja med!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
3 februari 2020 · 10 276 Inlägg

Cuefa skrev:
Om det nu är den som är boven i dramat är det nog bara att leva med eller så får man koppla bort den och tänka på att slå på lyset manuellt bara smile

I min bil måste jag vrida nyckeln förbi "0-läget" och sen tillbaks när jag stänger av bilen, annars slocknar inte halvljuset. Så det är inte den absolut bästa konstruktionen men den fyller väl sin funktion antar jag ^^
Jag vet inte om man kan testa koppla ur styrdonet bara och se om det hjälper till att börja med!

Är det inte standarden på jänk, att halvljuset lyser när man vrider av tändningen om halvljuset var på när man vred av tändningen och eftersom halvljusautomatiken simulerar att det är på så... Ja du fattar va? wink
Brukar dock slockna efter en stund... Hur lång stunden är kan variera...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang