Ny på detta med bilar så är villig ätt lära mig så mycket som möjlogt

Snabbmaten
29 januari 2020 · 5 Inlägg

Tjenare, efter många bil intresserade i familjen tänkte jag att jag själv skulle göra något. Tänkte göra ett bygga inte allt för advenserat eller vad man ska säga. Man kan säga en roligare vardagsbil haha. Är inte så kunnig inom just bil området och trim mm. Då frågar ni särket vaför frågar du intw någon i familjen om dem är bil intresserade? Svar jo jag ställer frågor o får svar jag behöver men vill ha lite svar och funderingar på egen hand med därför vänder jag mig hitt och kolla lite vad ni tycker o tänker och ifall ni har bra svar med mera.

Så jag tänkte att jag skulle bygga något roligt av en s60 t5 inte något extremt bara roligare vardagsbil kan man säga det jag har kommit fram till är att man kan

Sätta på störe turbo
Byta spridare mot gröna
Avgasrör
Chiptrimma
Intercoler.    ( vilken årsmodell på s60 ska man satsa på ?)

Aa typ de nu kollar jag utan att behöver öppna upp motorn utan att köra oöppnad

Går det att montera utan att öppna motorn eller kommer vevstaken kolvar gå åt helvete

Vilka av stående o hur långt kan jag gå utan att öppna motorn

Kanske gå för R vertionen av s60

Alla svar är välkomna tips o triks mvh

Senast redigerat av Snabbmaten (29 januari 2020)

fax110
29 januari 2020 · 344 Inlägg

Viktigaste egentligen när man "fusk trimmar" är att man först hittar ett "chip" som är tillverkat för att användes ihop med andra delar.

Alltså chipset bestämmer vilka spridare du ska ha och vilken turbo, avgasrör, luftburk osv

Att bara byta lite delar och sen stoppa dit billigaste steg 1 chippet är ett recept på katastrof

Senast redigerat av fax110 (29 januari 2020)

Snabbmaten
4 februari 2020 · 5 Inlägg

Ska noteras smile

Greenhorn
4 februari 2020 · 399 Inlägg

Nu borde du tänka till lite extra här... att skaffa lite mera hästar 20-30 är okej... men sedan måste du skaffa bättre koppling, bromsar mm och så du får bättre väghållning, innan du kastar in mera hästar... för vad händer om du har typ 100 mera kusar under huven och kommer till en kurva? jo bilen och du kommer inte greja det och du fara av vägen... vilken som helst kan kasta en en massa hästar och kör fullt ös rakt fram... men så händer det något och du måste väja för det och... ja du hajar va.. en bra preppad med färre kusar kan lätt köra ifrån en med massa kusar som bara kan gå fort rakt fram. Så börja i rätt enda först och gör inte som alla andra... även jag tänkte så... innan jag lusläste runt i gamla och nya trådar i Sverige och England mm. Lycka till och var inte rädd å fråga.

Snabbmaten
6 februari 2020 · 5 Inlägg

Tackar för svaret all hjälp är välkommen smile

Greenhorn
6 februari 2020 · 399 Inlägg

Ta och följ "Projekt Volkswagen Golf Mk4 1.8t GTI"https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322714
Han håller på att fixa till sin bil och ska ge sig på att trimma snart... så får du en inblick hur det går och vad det kostar i pengar mm.
Det billigaste du kan göra... är skaffa en liten Större Turbo ock Intercoler , å sedan göra en Tune på original spridarna... och det i pengar får du räkna runt 15-20 000kr + - TuneUpen. och efter det måste du ha bättre koppling.

De största svagheterna på nästan alla bilarna är Turbon och kopplingen.

Senast redigerat av Greenhorn (6 februari 2020)

Snabbmaten
6 februari 2020 · 5 Inlägg

Ska ta en titt men som som jag funderat lite är chip 3 trimning plus störe intercoler

Snabbmaten
6 februari 2020 · 5 Inlägg

Samnt kopling o nu väghållning runtom

Greenhorn
6 februari 2020 · 399 Inlägg

Snabbmaten skrev:
Ska ta en titt men som som jag funderat lite är chip 3 trimning plus störe intercoler

Låter kul... Lycka till å hör av dig och dela med din erfarenhet hur det gick.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang