Är mitt batteri dåligt? Har läst av med multimeter.

d-b
28 januari 2020 · 504 Inlägg

Jag använder min bil ganska sällan, en lite längre tur/månad eller så. Däremellan parkerar jag om den pga städnatt var sjätte dag. Så det blir ganska många extremt korta körsträckor.

Tyvärr glömde jag lampan på för typ två månader sedan med känt resultat. Pga de många korta turerna har jag sedan dess fått starta bilen med starthjälp varje gång, fram till för en vecka sedan då jag skulle köra 30 mil, stanna ett par dagar och sedan 30 mil hem igen.

Så, när jag kört bort 30 mil väntade jag ett dygn och mätte sedan spänningen med multimeter, 12,2 v.

På hemvägen körde jag sedan någon timme och stannade och mätte igen, 12,7 v. Jag mätte också precis efter att jag stannat när jag kört hem (alltså 30 + 30 mil med ett par dagars paus i mitten), 12,9 v.

Slutligen lät jag bilen stå i 6 dagar tills jag behövde parkera om den. Innan jag startade mätte jag igen, 12,15 v.

Detta är i Stockholm där det väl varit 4-5°C under veckan bilen stått stilla.

Hur bra/dåligt är mitt batteri? Vet inte när det byttes senast. Jag är lite orolig för att det under de kanske 2 månader när jag mest parkerade om bilen for illa av att vara djupurladdat så länge?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 januari 2020 · 4 917 Inlägg

JAG hade köpt ett nytt, och haft i reserv ,eftersom det hela pekar på att batteriet enbart kommer att bli sämre..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
28 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Skaffa en laddare! Ett "friskt" batteri bör/ska lämna ca 12,6 volt. Under den spänningen  och du bör ladda.
Har du en modern bil (20 år eller nyare) så dras batteriet ut på några veckor då all elektronik  i bilen drar ström.

Mew
28 januari 2020 · 2 152 Inlägg

Ladda upp ditt batteri ordentligt med en batteriladdare också! Ett batteri mår inte alls bra av att stå urladdat sådär. Nu lär det tyvärr redan ha tagit stryk, men för att förhindra ytterligare skada så borde du ladda det omgående.

Detsamma gäller om du köper nytt, ladda det ordentligt innan du sätter det i bilen!

d-b
28 januari 2020 · 504 Inlägg

Mew skrev:
Ladda upp ditt batteri ordentligt med en batteriladdare också! Ett batteri mår inte alls bra av att stå urladdat sådär. Nu lär det tyvärr redan ha tagit stryk, men för att förhindra ytterligare skada så borde du ladda det omgående.

Detsamma gäller om du köper nytt, ladda det ordentligt innan du sätter det i bilen!

Blir det inte laddat ordentligt om man kör 65 mil?

mats757
28 januari 2020 · 912 Inlägg

d-b skrev:

Mew skrev:
Ladda upp ditt batteri ordentligt........

Detsamma gäller om du köper nytt, ladda det ordentligt innan du sätter det i bilen!

Blir det inte laddat ordentligt om man kör 65 mil?

Kort svar, nej.
Långkörning laddar upp batteriet till 80-90% ungefär. Kör du bilen regelbundet, typ dagligen duger det väldigt bra.
Men långa stillestånd resulterar precis som du upptäckt att bilen orkar inte startar. När batteriet varit så urladdat har batteriet ”minskat i storlek” . Upprepas det tillräckligt många gånger går det inte att ladda batteriet mer, det blir förstört.
Nya bilar och ju lyxigare de är, är mer och mer aggressiva mot batteriet. Kräver laddning om de ska stå mer än en vecka.

Senast redigerat av mats757 (28 januari 2020)

d-b
29 januari 2020 · 504 Inlägg

mats757 skrev:

d-b skrev:

Mew skrev:
Ladda upp ditt batteri ordentligt........

Detsamma gäller om du köper nytt, ladda det ordentligt innan du sätter det i bilen!

Blir det inte laddat ordentligt om man kör 65 mil?

Kort svar, nej.
Långkörning laddar upp batteriet till 80-90% ungefär. Kör du bilen regelbundet, typ dagligen duger det väldigt bra.
Men långa stillestånd resulterar precis som du upptäckt att bilen orkar inte startar. När batteriet varit så urladdat har batteriet ”minskat i storlek” . Upprepas det tillräckligt många gånger går det inte att ladda batteriet mer, det blir förstört.
Nya bilar och ju lyxigare de är, är mer och mer aggressiva mot batteriet. Kräver laddning om de ska stå mer än en vecka.

F-n vad besvärligt! Som boende i lägenhet med gatuparkering finns ju inget enkelt sätt att ladda batteriet :-( Går ju liksom inte att dra ut en kabel från balkongen och runt kvarteret.

Någon som har tips på hur man kan ladda batteriet under mina omständigheter (i Stockholm)?

caromania Forummoderator
29 januari 2020 · 9 296 Inlägg

d-b skrev:

mats757 skrev:

d-b skrev:

Blir det inte laddat ordentligt om man kör 65 mil?

Kort svar, nej.
Långkörning laddar upp batteriet till 80-90% ungefär. Kör du bilen regelbundet, typ dagligen duger det väldigt bra.
Men långa stillestånd resulterar precis som du upptäckt att bilen orkar inte startar. När batteriet varit så urladdat har batteriet ”minskat i storlek” . Upprepas det tillräckligt många gånger går det inte att ladda batteriet mer, det blir förstört.
Nya bilar och ju lyxigare de är, är mer och mer aggressiva mot batteriet. Kräver laddning om de ska stå mer än en vecka.

F-n vad besvärligt! Som boende i lägenhet med gatuparkering finns ju inget enkelt sätt att ladda batteriet :-( Går ju liksom inte att dra ut en kabel från balkongen och runt kvarteret.

Någon som har tips på hur man kan ladda batteriet under mina omständigheter (i Stockholm)?

Plocka ur batteriet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
29 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hek!
Precis! Du måste ta med dig batteriet in i värmen för att det ska ta laddning!

d-b
29 januari 2020 · 504 Inlägg

caromania skrev:
Plocka ur batteriet?

Det tar en timme :-(

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Kanske du borde se dig om efter en generator som ger mera "kräm" så du får laddat ditt lilla batteri..smile
Eller åtminstonde ha det i tankarna ..
Men jag ger mig inte på att du inom en SNAR framtid MÅSTE investera i ett nytt batteri..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
29 januari 2020 · 9 296 Inlägg

d-b skrev:

caromania skrev:
Plocka ur batteriet?

Det tar en timme :-(

Vad har du för bil? Låter knepigt. Men dra hem till en polare, morsan eller någon kusin som har uttag vid garaget, plugga in ett par timmar och propsa på att få middag under tiden. Två flugor i en smäll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang