Bilen stinker satan

M123
5 februari 2020 · 962 Inlägg

Anna82 skrev:

M123 skrev:

Anna82 skrev:

Man bli ju mer och mer orolig. Om stanken inte försvinner få jag nog bli en bonde kvinna och vänjer mig till slut 😅

Billigaste är nog att sätta en klädnypa på näsan.

Hehe visst är det så 😅
Nej fy jag hoppas att skit lukten försvinner 😊 
Men en sak förstår jag inte hur fan kunde lukten sätta in sig så hårt i inredningen?  Känns verkligen att en kreatur har fått bo i den 😅

Det kryper in i minsta vrå och när man rör vid säten kryper det fram.
Man måste nog verkligen välja en metod som går på djupet.

Sen kan det även sitta lukt i filtret till kupéfläkten lika i kanalerna och själva fläkten. Så jag skulle även sett över den delen med. smile

Hoppas det löser sig. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Anna82
5 februari 2020 · 16 Inlägg

M123 skrev:

Anna82 skrev:

M123 skrev:

Billigaste är nog att sätta en klädnypa på näsan.

Hehe visst är det så 😅
Nej fy jag hoppas att skit lukten försvinner 😊 
Men en sak förstår jag inte hur fan kunde lukten sätta in sig så hårt i inredningen?  Känns verkligen att en kreatur har fått bo i den 😅

Det kryper in i minsta vrå och när man rör vid säten kryper det fram.
Man måste nog verkligen välja en metod som går på djupet.

Sen kan det även sitta lukt i filtret till kupéfläkten lika i kanalerna och själva fläkten. Så jag skulle även sett över den delen med. smile

Hoppas det löser sig. smile

Tusen tack 😊  Vem fan köper bil från en bonde 😂 jag ja 😅

Nybergrobin
5 februari 2020 · 2 380 Inlägg

Byte av kupefilter sedan får du göra en invändig rekond. Har du inte tillgång till textiltvätt etc så får du lämna bort det.  Allt invändigt måste skrubbas!
När allt detta är gjord så får du ozonbehandla bilen.    Detta funkade för mig när jag köpte en inrökt bil.

Anna82
5 februari 2020 · 16 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Byte av kupefilter sedan får du göra en invändig rekond. Har du inte tillgång till textiltvätt etc så får du lämna bort det.  Allt invändigt måste skrubbas!
När allt detta är gjord så får du ozonbehandla bilen.    Detta funkade för mig när jag köpte en inrökt bil.

Tack
Den ska lämnas på rekord imorgon och dem kommer fixa det hoppas jag , annars få jag hyra en sådan ozonmaskin och så få jag kämpa vidare 😊

jaka54
5 februari 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Ta ur alla mattor och tvätta i badkaret!

Anna82
5 februari 2020 · 16 Inlägg

Ivel skrev:
Häxkurer med ättika, enris och ammoniak fungerar inte utan döljer endast lukten tillfälligt.
Ozonkur fungerar om allt löst illaluktande är borttaget och samtliga material är rentorkade.
För tygsäten är det lämpligt att använda en portabel mattvätt, den blöter upp sätet och suger bort vätskan med smutsen.

Vilken bilmodell har du köpt?

Tack för tipset
Nu har jag bestämt mig att en rekond firma ska ta tag k det , men dem galanteria inte att lukten försvinner 😔
Det är en Mitsubishi Outlander 2004 gått 16000
Och det är min första bil 😅 så därför är jag väldigt okunnig och kanske dum att jag köpte den men jag tycker om den så 😊 sen har jag ingen som kunde hjälpa mig med bilvalet så det blev som det blev.

Anna82
5 februari 2020 · 16 Inlägg

Ivel skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ta ur alla mattor och tvätta i badkaret!

Har man inget badkar fungerar det utmärkt att lägga dom i duschen, gärna över en plaststol.
Men, milda rengöringsmedel är att föredra då starkare liknande AJAX skurpulver eller diskmedel kan göra att färgen släpper och gummimattor blir flammiga.
Tygmattor rengöres med rengöring för textilier, utblandat tvättmedel eller vanlig handtvål detta för att även här slippa utfärgning och flammighet.

Tusen tack
Jag låter den vädras nu och imorgon åker den på rekond 😍 hoppas verkligen att  den få bort det värsta stanken 😅
Om dem inte gör det få jag ta den där ozon grejen i bilen några timmar eller dagar 😅

Snurriis
5 februari 2020 · 761 Inlägg

uhlin skrev:

Snurriis skrev:

uhlin skrev:
Är nog tyvärr bara en rekond helst med sån där ozonbehandling om det ska bli bra.

Eller så köper du ett helt gäng med doftgranar och hänger in, hahaha. Förslagsvis inte med doft av koskit.

Jag har lyckats att få bort koskit luckt från mina föreldrars bilar med 4små skålar med Amoniak och Ättika i varje hörn på bilen samt testade i min egna bil med och i en annan med en lånad ozonapparat.

Ah.... Där ser man. Funkar det även för cigarettrök?

Nämligen blivit ägare till en sån bil de har haft som rökrum.

Jag köpte förut en full Aero inredning till min Saab 9000 som stått i en lokal där dom höll på med industrilack m.m
Det stank verkligen kemikalier om den.

Jag ställde in 4 små skålar med Ättika i varje hörn i bilen samt två små skålar med Amoniak i mitten av bilen, 2 dagar senare var lukten borta.

Jorde samma prosidur med mina föreldrars bilar där det lukta ko skit (Bönder) dock så tvättade jag mattorna i bilen och samma med skålarna.

Så borde funka ypperligt med ciggarettlukten också.

Snurriis
5 februari 2020 · 761 Inlägg

Ivel skrev:
Häxkurer med ättika, enris och ammoniak fungerar inte utan döljer endast lukten tillfälligt.
Ozonkur fungerar om allt löst illaluktande är borttaget och samtliga material är rentorkade.
För tygsäten är det lämpligt att använda en portabel mattvätt, den blöter upp sätet och suger bort vätskan med smutsen.

Vilken bilmodell har du köpt?

Den kuren jag använde med Ättika samt Amoniak måste varit en väldigt låg tillfällighet isf... 5år och sitter fortfarande i en kompis bil och vet till 100% att inget annat är gjort med dom sätena mer än att smörja skinnet.

Anna82
5 februari 2020 · 16 Inlägg

Ivel skrev:

Anna82 skrev:

Ivel skrev:
Häxkurer med ättika, enris och ammoniak fungerar inte utan döljer endast lukten tillfälligt.
Ozonkur fungerar om allt löst illaluktande är borttaget och samtliga material är rentorkade.
För tygsäten är det lämpligt att använda en portabel mattvätt, den blöter upp sätet och suger bort vätskan med smutsen.

Vilken bilmodell har du köpt?

Tack för tipset
Nu har jag bestämt mig att en rekond firma ska ta tag k det , men dem galanteria inte att lukten försvinner 😔
Det är en Mitsubishi Outlander 2004 gått 16000
Och det är min första bil 😅 så därför är jag väldigt okunnig och kanske dum att jag köpte den men jag tycker om den så 😊 sen har jag ingen som kunde hjälpa mig med bilvalet så det blev som det blev.

Dom vågar inte lämna garantier på sådant av förståeliga orsaker. Men ofta är det möjligt att få bort lukter med en invändig rekond, hoppas givetvis att så är fallet den här gången också.

Undrade över bilen just om det var en udda bil så urvalet var väldigt begränsat när du valde en som var "lite inbodd".
Det är bra bilar, du har gjort ett bra jobb i att välja en sådan.

Vi få hoppas

Det va urvalet hade och välja mellan en Volvo 70 som gått 40.000 mil en Peugeot där bromsar inte funkade alls en Saab och några andra från en bilfirma som har näringsförbud 😅 om vi säger så på Gotland finns det knappt nå bilar som är automat och ligger under 50.000kr 😔 
Och visst jag kunde åkt till fastlandet men har inte tid med det 😔
Den bilen ska jag bara köra i ett år tills jag lär mig köra ordentligt sen byter jag till något helt nytt ( men vill inte åka runt o stinka gödsel )😅

Anna82
5 februari 2020 · 16 Inlägg

Snurriis skrev:

uhlin skrev:

Snurriis skrev:

Jag har lyckats att få bort koskit luckt från mina föreldrars bilar med 4små skålar med Amoniak och Ättika i varje hörn på bilen samt testade i min egna bil med och i en annan med en lånad ozonapparat.

Ah.... Där ser man. Funkar det även för cigarettrök?

Nämligen blivit ägare till en sån bil de har haft som rökrum.

Jag köpte förut en full Aero inredning till min Saab 9000 som stått i en lokal där dom höll på med industrilack m.m
Det stank verkligen kemikalier om den.

Jag ställde in 4 små skålar med Ättika i varje hörn i bilen samt två små skålar med Amoniak i mitten av bilen, 2 dagar senare var lukten borta.

Jorde samma prosidur med mina föreldrars bilar där det lukta ko skit (Bönder) dock så tvättade jag mattorna i bilen och samma med skålarna.

Så borde funka ypperligt med ciggarettlukten också.

Tack för info 😍

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2020 · 17 478 Inlägg

Haft rekondfirma.

- Som nämns så tvätta klädsel med våtdammsugare, finns att hyra.  (Alt. låt rekond göra det)
- Tvätta mattor. Ta med de in i duschen som samtidigt som du själv duschar så är det enklare. Som Ivel en gång så är de utmärkta duschkamrater!
- Rengör all klädsel i bilen med något undermedel som gärna får vara doftsatt. Snåla inte utan gnugga in det med en len svamp så klädseln blir blöt. (Bieffekt: Bilen kan imma igen)
- Byt kupéfilter. En liten skvätt parfym på det nya filtret ger mycket doft en kort tag.

Vissa rekondfirmor har luktborttagare som laddas med patroner där den avger en varm steril sjukhuslukt som vädras ut genom att man ska låta 2 fönster glipa 2 cm på varje sida. Den avger något som äter upp doften som sen vädras ut. En sådan behandling tar 2-4 timmar och sen ska bilen inte köras över natten. Alternativt 8 timmar. Har själv en sådan apparat och lukten försvinner permanent. En sådan behandling är dyr då patronerna kostar en del och tar fort slut. Fördelen är att man kan välja till om bilen ska lukta något annat efteråt. Då byter man patroner till en doft, Citron, lavendel eller som en kund jag fortfarande har kvar alltid vill ha... Läder..).

Att ställa in en Ozongenerator fungerar ett tag som påpekats ovan. Lukten blir då steril. Svårt att förklara. Men att betala för en sådan behandling tycker jag är bortkastade pengar. Då finns det en mer permanent lösning som innebär att du själv köper en egen sådan och monterar i bilen. Innan man stänger av bilen sätts ventilationen i läge "återcirkulation" så ingen luft kan läcka in utifrån och startar sedan apparaten som kan drivas av bilen eget batteri. Den drar blygsamma 500mA vilket innebär att den kan vara påslagen några timmar ibland utan att bilen behöver laddas.

Vi har två sådana hemma som fungerat i flera år:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- … lsrc=aw.ds

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Anna82
5 februari 2020 · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Haft rekondfirma.

- Som nämns så tvätta klädsel med våtdammsugare, finns att hyra.  (Alt. låt rekond göra det)
- Tvätta mattor. Ta med de in i duschen som samtidigt som du själv duschar så är det enklare. Som Ivel en gång så är de utmärkta duschkamrater!
- Rengör all klädsel i bilen med något undermedel som gärna får vara doftsatt. Snåla inte utan gnugga in det med en len svamp så klädseln blir blöt. (Bieffekt: Bilen kan imma igen)
- Byt kupéfilter. En liten skvätt parfym på det nya filtret ger mycket doft en kort tag.

Vissa rekondfirmor har luktborttagare som laddas med patroner där den avger en varm steril sjukhuslukt som vädras ut genom att man ska låta 2 fönster glipa 2 cm på varje sida. Den avger något som äter upp doften som sen vädras ut. En sådan behandling tar 2-4 timmar och sen ska bilen inte köras över natten. Alternativt 8 timmar. Har själv en sådan apparat och lukten försvinner permanent. En sådan behandling är dyr då patronerna kostar en del och tar fort slut. Fördelen är att man kan välja till om bilen ska lukta något annat efteråt. Då byter man patroner till en doft, Citron, lavendel eller som en kund jag fortfarande har kvar alltid vill ha... Läder..).

Att ställa in en Ozongenerator fungerar ett tag som påpekats ovan. Lukten blir då steril. Svårt att förklara. Men att betala för en sådan behandling tycker jag är bortkastade pengar. Då finns det en mer permanent lösning som innebär att du själv köper en egen sådan och monterar i bilen. Innan man stänger av bilen sätts ventilationen i läge "återcirkulation" så ingen luft kan läcka in utifrån och startar sedan apparaten som kan drivas av bilen eget batteri. Den drar blygsamma 500mA vilket innebär att den kan vara påslagen några timmar ibland utan att bilen behöver laddas.

Vi har två sådana hemma som fungerat i flera år:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- … lsrc=aw.ds

Tusen tack för dina tips 😊

Anna82
7 februari 2020 · 16 Inlägg

Hej
Vill tacka alla för era tips
Bilen åkte på rekond igår och idag va den resan klar 😍 dem har kemtvättar all inredning och den luktar ingen skit längre 😅😅
Måste ställa en eller två frågor till , visst det kanske inte är någon wow bil men den duger för mig
Vad ska jag tänka på när jag köper ny stereo till den och gå jag byta till större däck ( 16 ) rullar den på nu

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2020 · 17 478 Inlägg

Antar att det är en vanlig standard-stereo i bilen? Har själv en Alpine CDE-178 BT med mikrofon monterad i A-stolpen uppe vid solskyddet. Kostnad ca 2500:-

Jag är ingen ljudfantast och rätt okunnig på den avdelningen med så råd från en amatör:
- Givetvis bluetooth.
- Mikrofon tycker jag är krav, man kan då prata i telefon med mycket bra ljud även för den i andra änden.

Vissa apparater kan vara lite tröga med att koppla upp sig mot mobilen automatiskt. Hade en SONY innan som inte var speciellt bra. Ljudet var "platt" med. Den nuvarande sköter den saken utan anmärkning och om stereon är i BT-läge så startar musik/ljudbok (Spotify/Storytel) automatiskt när jag startar bilen. Det står även i stereons display vem/vilket nummer som ringer och går att scrolla i telefonens kontakter om man ska ringa upp någon under färd. Fast så fungerar nog de flesta idag.

Det finns speciella avdelningar här på Garaget för ljud & däck om du önskar ställa frågor till proffsen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
8 februari 2020 · 876 Inlägg

Anna82 skrev:
Hej
Vill tacka alla för era tips
Bilen åkte på rekond igår och idag va den resan klar 😍 dem har kemtvättar all inredning och den luktar ingen skit längre 😅😅
Måste ställa en eller två frågor till , visst det kanske inte är någon wow bil men den duger för mig
Vad ska jag tänka på när jag köper ny stereo till den och gå jag byta till större däck ( 16 ) rullar den på nu

Bra att det löste sig, hoppas ni inte lukten kommer tillbaka.
Vad kostade kalaset med kemtvätt?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
8 februari 2020 · 7 238 Inlägg

Undrar, som candyweis, vad "kalaset" kostade?
Berätta gärna om ett par veckor om odören återkommit eller ej.
Tidigare i tråden berättade jag om kompisens S80, där doften återkom efter ett par veckor.
Därför undrar jag om "långtidsverkan".

Greenhorn
8 februari 2020 · 399 Inlägg

Hoppas allt ordnar sig. inte kul om polarna undrar om man gått och blivit bonde på senare dagar livet.

candyweiss
8 februari 2020 · 876 Inlägg

Greenhorn skrev:
Hoppas allt ordnar sig. inte kul om polarna undrar om man gått och blivit bonde på senare dagar livet.

Är det nåt fel på "bönner" då big_smile

Senast redigerat av candyweiss (8 februari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Greenhorn
8 februari 2020 · 399 Inlägg

candyweiss skrev:

Greenhorn skrev:
Hoppas allt ordnar sig. inte kul om polarna undrar om man gått och blivit bonde på senare dagar livet.

Är det nåt fel på "bönner" då big_smile

"sniff" Nejdå, dem är trevliga människor dem med "host, harkel... fan vad det sti***" <---- Mig 08 vilse på landet

Senast redigerat av Greenhorn (8 februari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang