Audi A3 8p 2004 startar inte

PapaEcho
8 februari 2020 · 76 Inlägg

Varvräknare, hastighetsmätare, ABS, airbag, styr och bromsservo dog när jag körde bilen.
Tydligen har jag kört utan det bakre motorfästet, avgasröret är det enda som har hållt fast motorn, tills avgasröret gick sönder. Då svingade motorn i princip och det var då allt dog.
Dock fungerade elektroniken och jag kunde köra bilen, men när jag stängde av bilen startade den inte igen.

Batteri - ok
Startmotor - ok
Ström till tändspole - ok
Tändning - inte ok
Kamrem - ok
Generatorrem - ok
Säkringar - ok (har inte kollat dom i handsfacket än)

Eftersom det inte kommer fram tändning kan det vara tändspolen som är trasig.
Men det förklarar inte varför inte allt annat (servo, abs, airbag osv) inte fungerar.

Vad kan ha gått sönder när motorn fick svinga fritt? Kablage? Jordkabel?

Snurriis
8 februari 2020 · 761 Inlägg

Jag skulle se över kablaget, troligtvis där problemet sitter eller något säkring som gått pga trasig kabel.

husseman
8 februari 2020 · 1 588 Inlägg

Ja skulle definitivt kolla kablar o huvudsäkringar. Jordpunkter borde oxå kollas. Sen koppla in VCDS eller Autocom o kika på felkoder, skulle tro att det finns lite på ABS o canbusproblem. Radera koder o kolla vad som kommer tbx.  Lägg upp koderna här så lär vi fixa detta. Lycka till o Skål

PapaEcho
8 februari 2020 · 76 Inlägg

Har en liten ELM 327 OBD2 läsare som man kan få ut felkoder.
P2096 Post catalyst fuel trim system too lean
P2196: O2 sensor signal stuck rich
P0600 Serial communication link

Rensade felkoderna från minnet, lagade avgasröret, men P0600 är fortfarande kvar eller "pending".
Men det riktigt konstiga är att jag hade bilen inne hos Audi. Han fick tydligen inte ut några felkoder?? Sa han iaf. Han var påväg att byta tändspole för 3k, då tog jag tillbaka bilen.

Men jag ska ta och kolla säkringar, kablage osv.

husseman
8 februari 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm. Elm e´ju inte det smartaste Obd verktyget på marknaden.. men p0600 låter som att boxarna inte kan snacka med varandra. Canbus fel luktar det.. enligt mig. Lycka tillo skål

PapaEcho
1 mars 2020 · 76 Inlägg

Hittade felet, kablarna till/på styrväxeln har smält pga av värmen när avgasröret gick sönder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang