Volvo 244 -75 M51D25

Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.

simlar

  • 47 Följare
  • 6 344 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 18:43
Loveless
torsdag 16:12 · 297 Inlägg
#41

Kul projekt det här och vilken härlig bil! Den ser ut att vara uttagen bara en vecka innan min 264 Diesel. smile
Skall följas!

simlar
torsdag 16:47 · 4 043 Inlägg
#42

Loveless skrev:
Kul projekt det här och vilken härlig bil! Den ser ut att vara uttagen bara en vecka innan min 264 Diesel. smile
Skall följas!

Tackar!

simlar
för 1 timme sedan · 4 043 Inlägg
#43

Update!

Kan börja med att berätta att efter att skickat någon gång fram och tillbaka till L-M-R kundservice i Tisdags så slutade det med att dom bjuder på fraktkostnaden (398kr) för bekymret att avgassystemet inte passade korrekt, jag är då nöjd med den lösningen då det är mindre pengar än vad jag behöver lägga för att få det att passa smile

Men helgen då?
Jo började med att packa upp paket som kom i slutet av veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e36c6df9fcfdf0908278cea15cb952f4.jpgFörsta paketet var från MrTuning, beställde på Tisdag-morgon och fick det på Torsdag, verkar faktiskt som att postnord skärpt till sig med frakttiderna.
Paketet innehöll 2m AN10 PTFE-slang, 4st 45° AN10 PTFE-slangkopplingar, 1st 16-raders oljekylare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9560eef6d74663580b0ee4863f28aed1.jpgAndra paketet innehöll M8 och M6 gänginsatser. Behöver egentligen bara 1st M6 gänginsats men bra att ha till framtida bekymmer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d623961b817495442fe6b40f18338352.jpg Var även en sväng på Biltema, blev 2st Volvo 240 gummiupphängningar, 1st 60° 3" krök och värmeskydd.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e0640937b7a7027e4cd7ee0da8679f53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3c1592a82adec43d04075011bc5efee8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-010fec8321b47c06f11f866c6205c304.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1a50e756c97703855e981bb75f2ad83f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3948fd9acf59c596b845d35863ee6d34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e89c5b7e1755a8d5f1646c2e8195b104.jpgFixade färdigt avgassystemet.
60° kröken visade sig vara för lite, behövdes typ 75° krök så blev att snitta kröken på ljuddämparen och böja den lite så blev det bra.
Kapade även bort dom tattiga plattjärnen och svetsade på upphängingen från 244an sönderrostade original-ljuddämpare så nu hänger även 3" ljuddämparen i original-gummiupphängning smile
Röret mellan ljuddämparen och downpipe/katalysator består av medföljande stegmuff och en bit av ett biltema 2,5" multirör, blev perfekt!
Avgassystemet sitter som det ska och man måste slita kraftigt i det för att det ska slå emot nånstans.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ae461b1cc8ba0f7fb3ab5bcb56b682c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5d348389a0698a132be9d505920e0c12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-183bce9017570d156603378ed75d573e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7464beff72176ea46212864ac5a86abc.jpgEfter avgassystemet var fixat så gick jag över till motorn igen, tog ut kylaren och kylvätskeröret på motorns framsida för att komma åt att sätta insatsgänga.
Först borrade jag upp hålet med dom dåliga gängorna till 9mm och drog sen i M6-mässingsinsatsgängan.
Enkelt att montera dit, man skruvar i en skruv i gänginsatsen ner till där skåran börjar, sen drar man i den genom att skruva på muttern man låser fast gänginsatsen med. Drar muttern ända till gänginsatsen är jämns med materialet sen lossar man muttern och drar i skruven tills den bottnar i gänginsatsen och då är den låst fast och ska inte kunna gänga ut sig själv.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cc70f0fc9733234ff959f1ae47ad1b27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-605a2c2ec64007f18c962f9af145f26a.jpgInnan kylaren återmonterades så passade jag på att montera den nya spårkilremmen med ny spännrulle och löprulle.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-87f68de860643e47ee1a23eb2ff2bec9.jpgSen drog jag dit värmeskyddet på motorn kabelhärva så gott det går.
Det ska klara 800° C konstant och upp till 1300°C tillfälligt så borde räcka till för strålningsvärmen bakom toppen och vid grenröret smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-99b8765245035c174d3a544d019cd3e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7a7e90acc4b72addb0e340d34935906d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1c35ed1715ce4f7d314d3c1419152863.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f2d036251f285180900ae416dfde301a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-128ec13c6b8b1424688ca274951a3c3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-05bc955f6c31e4558dbad3b647ae3750.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a07887c60927f26cc5a419f8fb72f858.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f6c00813457eff0edd7cd9b2346e4774.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-12e0e89a706e075b26ab73ff33afbcdf.jpgBlev sen att montera oljekylaren.
Provmonterade först AN-kopplingarna både på oljekylaren och oljekylaradaptern så att dom passade, vilket dom gjorde.
Monterade sen fast oljekylaren med hjälp av 2st överblivna ledrampsfästen.
Efter det så gjorde jag en AN-slang i taget, började med den som skulle gå på anslutningen på oljekylaren som blir längst bort från oljefilterhuset, gjorde först änden mot oljefilterhuset, skruvade fast den änden och måttade längden, kapade, sen innan jag drog fast AN-nippeln helt på änden mot oljekylaren så monterade jag slangen som den skulle sitta och drog sen fast nippeln på slangen på plats för att få vinklarna rätt.
Sen samma sak med andra slangen, den andra slangen blev däremot mycket simplare då den blev mer rak.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-57cc023521dc32a0c9490b57b1ffc2f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-13b1637005c86807689a5497f8459124.jpgNär då oljekylaren var fixad så blev det att tömma motorn på gammal olja och hälla i närmare 7L ny 5W40 helsyntet smile
Vi drog sen på startmotorn ända tills oljetryckslampan slocknade, tog ca 30sek.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f9c7ab0d4d1aaf1bfebea54d8090c2b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2eba566adb060136f8b6e03d1c447fea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b47d04162ee9e5e54bb4b52ba39b37e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-171f540cb9545994fd75fba8d8a4e682.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-09ada4fc38bd21e0f39852d9d853a418.jpgFyllde sen på kylvätska, men efter jag fyllt lite över 5L så hörde jag att det började droppa på garagegolvet.
Efter att ha pausat påfyllningen och slängt ett öga på motorrummet så såg jag snabbt att det droppade från termostathuset.
Skruvade loss termostathuset och hittade då att flänsen var helt dränkt i silikon, mycket av det hade även hamnat på termostaten hmm
Syns även att termostathuset är sönderbrutet invändigt, om det nu inte är att motorn gått varmt och smält termostathuset men ser ut att vara för vassa kanter för att kunna vara annat än sönderbrutet.
Tog bort så mycket silikon som möjligt och skruvade tillbaka termostathuset för att testa, men icke blev bara värre läckage.
Så nytt termostathus måste beställas då detta bevislingen är skevt.

Och inte nog med det så läcker det även diesel från spridare nr3, läcker genom kablarna till nållyftgivaren.
Så har även beställt en beggad spridare fast utan nållyftgivaren då den ej är nödvändig utan får då bli att mappa tändningen på känn.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9960fecdd39ef63ba6e361a2414622eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cea8e59bb40f9d5cd4c3c5881f27712e.jpgUnder tiden jag gjorde det mekaniska så kopplade lillbrorsan in motorstyrningen samt varningslamporna (oljetryck, laddlampa, glödningslampa, varväknare).
Han hittade även en fin plats på värmepaketet att montera själv glödrelät.
Men fick glödningen ändå inte att funka, misstänker att den även behöver någon signal för att aktiveras då vi för tillfället endast kopplat in jord, kl15 och kl30 till det.

Det blev ett startförsök trots läckage av både diesel och kylvätska.
Men inget oljeläckage iaf, varken från motor eller servo smile

Motorn fick vi igång men fick den inte att gå bra pga störningar i motorstyrningen, främst pga varvtalssignal då motorstyrningen trodde motorn varvade 2000rpm när man drog på starten och 5000rpm när den väl startade.
Men brorsan får klura på det bekymret så får vi ta nya tag igen, känns som att det är väldigt nära att få bilen körbar big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang