Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2020 · 17 386 Inlägg

dasboot skrev:
Har kört 3300mil i en kia optima phev sedan november 2018. Har 3,5mil till jobbet, kan ladda hemma och på jobbet. Går även att laddas på de flesta köpcentrum mm i Stockholm. Är extrem nöjd, speciellt plånboken. Lågt förmånsvärde och jag betalar drivmedel själv och redovisar tjänstemil via elektroniskkörjournal. För mig så täcker pengarna som jag får tillbaka både kostnaden för tjänsten och privata resor. Samt en del av förmånsvärdet.

Min nästa bil blir en plugg in hybrid med längre räckvidd eller renodlad elbil.

Frugan har en 2019års golf och när den byts 2022 så blir den också en hybrid eller elbil.

Gissar på att bilen även har en Eberspächer bensinvärmare med fjärrkontroll...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
12 februari 2020 · 7 270 Inlägg

problemet är vi låginkomsttagare som ej har råd att köpa en ny bil,, OCH ej har laddning på jobbet,, vi är ju körda,, plus dem får ju ej dra nämnvärt bak i dem sad

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 februari 2020 · 14 008 Inlägg

granadadr skrev:
problemet är vi låginkomsttagare som ej har råd att köpa en ny bil,, OCH ej har laddning på jobbet,, vi är ju körda,, plus dem får ju ej dra nämnvärt bak i dem sad

Eller också drar man på sig en rejäl månadskostnad genom att leasa elbilen. En månadskostnad man egentligen inte har råd med. Det blir väl makaroner två gånger om dagen i sex dagar. Den sjunde dagen blir det lyxmat, då blir det potatis. Nu ironiserade jag men det där med leasingen stämmer nog.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
VollvoLajnen
13 februari 2020 · 3 Inlägg

viccoA skrev:

VollvoLajnen skrev:
Funderar på att leasa en 2016 tesla s 75D för ca 550.000kr. Någon med erfarenhet från det här?

Man är ju lite skraj då halva batterigarantin löpt ut osv. Är det en kvalitetsbil på riktigt eller bara dyr pga elen?

Om du inte behöver det större bagaget och lite rymligare knäutrymmet hade jag tittat på en ny Model 3 SR+ istället. Du får 50 lakan från staten i bidrag och ungefär samma räckvidd, modernare upplägg på hela bilen samt ett par generationer nyare  styrdator och en mer problemfri bil. Lägre försäkringspremie med vagnskadan och längre garantier. Plus är att du kan välja till dragkrok om du behöver det. Såklart inte lika snabb som den begagnade S du tittar på men det går kanske att överleva ändå?

Låter ju vettigt! Ska kolla det, tack för bra tips!

dasboot
13 februari 2020 · 441 Inlägg

Hybrid_ skrev:

dasboot skrev:
Har kört 3300mil i en kia optima phev sedan november 2018. Har 3,5mil till jobbet, kan ladda hemma och på jobbet. Går även att laddas på de flesta köpcentrum mm i Stockholm. Är extrem nöjd, speciellt plånboken. Lågt förmånsvärde och jag betalar drivmedel själv och redovisar tjänstemil via elektroniskkörjournal. För mig så täcker pengarna som jag får tillbaka både kostnaden för tjänsten och privata resor. Samt en del av förmånsvärdet.

Min nästa bil blir en plugg in hybrid med längre räckvidd eller renodlad elbil.

Frugan har en 2019års golf och när den byts 2022 så blir den också en hybrid eller elbil.

Gissar på att bilen även har en Eberspächer bensinvärmare med fjärrkontroll...

Tyvärr inte, hade bara 7.5 prisbasbelopp så fick inte plats med eberspächer, även om det hade varit najs.

Jag har i alla fall svårt att se att min nästa bil inte är hel el och att frugan kör en hybrid

mrsanca
20 februari 2020 · 30 Inlägg

Vettemannen skrev:

granadadr skrev:
problemet är vi låginkomsttagare som ej har råd att köpa en ny bil,, OCH ej har laddning på jobbet,, vi är ju körda,, plus dem får ju ej dra nämnvärt bak i dem sad

Eller också drar man på sig en rejäl månadskostnad genom att leasa elbilen. En månadskostnad man egentligen inte har råd med. Det blir väl makaroner två gånger om dagen i sex dagar. Den sjunde dagen blir det lyxmat, då blir det potatis. Nu ironiserade jag men det där med leasingen stämmer nog.

/Benny

Kanske den nya Dacian ska passa då?

skanepiraten
20 februari 2020 · 466 Inlägg

Min bruksbil är betald inga lån och inget fel på bilen.

Volvo V50 D5  -07 (ja skatten är lite hög men skiter jag i)

Precis gått över 17.000 mil och den kommer leva många år till så finns inget behov alls för mig att byta.

Är klassiskt att när bilen blir så sliten så den kostar mer att laga än att ha ja då byter jag men inte innan.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
torsen
20 februari 2020 · 7 202 Inlägg

Den dagen en elbil har räckvidd och utrymmen som en fossildriven CR-V, har framkomlighet utanför vägen som en Jimny, ser ut som en Honda E - dåååå blire en elbil.

Honda E är den snyggaste och mest harmoniskt designade bilen näst efter NSU RO 80 och Citroen GS Break.
Se hur fint fronten och bakdelen smälter in med sina vackra ljusarmaturer fram och bak.
Se vilka stora och väldimensionerade rutor bakom B-stolparna.
Backspeglarna kan jag inte uttala mig om förrän jag provkört bilen.
Inte heller huruvida bilen är överstyrd med konceptet motorn och drivningen bak.
Hillman lyckades med sin bil, tack vare listiga hjulupphängningar, undvika överstyrning på IMP:en trots motorn och drivningen bak, vilket Simca inte förmådde med sin 1000.

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2020 · 10 245 Inlägg

Ivel skrev:

torsen skrev:
Den dagen en elbil har räckvidd och utrymmen som en fossildriven CR-V, har framkomlighet utanför vägen som en Jimny, ser ut som en Honda E - dåååå blire en elbil.

Honda E är den snyggaste och mest harmoniskt designade bilen näst efter NSU RO 80 och Citroen GS Break.
Se hur fint fronten och bakdelen smälter in med sina vackra ljusarmaturer fram och bak.
Se vilka stora och väldimensionerade rutor bakom B-stolparna.
Backspeglarna kan jag inte uttala mig om förrän jag provkört bilen.
Inte heller huruvida bilen är överstyrd med konceptet motorn och drivningen bak.
Hillman lyckades med sin bil, tack vare listiga hjulupphängningar, undvika överstyrning på IMP:en trots motorn och drivningen bak, vilket Simca inte förmådde med sin 1000.

Varför kan du kompromissa med svärtade när det kommer till en fossilbil men inte en elbil?
Du är inte själv om detta resonemang, det dräller av gossar (det är i regel gossar och gubbgubbar) som kör något eländigt till vardags liknande Volvo 740/940 eller annan trött begagnatinköpt oinspirerande svennlåda för 200000kr, men ska det köpas elbil, då minsann måste det vara en spritt ny Tesla eller någon hyperelbil för minst en mille. Jäklar vad det haltar illa anser jag.

Jag tar gärna en normal, vanlig, praktisk bil som går på el. Men det finns inte... Med två hundar, behov av släpdragning tämligen regelbundet och behov av att avverka 2 x 12 mil med jämna mellanrum utan laddmöjlighet så är man tydligen HELT ointressant för tillverkarna av elbilar. Det faktumet är extremt tydligt!

Det handlar i mitt fall inte om att inte kompromissa. Det handlar om att det helt enkelt inte finns någon ren elbil som uppfyller mina behov idag. Jag vill inte ha en Tesla, men jag vill inte ha en Leaf eller Zoe heller... Något i (det gigantiska!) mellanrummet där vore perfekt. Till vardags iaf... Tänk t.ex. om Volkswagen hade gjort en e-Golf kombi... Men nej!

Eller har jag fel? Visa mig gärna en bil som stämmer in på det jag önskar. Kombi med plats för hundbur, räckvidd på ~25 mil (och helst en dragkrok, 750 kg räcker för det mesta) och helst en prislapp under 250000:-. Beggad är helt okej. smile

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
-Akerfeldt-
22 februari 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Varför kan du kompromissa med svärtade när det kommer till en fossilbil men inte en elbil?
Du är inte själv om detta resonemang, det dräller av gossar (det är i regel gossar och gubbgubbar) som kör något eländigt till vardags liknande Volvo 740/940 eller annan trött begagnatinköpt oinspirerande svennlåda för 200000kr, men ska det köpas elbil, då minsann måste det vara en spritt ny Tesla eller någon hyperelbil för minst en mille. Jäklar vad det haltar illa anser jag.

Jag tar gärna en normal, vanlig, praktisk bil som går på el. Men det finns inte... Med två hundar, behov av släpdragning tämligen regelbundet och behov av att avverka 2 x 12 mil med jämna mellanrum utan laddmöjlighet så är man tydligen HELT ointressant för tillverkarna av elbilar. Det faktumet är extremt tydligt!

Det handlar i mitt fall inte om att inte kompromissa. Det handlar om att det helt enkelt inte finns någon ren elbil som uppfyller mina behov idag. Jag vill inte ha en Tesla, men jag vill inte ha en Leaf eller Zoe heller... Något i (det gigantiska!) mellanrummet där vore perfekt. Till vardags iaf... Tänk t.ex. om Volkswagen hade gjort en e-Golf kombi... Men nej!

Eller har jag fel? Visa mig gärna en bil som stämmer in på det jag önskar. Kombi med plats för hundbur, räckvidd på ~25 mil (och helst en dragkrok, 750 kg räcker för det mesta) och helst en prislapp under 250000:-. Beggad är helt okej. smile

Det beror på att det användandet är inte riktigt det vanliga normala användandet för genomsnittet.
Bortsett från det udda släpdragandet skulle en Ioniq likt denna fungera utmärkt för övriga körningar.

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … a/88066337

Eller en KIA SOUL

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/88580447

En vanlig praktisk kombi med plats för hundbur eller barnvagn med möjlighet att köra släp till återvinningen eller byggvaruhuset måste väl ändå vara relativt vanligt förekommande? Utbudet av elbilar som har ett brett användningsområde växer ju inte på träd direkt.

viccoA
22 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Varför kör jag elbilar? (2st i hushållet).

Ekonomi: lågt förmånsvärde, billigt drivmedel, 50.000kr från staten i engångsbidrag per bil, nästan ingen fordonsskatt, etc etc


Varför inte? Överlägsen motorkaraktär, där allt vridmoment är tillgängligt från start utan turbolagg och andra olater. Modernare infotainmentsystem i teslan än i fossilarna.

Det mesta i utrustningsväg i priset från början.

Har inte haft bilnyckel med mig på flera månader. (Går man nära bilen öppnar den sig själv och tesla har ingen startnyckel)

Behöver inte sätta på och stänga av bilen när jag ska köra iväg. (Lägg bara i drive så bär det iväg)

Värmen kommer direkt, är det kallt ute förvärmer man med en riktigt snabb app på ett par sekunder. (Går givetvis att slå på stolsvärmen medans man borstar tänderna så man slipper sätta sig på kallt syntetskinn).

Minnesstolar och alla andra inställningar under olika profiler, gå ut med din telefon i fickan så flyttar sig sätet till dina inställningar, din senaste musik på Spotify startar, din förvalda värmeinställning, ratt speglar , etc

Inbyggt stöldskydd som varnar närgångna och filmar dem i 360grader runt bilen, funkar även om man blir påbackad på parkeringen (bevismaterial)

Dragkrok - klart jag har det

Lastutrymme? Ja mer än i GLCn

Vad gör man när man laddar? Laddar gör bilen på uppfarten, tankar din bil sig själv när du är hemma? Om jag behöver fylla på kan jag slå på Netflix, surfa garaget, spela spel etc allt på bilens infotainment givetvis

Uppdateringar: kostnadsfria uppdateringar som förbättrar min bil i princip varje måndag. Sist kom ett nytt strategispel och förbättringar på tolkningen av vägarbetena när man kör på farthållaren (den läser av gula linjer och tillfälliga vägkoner och kör själv genom vägarbeten med om man vill).

Bilen blir snabbare utan att man behöver byta delar, Tesla skickar ut en skvätt extra tillgänglig energi i batteriet ibland och emellanåt även lite hästkrafter. 5% ökad effekt två gånger sen jag köpte min.

Service och underhåll?
Tesla kräver ingen intervallservice för att garantierna ska gälla, de äger själva alla sina showroom/ÅF och alla verkstäder utom plåt/lack. Det rekommenderas att man smörjer upp bromsarna årligen och byter kupéluftfilter var tredje år. Bilen säger till om den känner av om något är fel och ber dig boka tid i appen till service. Blir det något annat fel som bilen inte registrerar (tex parkeringsbuckla) öppnar man appen, fotar skadan, väljer verkstad och tid.

Senast redigerat av viccoA (22 februari 2020)

viccoA
22 februari 2020 · 3 109 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-342821184fb56b60cc56d1f9d1decdf1.jpg

Lite prestanda före och efter gratis uppdatering för några månader sen (på den slöaste teslan som går att köpa i dagsläget). Observera att det är testade värden på en inte helt torr vägbana, finns många som hävdar att det går fortare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-9412f1682b2ebe10d1d3690459e48e6c.jpg

Om man behöver snabbladda på långresor finns det att hitta på, det finns många fler appar plus webbrowser, musik-makar program, karaoke, ritprogram, gamla atarispel och några nyare spel (bilspelet styr man självklart med bilens egen ratt, enklare spel via rattknappar för de mer avancerade dockar man Playstation eller Xbox kontrollen) etc etc


Var laddar man på långresor - på laddarna längs vägen givetvis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-bb973fbecae8cc9bd7319840521ffdec.jpg..

Senast redigerat av viccoA (22 februari 2020)

torsen
22 februari 2020 · 7 202 Inlägg

Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Rent ekonomiskt.
Men varför?
Den skulle inte kunna ersätta CR-V:en vid distanskörning = 70 mil drygt.
Den skulle inte kunna ersätta Jimnyn vid lek i spenaten.
Den skulle inte kunna ersätta den himmelska upplevelsen en sommardag i 2CV:n med tillbaka rullat tak.

Men, skulle det bli en utökning av vagnparken - då blev det en Honda E.
Varför?
Därför att den är snygg och ser ut som en bil ska se ut!
En bil ska ha fullstora sidorutor bakom B-stolparna!
Den ska ha rak taklinje och stor baklucka, så att man får in en bur för en 34 kg:s hund!
Men behovet?
Njaej?

För miljön?
Njaej?
Mitt miljöansvar består i att köra bil så lite som möjligt, sedan lång tid tillbaka(av snålhet?) använda textilkassar när jag handlar, använda miljömärkta, och helst svenska(transporten) produkter, tvätta bilen på(min egen) gräsmatta så att inte reningsverken belastas onödigt, ha energiåtervinning på villan(och överväger jord-/bergvärme), samt äta mindre rött kött(inte vegetarian!!!!).

Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel och har riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").
DÅ slår jag till!

viccoA
22 februari 2020 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:
Den skulle inte kunna ersätta CR-V:en vid distanskörning = 70 mil drygt.

Varför inte? Finns inget bättre än elbil även på långturer. Tyst och lugnt, inga vibrationer från drivlina. Autopiloten gör körningen avslappnad. Körde 120 mil på ett dygn med elbilen förra veckan.

Senast redigerat av viccoA (22 februari 2020)

viccoA
22 februari 2020 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:
Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel o riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").

https://youtu.be/Pcn01JPAnpo

Tro mig, fyrhjulsdriften på tex Model X räcker långt för de flesta dödliga, 9tum markfrigång i högsta läget så fungerar den minst lika bra som de flesta normala bilar. Såklart finns det de som är bättre men de suger på allt annat. Vilken annan bil har högre markfrigång (i högsta läget på luftfjädringen, gör 0-100 på 3 sekunder, kostar 4kr per mil i drivmedel, går att svänga med på kurviga landsvägar, lastar 7 pers plus bagage, har infotainmentsystem där du kan glo på Netflix? Enkelt, INGEN.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-ee626cd5177bed97ddc2858ae0cd8379.jpg

Senast redigerat av viccoA (22 februari 2020)

torsen
22 februari 2020 · 7 202 Inlägg

viccoA skrev:

torsen skrev:
Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel o riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").

https://youtu.be/Pcn01JPAnpo

Tro mig, fyrhjulsdriften på tex Model X räcker långt för de flesta dödliga,  sätt chassiet i högsta läget så fungerar den minst lika bra som de flesta normala bilar. Såklart finns det de som är bättre men de suger på allt annat. Vilken annan bil har högre markfrigång (i högsta läget på luftfjädringen, gör 0-100 på 3 sekunder, kostar 4kr per mil i drivmedel, går att svänga med på kurviga landsvägar, lastar 7 pers plus bagage, har infotainmentsystem där du kan glo på Netflix? Enkelt, INGEN.

Möjligt att Model X uppfyller DINA krav på en bil - men...…….
Tror inte fyrhjulsdriften är avpassad för terrängkörning.
Tror inte markfrigången är avpassad för terrängkörning.
0 till hundra på 3 sek har jag inget behov av - brukar köra  500 - 1.000 rpm på lågväxel några timmar.
Min bilbudget tål betydligt mer än 4:-/mil(annars skulle jag tidvis inte har råd med 5 bilar).*)
Har inget behov av 7 pers plus bagage = stor hund, som ibland/vid behov sitter bredvid mig med sele.
Har inget behov av infotainmentsystem med Netflix - i alla fall inte när jag leker i spenaten eller klättrar i bergen mellan träd, stubbar och stenblock. Leka Muddrace i lera och träsk har jag vuxit ifrån.

Jag går gärna en "spenatmatch" på Gröndal, Botkyrka, Sandlycke m fl "lekplatser" med min Jimny mot din X.

B t w så tror jag att det är med X, som med (gashydrauliska) Citroen m fl bilar, att om man höjer upp bilarna i fjädringen så minskar man/avlägsnar man fjädringen/flexibiliteten så den blir som ett stabilt köksbord.
Bättre med bilar har hjul/däck som har markkontakt och kan driva på alla 4.
Ju fler hjul som driver, desto bättre kommer man fram.

Mitt önskemål står fast = etanol- eller dieseldriven Kei Car med RIKTIG fyrhjulsdrift.

*) har f n ingen Defender eller Wrangler(men spinner på nya Deffen).

-Akerfeldt-
22 februari 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:
Det beror på att det användandet är inte riktigt det vanliga normala användandet för genomsnittet.
Bortsett från det udda släpdragandet skulle en Ioniq likt denna fungera utmärkt för övriga körningar.

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … a/88066337

Eller en KIA SOUL

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/88580447

En vanlig praktisk kombi med plats för hundbur eller barnvagn med möjlighet att köra släp till återvinningen eller byggvaruhuset måste väl ändå vara relativt vanligt förekommande? Utbudet av elbilar som har ett brett användningsområde växer ju inte på träd direkt.

Skrev jag att dom är ovanliga? Nej.
Jag skrev att användningsområdet däremot är utanför det genomsnittliga användandet. Hur många hushåll har behov av att köra runt på två hundar? Få.
Barnvagn går utan problem in i en Ioniq exempelvis.
Dragkrok till tippen, det är inte heller jättevanligt, även om det är praktiskt att själv köra bort sitt skräp. Det är å andra sidan en växande marknad att leja bort dylikt.
Som jag tjatar om och om igen, fast här i förenklad form, vill man så kan man.

Oavsett hur stor del av användandet som går till att transportera hundar, barnvagnar eller köra släp så rullar det ju massvis med bilar på vägarna som uppfyller dessa krav även om man inte brukar dem för de ändamålen hela tiden.

Självklart så kan man om man vill, men varför ska man behöva kompromissa bort massa saker bara för man ska köra elbil?

Jag tror omställningen till elbilar kommer ta lång tid om det inte börjar komma fler vettiga alternativ snart.

Rickard-v
22 februari 2020 · 2 665 Inlägg

Jag kör elbil skala 1:10 buggy för det är billigare än att köra skala 1:8 buggy med nitromotor.
Finns flera banor och på närmare håll, ca 3km.

Och mera tävlingar på lagom avstånd.

Leksakerna kostar ändå en bit över 10k. Men lika kul som när man var barn.

https://www.rynos.se/bilder/artiklar/zoom/47360007_1.jpg

Senast redigerat av Rickard-v (22 februari 2020)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Cuefa Ain't no place like home...
22 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Alltså... Alla ni som förespråkar Tesla som lösningen på alla problem eller önskemål som finns från folk.... Har ni missat att biljävlarna kostar som 2 normalstora villor på orten där jag bor?

Hur fan ska jag som vanlig löneslav ha råd med en bil för 600000-1200000kr?
Och varför skulle jag vilja lägga de pengarna på en bil? Allra helst en bil med en byggkvalitet som med nöd och näppe ligger över en modern rysk ekonomibil?

Inte en chans.
Det stora problemet är fortfarande pengar.
Ni som har råd med en tesla, grattis. Njut av era bilar.
Vi andra som hankar oss fram på sosse-lön får snällt vänta till det finns ett alternativ som passar våra plånböcker/banklån bättre.

Skoda Enyaq verkar lovande i det avseendet.

Senast redigerat av Cuefa (22 februari 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
22 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

Cuefa skrev:
Alltså... Alla ni som förespråkar Tesla som lösningen på alla problem eller önskemål som finns från folk.... Har ni missat att biljävlarna kostar som 2 normalstora villor på orten där jag bor?

Hur fan ska jag som vanlig löneslav ha råd med en bil för 600000-1200000kr?
Och varför skulle jag vilja lägga de pengarna på en bil? Allra helst en bil med en byggkvalitet som med nöd och näppe ligger över en modern rysk ekonomibil?

Inte en chans.
Det stora problemet är fortfarande pengar.
Ni som har råd med en tesla, grattis. Njut av era bilar.
Vi andra som hankar oss fram på sosse-lön får snällt vänta till det finns ett alternativ som passar våra plånböcker/banklån bättre.

Skoda Enyaq verkar lovande i det avseendet.

Så du är alltså anställd av Socialdemokraterna?

Jag tänkte skriva ett fyndigt svar här men jag tror inte forumet behöver det, så jag struntar i det.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang