Vw crafter (mb sprinter) 2010, helljusspak/blink ur funktion.

Easyrider666
fredag 10:27 · 5 Inlägg
#1

Helt plötsligt igår när jag var ute på en tur så slutade helljisspaken att fungera. All funktion på den slutade att fungera. Vilket innefattar:

Helljusblink
Helljusomställare
Blinkers
Vindrutetorkare samt spolare

Fick ingen reaktion alls ifrån någon av funktionerna. Inget reläklick alls. Varningsblink fungerade fortfarande via den röda triangelknappen.

Jag sökte runt igår och funktionen går via någon liten mikrokrets i en sockel på säkringsplattan vid A stolpen. Denna lilla mikrodator omandlar signaler till CANbusen och är avsäkrad med 5A.

Kontrollerade säkeingen i morse. Hel. (Fan också).
Startade bil och funktionen var återställd.


Vad kan detta bero på? Några tips på vad som kan vara påväg att fallera? Det var väldigt otrevöigt att köra under natten utan både blink och helljus ocg jag vill inte råka ut för det igen.

Mycket tacksm för svar!

Mvh M.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
fredag 12:53 · 3 970 Inlägg
#2

Elektronikkretsar är väl ganska känsliga för felaktig spänning och överhettning.
Ett annat alternativ är dåliga lödningar som är påväg att släppa.
Återkommer det så hade jag siktat in mig på kretsen du nämnde och kollat den lite närmre..
Hade det varit ett litet avbrott på någon av kablarna i spaken  så tror jag inte det kan laga sig själv..

Snurriis
lördag 12:40 · 675 Inlägg
#3

Har du extraljus kopplat på bilen?
Hade det på min förra crafter års mod - 13 å när kablarna var dåliga ifrån en Anna tekniker på jobbet hade installerat dessa så började det spöka rejält i bilen från att backlampor sluta funka till att parkassistansen tjöt m.m

Skulle tipsa om att kolla dåliga kablar i motorrum m.m

husseman
lördag 13:07 · 55 Inlägg
#4

Hmm, du borde nog försöka få ut lite felkoder o se om det pekar på nån styrbox. Tyvärr är bilar som Microsofts OS..starta om skiten så funkar det. Men nån form av Canbusproblem låter väl mest troligt.
Lycka till o Skål

Easyrider666
lördag 13:19 · 5 Inlägg
#5

husseman skrev:
Hmm, du borde nog försöka få ut lite felkoder o se om det pekar på nån styrbox. Tyvärr är bilar som Microsofts OS..starta om skiten så funkar det. Men nån form av Canbusproblem låter väl mest troligt.
Lycka till o Skål

Jag har bara en billig felkodsläsare från kina. Har löst vissa enkla problem tidigare. Men hur fungerar det med dessa felkodsläsare. Kan man gå och köpa en nu för tiden som funkar för "alla" bilar. Ja de flesta iaf. Eller är det så att man med generella läsare bara får fram felkoder för motorn men de övriga som berättar hur bilen mår är låsta för läsare som bara går att köpa från i mitt fall VW??

husseman
lördag 13:28 · 55 Inlägg
#6

Skulle tro att du får fram vettiga koder med VCDS (vw program från Ross Tech) som går att köpa billigt från kina, eller Autocom som täcker in de flesta bilar. /Skål husse

Senast redigerat av husseman (lördag 13:31)

Easyrider666
söndag 20:21 · 5 Inlägg
#7

Det är lustigt. Nu har jag råkat ut för problemet ett par gånger. Det visar sig att stänger jag av bilen och startar om den så fungerar det igen.

Finns det ngt (eller några) reläer som slår på då bilen startat som.kan vara boven i dramat. Heter de ngt speciellt?

Easyrider666
måndag 15:23 · 5 Inlägg
#8

Fler upptäckter.

Då spaken slutar att fungera så finns det heller ingen spänning på cigg-uttaget. Går det hitta ett elschema på bilar någonstans?
Min tanke är att se vägen från +12v hela vägen till cigguttaget. Någonstans på vägen sitter ett relä som inte funkar riktigt.

(Om det inte är så att det är den databoxen på spaken som styr även detta)

Senast redigerat av Easyrider666 (måndag 15:23)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
måndag 15:47 · 3 970 Inlägg
#9

Cigguttaget är väl en av de få anslutningar som har ständig ström..
Och det skulle förvåna om denna ström gick genom ett draget relä..
För det skulle ju innebära att det blir ett strömuttag hela tiden som så småningom skulle dränera batteriet..
Det skulle inte förvåna om det går via säkringsboxen och sen vidare via en säkring på runt 10 A, till cigguttaget.
Moderna bilar har förmodligen en annan lösning.
Kanske det är en dålig anslutning kabelmässigt till säkringsboxen ?
Känn över dessa  så kanske du finner felet..

Easyrider666
måndag 21:27 · 5 Inlägg
#10

Mitt cigguttag har inte konstant spänning på sig. Jag önskar att så vore.

Jag skall ta och inspektera hur matningen till säkplattan mår.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
för 19 timmar sedan · 12 494 Inlägg
#11

axxet skrev:
Cigguttaget är väl en av de få anslutningar som har ständig ström..
Och det skulle förvåna om denna ström gick genom ett draget relä..
För det skulle ju innebära att det blir ett strömuttag hela tiden som så småningom skulle dränera batteriet..
Det skulle inte förvåna om det går via säkringsboxen och sen vidare via en säkring på runt 10 A, till cigguttaget.
Moderna bilar har förmodligen en annan lösning.
Kanske det är en dålig anslutning kabelmässigt till säkringsboxen ?
Känn över dessa  så kanske du finner felet..

Det finns många bilar som inte har konstant spänning till cigg-uttag. Beror på tillverkare.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang