-70 Chevrolet Caprice 454 - 500hk till våren!

Total genomgång av motor.

vargensgarage

  • 32 Följare
  • 3 963 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 februari
vargensgarage
31 januari · 20 Inlägg
#21

Topparna är momentdragna. Ska nu rengöra lyftare, stötstänger och vippor samt montera och justera in ventilspelet då detta är en mekanisk rullkam.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b5f4428b5731ae0b41a59c3b7a19b7cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-e435ec535562ea3409a37d03f95101ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-a95efcbf6c6304dd628d9ac89f063182.jpg

vargensgarage
3 februari · 20 Inlägg
#22

Jaha! Återstod bara att plocka tillbaka de nästan nya rullyftarna samt stötstänger och rullvippor för att sedan justera ventilspel och motorn skulle vara klar. Självklart skulle delarna rengöras först.

Det har funnits spår i motorn av en bomullstrasa som någon gång tidigare blivit kvarglömd inuti motorn. Jag hittade nu även rester av denna i rullyftarna. Såg ingen annan utväg än att pressa ur axeln och plocka ur nållagret för att verkligen kunna göra rent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-f918c092e7ee4cc0652d0db2b303ce90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-7fa6fc9cfd2caf066d1fadf4534f1442.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-104c8cdb46e77358b123ace7845e1bb4.jpg

Ser ni att bomullsfibrer har snurrat sig som en ring runt lageraxeln på bild 2? Dock inga andra lämningar.

Gjorde rent satte ihop och pressade tillbaka axeln försiktigt i skruvstycket. Tyvärr gick axeln så trögt att hela lyftaren sprack när jag pressade den sista millimetern... Skulle behövt haft shims mellan lagret och själva gaffeln i lyftaren för att inte få böjmoment på den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-f71ca5bed5a337e2189313148a3457af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-6bb7c86a663003844004437d149d67ca.jpg


Kul att behöva köpa 16 nya lyftare för 7000:- (de jag har har inte gått många mil) bara för lite bomullsfiber. Nej nu när jag vet hur det ser ut så ska jag lägga tid på att rengöra utan att plocka isär lyftarna så får vi se. Blir isf att köpa 1st ny lyftare.

Förövrigt har jag förseglat motorn genom att lägga dit gamla ventilkåporna och insuget. Nya original kromade kåpor med spacers samt nytt Edelbrock RPM insug ligger i en container på väg från LA.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-bfcc8bc67b9cc1efb2f960091fedb2a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-dd0397b402db877c44c20d71d0071ba1.jpg

Munkis
4 februari · 1 373 Inlägg
#23

Riktigt snyggt bygge!  Detta kommer följas! smile

Vad händer i mitt garage? Ja.. är ni nyfikna så in och kika :) Lite diverse volvoprojekt och även lite pill med min Buick -59
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330059
vargensgarage
11 februari · 20 Inlägg
#24

Munkis skrev:
Riktigt snyggt bygge!  Detta kommer följas! smile

Tack, kul! smile

______________________________

1st ny lyftare beställd, på väg med flyg från Summit. Övriga lyftare 100% rengjorda och återmonterade med stötstänger och vippor. Återstår att justera in ventilspel efter leverans av sista lyftaren.

Under tiden har jag roat mig med att få lite ordning i motorrummet - slipat och målat samt svetsat i ett par förstärkningar i ramen där den var urfasad för större kylare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-3a6ff05d5123a586257358d814ddc1f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-0aad6397ab99fc3eefffde306e8ea0d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-6c2438019fe02a46f22229187fa59e7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-7cccb2c28e995b837137801b385c5e73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-69d850e45726fba44d23b5beaa4b1275.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-6405c44c8a116243265b24bf27563789.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-cac493b4af71f351a6d15236e9799376.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-f3896d094f95743def7c83a0694b0c8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-beb28879fa9ca94f451cd042d414b3ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-447a6fc98031eb173d6efb065572ad04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-4d8c5a2724627258f313ae8e4b296180.jpg

Ovanpå vänster framskärm var det hemska klarlacksläpp. Där gjorde jag rent och thinnertvättade sen drog jag på mycket klarlack och därefter polermaskin med rubbing vilket gav ett överraskande bra resultat!

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-d3cd36e05b48dd8e52fdc5bee2a1e9e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-eff855b99a822bc13ba63e63c4010d03.jpg


Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-a5ae20ed8d67e08bd13ee100da7bc26b.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 februari · 2 038 Inlägg
#25

Men jösses vilken manlig maskin!
Det här blir intressant att följa smile
Ska du göra något åt växellådan också eller får den sitta i? smile
Det här måste följas!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vargensgarage
14 februari · 20 Inlägg
#26

Cuefa skrev:
Men jösses vilken manlig maskin!
Det här blir intressant att följa smile
Ska du göra något åt växellådan också eller får den sitta i? smile
Det här måste följas!

Härligt smile Växellådan är enligt "förre ägaren" preppad. Om detta vet jag inget, men den korta bit jag provkört bilen så kändes den mkt bra. Jag låter den vara nu och så får framtiden utvisa! Det är iaf en krallig TH400 smile

________________________

Hänt sen sist då? Ja småsaker tar tid. Det sitter ju en XXL alukylare i bilen med tillhörande fästen hemmagjorda i vedboden. Mätte och funderade och skissade sen upp följande design på nya nedre fästen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-7de48819b52584a8c2e3e09a1f5fd164.jpg

Kollade materialtillgången i skrotlådan på jobbet och fick revidera designen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-80b54962877b9332cfbfe8c572eedb85.jpg

Snabbt ut i jobbets verkstad på lunchrasten och kapade/TIG-svetsade/borrade fram detta vilket iaf är ett snäpp upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-d0748e91e28207f77bf43c3e6f042939.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-5fac2c8f0b3c942b8dfe2180df3d751c.jpg

Sen hemma i garaget var det dags att limma på gummiduk och sprätta på lite färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-3fd9f575ce117c333e08c89ede368f4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b7e236ee2725d5165f274d05dc0de89c.jpg

Skruva fast på bilen och provmontera kylaren för att mäta ut för övre fästen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-f4eb00ed26f9596dfb040befbaebf789.jpg

Bild som visar de gamla fästena, dock utan den 45x28 träregel som skulle ligga mellan kylaren och fästena smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-56e06d46b9f74da71f8ba8041215aec7.jpg

Kylaren är som en U-profil i botten och toppen. Den fyrkantsprofil jag valt passar nu perfekt inuti denna U-profil. Med gummiduken på så är det verkligen sugpassning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-5dae7c4e467f6b9b679b4eea391690dd.jpg

De övre fästena kommer att bli en bockad historia enligt kladden nere i vänstra hörnet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b353ef05f700aaa568ed0bc67785426e.jpg

Har fått hem korrekta dekaler till luftrenare och ventilkåpa. Insug och ventilkåpor ska som sagt bytas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-ebb32c2cdd56b4521e24834396e0bdc1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-ef6309f094947678231635b7ff7efb3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-2b371ffa98e0afd335ff10e2da266ef8.jpg

Även fått hem motorfästen som monterades omgående.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1b02cb23dd19a925ef2d64770b36f092.jpg

Tyvärr var det något fel med det ena - den bockade läppen på den platta som ska skruvas i ramen går ej mot gummit i ovankant - det är alldeles löst och sladdrigt. Nytt skickas på måndag - mkt bra leverantör!
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b667a569fdba58a79cf08aa5e4ca99ba.jpg

Även gett huvudbromscylinder och bromsservo en snabbfix med färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-4ac851122c94582d92d346db3ec9a078.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 februari · 2 038 Inlägg
#27

Sweet!
Tänkte att det kan bli lite trist om lådan ger upp när Du lagt så jäkla mycket jobb på allt annat smile

Är det motorfästen a 'la original eller stöddigare dito?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang