Oljetryck 360 v8

Timsa
18 februari 2020 · 7 Inlägg

Hej!
Som rubriken lyder har jag en 360 v8 -74. När den är kall ligger den på 60 psi. Går ner till 10 på tomgång varm. När man varvar hänger den med upp till 30 psi sen går den ej högre.
Är de tillräcklig? Vad kan det vara för fel?

Mvh Timmy

Nybergrobin
18 februari 2020 · 2 378 Inlägg

Vad har du mätt oljetrycket med?

Timsa
18 februari 2020 · 7 Inlägg

Bara kollat mätaren i intrumentpanelen.

Nybergrobin
18 februari 2020 · 2 378 Inlägg

Har en 340 som sitter i en Barracuda....blev galet nervös på att glo på mätaren hela tiden.
Fixa en ordentlig mätare och kontrollera trycket med 👌
Vet inte exakt hur högt trycket ska vara på högre varv men oljetrycket på tomgången är då inget att oroa sig över.

viccoA
18 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Vad kör du för viskositet på oljan?

torsen
19 februari 2020 · 7 236 Inlägg

Timsa skrev:
Hej!
Som rubriken lyder har jag en 360 v8 -74. När den är kall ligger den på 60 psi. Går ner till 10 på tomgång varm. När man varvar hänger den med upp till 30 psi sen går den ej högre.
Är de tillräcklig? Vad kan det vara för fel?

Mvh Timmy

Inget fel. Helt naturligt fenomen. Någon liten variation beroende på typ av olja och viskositet. (syntet- vs mineralolja)

Cuefa Ain't no place like home...
19 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Jag hade lågt oljetryck enligt mätaren i min Jeep GC med 318 Magnum i, tills jag bytte olja.
Bilen ska egentligen ha en 5W-30 enligt instruktionsboken, men jag valde att gå på en tjockare olja då bilen har gått långt. Det hjälpte massor, nu har jag ett betydligt stadigare oljetryck, framför allt på tomgång.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Timsa
19 februari 2020 · 7 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Har en 340 som sitter i en Barracuda....blev galet nervös på att glo på mätaren hela tiden.
Fixa en ordentlig mätare och kontrollera trycket med 👌
Vet inte exakt hur högt trycket ska vara på högre varv men oljetrycket på tomgången är då inget att oroa sig över.

Detta gäller med en barracuda, men motorn är från en charger (t)
Får ta och kolla med bra instrument. Ja tomgång är ok, tänkte mest att de skulle komma lite högre än 30 pst när man gasa.

Timsa
19 februari 2020 · 7 Inlägg

viccoA skrev:
Vad kör du för viskositet på oljan?

Jag kör med Castro Classic 20w-50.

viccoA
19 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag hade lågt oljetryck enligt mätaren i min Jeep GC med 318 Magnum i, tills jag bytte olja.
Bilen ska egentligen ha en 5W-30 enligt instruktionsboken, men jag valde att gå på en tjockare olja då bilen har gått långt. Det hjälpte massor, nu har jag ett betydligt stadigare oljetryck, framför allt på tomgång.

Högre oljetryck kommer automatiskt med trögare olja, däremot är det inte säkert att flödet bibehålls.

Cuefa Ain't no place like home...
19 februari 2020 · 4 628 Inlägg

viccoA skrev:

Cuefa skrev:
Jag hade lågt oljetryck enligt mätaren i min Jeep GC med 318 Magnum i, tills jag bytte olja.
Bilen ska egentligen ha en 5W-30 enligt instruktionsboken, men jag valde att gå på en tjockare olja då bilen har gått långt. Det hjälpte massor, nu har jag ett betydligt stadigare oljetryck, framför allt på tomgång.

Högre oljetryck kommer automatiskt med trögare olja, däremot är det inte säkert att flödet bibehålls.

Sant, men den låter lyckligare. Jag inbillar mig att den mår bättre av det... Time will tell ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang