Extra backljus dör efter en sekunds användning - Canbus?

Malevolent
5 april 2017 · 1 Inlägg

Tjena,

Jag har en Mercedes ML 350 (-2015) som jag smyckat med två 18W LED-ramper i häcken som lite extra backljus då det är noll sikt bakåt i kameran kvälls/nattetid.

Testade båda LED-ramperna innan jag satte dit dem. (Check!)
Skruvade upp båda LED-ramperna och drog upp kablaget till bagageluckan där originalbackljuset sitter.
Kopplade tjuvström från backljuset och startade upp kärran, och lade i backen.
Ljuset tändes... i en sekund... för att sedan släckas (både originallampa + LED-ramper).
Satte bilen i neutral och lade in backen igen - och samma sak hände.

Det blir inte bättre än så.
Bilen (eg. Canbus) berättar naturligtvis att backljuset är knas.
Och kopplar jag bort LED-ramperna (vilket jag enkelt kan göra med kontaktdonen - så fungerar backljuset (original) alldeles utmärkt.

Behöver jag sätta en last (ett motstånd) över belysningen?
Eller är det Canbus som jäklas med mig?


Alla tips (och speciellt från någon som råkat ut för eländet) är grymt tacksamma.

Matte92
5 april 2017 · 45 Inlägg

Hej!
Du måste koppla dina extra monterade backljus med ett relä och ta stryrström från org backljuset. Så ettt vanligt relä med 4 uttag på som heter 30, 85, 86 och 87.
30 konstant 12v  från batteriet och en hängsäkring på  5A mellan batteri och relä.
85 till jord till lämplig jordpunkt i bagaget.
86 är stryrströmen från org backljus.
87 till dom extra monterade backljusen.

Gör du inte på detta sätt så kommer du ha kvar problemet. Då canbus stänger av backljuset pga ändrad ampere användning i backljuset.

simlar
5 april 2017 · 5 523 Inlägg

Matte92 skrev:
Hej!
Du måste koppla dina extra monterade backljus med ett relä och ta stryrström från org backljuset. Så ettt vanligt relä med 4 uttag på som heter 30, 85, 86 och 87.
30 konstant 12v  från batteriet och en hängsäkring på  5A mellan batteri och relä.
85 till jord till lämplig jordpunkt i bagaget.
86 är stryrströmen från org backljus.
87 till dom extra monterade backljusen.

Gör du inte på detta sätt så kommer du ha kvar problemet. Då canbus stänger av backljuset pga ändrad ampere användning i backljuset.

Är inte säkert att det fungerar ändå, vissa bilar är så pass känsliga att canbus reagerar även på den lilla strömmen ett relä drar och TS har då fortfarande kvar problemet.

Men är ju värt ett försök anser jag iaf.
Vet att vid extraljusmontering på VW från årsmodell 15 och nyare ifall man ej använder canbus-box så fungerar helljuset några minuter innan canbusen upptäcker den extra strömmen pga reläet och klipper helljuset.

Senast redigerat av simlar (5 april 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Matte92
5 april 2017 · 45 Inlägg

Sant!  Men Kan vara värt och testa annars får man koppla via en knapp som man får stänga av/på extra backljusen när man behöver dom och inte.

Speedjunkie
9 april 2017 · 13 Inlägg

Matte92 skrev:
Sant!  Men Kan vara värt och testa annars får man koppla via en knapp som man får stänga av/på extra backljusen när man behöver dom och inte.

Instämmer

Jopsson
17 februari 2020 · 10 Inlägg

Hur gick det med allt? Har samma problem fast på min Mercedes vito 2016

mb_pucken
17 februari 2020 · 5 087 Inlägg

Jopsson skrev:
Hur gick det med allt? Har samma problem fast på min Mercedes vito 2016

Koppla via ett relä så ska det funka :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
18 februari 2020 · 7 230 Inlägg

Matte92 skrev:
Hej!
Du måste koppla dina extra monterade backljus med ett relä och ta stryrström från org backljuset. Så ettt vanligt relä med 4 uttag på som heter 30, 85, 86 och 87.
30 konstant 12v  från batteriet och en hängsäkring på  5A mellan batteri och relä.
85 till jord till lämplig jordpunkt i bagaget.
86 är stryrströmen från org backljus.
87 till dom extra monterade backljusen.

Gör du inte på detta sätt så kommer du ha kvar problemet. Då canbus stänger av backljuset pga ändrad ampere användning i backljuset.

Ev kan man ta styrströmmen direkt från backljuskontakten på växellådan.
Vet inte om Mercedes "jordar" i backljuskontakten, i s f ledning till "85" på relä.
Om tvärt om = ström i ledningen från backljuskontakten till "86" på relä.
(I praktiken fungerar ett relä lika bra om man växlar "85" och "86" - men för ordningens skull ska "85" stomanslutas(jordas).)
Personligen följer jag alltid DIN=BOSCH-rekommendation.

Jopsson
18 februari 2020 · 10 Inlägg

Det som händer är att backljuset & extraljusen blinkar till sen dör det. antar att det är Can bus?
Men när jag kopplar extraljusen till dimljusen bak, så funkar allt jätte bra? vad är de för skillnad?

Har någon av er lyckas koppla in via ett växelrelä?
Vill att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen och bakljusen, någon som vet hur man gör?

jag har nu kopplat :
30 : extraljusen
86: tädningsspänning (ciggutaget)
85: jord
87a: satt ihop 86 på det andra relät

är detta rätt?

Brådhis * Voff voff *
18 februari 2020 · 10 275 Inlägg

Jopsson skrev:
Det som händer är att backljuset & extraljusen blinkar till sen dör det. antar att det är Can bus?
Men när jag kopplar extraljusen till dimljusen bak, så funkar allt jätte bra? vad är de för skillnad?

Har någon av er lyckas koppla in via ett växelrelä?
Vill att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen och bakljusen, någon som vet hur man gör?

jag har nu kopplat :
30 : extraljusen
86: tädningsspänning (ciggutaget)
85: jord
87a: satt ihop 86 på det andra relät

är detta rätt?

Nej! I inlägg #2 i den här tråden står hur reläet ska kopplas.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jopsson
19 februari 2020 · 10 Inlägg

Nu läste du lite fel brådhis..

Jag har ett relä som är kopplad som inlägg nr2 fast till dimljusen istället för backljusen, eftersom de
blickar till och dör. Så jag undrar lite... varför funkar de att koppla på dimljus bak men inte på backen.

Sen fråga nr två:
Jag har tänkt koppla in ett ett växelrelä alltså 30 85 86 87 87a
Vill att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen och bakljusen när man låser upp bilen någon som vet hur man gör?

jag har nu kopplat :
30 : + ifrån extraljusen
86: tädningsspänning (ciggutaget)
85: jord
87a: satt ihop 86 på det andra relät

Någon som kan svara på dessa två frågor? smile

rcy
19 februari 2020 · 1 705 Inlägg

Jopsson skrev:
Nu läste du lite fel brådhis..

Jag har ett relä som är kopplad som inlägg nr2 fast till dimljusen istället för backljusen, eftersom de
blickar till och dör. Så jag undrar lite... varför funkar de att koppla på dimljus bak men inte på backen.

Du har troligtvis inte canbus övervakning på dimljusen.

Jopsson skrev:
Sen fråga nr två:
Jag har tänkt koppla in ett ett växelrelä alltså 30 85 86 87 87a
Vill att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen och bakljusen när man låser upp bilen någon som vet hur man gör?

jag har nu kopplat :
30 : + ifrån extraljusen
86: tädningsspänning (ciggutaget)
85: jord
87a: satt ihop 86 på det andra relät

Någon som kan svara på dessa två frågor? smile

Nu fattar jag inte riktigt vad du försöker göra.
Vill du att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen? Är inte det fullkomligt idiotiskt, då kommer dom ju att vara tända jämt?

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
mb_pucken
19 februari 2020 · 5 087 Inlägg

Canbus är garanterat inte problemet.
Däremot så är nog lampövervakningen något som spökar.

Canbus är inte lampövervakningen!
Canbus är bilens datanätverk och inget annat.

Vill du att backljusen skall tändas när du låser upp bilen och hjälpbelysningen tänds? Är det så du menar?
Låter som ett betydligt större projekt än bara ett relä om det är så.
Då behöver man en programmerad styrning till reläet från bilens styrsystem. Eventuellt någon diod m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jopsson
19 februari 2020 · 10 Inlägg

mb_pucken skrev:
Canbus är garanterat inte problemet.
Däremot så är nog lampövervakningen något som spökar.

Canbus är inte lampövervakningen!
Canbus är bilens datanätverk och inget annat.

Vill du att backljusen skall tändas när du låser upp bilen och hjälpbelysningen tänds? Är det så du menar?
Låter som ett betydligt större projekt än bara ett relä om det är så.
Då behöver man en programmerad styrning till reläet från bilens styrsystem. Eventuellt någon diod m.m.

Det stämmer.
Jag lyckas få det att lysa men det blinkar till sen dör det.

Sen när jag vrider om tändningen så funkar extraljuset som vanligt.

30 leder till till 87a sen när jag vrider om tändningen så bryter 85 och relät slutar ge ström

Jopsson
19 februari 2020 · 10 Inlägg

rcy skrev:

Jopsson skrev:
Nu läste du lite fel brådhis..

Jag har ett relä som är kopplad som inlägg nr2 fast till dimljusen istället för backljusen, eftersom de
blickar till och dör. Så jag undrar lite... varför funkar de att koppla på dimljus bak men inte på backen.

Du har troligtvis inte canbus övervakning på dimljusen.

Jopsson skrev:
Sen fråga nr två:
Jag har tänkt koppla in ett ett växelrelä alltså 30 85 86 87 87a
Vill att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen och bakljusen när man låser upp bilen någon som vet hur man gör?

jag har nu kopplat :
30 : + ifrån extraljusen
86: tädningsspänning (ciggutaget)
85: jord
87a: satt ihop 86 på det andra relät

Någon som kan svara på dessa två frågor? smile

Nu fattar jag inte riktigt vad du försöker göra.
Vill du att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen? Är inte det fullkomligt idiotiskt, då kommer dom ju att vara tända jämt?

Tända jämt kommer de inte göra eftersom när jag vrider om nyckeln så bryter 86 relät. Eftersom de är kopplat till ciggutaget

rcy
19 februari 2020 · 1 705 Inlägg

Jopsson skrev:

rcy skrev:

Jopsson skrev:
Nu läste du lite fel brådhis..

Jag har ett relä som är kopplad som inlägg nr2 fast till dimljusen istället för backljusen, eftersom de
blickar till och dör. Så jag undrar lite... varför funkar de att koppla på dimljus bak men inte på backen.

Du har troligtvis inte canbus övervakning på dimljusen.

Jopsson skrev:
Sen fråga nr två:
Jag har tänkt koppla in ett ett växelrelä alltså 30 85 86 87 87a
Vill att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen och bakljusen när man låser upp bilen någon som vet hur man gör?

jag har nu kopplat :
30 : + ifrån extraljusen
86: tädningsspänning (ciggutaget)
85: jord
87a: satt ihop 86 på det andra relät

Någon som kan svara på dessa två frågor? smile

Nu fattar jag inte riktigt vad du försöker göra.
Vill du att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen? Är inte det fullkomligt idiotiskt, då kommer dom ju att vara tända jämt?

Tända jämt kommer de inte göra eftersom när jag vrider om nyckeln så bryter 86 relät. Eftersom de är kopplat till ciggutaget

Så om jag förstår dig rätt så vill du att extraljusen ska lysa tillsammans med halvljus så länge bilen inte är startad?
Då behöver du bara koppla det växlande reläet så att det drar det vanliga reläet som i sin tur tänder extraljusen. Sätt +12V på 30, den ska inte kopplas mot extraljusen.

Jopsson
19 februari 2020 · 10 Inlägg

rcy skrev:

Jopsson skrev:

rcy skrev:

Jopsson skrev:
Nu läste du lite fel brådhis..

Jag har ett relä som är kopplad som inlägg nr2 fast till dimljusen istället för backljusen, eftersom de
blickar till och dör. Så jag undrar lite... varför funkar de att koppla på dimljus bak men inte på backen.

Du har troligtvis inte canbus övervakning på dimljusen.


Nu fattar jag inte riktigt vad du försöker göra.
Vill du att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen? Är inte det fullkomligt idiotiskt, då kommer dom ju att vara tända jämt?

Tända jämt kommer de inte göra eftersom när jag vrider om nyckeln så bryter 86 relät. Eftersom de är kopplat till ciggutaget

Så om jag förstår dig rätt så vill du att extraljusen ska lysa tillsammans med halvljus så länge bilen inte är startad?
Då behöver du bara koppla det växlande reläet så att det drar det vanliga reläet som i sin tur tänder extraljusen. Sätt +12V på 30, den ska inte kopplas mot extraljusen.


30 +12V
86: ciggutaget
85: jord
87a: 86 på det andra relät

Men just nu är det andra relät inkopplad på 86 på styrningen på dimljusen bak

Kan jag ta styrningen på bakljuset till det växlande relät? Och skippa koppla in på det andra relät?

rcy
19 februari 2020 · 1 705 Inlägg

OK, det här blir rörigt, måste försöka få nån klarhet i det här big_smile

Du menar väl att du ska ta styrning *från* bakljusen? När du säger att du kopplat styrningen *på* bakljuset så låter det som om du försöker styra bakljusen med reläet, och så är det väl inte?

Men om vi nu går igenom reläet bit för bit.
30 ska vara +12v, kan vara en direktkabel från pluspolen på batteriet eller nåt annat ställe som alltid har ström.
85 ska vara jord, jorda i chassiet eller annat lämpligt ställe som alltid har ström.
86 är signal eller styrning eller vad man nu vill kalla det. När det kommer ström här, då reagerar reläet.
87 är utgång, det är här du kopplar det du vill styra. Är det ett växlande relä så finns två utgångar (87 och 87a) som den växlar mellan när 86 aktiveras.

Om jag förstått dig rätt så har du redan ett relä som aktiverar extraljusen när backen läggs i?
Det du kan göra då är att använda det växlande reläet för att trigga detta relä precis som när du lägger i backen. Utgången på det växlande reläet ska alltså kopplas till signal eller styrning (86) på det redan befintliga reläet. Då borde det funka.

Brådhis * Voff voff *
19 februari 2020 · 10 275 Inlägg

Jopsson skrev:
Nu läste du lite fel brådhis..

Då får du förklara bättre din fråga... Som du beskrivit att du kopplat tar du styrning från cigguttaget (tändningsstyrt) och utgående matning går sedan till styrning på "det andra reläet". Det enda som händer då är att du får två reläer som slår till när du slår på tändningen och dessutom tar du plusmatningen (dvs den ström du vill skicka vidare) av reläet från "extraljusen" och där finns ju ingen spänning om du inte har dom tända. Vad skulle poängen vara med det...?

Senast redigerat av Brådhis (19 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jopsson
19 februari 2020 · 10 Inlägg

Så nu fungerar allt.

När jag låser upp bilen så tänds extraljusen.

Har ett relä som är kopplat:
30: +12V
86: backljus signal
85: jord
87: Extraljus

Sen har jag ett växelrelä
30: halvljusen signal
86: tändningen ( ciggutaget)
85: jord
87a: ihop kopplad på 86 på andra relä

Så när jag öppnar bilen så lyser alla lampor. Sen när jag vrider om nyckeln så stängs växlanderelä av helt. Eftersom 86: bryter allt.

Allt funkade mycket bättre när jag tog styrningen ifrån halvljuset istället för bakljusen smile

Och när jag kopplade om extraljusen bak och kopplade lamporna var för sig så funkade det att koppla på backljusen, då slipper jag koppla till dimljusen:)

Hänger alla med nu? 😎😬

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang