Däck tar i på insidan fram vid sänkning

FabianTsi
19 februari 2020 · 208 Inlägg

Läste någonstans att en spacer skulle kunna åtgärda problemet, tänkte kolla med proffsen här om det verkligen funkar, och hur bred spacer man ispfall skulle behöva, när jag höjde fram ca 1 cm tog det bara i vid hastig full sväng eller sväng med gupp. Innan tog det i vid fullt utslag varje gång åt båda hållen.

Man vill ju liksom ha den där sista cm sänkning...

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Utmarks-Loke
19 februari 2020 · 5 809 Inlägg

Det är ju svårt för oss att gissa utan att se. Men förmodligen räcker det med biltemas 5mm spacer. Eventuellt behöver du längre hjulskruv också för att kompensera.

FabianTsi
20 februari 2020 · 208 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är ju svårt för oss att gissa utan att se. Men förmodligen räcker det med biltemas 5mm spacer. Eventuellt behöver du längre hjulskruv också för att kompensera.

Jo det förstår jag ju, inte lätt utan att titta själv. En bild kanske inte beskriver så mycket. Men tänkte eftersom en ganska liten höjning räckte, borde kanske en liten spacer räcka.

Just sitter ganska smala vinterdäck på, men snart kommer de lite bredare sommardäcken på, kanske en spacer får dessa att ta i på andra sidan?

Glömde nämna en sak, han en knappt storlek större i profil, org är 55, jag har 60, bythjul, eller var jag nu köpte dessa, rekommenderade 55 och 60. Kan detta vara anledning för itagning?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
20 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Du skriver både om höjning och sänkning(av fjädringsvägen).
Antar det är rubriken du avser.
Om du inte ändrar fälgar beträffande diameter, bredd eller inpressningsdjup så kan jag inte se något problem.
Om du däremot monterar bredare däck så kan det tänkas att de kurvinre däcken tar i hjulhusen i bakkant.
2 vägar finns att undvika detta.
Endera justerar du styrstopparna.
Eller så placerar du s k wheelspacer mellan fälg och nav.
Om delningen passar dina hjuls hålbild kanske det räcker med de skivor som Biltema har.
Hålbilden på Biltemas skivor passa inte alla bilar har jag erfarit.
Står heller inte på förpackningen vilka de passar.
Men vissa modeller av Suzuki, Citroen och Land Rover passar de inte.
Däremot vissa JEEP:ar.
Enligt min erfarenhet av verkligheten.
Köper du, och de inte passar, så duger dom fint som underlägg till kaffepannan.

zzr9409209
20 februari 2020 · 716 Inlägg

Äldre Volvo s60/70?

FabianTsi
20 februari 2020 · 208 Inlägg

torsen skrev:
Du skriver både om höjning och sänkning(av fjädringsvägen).
Antar det är rubriken du avser.
Om du inte ändrar fälgar beträffande diameter, bredd eller inpressningsdjup så kan jag inte se något problem.
Om du däremot monterar bredare däck så kan det tänkas att de kurvinre däcken tar i hjulhusen i bakkant.
2 vägar finns att undvika detta.
Endera justerar du styrstopparna.
Eller så placerar du s k wheelspacer mellan fälg och nav.
Om delningen passar dina hjuls hålbild kanske det räcker med de skivor som Biltema har.
Hålbilden på Biltemas skivor passa inte alla bilar har jag erfarit.
Står heller inte på förpackningen vilka de passar.
Men vissa modeller av Suzuki, Citroen och Land Rover passar de inte.
Däremot vissa JEEP:ar.
Enligt min erfarenhet av verkligheten.
Köper du, och de inte passar, så duger dom fint som underlägg till kaffepannan.

Ett däck som original ska vara 185/55 borde ju få en något större diameter vid 185/60?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
20 februari 2020 · 208 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Äldre Volvo s60/70?

Nej, det är en budget Skoda Fabia från -13 som jag köpt när jag studerade = dålig inkomst. Kanske inte vanligaste bilen att styla, men jag känner att jag måste göra något, bilen var extremt hög original, sänker dryga 10 cm mellan däck och skärmkant, inte så vackert.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
viccoA
20 februari 2020 · 3 109 Inlägg

BiLZz skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det är ju svårt för oss att gissa utan att se. Men förmodligen räcker det med biltemas 5mm spacer. Eventuellt behöver du längre hjulskruv också för att kompensera.

Jo det förstår jag ju, inte lätt utan att titta själv. En bild kanske inte beskriver så mycket. Men tänkte eftersom en ganska liten höjning räckte, borde kanske en liten spacer räcka.

Just sitter ganska smala vinterdäck på, men snart kommer de lite bredare sommardäcken på, kanske en spacer får dessa att ta i på andra sidan?

Glömde nämna en sak, han en knappt storlek större i profil, org är 55, jag har 60, bythjul, eller var jag nu köpte dessa, rekommenderade 55 och 60. Kan detta vara anledning för itagning?

Tar det i andra sidan också får du valsa lite och ev köra utan innerskärmar, eller laborerar med spacern tills det både går att svänga och ha fri fjädringsväg. Sitter det korrekta fälgar på skolådan?

Senast redigerat av viccoA (20 februari 2020)

FabianTsi
15 april 2020 · 208 Inlägg

viccoA skrev:

BiLZz skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det är ju svårt för oss att gissa utan att se. Men förmodligen räcker det med biltemas 5mm spacer. Eventuellt behöver du längre hjulskruv också för att kompensera.

Jo det förstår jag ju, inte lätt utan att titta själv. En bild kanske inte beskriver så mycket. Men tänkte eftersom en ganska liten höjning räckte, borde kanske en liten spacer räcka.

Just sitter ganska smala vinterdäck på, men snart kommer de lite bredare sommardäcken på, kanske en spacer får dessa att ta i på andra sidan?

Glömde nämna en sak, han en knappt storlek större i profil, org är 55, jag har 60, bythjul, eller var jag nu köpte dessa, rekommenderade 55 och 60. Kan detta vara anledning för itagning?

Tar det i andra sidan också får du valsa lite och ev köra utan innerskärmar, eller laborerar med spacern tills det både går att svänga och ha fri fjädringsväg. Sitter det korrekta fälgar på skolådan?

Det är korrekta enligt bythjul.com. De ska passa både i ET och nav. De garanterar också att de passar. Men tydligen inte med min sänkning då.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
zzr9409209
15 april 2020 · 716 Inlägg

Är jag blind eller? Ser inte vad TS har för storlek på däcken mer än att TS köpt 60 profil,

FabianTsi
15 april 2020 · 208 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Är jag blind eller? Ser inte vad TS har för storlek på däcken mer än att TS köpt 60 profil,

De jag hade på när jag skrev inlägget var 15 tum 6 tum bre tror jag, orginalfälg. Nu sitter Oxxo 17 tum på, 205 40.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Seth
23 april 2020 · 3 354 Inlägg

är det samma ET på 17" som på 15"?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
rcy
23 april 2020 · 1 705 Inlägg

FabianTsi skrev:
Det är korrekta enligt bythjul.com. De ska passa både i ET och nav. De garanterar också att de passar. Men tydligen inte med min sänkning då.

Bythjul går efter vad tillverkaren av bilen har specificerat, tillverkaren rekommenderar hjul som passar i det utförandet bilen byggdes.
Har du sänkt din bil så gäller givetvis inte detta längre så Bythjul's rekommendationer blir förstås felaktiga. Det är givetvis inte Bythjul's fel.

FabianTsi
24 april 2020 · 208 Inlägg

Seth skrev:
är det samma ET på 17" som på 15"?

Det är bättre ET, eller hur man ska säga, längre ut från inner kant = lägre ET?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
24 april 2020 · 208 Inlägg

rcy skrev:

FabianTsi skrev:
Det är korrekta enligt bythjul.com. De ska passa både i ET och nav. De garanterar också att de passar. Men tydligen inte med min sänkning då.

Bythjul går efter vad tillverkaren av bilen har specificerat, tillverkaren rekommenderar hjul som passar i det utförandet bilen byggdes.
Har du sänkt din bil så gäller givetvis inte detta längre så Bythjul's rekommendationer blir förstås felaktiga. Det är givetvis inte Bythjul's fel.

Nej men självklart inte deras fel, har testat 5 mm, 10 mm och 15 mm spacers. Utan och 5 mm tar i på insidan, 10 och 15 tar i utsidan. Så det är omöjligt att köra på lägsta läget. Har höjt lite om nu är det inga problem även med 15 mm spacers. Trist men antar att jag får nöja mig, denna bil är inte riktigt tänkt att sänka, det märks. smile

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang