Hur ser era laddningsrutiner ut för er som har elbil?

mrsanca
20 februari 2020 · 30 Inlägg

Funderade lite på hur ofta och till vilka procent ni laddar bilarna? Kanske bara laddar på jobbet eller bara hemma på natten?
Själv laddar jag bara hemma. Undviker att ladda upp till 100%. Finns inget behov att alltid ha helt fullt. Har fått för mig att batteriet håller bättre om man undviker det.

Senast redigerat av mrsanca (21 februari 2020)

torsen
20 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Skriver du om elbil?
Borde i s f framgå av rubriken!

Utmarks-Loke
20 februari 2020 · 5 813 Inlägg

Motorn laddar mitt batteri under färd så jag behöver aldrig göra det med separat laddare hemma.

Christian S
20 februari 2020 · 4 815 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Motorn laddar mitt batteri under färd så jag behöver aldrig göra det med separat laddare hemma.

samma här dock så kopplar jag på min ctek laddare om jag ska vara bortrest i 1 vecka eller mer.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Har ALDRIG laddat ett batteri sen jag köpte riskokarn..
Å de e 18 år sedan..
Men det kan ju vara så att nyare bilar slukar mera "kräm" och måste därför laddas..
Det är kanske därför man puttar i generatorer som ligger på bortåt +150 A numera, för att kompensera för den saknade "krämen".. smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2020 · 13 674 Inlägg

brukar ställa bilen på tongång i några timmar så är batteriet laddat..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
20 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:
brukar ställa bilen på tongång i några timmar så är batteriet laddat..

Spelar den vackert?

Nä, skämtåsido men jag tror TS pratar elbil. Vi får hoppas han tydliggör det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 februari 2020 · 4 917 Inlägg

caromania skrev:

Growe skrev:
brukar ställa bilen på tongång i några timmar så är batteriet laddat..

Spelar den vackert?

Nä, skämtåsido men jag tror TS pratar elbil. Vi får hoppas han tydliggör det.

Vi borde kanske  propagera för lite bättre stavningskontroll innan publicering.. smile
Och kanske även lite mera "kött" på benen vid frågeställningar..
I vissa fall läser man ju enbart halva sanningen..
Som det är nu så blir det verkligen svårgissat.. sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2020 · 13 674 Inlägg

axxet skrev:

caromania skrev:

Growe skrev:
brukar ställa bilen på tongång i några timmar så är batteriet laddat..

Spelar den vackert?

Nä, skämtåsido men jag tror TS pratar elbil. Vi får hoppas han tydliggör det.

Vi borde kanske  propagera för lite bättre stavningskontroll innan publicering.. smile
Och kanske även lite mera "kött" på benen vid frågeställningar..
I vissa fall läser man ju enbart halva sanningen..
Som det är nu så blir det verkligen svårgissat.. sad

vadå felstavning..?  tomgångskörning är förbjudet där jag bor.. men jag lyssnar på tonerna så jag ställer den på tongångskörning istället..för att lyssna på tonerna...så då blir det lagligt smile


En sak som är bättre än rättstavning är att lära sig att läsa runt en felstavning.  Det är väldigt enkelt.  När man är dyslektiker så blir det som det blir.  Men dom flesta kan läsa även om det är felstavat. 
Sen finns det alltid dom som tycker dom är felfria som påpekar felstavningar utan att veta bakgrunden till hur folk stavar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 februari 2020 · 4 917 Inlägg

sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
20 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:

axxet skrev:

caromania skrev:
Spelar den vackert?

Nä, skämtåsido men jag tror TS pratar elbil. Vi får hoppas han tydliggör det.

Vi borde kanske  propagera för lite bättre stavningskontroll innan publicering.. smile
Och kanske även lite mera "kött" på benen vid frågeställningar..
I vissa fall läser man ju enbart halva sanningen..
Som det är nu så blir det verkligen svårgissat.. sad

vadå felstavning..?  tomgångskörning är förbjudet där jag bor.. men jag lyssnar på tonerna så jag ställer den på tongångskörning istället..för att lyssna på tonerna...så då blir det lagligt smile


En sak som är bättre än rättstavning är att lära sig att läsa runt en felstavning.  Det är väldigt enkelt.  När man är dyslektiker så blir det som det blir.  Men dom flesta kan läsa även om det är felstavat. 
Sen finns det alltid dom som tycker dom är felfria som påpekar felstavningar utan att veta bakgrunden till hur folk stavar.

Det finns även de som kan läsa en illa formulerad fråga eller rubrik och ändå förstå vad den egentligen avser och som inte behöver göra sig lustiga över sådant. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2020 · 17 380 Inlägg

Laddar på jobbet där vi har riktig väggmonterad laddare. Eftersom det än så länge bara är jag som kör med elektroner i tanken så är den aldrig upptagen utom vid något besök ibland men den har 2 uttag och jag har en extra Typ2-kabel i bilen. Efter en arbetsvecka är den full och vi kan köra ca 40 mil över helgen. Det har räckt hittills.

Bränslekostnad per månad: 0:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
20 februari 2020 · 5 813 Inlägg

axxet skrev:
Har ALDRIG laddat ett batteri sen jag köpte riskokarn..
Å de e 18 år sedan..
Men det kan ju vara så att nyare bilar slukar mera "kräm" och måste därför laddas..
Det är kanske därför man puttar i generatorer som ligger på bortåt +150 A numera, för att kompensera för den saknade "krämen".. smile

Det är nog på grund av start-stopp-tekniken man har både större generator och batteri nu för tiden. Men för en förare på landsbygden som kör längre sträckor och aldrig hamnar i köer där motorn stoppar är det överdimensionerat. Hoppas livslängden på grejerna också blir överdimensionerad i såna fall.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2020 · 17 380 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

axxet skrev:
Har ALDRIG laddat ett batteri sen jag köpte riskokarn..
Å de e 18 år sedan..
Men det kan ju vara så att nyare bilar slukar mera "kräm" och måste därför laddas..
Det är kanske därför man puttar i generatorer som ligger på bortåt +150 A numera, för att kompensera för den saknade "krämen".. smile

Det är nog på grund av start-stopp-tekniken man har både större generator och batteri nu för tiden. Men för en förare på landsbygden som kör längre sträckor och aldrig hamnar i köer där motorn stoppar är det överdimensionerat. Hoppas livslängden på grejerna också blir överdimensionerad i såna fall.

De flesta bilar idag har övervakning av laddning. Om inte batteriet behövs laddas så kopplas den bort. Laddning kostar också bränsle så övervakningen av denna är rätt sofistikerad. Finns bilar som laddar på rejält när man motorbromsar som exempel. Elbilar gör det så fort man bromsar. Via ett mycket komplicerat system som helt släpper bromsarna och bara motorbromsar med generatorn tills bilen står nästan still. Man känner inte detta i bromspedalen, det bara fungerar. Bilen ser till att bromspedalen kämpar emot som man är van vid.

OT: Hade en segelbåt en gång (Maxi 84) där jag bytte generator till en 90A då jag fick den billigt. Passade bolt-on. Den stackars slitna dieselmotorn var omöjlig att få igång om batteribanken var urladdad så fick koppla en strömbrytare till generatorn så maskin hann varva upp innan jag satte på laddningen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rensvinf
20 februari 2020 · 528 Inlägg

Kolla vad batteripaketet använder för battericeller och kolla sedan hur de cellerna ska brukas för att maxa livslängden.
För li-ion gäller att man inte djupurladdar, och hellre laddar ofta och håller spänningen hög.
Dvs, istället för att starta en cykel på kanske 70% kapacitet och sedan ladda vid 30% så bör du köra från fullt och ladda vid 60%. Iaf för li-ion batterier.

viccoA
21 februari 2020 · 3 109 Inlägg

Har 3x32A laddare på jobbet samt laddar i vägguttaget hemma. Då jag kör en Model 3 kan jag ladda 3x16A, dvs ca 8mil per timme med min snittförbrukning på jobbet, hemma får jag ut ca 2mil i timmen. Kör tesla så jag har ställt in landgränsen på 85%, vet jag om att jag ska köra längre så höjer jag den på skärmen eller på luren.

torsen
21 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

axxet skrev:
Har ALDRIG laddat ett batteri sen jag köpte riskokarn..
Å de e 18 år sedan..
Men det kan ju vara så att nyare bilar slukar mera "kräm" och måste därför laddas..
Det är kanske därför man puttar i generatorer som ligger på bortåt +150 A numera, för att kompensera för den saknade "krämen".. smile

Det är nog på grund av start-stopp-tekniken man har både större generator och batteri nu för tiden. Men för en förare på landsbygden som kör längre sträckor och aldrig hamnar i köer där motorn stoppar är det överdimensionerat. Hoppas livslängden på grejerna också blir överdimensionerad i såna fall.

Det ÄR p g a start-/stopp-funktionen som, enligt uppgift, startmotor och batteri är överdimensionerade.
Tror att de flesta bilar har en knapp med vilken man kan koppla ifrån start-/stoppfunktionen.
Innan varningen för låg batterispänning lyser så lyser lampan för start-/stoppfunktionen och uppmanar till att koppla ifrån funktionen.
Har jag erfarit på Honda då den vintertid endast brukats för kortare körningar.
Då kommer CETK:en fram för att återställa ordningen.
Men att batteriet skulle vara "överdimensionerat" i CR-V 2016 vill jag inte skriva under på.

Utmarks-Loke
21 februari 2020 · 5 813 Inlägg

torsen skrev:
Men att batteriet skulle vara "överdimensionerat" i CR-V 2016 vill jag inte skriva under på.

Överdimensionerat kanske är fel ord men de brukar väl vara av en bättre kvalitet som tål alla dessa starter bättre.

viccoA
21 februari 2020 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:

axxet skrev:
Har ALDRIG laddat ett batteri sen jag köpte riskokarn..
Å de e 18 år sedan..
Men det kan ju vara så att nyare bilar slukar mera "kräm" och måste därför laddas..
Det är kanske därför man puttar i generatorer som ligger på bortåt +150 A numera, för att kompensera för den saknade "krämen".. smile

Det är nog på grund av start-stopp-tekniken man har både större generator och batteri nu för tiden. Men för en förare på landsbygden som kör längre sträckor och aldrig hamnar i köer där motorn stoppar är det överdimensionerat. Hoppas livslängden på grejerna också blir överdimensionerad i såna fall.

Det ÄR p g a start-/stopp-funktionen som, enligt uppgift, startmotor och batteri är överdimensionerade.
Tror att de flesta bilar har en knapp med vilken man kan koppla ifrån start-/stoppfunktionen.
Innan varningen för låg batterispänning lyser så lyser lampan för start-/stoppfunktionen och uppmanar till att koppla ifrån funktionen.
Har jag erfarit på Honda då den vintertid endast brukats för kortare körningar.
Då kommer CETK:en fram för att återställa ordningen.
Men att batteriet skulle vara "överdimensionerat" i CR-V 2016 vill jag inte skriva under på.

Verkar vara rätt primitiva lösningar på Honda. De flesta andra bilmärken aktiverar inte start-stopp om inte batteriets laddning är tillräcklig.

torsen
21 februari 2020 · 7 198 Inlägg

viccoA skrev:

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:

Det är nog på grund av start-stopp-tekniken man har både större generator och batteri nu för tiden. Men för en förare på landsbygden som kör längre sträckor och aldrig hamnar i köer där motorn stoppar är det överdimensionerat. Hoppas livslängden på grejerna också blir överdimensionerad i såna fall.

Det ÄR p g a start-/stopp-funktionen som, enligt uppgift, startmotor och batteri är överdimensionerade.
Tror att de flesta bilar har en knapp med vilken man kan koppla ifrån start-/stoppfunktionen.
Innan varningen för låg batterispänning lyser så lyser lampan för start-/stoppfunktionen och uppmanar till att koppla ifrån funktionen.
Har jag erfarit på Honda då den vintertid endast brukats för kortare körningar.
Då kommer CETK:en fram för att återställa ordningen.
Men att batteriet skulle vara "överdimensionerat" i CR-V 2016 vill jag inte skriva under på.

Verkar vara rätt primitiva lösningar på Honda. De flesta andra bilmärken aktiverar inte start-stopp om inte batteriets laddning är tillräcklig.

Joorrrå, Hondan avaktiverar, men visar dessutom att start-/stoppfunktionen är avaktiverad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang