Byta hjullager V70 2001

RobinJacobsson
19 februari 2020 · 88 Inlägg

Jag har en V70 turbo 2001. Hjullagret är slut, det låter som att bromsen ligger på, den drar åt höger och hjulet glappar horisontellt. Bromsskivorna är lika varma på båda sidor så jag utesluter bromsarna.

Är det lätt att byta? Kan ni vägleda en glad amatör, och vad behöver jag? Verktyg, rengöringsmedel osv..? Kan jag göra det själv tro? Har typ aldrig skruvat, endast medverkat på bromsbyte (skivor, ok, belägg) och byte av handsbromsvajer osv..

jaka54
19 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hjullagerbyte tillhör ju inte de enklaste sakerna att utföra på en framhjulsdriven bil,men visst kan du fixa det själv.
När jag har bytt lager  på min Audi 100 Avant och brorsans Audi 100 Avant Turbo så har jag tagit ner hela fjäderbenet och pressat ut lagret med 10tons hydraulpress (plus en massa rörstumpar med olika diameter).
Har man inte tillgång hydraulpress och rör med olika diameter, så har Biltema en verktygssats för just demontering av hjulager.
Hjulagret köpte jag eBay.

Senast redigerat av jaka54 (19 februari 2020)

Christian S
19 februari 2020 · 4 815 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hjullagerbyte tillhör ju inte de enklaste sakerna att utföra på en framhjulsdriven bil,men visst kan du fixa det själv.
När jag har bytt lager  på min Audi 100 Avant och brorsans Audi 100 Avant Turbo så har jag tagit ner hela fjäderbenet och pressat ut lagret med 10tons hydraulpress (plus en massa rörstumpar med olika diameter).
Har man inte tillgång hydraulpress och rör med olika diameter, så har Biltema en verktygssats för just demontering av hjulager.
Hjulagret köpte jag eBay.

men nu är inte hjullagren pressade på den utan dom sitter fast med skruvar.
fram Art: 74-099 https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036205
https://productimages.biltema.com/v1/image/product//medium/2000036205/1

bak Art: 74-900 https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000037743
https://productimages.biltema.com/v1/image/product//medium/2000037743/1

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
husseman
19 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, detta e´ett smörjobb, med muttersmack tar det en kvart. Ska man handveva så får du lägga på lite tid. Men köp inte på Biltema... Lycka till o Skål /Husse

RobinJacobsson
20 februari 2020 · 88 Inlägg

Ok, verkar lovande! Jag försöker ge mig på det då, i värsta fall får man väl ringa in någon kunnig om det skulle gå åt helvete big_smile rekommendationer på förberedelser av verktyg/medel/vätskor?

Och är det något annat man bör byta i samma veva? Min kusin snackade om spindelled och styrled, men det kanske inte är tvunget om jag ska sälja bilen? Eller vad tar det för tid/kostnad extra att slänga på det? Kan ju vara schysst mot nästa ägare då.

Senast redigerat av RobinJacobsson (21 februari 2020)

RobinJacobsson
21 februari 2020 · 88 Inlägg

Tänkte åka in och handla på Biltema idag, har inte mycket grejer hemma. 5-56, bromsoksfett, bräkleen, hylsor, torx, stålborste, spindelledsavdragare, motorolja. Vad kan mer tänkas behövas nu och generellt när jag får för mig att amatör-meka? Skruvmejslar/nycklar för att komma åt trånga/konstiga vinklar? Ge gärna konkreta exempel med art.nr.

Senast redigerat av RobinJacobsson (21 februari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Som förre sa , ett smörjobb..
På en skala 1-5, så är det en 2a..eftersom det behövs mera "malle" än intelligens..
När du är klar så kommer du att säga "FN va lätt" smile
Återkom gärna och vidimera,tack..
PS, malle betyder kraft på skånska.. smile

Senast redigerat av axxet (21 februari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vitu
21 februari 2020 · 76 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Tänkte åka in och handla på Biltema idag, har inte mycket grejer hemma. 5-56, bromsoksfett, bräkleen, hylsor, torx, stålborste, spindelledsavdragare, motorolja. Vad kan mer tänkas behövas nu och generellt när jag får för mig att amatör-meka? Skruvmejslar/nycklar för att komma åt trånga/konstiga vinklar? Ge gärna konkreta exempel med art.nr.

Kika genom detta så det du var du behöver, men generellt är ju en rejält ledhandtag bra att ha om det sitter hårt, som det lär göra, om man inte har muttermaskin.
https://www.youtube.com/watch?v=UDi_NRkxnzM

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Enda som kan vara lurigt på dessa är om drivaxeln är limmad i splinesen. Då kan den sitta som f-n och lite till. Slå bara inte för hårt direkt på axelns ände, den deformeras lätt och då har du ett elände att få den tillbaka in sen i nya navet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
21 februari 2020 · 4 815 Inlägg

Brådhis skrev:
Enda som kan vara lurigt på dessa är om drivaxeln är limmad i splinesen. Då kan den sitta som f-n och lite till. Slå bara inte för hårt direkt på axelns ände, den deformeras lätt och då har du ett elände att få den tillbaka in sen i nya navet.

man låter ju skruven sitta kvar efter att man lossat den lite och slår på den, bara att skruva ut skruven efterhand som drivaxeln åker längre in.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jaka54
21 februari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det verkar ju vara lätt att byta när lagren ser ut å där! Inget fel på Biltemas lager vad jag vet!
Ordentlig domkraft (3tons Bacho rekommenderas varmt) är ett måste och minst två pallbockar samt gasolbehållare med fint munstycke när grejer måste värmas för att lossas. Vanliga fasta nycklar som 10,13,14, 17 och 19mm samt hylsnyckelsats med spärrhandtag. Gärna ett 50-60cm förlängningsrör till hylsnycklarna plus naturligtvis WD40/5-56 och liknande (gör min egen av aceton och ATF olja). 7mm och 9mm insexbit med 1/2tum hylsa kanske behövs för att lossa bromsoken.

lekman
21 februari 2020 · 148 Inlägg

Jaka, till lagret på audi 100, om du vill slippa ta som faaeen med pressen, -ta ur allt ur lagret, innerringar, kulor och kulhållare, tvätta lite rent från fett o lägg sen ett par strängar med MAG-svetsen i ytterringens kulbanor. Svetsar man tillräckligt mycket så kan man knacka ur lagret med dorn genom att knacka på svetsarna. Ytterringen krymper av svetsandet

RobDiesel
21 februari 2020 · 1 Inlägg

Jag gjorde precis det har pa min 2006 V70 och det var valdigt enkelt.  Jag har lite bilder osv har;

https://www.robdiesel.com/wordpress/202 … placement/

Mack Forum- och sitemoderator
21 februari 2020 · 26 113 Inlägg

RobDiesel skrev:
Jag gjorde precis det har pa min 2006 V70 och det var valdigt enkelt.  Jag har lite bilder osv har;

https://www.robdiesel.com/wordpress/202 … placement/

Jag fick bara virusvarning av den länken..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
RobinJacobsson
21 februari 2020 · 88 Inlägg

Tack för länken! Gör det något att jag hissat upp ena sidan och låter den stå snett över natten? Tänkte mest på överbelastning på ena sidan eller vätskor osv.. Kanske är en dum fråga.

zzr9409209
22 februari 2020 · 716 Inlägg

Det är ingen som helst fara med det.

husseman
22 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, de va fan vad det går att krångla till ett hjullagerbyte på en sur V70. Du behöver släppa 2 bultar från fjäderbenet, du behöver lossa bulten på drivaxeln, du måste ta bort bromsok o skiva. Sen vika fram o slå bort lagret efter du släppt dess infästnings skruvar. Att släppa spindelled är fullständigt onödigt, att släppa styrled behövs inte heller. Det går helt enkelt inte att misslyckas med detta. Lycka till o Skål /Husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 februari 2020 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:
Enda som kan vara lurigt på dessa är om drivaxeln är limmad i splinesen. Då kan den sitta som f-n och lite till. Slå bara inte för hårt direkt på axelns ände, den deformeras lätt och då har du ett elände att få den tillbaka in sen i nya navet.

dom där brukar inte sitta limmade.   det är dom äldre som kan sitta som fan.  från 99 när dom började med en skruv istället för en stor mutter så har jag aldrig varit med om att dom varit limmade.


det är ett okej jobb att byta lager fram på v70n  allt handlar om att komma åt.     

men dom sitter likdant från 850 och framåt så det är ju rätt smidigt istället för pressade lager.

dom brukar inte sitta fast något speciellt i spindeln så det brukar gå lätt att släppa spindelleden och vinkla bort drivaxeln för att komma åt.  men värt att tänka på är ju att akta drivaxeln den hoppar isär JÄTTE lätt.   då är det inre knuten som hoppar isär och är JÄTTE tråkig att sätta ihop igen smile


finns garanterat bra klipp på Youtube om hur man byter den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Enda som kan vara lurigt på dessa är om drivaxeln är limmad i splinesen. Då kan den sitta som f-n och lite till. Slå bara inte för hårt direkt på axelns ände, den deformeras lätt och då har du ett elände att få den tillbaka in sen i nya navet.

dom där brukar inte sitta limmade.   det är dom äldre som kan sitta som fan.  från 99 när dom började med en skruv istället för en stor mutter så har jag aldrig varit med om att dom varit limmade.

Tro mig, det förekommer. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RobinJacobsson
22 februari 2020 · 88 Inlägg

Nu är den bytt, tog 2,5 timmar med lite strul. Den övre sidan av spindeln med 2 bultar vägrade släppa, så vi fick lossa den undre och bända ut den. Vi slog även ut drivaxeln för att kunna komma åt skruvarna bakom på lagret, hade varit omöjligt att komma åt annars med de verktyg jag hade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang