Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Ivel Avstängd
21 februari · 1 341 Inlägg
#141

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

Jag anser nog att du som källa brukar vara pålitlig. Har du någon fin sida med spec på bilen att rekommendera? Fast det låter ju troligt. 12v och 11Ah lämnar ju knappt någon energi alls.

Men på 48v och 11ah så kan bilen lagra 0.528 kW. Det låter rimligt. Det räcker för att låta den gå på el i 20-30 meter eller ge lite fart från stillastående. Den nya motorn på 1L och 3 stakar verkar behöva det.

Moooahaahaahaa...
Jag ljög, det är ett 12V system, ett klent på 11ah. big_smile

Det var tidigare tal om 48V men det lades på hyllan för att slippa en omvandlare. wink

Du erkänner ju att du hade fel. inte många som kan göra det... Fast lite märkligt då exempelvis Continental har färdiga lösningar för BSG och den omvandlare som krävs. FCA:s utvecklingsavdelning måste ha riktigt dåligt med pengar i kassakistan.

Inte fel...jag jiddrade ohämmat, det var bara ett räkneexempel.

Ivel Avstängd
21 februari · 1 341 Inlägg
#142

torsen skrev:
Den dagen en elbil har räckvidd och utrymmen som en fossildriven CR-V, har framkomlighet utanför vägen som en Jimny, ser ut som en Honda E - dåååå blire en elbil.

Honda E är den snyggaste och mest harmoniskt designade bilen näst efter NSU RO 80 och Citroen GS Break.
Se hur fint fronten och bakdelen smälter in med sina vackra ljusarmaturer fram och bak.
Se vilka stora och väldimensionerade rutor bakom B-stolparna.
Backspeglarna kan jag inte uttala mig om förrän jag provkört bilen.
Inte heller huruvida bilen är överstyrd med konceptet motorn och drivningen bak.
Hillman lyckades med sin bil, tack vare listiga hjulupphängningar, undvika överstyrning på IMP:en trots motorn och drivningen bak, vilket Simca inte förmådde med sin 1000.

Varför kan du kompromissa med svärtade när det kommer till en fossilbil men inte en elbil?
Du är inte själv om detta resonemang, det dräller av gossar (det är i regel gossar och gubbgubbar) som kör något eländigt till vardags liknande Volvo 740/940 eller annan trött begagnatinköpt oinspirerande svennlåda för 200000kr, men ska det köpas elbil, då minsann måste det vara en spritt ny Tesla eller någon hyperelbil för minst en mille. Jäklar vad det haltar illa anser jag.

Brådhis * Voff voff *
21 februari · 5 037 Inlägg
#143

Ivel skrev:

torsen skrev:
Den dagen en elbil har räckvidd och utrymmen som en fossildriven CR-V, har framkomlighet utanför vägen som en Jimny, ser ut som en Honda E - dåååå blire en elbil.

Honda E är den snyggaste och mest harmoniskt designade bilen näst efter NSU RO 80 och Citroen GS Break.
Se hur fint fronten och bakdelen smälter in med sina vackra ljusarmaturer fram och bak.
Se vilka stora och väldimensionerade rutor bakom B-stolparna.
Backspeglarna kan jag inte uttala mig om förrän jag provkört bilen.
Inte heller huruvida bilen är överstyrd med konceptet motorn och drivningen bak.
Hillman lyckades med sin bil, tack vare listiga hjulupphängningar, undvika överstyrning på IMP:en trots motorn och drivningen bak, vilket Simca inte förmådde med sin 1000.

Varför kan du kompromissa med svärtade när det kommer till en fossilbil men inte en elbil?
Du är inte själv om detta resonemang, det dräller av gossar (det är i regel gossar och gubbgubbar) som kör något eländigt till vardags liknande Volvo 740/940 eller annan trött begagnatinköpt oinspirerande svennlåda för 200000kr, men ska det köpas elbil, då minsann måste det vara en spritt ny Tesla eller någon hyperelbil för minst en mille. Jäklar vad det haltar illa anser jag.

Jag tar gärna en normal, vanlig, praktisk bil som går på el. Men det finns inte... Med två hundar, behov av släpdragning tämligen regelbundet och behov av att avverka 2 x 12 mil med jämna mellanrum utan laddmöjlighet så är man tydligen HELT ointressant för tillverkarna av elbilar. Det faktumet är extremt tydligt!

Det handlar i mitt fall inte om att inte kompromissa. Det handlar om att det helt enkelt inte finns någon ren elbil som uppfyller mina behov idag. Jag vill inte ha en Tesla, men jag vill inte ha en Leaf eller Zoe heller... Något i (det gigantiska!) mellanrummet där vore perfekt. Till vardags iaf... Tänk t.ex. om Volkswagen hade gjort en e-Golf kombi... Men nej!

Eller har jag fel? Visa mig gärna en bil som stämmer in på det jag önskar. Kombi med plats för hundbur, räckvidd på ~25 mil (och helst en dragkrok, 750 kg räcker för det mesta) och helst en prislapp under 250000:-. Beggad är helt okej. smile

Senast redigerat av Brådhis (21 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel Avstängd
22 februari · 1 341 Inlägg
#144

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

torsen skrev:
Den dagen en elbil har räckvidd och utrymmen som en fossildriven CR-V, har framkomlighet utanför vägen som en Jimny, ser ut som en Honda E - dåååå blire en elbil.

Honda E är den snyggaste och mest harmoniskt designade bilen näst efter NSU RO 80 och Citroen GS Break.
Se hur fint fronten och bakdelen smälter in med sina vackra ljusarmaturer fram och bak.
Se vilka stora och väldimensionerade rutor bakom B-stolparna.
Backspeglarna kan jag inte uttala mig om förrän jag provkört bilen.
Inte heller huruvida bilen är överstyrd med konceptet motorn och drivningen bak.
Hillman lyckades med sin bil, tack vare listiga hjulupphängningar, undvika överstyrning på IMP:en trots motorn och drivningen bak, vilket Simca inte förmådde med sin 1000.

Varför kan du kompromissa med svärtade när det kommer till en fossilbil men inte en elbil?
Du är inte själv om detta resonemang, det dräller av gossar (det är i regel gossar och gubbgubbar) som kör något eländigt till vardags liknande Volvo 740/940 eller annan trött begagnatinköpt oinspirerande svennlåda för 200000kr, men ska det köpas elbil, då minsann måste det vara en spritt ny Tesla eller någon hyperelbil för minst en mille. Jäklar vad det haltar illa anser jag.

Jag tar gärna en normal, vanlig, praktisk bil som går på el. Men det finns inte... Med två hundar, behov av släpdragning tämligen regelbundet och behov av att avverka 2 x 12 mil med jämna mellanrum utan laddmöjlighet så är man tydligen HELT ointressant för tillverkarna av elbilar. Det faktumet är extremt tydligt!

Det handlar i mitt fall inte om att inte kompromissa. Det handlar om att det helt enkelt inte finns någon ren elbil som uppfyller mina behov idag. Jag vill inte ha en Tesla, men jag vill inte ha en Leaf eller Zoe heller... Något i (det gigantiska!) mellanrummet där vore perfekt. Till vardags iaf... Tänk t.ex. om Volkswagen hade gjort en e-Golf kombi... Men nej!

Eller har jag fel? Visa mig gärna en bil som stämmer in på det jag önskar. Kombi med plats för hundbur, räckvidd på ~25 mil (och helst en dragkrok, 750 kg räcker för det mesta) och helst en prislapp under 250000:-. Beggad är helt okej. smile

Det beror på att det användandet är inte riktigt det vanliga normala användandet för genomsnittet.
Bortsett från det udda släpdragandet skulle en Ioniq likt denna fungera utmärkt för övriga körningar.

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … a/88066337

Eller en KIA SOUL

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/88580447

Eller BMW i3 (94 Ah) 

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/88148732

Eller, om du har räckviddsångest, en BMW i3 REX med räckviddsförlängare.

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw … t/88474065

Senast redigerat av Ivel (22 februari )

-Akerfeldt-
22 februari · 2 623 Inlägg
#145

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Varför kan du kompromissa med svärtade när det kommer till en fossilbil men inte en elbil?
Du är inte själv om detta resonemang, det dräller av gossar (det är i regel gossar och gubbgubbar) som kör något eländigt till vardags liknande Volvo 740/940 eller annan trött begagnatinköpt oinspirerande svennlåda för 200000kr, men ska det köpas elbil, då minsann måste det vara en spritt ny Tesla eller någon hyperelbil för minst en mille. Jäklar vad det haltar illa anser jag.

Jag tar gärna en normal, vanlig, praktisk bil som går på el. Men det finns inte... Med två hundar, behov av släpdragning tämligen regelbundet och behov av att avverka 2 x 12 mil med jämna mellanrum utan laddmöjlighet så är man tydligen HELT ointressant för tillverkarna av elbilar. Det faktumet är extremt tydligt!

Det handlar i mitt fall inte om att inte kompromissa. Det handlar om att det helt enkelt inte finns någon ren elbil som uppfyller mina behov idag. Jag vill inte ha en Tesla, men jag vill inte ha en Leaf eller Zoe heller... Något i (det gigantiska!) mellanrummet där vore perfekt. Till vardags iaf... Tänk t.ex. om Volkswagen hade gjort en e-Golf kombi... Men nej!

Eller har jag fel? Visa mig gärna en bil som stämmer in på det jag önskar. Kombi med plats för hundbur, räckvidd på ~25 mil (och helst en dragkrok, 750 kg räcker för det mesta) och helst en prislapp under 250000:-. Beggad är helt okej. smile

Det beror på att det användandet är inte riktigt det vanliga normala användandet för genomsnittet.
Bortsett från det udda släpdragandet skulle en Ioniq likt denna fungera utmärkt för övriga körningar.

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … a/88066337

Eller en KIA SOUL

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/88580447

En vanlig praktisk kombi med plats för hundbur eller barnvagn med möjlighet att köra släp till återvinningen eller byggvaruhuset måste väl ändå vara relativt vanligt förekommande? Utbudet av elbilar som har ett brett användningsområde växer ju inte på träd direkt.

Ivel Avstängd
22 februari · 1 341 Inlägg
#146

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Jag tar gärna en normal, vanlig, praktisk bil som går på el. Men det finns inte... Med två hundar, behov av släpdragning tämligen regelbundet och behov av att avverka 2 x 12 mil med jämna mellanrum utan laddmöjlighet så är man tydligen HELT ointressant för tillverkarna av elbilar. Det faktumet är extremt tydligt!

Det handlar i mitt fall inte om att inte kompromissa. Det handlar om att det helt enkelt inte finns någon ren elbil som uppfyller mina behov idag. Jag vill inte ha en Tesla, men jag vill inte ha en Leaf eller Zoe heller... Något i (det gigantiska!) mellanrummet där vore perfekt. Till vardags iaf... Tänk t.ex. om Volkswagen hade gjort en e-Golf kombi... Men nej!

Eller har jag fel? Visa mig gärna en bil som stämmer in på det jag önskar. Kombi med plats för hundbur, räckvidd på ~25 mil (och helst en dragkrok, 750 kg räcker för det mesta) och helst en prislapp under 250000:-. Beggad är helt okej. smile

Det beror på att det användandet är inte riktigt det vanliga normala användandet för genomsnittet.
Bortsett från det udda släpdragandet skulle en Ioniq likt denna fungera utmärkt för övriga körningar.

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … a/88066337

Eller en KIA SOUL

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/88580447

En vanlig praktisk kombi med plats för hundbur eller barnvagn med möjlighet att köra släp till återvinningen eller byggvaruhuset måste väl ändå vara relativt vanligt förekommande? Utbudet av elbilar som har ett brett användningsområde växer ju inte på träd direkt.

Skrev jag att dom är ovanliga? Nej.
Jag skrev att användningsområdet däremot är utanför det genomsnittliga användandet. Hur många hushåll har behov av att köra runt på två hundar? Få.
Barnvagn går utan problem in i en Ioniq exempelvis.
Dragkrok till tippen, det är inte heller jättevanligt, även om det är praktiskt att själv köra bort sitt skräp. Det är å andra sidan en växande marknad att leja bort dylikt.
Som jag tjatar om och om igen, fast här i förenklad form, vill man så kan man.

viccoA
22 februari · 2 634 Inlägg
#147

Varför kör jag elbilar? (2st i hushållet).

Ekonomi: lågt förmånsvärde, billigt drivmedel, 50.000kr från staten i engångsbidrag per bil, nästan ingen fordonsskatt, etc etc


Varför inte? Överlägsen motorkaraktär, där allt vridmoment är tillgängligt från start utan turbolagg och andra olater. Modernare infotainmentsystem i teslan än i fossilarna.

Det mesta i utrustningsväg i priset från början.

Har inte haft bilnyckel med mig på flera månader. (Går man nära bilen öppnar den sig själv och tesla har ingen startnyckel)

Behöver inte sätta på och stänga av bilen när jag ska köra iväg. (Lägg bara i drive så bär det iväg)

Värmen kommer direkt, är det kallt ute förvärmer man med en riktigt snabb app på ett par sekunder. (Går givetvis att slå på stolsvärmen medans man borstar tänderna så man slipper sätta sig på kallt syntetskinn).

Minnesstolar och alla andra inställningar under olika profiler, gå ut med din telefon i fickan så flyttar sig sätet till dina inställningar, din senaste musik på Spotify startar, din förvalda värmeinställning, ratt speglar , etc

Inbyggt stöldskydd som varnar närgångna och filmar dem i 360grader runt bilen, funkar även om man blir påbackad på parkeringen (bevismaterial)

Dragkrok - klart jag har det

Lastutrymme? Ja mer än i GLCn

Vad gör man när man laddar? Laddar gör bilen på uppfarten, tankar din bil sig själv när du är hemma? Om jag behöver fylla på kan jag slå på Netflix, surfa garaget, spela spel etc allt på bilens infotainment givetvis

Uppdateringar: kostnadsfria uppdateringar som förbättrar min bil i princip varje måndag. Sist kom ett nytt strategispel och förbättringar på tolkningen av vägarbetena när man kör på farthållaren (den läser av gula linjer och tillfälliga vägkoner och kör själv genom vägarbeten med om man vill).

Bilen blir snabbare utan att man behöver byta delar, Tesla skickar ut en skvätt extra tillgänglig energi i batteriet ibland och emellanåt även lite hästkrafter. 5% ökad effekt två gånger sen jag köpte min.

Service och underhåll?
Tesla kräver ingen intervallservice för att garantierna ska gälla, de äger själva alla sina showroom/ÅF och alla verkstäder utom plåt/lack. Det rekommenderas att man smörjer upp bromsarna årligen och byter kupéluftfilter var tredje år. Bilen säger till om den känner av om något är fel och ber dig boka tid i appen till service. Blir det något annat fel som bilen inte registrerar (tex parkeringsbuckla) öppnar man appen, fotar skadan, väljer verkstad och tid.

Senast redigerat av viccoA (22 februari )

viccoA
22 februari · 2 634 Inlägg
#148

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-342821184fb56b60cc56d1f9d1decdf1.jpg

Lite prestanda före och efter gratis uppdatering för några månader sen (på den slöaste teslan som går att köpa i dagsläget). Observera att det är testade värden på en inte helt torr vägbana, finns många som hävdar att det går fortare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-9412f1682b2ebe10d1d3690459e48e6c.jpg

Om man behöver snabbladda på långresor finns det att hitta på, det finns många fler appar plus webbrowser, musik-makar program, karaoke, ritprogram, gamla atarispel och några nyare spel (bilspelet styr man självklart med bilens egen ratt, enklare spel via rattknappar för de mer avancerade dockar man Playstation eller Xbox kontrollen) etc etc


Var laddar man på långresor - på laddarna längs vägen givetvis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-bb973fbecae8cc9bd7319840521ffdec.jpg..

Senast redigerat av viccoA (22 februari )

torsen
22 februari · 3 891 Inlägg
#149

Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Rent ekonomiskt.
Men varför?
Den skulle inte kunna ersätta CR-V:en vid distanskörning = 70 mil drygt.
Den skulle inte kunna ersätta Jimnyn vid lek i spenaten.
Den skulle inte kunna ersätta den himmelska upplevelsen en sommardag i 2CV:n med tillbaka rullat tak.

Men, skulle det bli en utökning av vagnparken - då blev det en Honda E.
Varför?
Därför att den är snygg och ser ut som en bil ska se ut!
En bil ska ha fullstora sidorutor bakom B-stolparna!
Den ska ha rak taklinje och stor baklucka, så att man får in en bur för en 34 kg:s hund!
Men behovet?
Njaej?

För miljön?
Njaej?
Mitt miljöansvar består i att köra bil så lite som möjligt, sedan lång tid tillbaka(av snålhet?) använda textilkassar när jag handlar, använda miljömärkta, och helst svenska(transporten) produkter, tvätta bilen på(min egen) gräsmatta så att inte reningsverken belastas onödigt, ha energiåtervinning på villan(och överväger jord-/bergvärme), samt äta mindre rött kött(inte vegetarian!!!!).

Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel och har riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").
DÅ slår jag till!

viccoA
22 februari · 2 634 Inlägg
#150

torsen skrev:
Den skulle inte kunna ersätta CR-V:en vid distanskörning = 70 mil drygt.

Varför inte? Finns inget bättre än elbil även på långturer. Tyst och lugnt, inga vibrationer från drivlina. Autopiloten gör körningen avslappnad. Körde 120 mil på ett dygn med elbilen förra veckan.

Senast redigerat av viccoA (22 februari )

Ivel Avstängd
22 februari · 1 341 Inlägg
#151

torsen skrev:
Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Rent ekonomiskt.
Men varför?
Den skulle inte kunna ersätta CR-V:en vid distanskörning = 70 mil drygt.
Den skulle inte kunna ersätta Jimnyn vid lek i spenaten.
Den skulle inte kunna ersätta den himmelska upplevelsen en sommardag i 2CV:n med tillbaka rullat tak.

Men, skulle det bli en utökning av vagnparken - då blev det en Honda E.
Varför?
Därför att den är snygg och ser ut som en bil ska se ut!
En bil ska ha fullstora sidorutor bakom B-stolparna!
Den ska ha rak taklinje och stor baklucka, så att man får in en bur för en 34 kg:s hund!
Men behovet?
Njaej?

För miljön?
Njaej?
Mitt miljöansvar består i att köra bil så lite som möjligt, sedan lång tid tillbaka(av snålhet?) använda textilkassar när jag handlar, använda miljömärkta, och helst svenska(transporten) produkter, tvätta bilen på(min egen) gräsmatta så att inte reningsverken belastas onödigt, ha energiåtervinning på villan(och överväger jord-/bergvärme), samt äta mindre rött kött(inte vegetarian!!!!).

Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel och har riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").
DÅ slår jag till!

Du har tre fossildrivna bilar för att uppfylla tre olika behov men ska det till en elbil måste den enligt tidigare inlägg göra vad alla tre nuvarande klarar av gemensamt. Varför har du inte en fossilbil som utför alla tre uppgifterna?

viccoA
22 februari · 2 634 Inlägg
#152

torsen skrev:
Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel o riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").

https://youtu.be/Pcn01JPAnpo

Tro mig, fyrhjulsdriften på tex Model X räcker långt för de flesta dödliga, 9tum markfrigång i högsta läget så fungerar den minst lika bra som de flesta normala bilar. Såklart finns det de som är bättre men de suger på allt annat. Vilken annan bil har högre markfrigång (i högsta läget på luftfjädringen, gör 0-100 på 3 sekunder, kostar 4kr per mil i drivmedel, går att svänga med på kurviga landsvägar, lastar 7 pers plus bagage, har infotainmentsystem där du kan glo på Netflix? Enkelt, INGEN.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-ee626cd5177bed97ddc2858ae0cd8379.jpg

Senast redigerat av viccoA (22 februari )

torsen
22 februari · 3 891 Inlägg
#153

viccoA skrev:

torsen skrev:
Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel o riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").

https://youtu.be/Pcn01JPAnpo

Tro mig, fyrhjulsdriften på tex Model X räcker långt för de flesta dödliga,  sätt chassiet i högsta läget så fungerar den minst lika bra som de flesta normala bilar. Såklart finns det de som är bättre men de suger på allt annat. Vilken annan bil har högre markfrigång (i högsta läget på luftfjädringen, gör 0-100 på 3 sekunder, kostar 4kr per mil i drivmedel, går att svänga med på kurviga landsvägar, lastar 7 pers plus bagage, har infotainmentsystem där du kan glo på Netflix? Enkelt, INGEN.

Möjligt att Model X uppfyller DINA krav på en bil - men...…….
Tror inte fyrhjulsdriften är avpassad för terrängkörning.
Tror inte markfrigången är avpassad för terrängkörning.
0 till hundra på 3 sek har jag inget behov av - brukar köra  500 - 1.000 rpm på lågväxel några timmar.
Min bilbudget tål betydligt mer än 4:-/mil(annars skulle jag tidvis inte har råd med 5 bilar).*)
Har inget behov av 7 pers plus bagage = stor hund, som ibland/vid behov sitter bredvid mig med sele.
Har inget behov av infotainmentsystem med Netflix - i alla fall inte när jag leker i spenaten eller klättrar i bergen mellan träd, stubbar och stenblock. Leka Muddrace i lera och träsk har jag vuxit ifrån.

Jag går gärna en "spenatmatch" på Gröndal, Botkyrka, Sandlycke m fl "lekplatser" med min Jimny mot din X.

B t w så tror jag att det är med X, som med (gashydrauliska) Citroen m fl bilar, att om man höjer upp bilarna i fjädringen så minskar man/avlägsnar man fjädringen/flexibiliteten så den blir som ett stabilt köksbord.
Bättre med bilar har hjul/däck som har markkontakt och kan driva på alla 4.
Ju fler hjul som driver, desto bättre kommer man fram.

Mitt önskemål står fast = etanol- eller dieseldriven Kei Car med RIKTIG fyrhjulsdrift.

*) har f n ingen Defender eller Wrangler(men spinner på nya Deffen).

-Akerfeldt-
22 februari · 2 623 Inlägg
#154

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:
Det beror på att det användandet är inte riktigt det vanliga normala användandet för genomsnittet.
Bortsett från det udda släpdragandet skulle en Ioniq likt denna fungera utmärkt för övriga körningar.

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … a/88066337

Eller en KIA SOUL

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/88580447

En vanlig praktisk kombi med plats för hundbur eller barnvagn med möjlighet att köra släp till återvinningen eller byggvaruhuset måste väl ändå vara relativt vanligt förekommande? Utbudet av elbilar som har ett brett användningsområde växer ju inte på träd direkt.

Skrev jag att dom är ovanliga? Nej.
Jag skrev att användningsområdet däremot är utanför det genomsnittliga användandet. Hur många hushåll har behov av att köra runt på två hundar? Få.
Barnvagn går utan problem in i en Ioniq exempelvis.
Dragkrok till tippen, det är inte heller jättevanligt, även om det är praktiskt att själv köra bort sitt skräp. Det är å andra sidan en växande marknad att leja bort dylikt.
Som jag tjatar om och om igen, fast här i förenklad form, vill man så kan man.

Oavsett hur stor del av användandet som går till att transportera hundar, barnvagnar eller köra släp så rullar det ju massvis med bilar på vägarna som uppfyller dessa krav även om man inte brukar dem för de ändamålen hela tiden.

Självklart så kan man om man vill, men varför ska man behöva kompromissa bort massa saker bara för man ska köra elbil?

Jag tror omställningen till elbilar kommer ta lång tid om det inte börjar komma fler vettiga alternativ snart.

Rickard-v
22 februari · 2 657 Inlägg
#155

Jag kör elbil skala 1:10 buggy för det är billigare än att köra skala 1:8 buggy med nitromotor.
Finns flera banor och på närmare håll, ca 3km.

Och mera tävlingar på lagom avstånd.

Leksakerna kostar ändå en bit över 10k. Men lika kul som när man var barn.

https://www.rynos.se/bilder/artiklar/zoom/47360007_1.jpg

Senast redigerat av Rickard-v (22 februari )

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Ivel Avstängd
22 februari · 1 341 Inlägg
#156

torsen skrev:

viccoA skrev:

torsen skrev:
Visst skulle jag kunna köpa en (hel-)elbil.
Vad jag önskar är en Kei Car-hybrid som vid behov kan drivas med etanol eller diesel o riktig fyrhjulsdrift(inte som Volvo, BMW, AUDI m fl med "låtsas 4x4").

https://youtu.be/Pcn01JPAnpo

Tro mig, fyrhjulsdriften på tex Model X räcker långt för de flesta dödliga,  sätt chassiet i högsta läget så fungerar den minst lika bra som de flesta normala bilar. Såklart finns det de som är bättre men de suger på allt annat. Vilken annan bil har högre markfrigång (i högsta läget på luftfjädringen, gör 0-100 på 3 sekunder, kostar 4kr per mil i drivmedel, går att svänga med på kurviga landsvägar, lastar 7 pers plus bagage, har infotainmentsystem där du kan glo på Netflix? Enkelt, INGEN.

Möjligt att Model X uppfyller DINA krav på en bil - men...…….
Tror inte fyrhjulsdriften är avpassad för terrängkörning.
Tror inte markfrigången är avpassad för terrängkörning.
0 till hundra på 3 sek har jag inget behov av - brukar köra  500 - 1.000 rpm på lågväxel några timmar.
Min bilbudget tål betydligt mer än 4:-/mil(annars skulle jag tidvis inte har råd med 5 bilar).*)
Har inget behov av 7 pers plus bagage = stor hund, som ibland/vid behov sitter bredvid mig med sele.
Har inget behov av infotainmentsystem med Netflix - i alla fall inte när jag leker i spenaten eller klättrar i bergen mellan träd, stubbar och stenblock. Leka Muddrace i lera och träsk har jag vuxit ifrån.

Jag går gärna en "spenatmatch" på Gröndal, Botkyrka, Sandlycke m fl "lekplatser" med min Jimny mot din X.

B t w så tror jag att det är med X, som med (gashydrauliska) Citroen m fl bilar, att om man höjer upp bilarna i fjädringen så minskar man/avlägsnar man fjädringen/flexibiliteten så den blir som ett stabilt köksbord.
Bättre med bilar har hjul/däck som har markkontakt och kan driva på alla 4.
Ju fler hjul som driver, desto bättre kommer man fram.

Mitt önskemål står fast = etanol- eller dieseldriven Kei Car med RIKTIG fyrhjulsdrift.

*) har f n ingen Defender eller Wrangler(men spinner på nya Deffen).

Eller så förlitar man sig på kunskap?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 februari · 2 140 Inlägg
#157

Alltså... Alla ni som förespråkar Tesla som lösningen på alla problem eller önskemål som finns från folk.... Har ni missat att biljävlarna kostar som 2 normalstora villor på orten där jag bor?

Hur fan ska jag som vanlig löneslav ha råd med en bil för 600000-1200000kr?
Och varför skulle jag vilja lägga de pengarna på en bil? Allra helst en bil med en byggkvalitet som med nöd och näppe ligger över en modern rysk ekonomibil?

Inte en chans.
Det stora problemet är fortfarande pengar.
Ni som har råd med en tesla, grattis. Njut av era bilar.
Vi andra som hankar oss fram på sosse-lön får snällt vänta till det finns ett alternativ som passar våra plånböcker/banklån bättre.

Skoda Enyaq verkar lovande i det avseendet.

Senast redigerat av Cuefa (22 februari )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel Avstängd
22 februari · 1 341 Inlägg
#158

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

En vanlig praktisk kombi med plats för hundbur eller barnvagn med möjlighet att köra släp till återvinningen eller byggvaruhuset måste väl ändå vara relativt vanligt förekommande? Utbudet av elbilar som har ett brett användningsområde växer ju inte på träd direkt.

Skrev jag att dom är ovanliga? Nej.
Jag skrev att användningsområdet däremot är utanför det genomsnittliga användandet. Hur många hushåll har behov av att köra runt på två hundar? Få.
Barnvagn går utan problem in i en Ioniq exempelvis.
Dragkrok till tippen, det är inte heller jättevanligt, även om det är praktiskt att själv köra bort sitt skräp. Det är å andra sidan en växande marknad att leja bort dylikt.
Som jag tjatar om och om igen, fast här i förenklad form, vill man så kan man.

Oavsett hur stor del av användandet som går till att transportera hundar, barnvagnar eller köra släp så rullar det ju massvis med bilar på vägarna som uppfyller dessa krav även om man inte brukar dem för de ändamålen hela tiden.

Självklart så kan man om man vill, men varför ska man behöva kompromissa bort massa saker bara för man ska köra elbil?

Jag tror omställningen till elbilar kommer ta lång tid om det inte börjar komma fler vettiga alternativ snart.

Det rullar även mängder med 4WD bilar som endast körs på vägen, det kryllar av bilar med flak som aldrig lastas på osv osv. Det är ren och skär vilja det hänger på, inte egenpåhittade krav som ursäkt för att ta steget. Folk vågar köpa exempelvis en S60 med D5 för "den är ju beprövad" medans samma individ inte vågar köpa en Toyota hybrid "för det är ju så nytt".
Man är oupplyst och prestigehungrig. Du ser ju själv på din garageuppfart, största kombin inom märket, hög effekt, onödigt många drivhjul.
Jämför med en effektlägre 2WD Octavia med automat, det skiljer mycket i förbrukning.
Visst, nu åker ju du billigt pga förmåner inom koncernen, men se bort från det och titta på utsläpp av alla de Superber med dina spec jämfört med Octavior, många bäckar små som det heter.

Ivel Avstängd
22 februari · 1 341 Inlägg
#159

Cuefa skrev:
Alltså... Alla ni som förespråkar Tesla som lösningen på alla problem eller önskemål som finns från folk.... Har ni missat att biljävlarna kostar som 2 normalstora villor på orten där jag bor?

Hur fan ska jag som vanlig löneslav ha råd med en bil för 600000-1200000kr?
Och varför skulle jag vilja lägga de pengarna på en bil? Allra helst en bil med en byggkvalitet som med nöd och näppe ligger över en modern rysk ekonomibil?

Inte en chans.
Det stora problemet är fortfarande pengar.
Ni som har råd med en tesla, grattis. Njut av era bilar.
Vi andra som hankar oss fram på sosse-lön får snällt vänta till det finns ett alternativ som passar våra plånböcker/banklån bättre.

Skoda Enyaq verkar lovande i det avseendet.

Så du är alltså anställd av Socialdemokraterna?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 februari · 2 140 Inlägg
#160

Ivel skrev:

Cuefa skrev:
Alltså... Alla ni som förespråkar Tesla som lösningen på alla problem eller önskemål som finns från folk.... Har ni missat att biljävlarna kostar som 2 normalstora villor på orten där jag bor?

Hur fan ska jag som vanlig löneslav ha råd med en bil för 600000-1200000kr?
Och varför skulle jag vilja lägga de pengarna på en bil? Allra helst en bil med en byggkvalitet som med nöd och näppe ligger över en modern rysk ekonomibil?

Inte en chans.
Det stora problemet är fortfarande pengar.
Ni som har råd med en tesla, grattis. Njut av era bilar.
Vi andra som hankar oss fram på sosse-lön får snällt vänta till det finns ett alternativ som passar våra plånböcker/banklån bättre.

Skoda Enyaq verkar lovande i det avseendet.

Så du är alltså anställd av Socialdemokraterna?

Jag tänkte skriva ett fyndigt svar här men jag tror inte forumet behöver det, så jag struntar i det.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang